EllenD.
03-03-2010 om 18:48
Intelligentietest kind (8 jaar)
Onze zoon is 8 jaar en is onlangs voor een aantal sessies bij een kinderpsychologe geweest. Reden hiervoor is zijn sociaal onhandige gedrag en een reeks van kleine en grote zaken die ervoor zorgden dat hij ongelukkig begon te worden.
Nu is gebleken dat hij op het niveau zit van een 6 jarige wat sociale ontwikkeling betreft. Verder zitten er componenten van ADHD in en van PDD/NOS. Nog geen officiele diagnose, want hij gaat eerst een training doen en daarna kijken we verder.
Nu had school het idee om hem ook op intelligentie te laten testen omdat hij heel erg jong voor zijn leeftijd is en hij wellicht een jaartje groep 4 kan overdoen. Dit natuurlijk alleen als hij ook op het congnitieve gebied een jaar extra kan gebruiken.
Weet iemand hoe dit werkt? Waar wordt hij dan getest? Wie betaalt dat?
Ik weet er zelf nog niets van maar de psychologe vond het wel een goed idee.
Groetjes Ellen.

Geerdientje
03-03-2010 om 19:24
Hmm, en zijn cito's?
Om nou een intelligentie test te doen om te zien of ze hem kunnen laten doubleren ... Hoe maakt hij zijn cito's? Hoe loopt hij door de stof? Vindt hij het makkelijk/moeilijk? Heb je zelf het idee dat een jaartje overdoen een goed idee zou zijn? Heeft hij er behoefte aan? Met een training kan hij zijn sociale vaardigheden mss goed verbeteren.

EllenD.
03-03-2010 om 20:05
Geerdientje
Hij scoort gemiddeld. Toen hij op deze school kwam (nu ruim een jaar geleden) scoorde hij ook gemiddeld.
De psychologe gaf aan dat hij niet overvraagd mag worden en op school geven ze aan dat hij het zelfs met extra instructie niet bovengemiddeld doet. Er zit geen echte groei in volgens de juf.
Het gaat dus wel om veel meer dan het doubleren. Het gaat ook al om de situatie nu.
Ik ben nog steeds erg benieuwd of iemand weet hoe het (mochten we ermee doorgaan) in zijn werk gaat.

Jolanda123
04-03-2010 om 10:22
Hmmmpf...
Waar ik me nu over op loop te winden, is de verwachting dat als er bovengemiddeld energie ingestopt wordt door de juf, er dan ook bovengemiddelde resultaten moeten volgen...
(tenminste, zo lees en ervaar ik je posting)
Kinderen weten volgens mijn ervaring feilloos waar ze zitten ten aanzien van het gemiddelde van de klas.
Ze weten of ze altijd de laagste scores hebben, of altijd de hoogste scores.
Als hij gemiddeld gefunctioneerd, dan houdt dat mijns inziens in, dat hij het niet de slechte is, maar ook niet de beste.
Mijn zoon heeft groep 4 overgedaan ivm dyslexie, om zijn taalvaardigheid en het lezen "extra aandacht" te geven, zodat hij beter mee kon komen in groep 5.
Achteraf gezien (maar goed achteraf kijk je een koe in de kont) had ik er op moeten staan dat hij toch over had moeten gaan.
Waar hij namelijk in de jaren daarna last van had, was het gemis van zijn oude vriendjes en dat hij daar niet meer bij in de groep zat. Sociaal emotioneel gezien is het blijven zitten schadelijk voor hem geweest.
Het blijven zitten heeft hem het gevoel gegeven dat hij "niet goed genoeg was", waardoor hij onzekerder werd, en gevoeliger werd voor jennerijen en pesterijen.
Dit is mede de oorzaak geweest dat hij er een sociale angst-stoornis aan overgehouden heeft.
Tja.... En wat is dan wijsheid?
Kortom, kijk goed naar zijn sociaal emotionele gedrag, en hoe hij nu in die groep functioneert.
Er is niets mis met "gemiddeld functioneren". En bovendien, wat voegt een intelligentietest toe? Wat doet die wetenschap met de leerkracht? Als de score lager is als verwacht, geeft dat de leerkracht dan een vrijbrief om er minder energie in te steken, want hij kan toch niet beter?
Als de score hoog is, wat voor invloed heeft dat op een leerkracht? Kan dat leiden tot de houding van "Je moet beter je best doen, want ik weet dat je het wel kan? "
Zo maar wat gedachten..
Groetjes JO

