Nienke*
01-07-2009 om 23:27
Iq en cito scores
Hoi,
Ik ben benieuwd of er ook iemand is die weet hoe het zit met de schatting van je iq en de uitslag van cito scores.
Het gaat om het volgende. Mijn zoon is onderzocht om te kijken of hij ADHD heeft. Morgen krijgen we de uitslag te horen.
Toevallig hebben we van een onderzoeker te horen gekregen wat zijn iq is. Zijn iq is 98. Ik reageerde wat verbaasd, want ik had het hoger verwacht. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima, maar ik had gewoon anders verwacht. En dat komt dus, omdat hij al vanaf groep 2, hij zit nu in groep 4, bijna alleen A-scores heeft. Om precies te zijn:
groep 2: 3 keer een A
groep 3: spelling een A( medio en eind gr. 3)
begrijpend lezen een B
rekenen een B (medio en eind gr. 3)
groep 4: spelling een A ( medio en eind)
taalschaal een A
begrijpend lezen een A (medio en eind gr. 4)
rekenen een B ( medio gr. 4)
en een A (eind gr.4)
Past het iq van 98 daar dan bij? Nogmaals het is verder helemaal niet belangrijk, maar ik ben er nieuwsgierig naar. Ik heb nl. ook een dochter met een iq van rond de 50/55 Dus dit is prima.
Maar is het nu zo raar dat ik hoger verwacht? Ik ben niet de enige die hoger had verwacht bij hem. Die onderzoeker vond het niet vreemd in ieder geval. Hij was wel gespannen tijdens de test stond in het rapport, maar dat hij verder wel goed meewerkte.

BizzyB
01-07-2009 om 23:57
Momentopname
De uitslag betekent dat hij tenminste een IQ van 98 heeft. Het betekent niet dat zijn IQ ook 98 IS, dat kan ook wel hoger zijn (de gemeten waarde wordt altijd als ondergrens genomen). Met A's en B's op de cito zou je dat verwachten, maar daar heb ik geen ervaring mee. Trouwens 98 (eigenlijk 100) is gemiddeld, dus niks mis mee.

Annet
02-07-2009 om 09:09
Zit er nog verschil in zijn iq uitslagen?
Behalve de totale uitslag worden vaak ook het performale en verbale IQ gemeten. Als het verbale IQ hoger is dan de totale uitslag, is die het meest bepalend voor de schoolresultaten.

liedewij
02-07-2009 om 09:17
Uitleggen
Annet, wil je nog eens uitleggen hoe dat dan werkt? ik heb juist begrepen dat de performale waarde bepalend is en dat een hogere verbale iq waarde juist kan verwarren. Omdat het lijkt dat het kind begrip en inzicht heeft maar dat dit komt doordat hij /zij verbaal zo hoog scoort. En dat het dan niet wil zeggen dat het inzicht er dan ook echt is.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Liedewij

Nienke*
02-07-2009 om 09:48
Vanmiddag
Hoi,
Vanmiddag hoor ik de uitslag officieel of hij ADHD heeft en zal ook dan de uitslag van de IQ test krijgen, de officiele versie
Ik zal dan ook vragen of er veel verschil is in zijn IQ uitslagen. En of hun mij kunnen uitleggen over hoge citoscores en dan toch een gemiddeld IQ. Wat hebben kinderen met C scores dan? Zitten die dan onder gemiddelde? Volgens mij zijn er meer kinderen die een C scoren. Dat zou dan toch het gemiddelde moeten zijn. Kortom ik begrijp dat gewoon niet zo goed. Ben benieuwd wat zij te zeggen hebben hierover.
Alvast bedankt voor de reacties.

monica
02-07-2009 om 09:50
Iq-test en adhd
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de iq scores van een adhd'er vaak onbetrouwbaar zijn. Zeker een zonder medicatie en jouw zoon, Nienke, is getest op adhd, toch? En dat dan zeker de performale en verbale score uit elkaar kunnen liggen. Dus wat dat betreft kan de score van de iq-test niet corresponderen met die van de toetsuitslagen van cito.

