Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marijke

Marijke

14-09-2011 om 23:00

Is groep 7 het belangrijkste jaar?

Ik hoor van andere ouders dat groep 7 HET BELANGRIJKSTE jaar van de hele basisschool is vanwege de entree-toets. Dat snap ik niet: die toets is toch maar een eerste advies? De Cito in 8 is toch belangrijker?
Of is er nog meer? School zegt dat elk jaar een belangrijk jaar is. Of is het mythe?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

15-09-2011 om 07:12

Nee

Ik vind groep 7 en belangrijk jaar omdat er veel herhaald wordt en er ook veel nieuwe stof aan bod komt.
Overigens vormt de entretoets hier een onderdeel van het advies, niet HET advies.

Bij ons op school is tijdens de informatieavond benadrukt dat groep 7 het jaar is waarin ze alle spelling onder de knie moeten gaan hebben, alle rekenmethodes moeten kennen enz. Het belangrijkste jaar dus volgens de juf. Groep 8 is vooral herhaling.

Onderscheidend jaar

In groep 7 onderscheiden leerlingen zich het meest van elkaar. Hier komt het aanbod dat door steeds minder leerlingen behaald wordt.
Citaat met uitleg over eindniveaus.
"Dit betreft het fundamentele niveau dat gehaald wordt door 75% van de leerlingen en het streefniveau dat gehaald wordt door 50% van de leerlingen. Naast de genoemde niveaus kijken we in dit onderzoek naar zowel een lager als een hoger liggend niveau namelijk een minimumniveau dat door 90% van de leerlingen wordt behaald (vgl. bijv. Onderwijsraad, 2004) en een een expertniveau, dat door 10% van de leerlingen wordt behaald."
Zie www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/sco825.pdf
Dit onderzoek is de basis voor de verplichte referentiekaders in het onderwijs (is nieuw). In de bijlages van dit onderzoek kun je ook zien waar dat verschil dan in zit. (welke leerlingen doen welk soort sommen of taalopdrachten goed).
Aan die opdrachten kun je ook zien dat dat werk is dat zo'n beetje eind groep 6 begin groep 7 zijn beslag krijgt.
De helft van de leerlingen haalt dat niveau (streefniveau) niet.
Zie ook http://taalunieversum.org/onderwijs/spelling/downloads/referentiekader_taal_en_rekenen_referentieniveaus.pdf
Uit deze twee documenten kun je halen wat leerlingen moeten kunnen om tot de benoemde niveaus te worden ingedeeld.
Dat is interessant om te weten, want scholen (leerkrachten) weten allang dat de meeste leerlingen niet boven groep 6 uitstijgen qua niveau (laten we wel wezen: de meeste leerkrachten halen het expertniveau ook niet).
Het is al een eeuwigheid de gewoonte om vanaf groep 3 tot groep 6 enige inspanning te leveren om kinderen erbij te trekken en ze daarna los te laten, cq te accepteren dat het meer niet zal worden.
Zo is het de ervaring van veel ouders dat hun kind maar weinig heeft geleerd van werkwoordsvormen. Dat is ook waar, want zelfs kinderen met het expertniveau komen niet tot een voldoende bij een schrijfopdracht als: vervoeg het werkwoord verhuizen in de zin 'Wij zijn vorig jaar naar Arnhem ......'
Maar vanaf groep 7 komen er wel steeds meer toetsen en teksten in het boek die dit soort vaardigheid wel vragen. Leerlingen worden steeds meer geconfronteerd met wat ze niet kunnen. Dat wel leren maakt het verschil voor het eindresultaat van de basisschool. En dat kan eigenlijk alleen in groep 7. In groep 8 is er nauwelijks nog nieuw aanbod.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 13:53

Groep 7

Groep 7 is volgens mij wel het belangrijkste jaar, vooral vanwege de lees- schrijf- en tekstvaardigheid. Zoon heeft dan wel groep 7 overgeslagen maar hij moest in het begin van groep 8 behoorlijk hard werken om dat op niveau groep 8 te brengen.
Achteraf gezien was het wenselijker geweest als hij van groep 5 naar groep 7 had kunnen versnellen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 14:41

Tja dat was nog beter geweest maar daar doen ze helaas niet aan. Brr groep 8 was echt een nachtmerrie, zeker vanaf de CITO. Waardeloos jaar. Alleen de schoolmusical en het kamp was nog leuk. Voor de rest was het een soort veredelde opvang...

Serwe

Serwe

15-09-2011 om 18:13

Oplossing?