EllenD.
04-03-2010 om 11:02
Jolanda
Dank voor je bericht. Dit zijn precies mijn overwegingen.
De psychologe had het wel als advies gegeven omdat zij graag zou willen weten hoe zijn intelligentie is opgebouwd.
Wat ik al zei: hij heeft het sociale emotionele niveau van ongeveer 5/6 jaar en hij is 8. Hij is de oudste van de klas en ook nog groot. Echter zijn gedrag komt totaal niet overeen met zijn leeftijd en dat levert hem best rottige situaties op. Hij kan zich erg slecht (lees niet) concentreren en geeft hele onduidelijke signalen naar zijn klasgenoten. Hij wordt gewoon niet begrepen.
Hij zit in een combi 3/4 en speelt vooral met de kinderen uit groep 3. Straks komt hij in een 5/6 combi, en zijn er dus geen jongere kinderen om mee te spelen in zijn klas. Ik vind het dus best spannend hoe dat gaat lopen.
De psychologe zegt dat hij nog moet rijpen en dat daar nog tijd voor nodig is. Zou hij zich dan beter voelen als hij zou blijven zitten? Nu zit hij bij een zeer gestructureerde juf, volgend jaar komt hij bij een leerkracht, die is het tegenovergestelde. Dat weet ik omdat mijn oudste daar nu bij zit. Veel rommeliger, terwijl mijn zoon heel veel stuctuur nodig heeft.
Hmmm... dus ik snap helemaal wat je bedoeld, maar ik vind het wel lastig.
Ik hoop om meer reacties.

