Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

21-01-2009 om 13:42

Inloop kleuterklas

Mijn dochter heeft nu drie keer gewend op de basisschool. Ze vond het erg leuk maar was na een ochtend wel compleet bekaf. Ik ben geen overbezorgde of betweterige moeder maar heb wel mijn bedenkingen over de manier waarop de inloop 's morgens plaatsvindt. Op de school van mijn oudste kind mochten de kleuters 's morgens in de kring een boekje lezen, al dan niet met een ouder. Om 08.25 uur ging de bel en dan was het de bedoeling dat alle ouders de klas uitgingen en de les kon beginnen.
Op deze school mogen de kleuters 's morgens vrij spelen. Dat resulteert in een onoverzichtelijke lawaaierige bende waar ik het al benauwd van krijg. Ik was om 08.15 uur in de klas, de les begint officieel om 08.30 uur, maar nog na die tijd kwamen er kinderen binnen. Als ze volgende week 'echt' naar school gaat, moet ik eigenlijk om 08.20 uur weer weg, maar ik vind het heel vervelend om mijn kind in zo'n chaos achter te laten.
Hoe verloopt bij jullie kleuters de inloop? Kan ik juf mijn goede advies geven, of is dat niet netjes na een week?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

21-01-2009 om 14:04

Hier

Kinderen die te laat komen, daar kan de juf weinig aan doen. Maar dat is inderdaad irritant.

Ik vind de inloop juist fijn. Anders kom je om 8.15 in de klas en moet je kind tot 8.30 op een stoeltje zitten. Eigenlijk is het dan aan het wachten totdat iedereen binnen is.

Het voordeel van de inloop is juist dat ieder kind kan beginnen met iets nuttigs (hier gelden wel regels: niet in de hoeken maar iets uit de kast pakken of tekenen of.... en je moet wel met wat beginnen, je mag niet rond lanterfanten etc) zonder te wachten dat iedereen er is. Het lijkt chaotisch (ik vind het eigenlijk wel meevallen) maar dat komt meer door de brengende ouders. Een boekje lezen in een kring terwijl er nog 20 kinderen met ouders en broertjes zusjes binnen komen denderen lijkt me ook niets.

Irma

Irma

21-01-2009 om 14:58

Hier

Hier is het inlopen van 8.15 tot 8.30. De kinderen mogen in de kring gaan zitten en een boekje lezen (boekenkist staat midden in de kring). Ouders mogen tot 8.30 erbij blijven. 1 dag in de week mogen de ouders tot 9.00 uur blijven en dan doen we werkjes (wat is het groots, wat het kleinst) of kleien, puzzelen o.i.d. Dan vlak voor negenen gaat het muziekdoosje aan en 1 minuut later moeten de kinderen en ouders gaan opruimen. Om negen uur zitten ze allemaal braaf in de kring (op een enkeling na dan). En ja, ouder die te laat komen, daar heb ik ook een hekel aan. En het gekke is, tenminste bij ons op school, het zijn vaak ouders met maar 1 kind. Dat snap ik nooit zo goed. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om 1 kind aangekleed te krijgen en een boterham naar binnen te krijgen. Dan sta je maar een half uurtje eerder op.

Irma

an mien

an mien

21-01-2009 om 16:35

Te laat komen....

Bij ons op school had een kleuterjuf een goed middel om te laat komen tegen te gaan... de ouder van dat kind moet een liedje voor de kinderen zingen, tegen ouders die te lang bleven hangen zei ze altijd willen jullie een liedje zingen en dan waren ze ook zo weg.
Ik vond het wel grappig dat in die klas altijd iedereen op tijd was.

ayla

ayla

21-01-2009 om 20:06

Hier

is de inloop van 8.35 tot 8.45. Er wordt verwacht dat de kinderen zelf iets pakken om zich bezig te houden. Echt chaotisch vind ik het niet. Er is hier een ontmoedigingsbeleid voor ouders om mee naar binnen te gaan. Vanaf groep 2 moeten de kinderen buiten afcheid nemen en alleen naar de klas. In groep 1 mogen de ouders nog mee naar de klasdeur (niet de klas in) maar liever niet. Het is misschien niet zo druk in de klas omdat de ouders eigenlijk maar tot aan de klasdeur gaan.