Pippie
02-07-2009 om 11:18
Als de scores te ver uit elkaar zouden liggen (meer dan 12 punten) zou er sprake zijn van een kloof. In dat geval kan er niet gesproken worden van een gemiddelde. Hier geef je aan dat er een gemiddelde van 98 is. Dan hoef je er niet vanuit te gaan dat er een kloof is.
Mijn zoon heeft een kloof van 35 punten. Performaal veel hoger dan verbaal. Heeft ook ADHD. Zijn cito-scores liggen ongeveer gelijk. Het is dus niet zo dat ze verbaal hoog moeten liggen om zo te kunnen scoren.
Zonder medicatie kan de uitslag van een iq-test inderdaad lager uitkomen. Of de verschillen tussen de twee delen daardoor ook meer uit elkaar liggen weet ik niet. Ik heb wel eens gehoord dat je er 10 punten bij op kan tellen als er zonder medicatie is getest. Ik weet wel dat de denkstijl van kinderen met AD(H)D zo anders is, wat bij een v/P-kloof past.
Pippie

Pippin
02-07-2009 om 13:22
Pippie (licht ot)
Zoonlief heeft adhd en juist een Vp kloof. Dat kan dus ook. Hij denkt supersnel, maar het lukt hem vervolgens maar matig om zijn gedachten om te zetten in daden. Zijn fijne motoriek is slecht en zijn verwerkingssnelheid is veel lager dan je op grond van zijn iq zou verwachten. Een recept voor frustratie helaas.

Annet
02-07-2009 om 13:50
Verbaal meer bepalend voor schoolresultaten
Een psychologe die iq-testen afneemt, heeft mij verteld dat het verbale iq meer bepalend is voor schoolresultaten dan het performale.
Ik heb nog even opgezocht wat het verbale IQ meet: woordenschat, taalgevoel, redeneringesvermogen. Rekenen valt ook onder redeneren.
Dus het klinkt wel logisch dat het verbale IQ voor de cito's het meest bepalend is. Tenminste zeker voor de basisschool.
Het performale IQ meet hoe je praktisch omgaat met je kennis. Hoe los je praktisch een probleem op bijvoorbeeld. Motorische vaardigheden spelen hierbij een rol, maar evengoed een aantal inzichten, zoals bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht.

Nienke*
02-07-2009 om 14:53
Diagnose
We hebben de diagnose gekregen en hij heeft dus ADHD.
Degene die het ons vertelde zelf ook verwacht te hebben dat hij een hoger IQ zou hebben. Kon nou niet echt denken waar het aan lag. Waarschijnlijk dat zijn gebrek aan concentratie hem dwars zat. Want daar was ook een test voor geweest en daar blijkt hij vooral op de lange termijn geheugen slecht op te scoren, hij kan zich dan niet meer concentreren. Wel was hij heel goed in probleem oplossend vermogen ( dat zagen ze niet vaak?). Hij had overigens geen kloof. Had zeer harmonisch profiel.
Mijn conclusie is dus denk ik, dat zijn ADHD invloed heeft op zijn IQ. Op school is hij op zijn gemak, heeft hij uiteraard problemen, maar vind het heel leuk om cito toetsen te doen. Toen hij de IQ test moest maken was hij erg gespannen en ging zich ook clownesk gedragen. We gaan nu nadenken over medicatie voor op school. Want misschien dat hij het dan wat makkelijker krijgt. In ieder geval zijn werk af krijgt.
Dank jullie wel voor het meedenken.

Lys Lionne
02-07-2009 om 22:36
Kloof bij 12?
Zoon heeft enkele jaren terug een dyslexie-test gehad waar ook het IQ gemeten werd. Hij heeft een verbaal IQ van 106 en performaal 89. Toch word er gesproken over een harmonisch profiel, echter met een benedengemiddelde handelingssnelheid?!
Oh ja, zijn cito's liggen altijd rond een C of lager....

Eugenie
06-07-2009 om 17:09
Cito, dyslexie en iq
Mijn zoon heeft net een rapport gekregen met voor zijn Cito spelling een A gecombineerd met een "matig" voor spelling. Wij weten dat hij een taalprobleem heeft en snappen net als de juf niet hoe hij tot die A op de cito komt. Vorige cito was een B en dat begrepen we ook al niet. Het enige is dat hij is blijven zitten vanwege zijn taalprobleem en dus de cito van een jaar te terug doet.
Binnenkort willen we hem gaan testen op dyslexie en ik ben benieuwd wat voor IQ eruit komt. Ik zou daar geen enkele voorspelling op kunnen doen terwijl hij toch mijn derde kind is.
Eugenie

Lilian2
14-07-2009 om 15:25
Iq en cito-uitslagen
Jullie verbinden een iq als vanzelfsprekend met een bepaald Cito-resultaat en vergeten er gemakshalve bij te bedenken dat INZET een niet te onderschatten onderdeel is van prestaties!!
Als je een wat lager iq hebt, kun je door goed opletten en veel oefenen een heel eind komen in deze wereld en dus ook op school. Gelukkig maar!!
Daarentegen kun je met een hoog iq ook laag scoren op Cito-scores. Dit zogenaamde onderpresteren ontstaat doordat leerlingen zich zo vervelen dat zij ook de uitleg die ze toevallig wel nodig hebben 'overslaan'. Hierdoor ontstaan hiaten.