Jolanda123
04-03-2010 om 12:02
Nog een paar kanttekeningen
De psychologe had het wel als advies gegeven omdat zij graag zou willen weten hoe zijn intelligentie is opgebouwd.
-->Okay, kijk of zij je kan doorverwijzen naar een orthopedagoog, die hem onderzoekt en test op zijn leervaardigheden en intelligentie. Als ik me niet vergis kan een orthopedagoog meer zeggen over zijn leren en functioneren op school als een "gewone" psycholoog.
De psychologe kan e.e.a. wel cooordineren, zodat zij het overzicht blijft houden.
De uitslag van de test zou ik "gedoseerd" doorgeven aan school. Alleen datgene waarvan jij denkt dat het goed is dat de school weet, en dan moet de school nog kunnen aantonen waarvoor het noodzakelijk is dat zij die informatie hebben.
De hoogte van een IQ zou ik niet precies doorgeven, hooguit dat hij beneden gemiddeld, gemiddeld of boven gemiddeld zit.
En dan nog weer de vraag waarvoor de school deze informatie nodig heeft.
Wat ik al zei: hij heeft het sociale emotionele niveau van ongeveer 5/6 jaar en hij is 8. Hij is de oudste van de klas en ook nog groot. Echter zijn gedrag komt totaal niet overeen met zijn leeftijd en dat levert hem best rottige situaties op. Hij kan zich erg slecht (lees niet) concentreren en geeft hele onduidelijke signalen naar zijn klasgenoten. Hij wordt gewoon niet begrepen.
--> Door wie wordt hij niet begrepen? zijn klasgenoten? Zijn juffrouw? En wat doet zij met dat onbegrip? Hoe gaat zij er mee om?
Hij zit in een combi 3/4 en speelt vooral met de kinderen uit groep 3. Straks komt hij in een 5/6 combi, en zijn er dus geen jongere kinderen om mee te spelen in zijn klas. Ik vind het dus best spannend hoe dat gaat lopen.
--> yep, het spelen met jongere kinderen voor hem is dan heel fijn, dat ben ik het met je eens. hij kan zich dan groter of gelijk voelen, en dat is toch belangrijk.
De psychologe zegt dat hij nog moet rijpen en dat daar nog tijd voor nodig is. Zou hij zich dan beter voelen als hij zou blijven zitten? Nu zit hij bij een zeer gestructureerde juf, volgend jaar komt hij bij een leerkracht, die is het tegenovergestelde. Dat weet ik omdat mijn oudste daar nu bij zit. Veel rommeliger, terwijl mijn zoon heel veel stuctuur nodig heeft.
--> Hier komt die orthopedagoog weer om de hoek kijken. Hij/zij kan aangeven wat de meest optimale leeromgeving is voor je kind, en waar de leerkrachten op moeten letten, aan moeten voldoen.
Kijk of of je uit kunt vinden of er daadwerkelijk sprake is van ADD/ADHD of ppd-nos. Ook dat kan zijn leren beinvloeden en de beslissing die jullie moeten nemen.
Mocht er sprake zijn van ADD/ADHD dan kan medicatie misschien helpen.
Zo is het leervermogen van mijn neefje (ADHD) met sprongen omhoog gegaan door medicatie. door de medicatie kon hij zijn aandacht eindelijk bij de les en de mensen eromheen houden, en zag hij ook meer signalen van de mensen om zich heen. Hierdoor werd hij ook sociaal vaardiger.
Succes ermee
(ps, ik ben geen pedagoog, ik ben geen hulpverlener. Zoals ik het hier geschreven heb is mijn indruk van wat hulpverleners kunnen en doen)

Moppeke
04-03-2010 om 13:05
Wat ik mis...
in dit verhaal:
je hebt het eigenlijk alleen over wat de juf vindt. Heeft de juf raad gevraagd aan de IB-er? Is haar visie onderbouwd door bv de visie van de IB-er? Of is de juf alleen in haar visie. Dat vind ik ook wel een groot verschil maken in dit geheel.
Je zou er goed aan doen om naar een orthopedagoog te gaan. Daar kan je zoon ook trainingen volgen en kan hij gestest worden op zowel ADHD en/of aanverwanten en intelligentie. Daar heb je echt iets aan, en belangrijker: je kind heeft er iets aan. Krijgt handvatten voor het dagelijks leven tav gedrag.
Het laten doubleren van je kind moet van meer factoren afhangen, en uiteindelijk is het ook aan jou om je poot stijf te houden wanneer jij van mening bent dat het welzijn van je kind iets anders inhoudt dan wat de juf vindt.
In ons geval heeft de leerkracht behoorlijk lang zitten pitten en hebben wij zelf een orthopedagoog ingeschakeld. Dat was het beste dat wij hebben kunnen doen voor onze dochter, ze is er echt van gegroeid en het heeft ons meer inzicht gegeven in de gebruiksaanwijzing van onze dochter. Maar ook onze vermoedens en het onderbuik gevoel werd waarheid. We waren ervan overtuigd dat dochter veel meer kon dan ze op school liet zien, en dat klopte ook.
Inmiddels zit onze dochter op een andere school.
Negeer je eigen gevoel, je intuitie niet. Daar kun je altijd op vertrouwen. De juf moet haar vermoedens, visie of wat dan ook goed kunnen onderbouwen. En voor doubleren moet echt een goede reden zijn. Zij kan dat wel vinden, maar is dat ook echt zo? Haar goede bedoelingen met jouw kind hoeven nou niet perse de juiste te bewandelen weg voor jouw kind te zijn.
Aan de slag dus, en doorgraven. En monitor het geheel. Als de juf plannen heeft of input geeft, afspreken dat je er na een maandje op terug komt, om te kijken hoe eea gaat. Vinger aan de pols houden dus.
Succes!