Te laat en rol van ouders

Ik heb altijd op christelijke scholen gezet. Wat ik me herinner uit de hogere klassen was, dat kinderen die te laat waren op de gang moesten wachten tot na de dagopening en pas daarna binnen mochten komen.

Is dat geen geschikte manier om luie ouders te ontmoedigen? Als je te laat bent blijf je op de gang met je kind wachten tot de juf het kind binnen laat. Als er meerdere kinderen te laat komen, zorgt het ook voor minder onrust en onderbreking in de les. Mits die ouders hun kinderen op de gang ten minste koest houden.

Asa Torell

Asa Torell

21-01-2009 om 21:15

Waarom is te laat erg?

Hier komt ook vooral een bepaalde ouder met kind altijd als laatste. Maar volgens mij vindt de juf/meester het helemaal niet erg. De les begint altijd al ietsje later dan de officiele tijd dus ze zijn zelf ook niet heel strak. En daarom snap ik eigenlijk ook niet waarom ik me er aan zou moeten ergeren?

Tango

Tango

21-01-2009 om 22:03

Bij ons

Is de inloop van 8.20 u tot 8.30 u. De kinderen gaan echter zoveel mogelijk alleen naar binnen. Ze geven bij de ingang van school de juf die bij de deur staat een hand en lopen dan zelf naar de klas waar ze hun jas aan de kapstok hangen, tas uitpakken etc. Als ze met hun taakjes klaar zijn mogen ze aan tafel een boekje lezen. Alleen kinderen die net op school zijn mogen samen met ouders naar binnen. Ik vind dit veel rust geven voor de kinderen en ze worden er ook heel zelfstandig van.
Zo'n chaos zoals Vic beschrijft, daar zou je mijn zoon van 4 totaal geen plezier mee doen.
Bij ons ook ouders die structureel te laat komen. Zij moeten dan aanbellen en een juf of leerling moet dan de deur open doen, dus dat stoort natuurlijk enorm. Het zijn bij ons vaak de ouders die aan de overkant van de school wonen.

Chantelle

Chantelle

21-01-2009 om 23:29

Asa torell

"De les begint altijd al ietsje later dan de officiele tijd dus ze zijn zelf ook niet heel strak."

Wanneer begint dan een les? Als kinderen binnen zijn begint de les.

Ik erger me wel aan mensen die te laat komen. Het betekent dat de andere 25 leerlingen in de klas 5 minuten later kunnen beginnen en/of dat de les wordt verstoord. Dat is 25 x 5 minuten die veel beter besteed kunnen worden. Ik heb hetzelfde met een vergadering. Er komt er één te laat waar 5 mensen op zitten te wachten. Grrrrrr, dat is 5 x 10 minuten = 50 minuten x een leuk uurtarief. Kassa!

Ik herken het wel vic

ik herken wel wat jij omschrijft. maar ik denk dat het kindafhankelijk is of ze de chaos en drukte eromheen 'aan' kunnen. hier op school ging het net als jij omschrijft. en ook ik moet/moest eerder weg dan 8.30 uur. (ook ongeveer 8.20 uur) onze oudste had er geen problemen mee, die zag de klas en juf en de chaos en was helemaal in d'r hum, wou dit en dat doen en had zelfs al op weg naar school grootse plannen voor de dag....bij haar dus nooit problemen of 'nare gevoelens' om d'r in die chaos achter te laten bij een juf die nog enigzins afgeleid was.
maar jongste was een ander verhaal. die wilde al helemaal niet zo graag naar school...zat met grote ogen stil aan d'r tafel 'af' te wachten of liep een beetje doelloos rond en wilde ook eigenlijk niet dat ik weg zou gaan vóór de rust en orde hersteld was. ik zag dat al wel een beetje aankomen...en had op het werk al wel afgesproken dat áls ik de komende tijd aan de late kant zou zijn dat dat dan helaas overmacht was (ik ben ook wel eens coulant met iets langer doorwerken) zodat ik wat minder op de 'wip' zou zitten. en ik heb met juf gesproken. want de hele opzet van een ochtend beginnen veranderen dat gaat je vast niet lukken, daar zit een hele filosofie achter en w.s. doen alle kleutergroepen het op dezelfde manier. ik heb de juf gevraagd enigzins behulpzaam te zijn als ik weg ging. dus als de tijd daar was zetten ik kleuter aan het werk en seinde juf in die dan mijn 'taak' over nam zodat jongste zich niet zo 'verloren' voelde óf als ze dat niet wilde parkeerde ik d'r aan de hand van juf of juf nam d'r even op schoot of ze zochten samen een werkje uit etc. etc.
jongste voelde zich minder 'verloren', durfde met juf achter zich wel de chaos aan en ik kon met een gerust hart naar het werk.
misschien is dat een oplossing ook voor jouw kind?
groeten albana