Zou de oplossing er dan niet eerder inzitten om groep 8 beter te benutten? CITO toets later in het jaar zoals ze nu gaan doen lijkt me een goed begin. Het is ook zonde om een half jaar te verknoeien met niks doen. Voor slimme kinderen en minder slimme kinderen. Gewoon tot en met mei/juni hard doorwerken en dan de laatste twee/drie weken op kamp en samen aan de musical werken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2011 om 19:44

Hoe bedoel je dat ik dat totaal niet realiseer? De meeste kinderen van groep 8 vonden en vinden dat laatste jaar stom en vervelend; slim en minder slim; achterstand of niet. Of ze die musical en kamp nou wel leuk vonden of niet. Zoals je hierboven kan lezen vind ik dat die hele groep 8 drastisch anders invuld zou moeten worden; voor iedereen.

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2011 om 07:02

Serwe

Ik vind dat niet handig, de cito zo laat. Hier moet je voor 1 maart al ingeschreven zijn op een VO school....

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2011 om 11:28

Wat is te laat voor de uitslag van de cito?
Overigens hier geen cito, maar Nio, volgende maand al.
En de entreetoets wordt hier inderdaad ook gebruikt voor het advies, omdat het advies niet alleen gebaseerd wordt op de eindtoets in groep 8. Hier wordt het gebaseerd op 8 jaar leerling volgsysteem, entreetoetsen in groep 6 en 7, en de Nio in groep 8.( Het voorlopig advies krijgen de kinderen hier al eind groep 7.)

Fiorucci

Fiorucci

17-09-2011 om 14:05

Maar een leerkracht zou toch ook pas het definitieve advies moeten geven na de cito?? Want voor een deel speelt die uitslag wel een rol in dat advies lijkt mij, waarom moet deze anders gemaakt worden?

Fiorucci

Fiorucci

17-09-2011 om 16:29

Hier heb je een definitief advies voor je naar de open dagen gaat. Aangezien hier de NIO afgenomen wordt in oktober hebben we in januari al een definitief advies, zwart op wit.

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 07:54

Maar de cito is dan nog niet afgenomen, of wel?

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 09:37

Maar stel dat er uit het advies van de leraar havo komt, en de cito zegt vmbo, wat gebeurt er dan? Want dat is dus het risico als je eerst een advies krijgt en dan pas de cito maakt.
Alhier overleggen basisscholen een zgn. Onderwijskundig rapport. Daarin staan de resultaten van 8 jaar onderwijs, de entreetoetsen, de NIO en de bevindingen van de leerkracht. Zodra wij dit ontvangen, lezen we dit, overleggen we als er iets in staat waar we ons niet in kunnen vinden, en ondertekenen we bij accoord. Hierna mag er niks meer gewijzigd worden. De NIO uitslagen staan hierin duidelijk vermeld, dus het is wel degelijk objectief verweven in het eindadvies.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-09-2011 om 11:34

Fio

"Maar stel dat er uit het advies van de leraar havo komt, en de cito zegt vmbo, wat gebeurt er dan? Want dat is dus het risico als je eerst een advies krijgt en dan pas de cito maakt."
En toch is dit de manier waarop het moet. Zoals P ook al zegt: anders telt de eind-Cito dubbel. Na 8 jaar weet een basisschool (in de meeste gevallen) echt wel wat een kind kan. Als op basis van alles wat men in 8 jaar heeft gezien van het kind, inschat dat het naar Havo kan, dan is dát dus het advies van de leerkracht. Daarnaast (en daar niet in verweven) komt de zogenoemde objectieve toets. Eindcito of nio.
En met die twee adviezen in je hand ga naar het VO. Per school (en per situatie) zal verschillen aan welke de meeste waarde wordt gehecht.

kaatje43

kaatje43

18-09-2011 om 14:14

Fiorucci

HIer ook eerst een HAVO/VWO school advies (met een aantekening van werkhouding)en een havo Citoscore (net aan hoor 536). VO heeft gewoon het advies van school gevolgd en hem in een HAVO/VWO brugklas geplaatst. Hij zit trouwens nu in 2 Havo (resultaten door werkhouding .

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 15:05

Hier niet

Dan gaan jullie dus eigenlijk met twee adviezen het VO in. Hier is er overigens ook een eenduidig advies, dus nooit havo/vwo, maar OF havo OF vwo. En in samenspraak met het vo is dus gekozen voor het onderwijskundig rapport, waarvan de nio dus een onderdeel is, maar geen advies op zich. Omdat men vindt dat een cito of nio een momentopname is, dient het niet solitair als advies.

Vic

Vic

18-09-2011 om 16:22

Voorlopig advies

Bij ons wordt alleen de eindcito afgenomen, geen entreetoets of NIO. Volgens mij hebben we in januari een voorlopig advies gekregen, en na de uitslag van de cito het definitieve advies. Bij een tegenvallende eindcito kon je dan in maart nog een NIO-toets doen (voor v.o. scholen die een minimale cito- of NIO-score eisen).

