Marijke
14-09-2011 om 23:00
Is groep 7 het belangrijkste jaar?
Ik hoor van andere ouders dat groep 7 HET BELANGRIJKSTE jaar van de hele basisschool is vanwege de entree-toets. Dat snap ik niet: die toets is toch maar een eerste advies? De Cito in 8 is toch belangrijker?
Of is er nog meer? School zegt dat elk jaar een belangrijk jaar is. Of is het mythe?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci
22-09-2011 om 18:45
Ja, tuurlijk, maar wat als het lager uitvalt,wat doet het VO dan? En als de Nio hoger/lager uitvalt wordt dat natuurlijk uitgebreid besproken in dat gesprek van directie en leerkracht, en met ouders. Het Vo gaat af op het uiteindelijke onderwijskundig rapport, en nooit alleen op de nio. Dat kan ook niet, volgens deze constructie.

ijsvogeltje
22-09-2011 om 18:51
Fio
"Wat gebeurt er dan als het niet overeen komt?? dat is me niet helemaal duidelijk."
"Dan ben je dus overgeleverd aan de willekeur van het VO"
Ja, dat klopt. Het is dan ook een advies. De middelbare school bepaalt uiteindelijk wie toegang krijgt tot de school en tot bepaalde klassen. Dat recht hebben ze. En hoe dat gaat, verschilt per school. Hier hanteren vrijwel alle middelbare scholen cito-grenzen, die staan ook keurig op de websites vermeld. "Voor de VMBO-brugklas heb je minimaal x punten op de cito nodig, voor havo x punten" etc. De VWO-plus-klassen hier vragen 'een dubbel VWO-advies'. Dat betekent minimaal 545 op de cito + een VWO-advies van de leerkracht. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zullen ze daar al dan niet strikt mee omgaan.

kaatje43
22-09-2011 om 22:13
Dus fio
Als de NIO-toets dus verknald wordt weegt dat uiteindelijk mee in het schooladvies, aangezien het een onderdeel is van het eindadvies.
Lijkt mij toch echt niet wenselijk.

Fiorucci
23-09-2011 om 07:17
Ijsvogeltje
Mja, hier dus niet,omdat het eindadvies gewoon altijd overgenomen wordt door het vo, dat is hier de afspraak.

Fiorucci
23-09-2011 om 07:19
Kaatje
Deels, maar aangezien er veel meer meeweegt en er gesprekken zijn, is dat maar deels. Want als Jantje acht jaar lang bovenmatig gescoord heeft, zal het meewegen marginaal zijn. Dat is wat anders dan dat een VO school louter op de cito afgaat. De VOschool beslist niet, zij nemen het advies van de basisschool over.

Vic
23-09-2011 om 10:52
Klopt
Wij zitten op de grens van twee regio's. Aan de zuidkant nemen de vo-scholen het advies van de basisschool over, al zullen ze een kind met havo-advies en VMBO-citoscore eerder in een vmbo/h-klas plaatsen dan in een hv-klas. Aan de noordkant is de cito-uitslag leidend. Bij de scholen waar geloot moest worden, moesten zowel de cito als het advies van de basisschool aan de minimumeis voldoen.

Fiorucci
23-09-2011 om 11:53
Waarom? Er ligt een gedegen doordacht advies met daarbij netjes de scores van de Nio vermeld. Kun je dus alle kanten mee op, hoor.

Fiorucci
23-09-2011 om 15:29
Dat de nio wordt meegenomen is echt maar deels, vergeet niet, het voorlopig advies staat al en wordt slechts zelden aangepast. Overigens kregen wij in het cito tijdperk ook het uiteindelijke advies pas na de cito.

Fiorucci
23-09-2011 om 18:07
Dat kan
Dan ga je alle avonden af met open vizier. Zeker als je een mooi advies hebt vanaf havo kun je hier naar elke school, alle keus dus. Dus alle scholen langs doe je dan toch wel, daarbij was het voorlopig advies al binnen.

kaatje43
25-09-2011 om 12:49
Ik ben er ook klaar mee
Blijft voor mij staan dat een eindCitoscore nooit in het advies mag worden meegenomen ook niet deels. Onafhankelijk waar het vo vanuit gaat. HIer volgens ze het schooladvies met als onderbouwing de score. Als dat afwijkt wordt er gekeken hoe dat komt. Ik ken genoeg kinderen die zuiver en alleen op het advies geplaatst zijn op de desbetreffende school. Maar nu stop ik ermee.

Fiorucci
25-09-2011 om 16:46
Dat meen ik wel.
Nogmaals: het voorlopig advies hebben we hier eind groep 7 al, en het definitieve advies wijkt er zelden vanaf. Dus je weet al waar je gaat kijken. Los daarvan zien de kinderen elke school,omdat ze met de klas gaan. Ik heb dus per kind nooit alle scholen gezien, omdat ze zelf al duidelijek voorkeuren hadden.