zira

zira

22-01-2009 om 09:11

Bij ons

hebben de kinderen taakjes. Ze verzogen hun plantje, en stoffen hun tafel. Hoewel dat stoffen meestal een paar weken fanatiek gedaan wordt en dan ook wel weer stopt. (maar het is groep 1 2 samen dus er zijn altijd wel kindjes aan het stoffen.) Dat stoffen gaat overigens volgens een heel ritueel dus daar zijn kinderen wel 5 minuutjes mee bezig.
En dan pakken ze hun stoel en zoeken een plaatsje in de kring. Soms een heel gedoe. Voor sommige vroeg-komende kinderen betekent dit geheel zo´n kwartier stil zitten, maar dan wordt er gekletst oid en eigenlijk vliegt de tijd.
Maar, ook hier is het best chaotisch. En dan niet direct iets kunnen doen cq weten wat je moet gaan doen...voor sommige kinderen is dat NIET leuk nee. Dochter gedeit er prima op, zoon deed dat ook niet. Vanaf groep 3 geen kring meer maar gelijk aan je tafel aan de slag, is voor zoon veel prettiger en er heerst rust.
Overigens vind ik het helemaal niet gek dat juist de mensen te laat komen waarvan je de minste noodzaak verwacht. Met 1 kind kwam ik wellicht ook te laat. Nu ben ik nooit te laat, maar heb zo vaak enorm moeten haasten dat je vanzelf meer ruimte in gaat bouwen. Je moet wel met meerdere kinderen en meer reistijd, strak plannen. Met maar 1 kind zou ik veel relaxter zijn denk ik, en dan gebeuren er toch juist weer onverwachte dingen....

Jvo

Jvo

22-01-2009 om 09:29

De inloop bij ons...

..is in alle klassen eigenlijk het zelfde: kinderen komen de klas in, pakken een werkje en gaan aan het werk. Je mag als ouder van 8.15-8.30 in de klas zijn, daarna gaat een belletje en begint de schooldag.

Er is dan meestal even een centraal moment, dus het is vreselijk storend als er kinderen te laat komen!

Jvo

zira

zira

22-01-2009 om 11:10

Eigen verantwoording

Ach, mooi opvoedmoment steeds weer, zo zie ik het echt. Ik stoor me helemaal niet aan te laat komers, dat mogen de leerkrachten doen. Wat andere mensen doen boeit niet, wij doen enorm ons best op tijd te komen. Leren mijn kinderen mooi dat je niet je verantwoording af kunt schuiven, ja maar anderen doen het ook. Hoor ik ze trouwens ook nooit doen, blijkbaar is mijn houding voldoende. We komen niet te laat en dat is hun doelstelling zelf ook merk ik, ze halen er nooit anderen bij.

Vera*

Vera*

22-01-2009 om 11:15

Algemeen gesteld

Het zijn eigenlijk altijd dezelfde kinderen/ouders die te laat komen.

