Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Inschrijven basisschool

Is het normaal dat je bij het invullen van het aanmeldingsfornulier ook de gezinssituatie invult? Incl wie het meest verdient en of dat de hoofdverzorger is? En oja of je kind nog mediache of sociale bijzonderheden vertoont..

Ging het nog niet invullen maar vraag het me af. vind het nogal wat info voordat je uberhaupt contact hebt gehad. Ik zal ze eerst maar mailen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama_Lynn

Mama_Lynn

04-07-2012 om 13:30

Uhhh ja?

Ik heb dezelfde ervaring. Wij hebben bij alle scholen eerst een gesprek gevoerd (3), waarna 1 afviel. Vervolgens na wikken en wegen gekozen voor school 1. Toen kregen we het inschrijfformulier met allemaal dat soort vragen en nog veel meer. We moesten zelfs een formulier ondertekenen 'naar waarheid' over ons schoolniveau en dat ze die gegevens mochten opvragen bij de desbetreffende onderwijsinstellingen.
We vonden dat zo belachelijk en niet relevant dat we nog een gesprek aangevraagd hebben. Dat was dusdanig onbevredigend dat we uiteindelijk voor school 2 gekozen hebben. Ook daarin stonden wel een aantal van dat soort vragen. Wat je niet wilt invullen, vul je niet in, maar ik kan me wel voorstellen dat bepaalde vragen wel relevant kunnen zijn, zoals een stukje gezinssituatie (ouders wel/ niet gescheiden bijv., waar woont het kind dan). Voor wat betreft die medische bijzonderheden: soms is het gewoon relevant, als een kind medicatie nodig heeft of bepaalde dingen niet mag. Wij hebben bijv. genoemd dat onze dochter astmatische klachten had, hoewel ze bij de start al een jaar vrijwel klachtenvrij was. Dit is verder nader toegelicht in het kennismakingsgesprek (na enkele weken school) met de juf. Als het goed gaat, zou ik dus niks invullen, alleen wat je zelf belangrijk vindt.

Kortom, een deel is wel gebruikelijk, maar ik zou alleen invullen wat je kwijt wilt.

groetjes, Lynn

Guinevere

Guinevere

04-07-2012 om 13:53

Niet relevant

Bij de oudste heb ik dat indertijd nog allemaal braaf zitten invullen. Bij de jongste heb ik bij alles wat ik niet relevant vond neergezet: "privé". Zelfs bevallingsinformatie wilden ze horen! Nou, ik dách het ff nie! Uiteraard is ie gewoon aangenomen op de gewenste school.
Ik vermoed dat dergelijke vragen op alle inschrijfformulieren van scholen staan.

Jesse_1

Jesse_1

04-07-2012 om 13:58

Mama_lynn

Dat schoolniveau is niet heel belachelijk hoor: als de ouders laag opgeleid zijn heeft de school recht op extra subsidie oid. Maar het is voldoende om te vermelden dat je buiten de range valt, wat dat dan precies voor opleidingsniveau is (als je gemiddeld of hoog opgeleid bent) dat hoeven ze dan verder niet te weten.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2012 om 22:04

Hier....

Hier krijg je aan het begin van de kleuterklas ook dergelijke vragen,maar dat is dus als je kind er net op school zit,dus na aanmelding en acceptatie.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

05-07-2012 om 08:20

Jesse

Klopt, het schoolniveau navragen vind ik niet zo belachelijk, ik weet dat ze subsidie krijgen voor laagopgeleide ouders. maar het feit dat we daar een apart formulier voor moesten ondertekenen vond ik wel ronduit belachelijk. Dat hebben we dus ook niet gedaan. Het enige wat bij navraag verteld werd is: dit is wettelijk verplicht en alle scholen doen dat zo. Wij hebben toen gezegd dat dit niet zo was, want we hebben een ander inschrijfformulier gezien (van de school waar ze nu op zit) en daar vraqen ze alleen om het opleidingsniveau van ouders en dat is dan dat (heb ik verder ook niet zo'n moeite mee om dat in te vullen). Ze bleven op het standpunt staan dat elke school dat verplicht was in te vullen en dat de andere school dat dan niet goed deed.
Nou weet ik niet of dat echt wettelijk verplicht is, maar wij vonden het grote onzin. En zo waren er nog een paar dingetjes (zoals bijvoorbeeld gelijk al een formulier 'moeten' invullen over de vrijwllige ouderbijdrage - of je maar vast wilde toezeggen dat je die 8 jaar lang ging betalen). Voor ons dus een reden tot een andere schoolkeuze (waar met name ik al erg over zat te twijfelen, maar we hadden gekozen voor de eerste omdat die dichterbij was).

Lynn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.