EllenD.
04-03-2010 om 13:22
Reactie
Juf heeft dit alleen genoemd in een gesprek nav ons gesprek bij de psychologe. Zij noemde ook alle bedenkingen die nu genoemd worden, dus zij heeft geen intentie om iets te doen wat niet goed is voor onze zoon. Ook van iets doordrukken is geen sprake.
De psychologe heeft dus verteld dat hij het sociale niveau heeft van 6 jaar een veel componenten van ADHD een een aantal van PDDNOS. Geen heel eenduidig beeld, dus geen diagnose.
Haar concrete voorstel is een Sociale Vaardigheidstraining, waar we voor op de wachtlijst staan.
Hoe kom ik verder bij een orthopedagoog? Doe ik dat via de psychologe? Ik had namelijk nog niet het idee dat zij voor veel meer dan de training open stond.
Ik heb zeker niet het idee dat juf iets gaat doordrammen. Mijn zoon gaat wel een half uur per week door een remedial teacher geholpen worden bij concentratie dmv oefeningen.
Nu die intelligentietest. Ik weet het echt niet. Ik zie er niet zoveel kwaad in omdat het in mijn beleving alleen maar handig is om te weten toch? Ze zal zeker niet het doubleren gaan doordrammen als dat niet is wat het allerbeste is voor mijn zoon. Daarbij sta ik redelijk sterk in mijn schoenen en laat me ook niet zomaar iets aanleunen. Zij bespreek dit overigens allemaal met de iber, maar zoals ik zei, het is nog niet concreet aan de orde.
Ik hoop dat ik nog duidelijk ben....

Moppeke
04-03-2010 om 13:33
Orthopedagoog
Daar kom je middels een verwijzing van je huisarts, die heeft vast ook wel een goede tip welke bij jou in de buurt.
Intelligentietesten, kanjertraininge/sociale vaardigheidstrainingen, ADHD enz, het kan allemaal bij de orthopedagoog.
En als het goed is ben je daarvoor ook verzekerd. De orthopedagoog kan je ook meer vertellen over de vergoedingen.
Surf eens naar wat praktijken bij jou in de buurt, daar staat ook vast eea aan info over wat ze allemaal doen. Word je een hoop wijzer van!

KGO
04-03-2010 om 16:18
Intelligentie test via school?
Waarom kun je niet via school een intelligentietest laten afnemen, als zij met het idee kwamen? Als je het zelf gaat doen moet je ervoor betalen, school heeft budget voor dat soort dingen toch?
Of via de psycholoog, dan kan het onder een 'gewoon 1e lijns psychologie consult' vallen en wordt het ook deels vergoed. Een orthopedagoog wordt volgens mij niet vergoed.
Ik ben wel benieuwd hoe een psycholoog een conclusie trekt van achterstand in soc. ontwikkeling? Wij zitten in een soort gelijke situatie. Dochter krijgt binnen kort gesprek met psycholoog; EN een intelligentie test via de psycholoog. Daarnaast wordt haar ontwikkeling bekeken.
Wat zijn er eigenlijk naast soc. vaardigheden trainingen nog meer mogelijkheden om aan de soc. emotionele ontwikkeling te werken? Onze dochter heeft al een sterkamp gedaan + SOVA training via school. Het helpt wel iets, maar toch zie je haar achterlopen op haar klasgenoten. (ze is wel het jongste meisje van de klas).
Karin

ijsvogeltje
04-03-2010 om 20:47
Karin
"Wat zijn er eigenlijk naast soc. vaardigheden trainingen nog meer mogelijkheden om aan de soc. emotionele ontwikkeling te werken?"
1-op-1-begeleiding door bijvoorbeeld een psycholoog of orthopedagoog. Dan s