Asa Torell

Asa Torell

22-01-2009 om 14:48

Precies zira

Zo is het ook voor mij. Ik kan me best voorstellen dat het voor de leerkrachten of de kinderen vervelend is als iemand echt pas na lesbegin binnenkomt. Maar zelfs dan kan ik me er voor mezelf nog niet over opwinden. En voel me daardoor ook niet gestoord in de pogingen kind op tijd te laten komen (netzomin als door rood rijders mij storen om kind dat af te leren). Maar misschien komt het omdat ik zelf een goede telaatkomer ben, dus ik weet hoe het is... en ben tegelijkertijd dus vooral heel blij dat ik zelf wel geslaagd ben in het op tijd bij school zijn .

Vic

Vic

23-01-2009 om 11:42

Aankijken

Mijn dochter leek zich weinig aan te trekken van alle chaos, maar was na een ochtend wel kapot. Dat kan ook van alle nieuwe indrukken gekomen zijn dus ik kijk het maar even aan. De oplossing van Albana vond ik dan wel een goede voor als ze het moeilijk blijkt te vinden. Ik denk overigens niet dat er een filosofie achter dit ochtendritueel zit. Wat is het voordeel van een losgeslagen groep van 35 kleuters? Misschien dat ik mijn goede advies bewaar tot het eerste 10-minutengesprek in maart.

Wat gek...

Wat gek hoe verschillend scholen in Nederland en België zijn...
Bij ons bestaat er gewoon geen 'inloop'. Er is toezicht op de speelplaats vanaf 8u25. Om 8u40 gaat de schoolbel en alle kinderen gaan in de rij staan. De juf neemt de rij kinderen mee naar haar klas.
Daar jassen uit en gezellig samen de klas in.
Bij ons komen ook wel ouders te laat, maar die voelen zich toch niet zo happy omdat iedereen al binnen is dan.

Groetjes!

Asa Torell

Asa Torell

26-01-2009 om 10:27

Ja maar anna

Dat lijkt me wel duidelijk, als de juf er niet mee zit hoeven die ouders zich ook helemaal niet slecht te voelen over het te laat komen. Zo gaat het dus bij ons ook. Je neemt de ruimte die je krijgt.
Mijn kleuter let er ook helemaal niet op dat ik al zeg dat ik weg moet terwijl ik niet als laatste ga, en zou hij er wel wat over opmerken dan zou ik zeggen dat ik het druk heb en dus weg moet. Meestal moet ik ook verder naar het werk dus dan klopt dat ook.
Nee, als je je op die manier bij je opvoeding aan degenen die het anders doen blijft spiegelen kun je wel aan de gang blijven, er is altijd wel iemand later dan jij of slordiger of vul maar in. Zo zou je je kind niks kunnen leren.

Vic

Vic

28-01-2009 om 09:10

Verrassende wending

Ik kreeg gisteren een uitnodiging voor een ingelaste ouderbijeenkomst over de bezetting op de groep. Het blijkt dat andere ouders hebben geklaagd over de chaos in de klas en dat er kinderen zijn die niet meer naar school willen/durven vanwege de drukte. Momenteel zitten er 33 kleuters in de klas en dat groeit dit jaar nog naar 36. Van juf begreep ik dat de ouderbijeenkomst niet is bedoeld om oplossingen uit te wisselen maar voor de directie om het gekozen beleid toe te lichten. Ik had al eens aan de directeur gevraagd waarom de klas niet gesplitst wordt (er zijn twee lokalen). Dat schijnt iets met formatie te maken te hebben. Ik ben heel benieuwd hoe de avond volgende week verloopt. Misschien kan ik dan toch nog mijn zegje doen over de rommelige inloop.

oska

oska

01-02-2009 om 20:27

Visie

Wanneer je in de kring begint en je eerste kinderen zijn er 10 voor half en eer dat de juf begint is het vaak al 5 over half dan zitten sommige kinderen al een kwartier rustig op hun stoel. En vervolgens moeten ze nog ruim 20 minuten geconcentreerd meedoen etc.Dat is vaak teveel gevraagd voor die kleintjes.