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 17:01

Vic

Dat voorlopige adves krijgen we hier eind groep 7 al, en het definitieve in januari.

Vic

Vic

18-09-2011 om 17:08

Fio

Ik vond het bij ons ook wel laat. Nu was bij mijn dochter gelukkig wel duidelijk wat het zou worden, maar bij twijfelgevallen heb je dan nog maar kort om je te oriënteren op mogelijke scholen.

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2011 om 17:53

Klopt vic

Voorheen kregen we het definitieve advies zelfs al in december, maar de groep 8 cito, (die van het leerlingvolgsysteem, niet DE cito) mag nu pas in januari afgenomen worden, dus miv dit schooljaar krijgen we pas eind januari het definitieve advies. Vergeleken met wat we gewend waren vinden we dat laat.
Nu heeft mijn dochter een duidelijk advies waarvan het wel heel raar moet lopen wil het veranderen, maar bij twijfel is het lastiger orienteren op de kijkdagen in januari.

Vera*

Vera*

19-09-2011 om 08:51

November

Hier krijgt dochter het DEFINITIEVE advies in november, een voorlopig advies is er niet gegeven. Ook is er geen nio of entreetoets afgenomen.

Vera

kaatje43

kaatje43

20-09-2011 om 20:13

Fio

Er zijn geen twee adviezen. Je hebt een advies en een eind citoscore. VO luistert in principe naar het schooladvies met onderbouwing van het onderwijskundig rapport.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 06:49

Kaatje

Nogmaals, hier vormt de eindcito of nio een onderdeel van het advies. Als het advies havo is maar de cito iets lager, volgt het vo toch het havoadvies. Juist omdat men niet wil dat louter de cito/nio de doorslag geeft maar ook andere factoren van belang zijn.
Het vo volgt hier dus het onderwijskundig rapport, met onderbouwing van de cito/nio. Maar de cito/nio op zich is nooit doorslaggevend.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 08:21

Nee, juist niet. Het is namelijk nooit doorslaggevend, maar slechts een onderdeel van. Het voorlopig advies staat al maanden, en het moet wel heel raar lopen wil men daar nog van afwijken. De uitslag van de NIO is hooguit een bevestiging van wat we allang wisten. Het is ook geen advies van alleen de leerkracht. Het is een optelsom van het leerlingvolgsysteem van acht jaar, entreetoetsen, en de mening/indruk van de leerkracht.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 08:43

Iets kan een onderdeel zijn zonder doorslaggevende factor te zijn. Het is een onderdeel, maar weegt niet zwaarder, het is en en, niet of of. Dat extra objectieve advies is hier onderdeel van het eindadvies, dit is hier zo afgesproken tussen alle basisscholen en VO scholen.
Ik weet niet of cito binnenkort verplicht is, maar het zal dan op dezelfde manier gehanteerd worden, cito of nio maakt niet uit.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 14:42

En dat advies van de leerkracht, samen met alle gegevens en de uitslag van de toets wordt hier gebundeld tot een rapport, met op de laatste bladzijde het uiteindelijke advies. Dat advies van omhelst het totaalpakket, niet alleen de mening van de leerkracht. De leerkracht gaat om tafel met directie, geeft zijn mening, gezamelijk toetsen zij dit aan alle gegevens, zetten hier een flinke boom over op indien nodig, en vormen zo het uiteindelijke definitieve advies.

kaatje43

kaatje43

21-09-2011 om 21:26

Fio

Zo gaat dat hier ook hoor. Het definitieve advies is echt niet alleen de mening van de leerkracht, maar oa. gebaseerd op harde uitslagen van toetsen en ook een gesprek met de directie.
Dat advies wordt voor de uitslag van de cito gegeven dus staat er helemaal los van, nogmaals! Ik zie niet wat daar verkeerd aan is.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 07:22

Kaatje

Ik vind niks verkeerd. Ik leg alleen uit hoe het hier gedaan wordt. Maar hier gaat het gewoon anders, ook omdat de nio al in oktober wordt afgenomen. Dus kan die uitslag makkelijk meegenomen worden in de adviezen.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 11:27

Fout?

Het gaat hier al jaren zo met volledige instemming van alle basisscholen en VO scholen. Want P, je stelt dat het definitieve advies gegeven wordt voor de cito, en dat het hopelijk overeen komt. Wat gebeurt er dan als het niet overeen komt?? dat is me niet helemaal duidelijk.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 15:37

Maar dan ben je dus overgeleverd aan de willekeur van de VO school. Hier hebben die scholen dus de afspraak gemaakt dat zij zich houden aan het eindadvies, en nooit oordelen louter op toetsresultaten. Want volgens jouw constructie is dat risico er natuurlijk wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.