Annet
25-09-2011 om 19:47
Hier wel hoor (advies ná de cito)
Wij kregen in november groep 7 een voorlopig advies. Het definitieve advies volgde ná de cito maar voor de inschrijftermijnen van de middelbare school.
Volgens mij is dat in deze omgeving heel gewoon.
Wij gingen sowieso bijna alle scholen af (al vanaf groep 7) om meer bekend te raken met het VO, ook naar scholen waarvan wij al wisten dat kind daar niet naartoe zou gaan (vanwege recensies andere ouders en inspectie).
Ik ken in onze omgeving maar 1 school die vanaf mavo biedt en 1 school (groencollege) die tot en met mavo biedt. De rest biedt alles, m.u.v. het categoraal gymnasium.

Annet
25-09-2011 om 19:49
Herstel, moet groep 8 zijn
Het voorlopig advies kwam in november groep 8 (als de voorspelling van cito ook binnen was).
Het advies van de leerkracht kon afwijken van de voorspelling van cito. Je krijgt dan beiden mee.

Fiorucci
26-09-2011 om 07:12
Ik zal je uitleggen waarom dat voorlopig advies vroeg gegeven wordt. Als je dat pas in het najaar doet, is er nog maar weinig tijd om als ouders en school met elkaar in gesprek te gaan, mocht je het niet eens zijn, het is dan toch al een drukke prisode op school en de tijd dringt. Zo waren er hier eind groep 7 maar liefst 15 ouderparen die niet het advies in gedachten hadden wat school gegeven heeft. Nu was er de tijd om uitgebreid met elkaar van gedachten te wisselen en staan inmiddels alle neuzen dezelfde kant op. Jij vindt dat kinderen bij jullie blaco beginnne, maar school wet natuurlijk allang hoe het ervoor staat en de ouders vaak ook. Blanco lijkt blanco maar is het natuurlijk niet. En maakt je kind in de tussentijd heel grote sprongen, dan is dat ook terug te zien in het definitieve advies, weet ik uit ervaring.

Fiorucci
26-09-2011 om 09:05
Wat betreft je laatste zin, dat zit hier wel goed. Sterker nog, ik merk nu dat de kinderen in groep 8, waar nu mijn dochter zit, veel harder werken dan mijn zoons moesten destijds. Half oktober is de NIO en ze zijn nu echt heel hard bezig met alle stof herhalen.

Tihama
26-09-2011 om 10:20
En de andere cito's dan?
Op onze school gebruiken ze vanaf groep 1 de midden en eindcito's per jaar. Dat gebeurt naast de methodegebonden toetsen. Ik zie dus bij mijn kinderen al jarenlang 2 keer per jaar een citotoets.
Ik weet dat niet alle scholen dit doen, maar volgens mij kunnen zowel ouders als leerkrachten al jaren van tevoren een idee hebben van de kant die hun kind opgaat.
Dochter hier (nu groep 7) was vorig jaar naar de open dag van de school van haar broer geweest, want ze wilde weten hoe zijn school eruit zag. Daarna was ze er helemaal van overtuigd dat ze daar heen wilde (de CKV-lokalen waren namelijk erg leuk. Die school biedt alleen H en V. Ze besprak vervolgens met haar juf of ze hier heen zou kunnen. De juf zei dat ze met haar scores beslist naar die school zou kunnen. Dat was halverwege groep 6.
Ik geloof gewoon niet dat een schooladvies echt pas ergens in groep 7/8 tot stand komt. Op een enkele laatbloeier na, denk ik dat het beeld van de capaciteiten van een kind al jaren van tevoren zichtbaar is. Als een school steken laat vallen dan zul je daar als ouder ook al veel eerder alert op moeten zijn, want je tijd om hier nog op bij te sturen is te beperkt.
Tihama

wasmand
26-09-2011 om 10:32
Maar wat als........
Mijn zoon in groep 8 heeft een dyslexieverklaring, de leerkracht 'ziet' het niet helaas.......
Scores bij het lvs is een hoge A voor rekenen en een hoge C voor spelling en ook voor begrijpend lezen.
Wat moet ik hier dan van maken?
Ik weet niet of er met het schooladvies ook rekening wordt gehouden met zijn dyslexie (dat doen ze nu ook niet)
Werkhouding, inzet, werkstukken, spreekbeurten, topotoetsen zijn allemaal zeer goed.
Wasmand

IngridT
26-09-2011 om 10:48
Helemaal met je eens tihama.
al dat spastische gedoe over die schooladviezen...vreselijk.
Middelste zit nu in gr 8. is obviously slim. ook te zien aan zijn CITO's. Zijn entree toets percentiel begon ook met een 9. Maar toen ik eind vorig schooljaar in een tienminutengesprek terloops liet vallen dat kind min of meer had besloten dat ie naar dezelfde middelbare school als zijn broer wilde & dat ik had beaamd dat ik dat een prima plan vond, trokken beide leerkrachten groenig weg en weigerden ook maar 1 woord te zeggen over de VO perspectieven van zoon. 'want daar was het nog veel te vroeg voor'
Alsof ik ze voor de rechtbank ga slepen bij een tegenvallende eindcito of zo. Ik ben best heel tevreden over school, onderwijstechnisch gesproken, maar dit vind ik zo volslagen idioot. Echt, als ze ergens in groep 5 of 6 (of misschien zelfs wel gr 4!) van alle leerlingen een voorlopig advies in een vlopje zouden stoppen dan weet ik zeker dat het in 90 % van alle gevallen klopt met wat er in gr 8 geroepen wordt. Dus vanwaar die terughoudendheid!?
Ingrid

Fiorucci
26-09-2011 om 11:48
Klopt tihama
Dat leerlingvolgsysteem met al die cito's gedurende acht jaar zijn ook een onderdeel van het uiteindelijke advies. En dus kan een voorlopig advies geven in groep 7 prima.