Bij ons begint het ook met een inloop. Kinderen hangen hun naambordje op bij de activiteit op het keuzebord. Zo kunnen ze ook zien of er nog plek is en welke keuzes ze hebben. De bouwhoek blijft bv vaak gesloten. Kinderen gaan heel gericht aan de slag in de hoek die ze gekozen hebben en de sfeer is heel gezellig en rustig.
Sommige ouders gaan nog even samen een puzzel maken of een boekje lezen. Het is niet zo streng dat ouders klok slag half 9 weg moeten. Ze worden echter wel weg gestuurd wanneer ze gezellig staan te kletsen met elkaar. Dat moeten ze even buiten de school verder doen.
Alleen maar leuk op deze manier, wanneer het betrokken ouders zijn. Sommige ouders blijven ook nog even een kwartiertje helpen en gaan met een groepje lezen/puzzelen/knutselen. En er zijn ook ouders die snel weg moeten, maar dat is ook geen probleem. Die blijven een ander keer wat langer. (of niet) Het is ook leuk om dan sfeer te proeven. Maar het probleem bij jullie is dat die sfeer niet zo goed proeft.... Heb je zoveel kinderen en nog wat flikke herrieschoppertjes dan zullen die het ook lastig vinden in de kring en al helemaal wanneer ze na een tijd (rustig) wachten nog geconcentreerd moeten luisteren.
Maar zoveel kinderen. Pfff. Dat gaat wel zijn doel voorbij. Dat is ook geen doen voor een leerkracht alleen. Je kunt maar op een plek tegelijk zijn. En als er nog een paar pittige gevalletjes bijzitten. Ik beneid haar niet!
Formatie...tja, het is maar hoe je hem invult. Een terechte vraag is dan ook waar die zit. Je kunt het ook bij de MR vragen. En je zorg aangeven.En goed navragen wat de visie van de school is en of dat haalbaar is met zulke grote groepen en zoniet, wat ze er aan gaan doen.
(soms heb je een makkelijke grote groep en dan is het niet zo'n probleem, soms een kleine groep met extreem zware zorg/gedragsproblemen. En misschien is het in deze groep wel en en.
En wat bij onze school wel gedaan wordt is heel veel met stagiaires werken. Spw ers en klassenassistenten. Die kunnen ook met groepjes aan de slag. Een groepje kinderen voorlezen, met een groepje een bouwopdrachtje doen, een spelletje etc. Maar de leerkracht moet daar ook tijd in stoppen, te aansturen en begeleiden. Maar voor de kinderen is het alleen maar een meerwaarde.
Een lio student lijkt me ook nog een goede optie. Dan kost en geen of weinig formatie en hij of zij kan met een kleinere groep aan het werk.
Vaak is het al heel druk omdat gewoon weg zoveel kinderen op een vierkante meter geplakt zitten.
succes.
Zijn alle groepen zo groot bij jullie op school? Hoeveel kleuterklassen zijn er? Bij welk aantal worden er wel twee groepen gemaakt?

Vic

Vic

06-02-2009 om 12:38

Het gaat nu goed

De ouderavond is geweest, maar al daarvoor merkte ik dat de inloop heel anders was dan tijdens het wennen. 's morgens worden de oudste kleuters nu opgevangen door een extra leerkracht in het tweede lokaal. De jongste/middelste kleuters mogen in het andere lokaal een werkje kiezen. Wat een verschil zeg! Tijdens de ouderavond legde de directrice uit dat de tweede kleuterjuf i.v.m. ziekte van een andere leerkracht in die klas invalt omdat verder geen vervanging beschikbaar was. De weg gevallen leerkracht bij de kleuters wordt nu vervangen door verschillende andere leerkrachten (IB'ers en LIO). Het blijft een beetje behelpen natuurlijk maar er zijn nu wel voor vaste dagdelen vaste gezichten, en altijd twee leerkrachten in de groep.
Klein verwondermomentje tijdens de ouderavond. Eén van de ouders, type oproerkraaier/zeurkous, viel openlijk de directrice aan vanwege laksheid bij het zoeken naar vervanging en openstellen van vacatures. Vervolgens was dit wel de ouder die het zo sneu vond voor haar kleuter dat hij nu 's morgens verplicht aan een tafeltje moest want dan barstte hij nog van de energie. Ik moest daar wel wat van zeggen en volgens mij komt het niet meer goed tussen mij en die ouder haha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.