Iris
24-03-2010 om 16:58
Iq van 119 (gemiddeld) en toch naar vmbo/havo brugklas
Mijn dochter heeft nog geen twee jaar geleden op de Wisc test een gemiddeld IQ van 119 gescoord, maar heeft haar CITO-toets niet goed genoeg gemaakt (score 538). Nu wil de school haar in een brugklas VMBOt/Havo plaatsen. Het schooladvies van de basisschool is HAVO/VWO.
De VO school heeft te veel aanmeldingen en hanteert een ondergrens voor de Cito-score van 540-542 (overleg) en 542 automatisch toelaten. Vanwege te veel aanmeldingen houden ze nu strikt aan deze norm vast. Gevolg: dochter met een IQ hoger dan VWO-gemiddelde moet naar een verkeerde brugklas.
In de omgeving zijn de meeste andere scholen met HAVO/VWO al vol of er wordt geloot, dus in de tweede ronde geen kans meer, op 1 na, maar deze heeft een onderwijssysteem dat niet erg goed bij onze dochter aansluit (ze heeft moeite met automatiseren).
De keuze is tussen een VMBO/Havo brugklas op een school dichtbij, waarbij ze als ze heel hoge cijfers haalt wel zou kunnen doorstromen naar 2 VWO, of een HAVO/VWO verder weg (min. 25 min fietsen) met een onderwijssysteem dat niet helemaal past..
Zou ze niet helemaal ondersneeuwen in het verkeerde brugklastype?
Wij weten het niet...

Mach
24-03-2010 om 17:48
Havo/vwo
Ik ben het helemaal met je eens. Met zo'n basisschooladvies hoor je in een Havo/VWO brugklas. Kan je nog met de middelbare school gaan praten? Een extra test laten doen? NIO? Nieuwe IQ test?

Moppeke
24-03-2010 om 21:34
Actie leerkracht groep 8?
Kan de leerkracht van haar basisschool hierin niet iets van betekenis zijn?
Ik ben het met mijn voorganger eens, hiermee hoor je in een HAVO/VWO brugklas. Frustrerend dat je door het aantal aanmelding tegen deze strikte regels aanloopt.
Daarom denk ik dat de leerkracht van de basisschool misschien ook hierin zou kunnen bemiddelen, baat het niet, schaadt het niet.
Succes, en ik hoop voor je dat ze alsnog in de juiste brugklas wordt geplaatst.

Iris
29-03-2010 om 22:40
Update
Een update.... ook op de scholen de andere kant op in de regio moet geloot worden. De kans dat er dus een run ontstaat op de paar beschikbare plekjes op de school 25 min fietsen verderop is zo groot dat we dit risico niet nemen. Want als we haar daar inschrijven zijn we de plek op deze school kwijt.
De VO school is echt niet te overtuigen, ook niet door de leerkracht van de basisschool, dat hebben we al geprobeerd.
Bovendien neemt onze dochter het minder zwaar en zegt "mam, ik ga hier naar school en ga gewoon hoge cijfers halen".
Er zal op Havo niveau les gegeven worden en de selectie is door de grote hoeveelheid aanmeldingen heel streng: de lat zal hoger liggen dan gemiddeld.
Met andere woorden: we laten haar toch naar deze brugklas gaan en houden haar goed in de gaten. Meteen een gesprek met de mentor aan het begin van het jaar.

Puck
30-03-2010 om 10:19
Iris
Maar hoe komt het dat de cito zo afwijkt van wat de IQ-test aangeeft. 538 is een havo-score, absoluut geen VWO. En jullie school hanteert dan nog een lage toelatingsscore in vergelijking met de scholen waar wij uit konden kiezen. Die hanteren een ondergrens van 542 en 545 voor VWO. Daaronder is alleen te praten als school zijn best doet.
En als er in de brugklas op HAVO niveau wordt gewerkt dan kan je dochter goed laten zien 'dat ze het wél kan en alsnog Havo of misschien wel VWO doen. En verder is een hoog IQ natuurlijk ook niet allesbepalend voor de onderwijsrichting die het best bij je past.

Iris
02-04-2010 om 22:22
Onderpresteren
Puck,
een typisch geval van onderpresteren. Zie ook de draad verderop over onderpresteren en de reactie van Anna N. Net als bij haar dochter is onze dochter ook dyslectisch en slim. De school heeft er niets aan gedaan en het slecht spellen en de tafels niet kunnen automatiseren structureel verward met intelligentie. Ze is niet op haar eigen niveau aangesproken. Dit hebben wij buiten de school om steeds bijgespijkerd, maar een cito-toets is voor dyslectici een ramp. Een deel van de opgaven is lastig te maken door het omdraaien van cijfers/letters en punten en komma's, en het invullen van het antwoordenblad alleen al is ook lastig. Het meet de dyslexie, niet wat een kind in huis heeft. De extra tijd en grote versie is een doekje voor het bloeden.
Overigens waren alle deskundigen en de huidige leerkracht het er over eens dat ze naar een Havo/Vwo brugklas zou moeten. Ik heb het dus niet over een VWO brugklas, want daarvoor is inderdaad het minimum een score van 545 nodig. Voor Havo/VWO is dat dus 540.
Iris