Fiorucci
26-09-2011 om 11:54
Nouja...
Nou ja, dat zeg ik nou wel...iemand die mij zeer na staat heeft ook een kind in groep 8, andere school, het is haar oudste. Ik heb haar een hele uitleg moeten geven over de huidige vormen van onderwijs binnen het VO, ze heeft werkelijk geen idee welk advies ze kan gaan verwachten, en vreemd genoeg, ook van school nog geen info gehad over de adviesprocedure op school. Laat staan een voorlopig advies. Zij staat er dermate blanco in dat ze werkelijk niet kan bedenken op welk niveau haar kind functioneert. Laten we er voor het gemak maar vanuit gaan dat ze daarin niet uniek is...en dat er per school zeer verschillend mee omgegaan wordt.

Vic
26-09-2011 om 12:10
Zonder cito
Hier wordt voor het voorlopig advies ook gesteund op de reguliere LVS-cito's. Het lijkt me lastig om een betrouwbare voorspelling te doen alleen op basis van de cijfers voor proefwerken. Hier op school worden in rapporten geen cijfers gegeven, maar letters. Dat maakt het voor ouders natuurlijk lastig om een inschatting te kunnen maken.

Tineke
26-09-2011 om 14:47
Bij de kleuters
Ik weet van een kleuterjuf die in het leerlingdossier al noteert welk vervolgonderwijs geschikt zou zijn. En gewoon op basis van wat ze ziet in de klas. En ik neem aan dat zij daar niet uniek van is.

juf
26-09-2011 om 18:07
Ingridt
Hier een groep 7 parttime juf die echt precies doorhad welke leerling waarheen zou gaan. Alleen mochten wij niets zeggen, geen woord.
De despoot in groep 8 was de baas en zij was van mening dat zij als enige in staat was dat de ouders mede te delen. Ik werk er niet meer overigens.

Fiorucci
26-09-2011 om 18:09
Kaatje
Ha, nee, hier gelukkig een kleuterjuf die kinderen die korter dan een half jaar in groep 1 zitten nooit de cito laat doen..Dat weigert ze pertinent en aangezien zij zo'n beetje het langst op die school werkt is dat haar privilege..

skik
27-09-2011 om 09:15
Vind jij dat goed of niet goed kaatje?
Het lijkt me zo een self fulfilling prophecy worden als het in het leerlingdossier opgeschreven wordt.
Zo'n juf mag het van mij denken, in haar agenda noteren, maar ik zou het niet op ptijs stellen als ze in groep 1 of 2 in het leerlingdossier zou zetten: 'waarschijnlijk een havo-klant, typisch gymnasiumkind, zit niet meer in dan vmbo-basis' ofzo.
skik

Evanlyn
27-09-2011 om 11:40
Groenig wegtrekken
Ook hier weigeren de leerkrachten een uitspraak over het schooladvies te doen. En dochter zit nota bene in groep 8. Wat denken ze dat ik ga doen bij een onwelgevallig advies?? Bovendien ga ik datgene waar ze bang voor zijn toch wel doen, alleen dan later en dus heftiger vanwege de onnodige stress. Bovendien zullen ze nog járen met me door moeten, want dochter is de oudste. Echt irritant.

Fiorucci
27-09-2011 om 13:54
Evanlyn
En daarom is er hier dus een voorlopig advies eind groep 7. Als dat een advies waar je om wat voor reden dan ook niks mee kunt,is er tijd zat om met school in gesprek te gaan.

Evanlyn
28-09-2011 om 11:54
Ja,
dat zou veel beter zijn. Helaas moet er zo veel bevochten worden op deze school, dat ik hierover maar weer zwijg. Pick your battles...

Tineke
28-09-2011 om 17:22
Skik, andere manier
Nee, ik vind het niet goed als de kleuterjuf het mogelijke uitstroomadvies alvast noteert. Maar het is een manier om naar kinderen te kijken, en deze is inherent aan het opbrengstgerichte onderwijs. Dus ik denk wel dat het kan en dat zo'n idee (havoklantje, typische gymnasiast, vmbo-kind) in heel veel gevallen goed gezien is.
Maar ik kijk liever naar wat kinderen nodig hebben, maar dat is een andere vorm van onderwijs, nl. ontwikkelingsgericht. Dan zeg je dus ook zo laat mogelijk iets over vervolgonderwijs. Dus daarom begrijp ik ook dat scholen heel verschillend met het advies omgaan, de ene school zo vroeg mogelijk (groep 7) en de andere school echt zo laat mogelijk en niet voor de cito-uitslag er is.