Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

01-04-2020 om 15:53

Is het MBO niet belangrijk?

Mijn zoon zit, door een onwillige docent vorig jaar, nu nog steeds zonder MBO2 diploma. Docent had vorig jaar geen haast om hem te stimuleren het af te maken voor de zomer. Ik ging er vanuit dat hij ook na een half jaar het af kon ronden. De nieuwe docent na de zomer was eerst boos dat mijn zoon het niet had afgemaakt maar toen kon hij zeggen dat de vorige docent dat niet wilde.

Met andere woorden hij moet dus nu nog steeds 1 praktijkexamen na bijna 2 jaar. Hij vindt het niet eerlijk dat de middelbare scholieren met maar de helft klaar zijn en hij heeft alle theorie af van alle vakken alleen dat praktijkexamen niet omdat hij er nu niet voor kan oefenen en het examen ook niet afgemaakt wordt.

Hij werkt gewoon vijf dagen per week. Hij heeft in bijna 2 jaar meer dan genoeg laten zien praktisch. Met een MBO2 diploma krijgt hij een hoger salaris, hij wil na de zomer wellicht avondschool MBO3 gaan doen (ook een hoger salaris omdat hij dan meer kan werken) maar dat wordt straks ook zo tegengehouden want hij kan zich niet inschrijven zonder MBO2 diploma.

Waarom is er verschil tussen middelbare scholieren en MBO? Kan er daar ook niet individueel maatwerk geleverd worden want ik snap ook wel dat het anders is.


Angela67

Angela67

01-04-2020 om 16:05

OT vraag

waarom stel je de vraag 'is het MBO niet belangrijk'?
Ik neem aan dat je vooral voor je zoon een aanpak zoekt hoe het voorelkaar te krijgen. Dus tips hoe en wie in te schakelen bijv. of hoe het aanhangig te maken?
Of wil je een algemene discussie voeren omdat je er geen berichten over leest?
gr Angela
ps ik vind het een beetje tendentieus je titel, nogal verongelijkt vandaar

Triva

'Waarom is er verschil tussen middelbare scholieren en MBO? Kan er daar ook niet individueel maatwerk geleverd worden want ik snap ook wel dat het anders is.'

Voor de middelbare school wordt geen individueel maatwerk geleverd. Alle eindexamenleerlingen slaan het CE over en worden beoordeeld op basis van hun SE. Daar is niets individueels aan.

'Mijn zoon zit, door een onwillige docent vorig jaar, nu nog steeds zonder MBO2 diploma. Docent had vorig jaar geen haast om hem te stimuleren het af te maken voor de zomer. Ik ging er vanuit dat hij ook na een half jaar het af kon ronden. '

Maar ook dat extra half jaar na de zomer was al voorbij toen er sprake was van schoolsluiting vanwege corona. Je zoon heeft dan toch meer dan genoeg tijd gehad om praktijkexamen te doen?

Triva

Triva

01-04-2020 om 16:36

algemeen

Het bleek dus niet te kunnen om in een half jaar klaar te zijn, dat wist ik niet.

Het gaat me om de algemene discussie, waarom is er geen regeling voor MBOstudenten?

Pluk

Pluk

01-04-2020 om 16:58

Maatwerk

Ik denk dus omdat het bij het MBO maatwerk is. De eindexamen scholieren krijgen gewoon 1 regeling. Ik dacht wel dat het MBO was opgedragen om creatief met de situatie om te gaan. Dus misschien eens bij school informeren?

Van de rijksoverhheid

'Gaan de examens in het mbo door?
Ja, de examens in het mbo gaan zoveel mogelijk door. De examens voor studenten in het laatste jaar van hun opleiding zijn het belangrijkste. Daar geven de mbo-scholen voorrang aan. De examens kunnen online, op stageplekken of andere locaties worden afgenomen, mits voldoende afstand gehouden kan worden en andere instructies van het RIVM in acht worden genomen.

Wat betekent dit voor mbo-studenten die examen moeten doen?
Dit zal in de praktijk betekenen dat op de meeste scholen tot en met 28 april geen fysieke examens plaatsvinden. Een groot deel van de examens in het mbo zijn namelijk examens in de beroepspraktijk en het is voor veel scholen niet mogelijk om het nu zo te organiseren dat die door kunnen gaan op een manier die daarbij past.'

Er wordt dus voor het MBO wel gekeken naar alternatieve manieren op examen te doen. Net als bij het HBO.

'Hij vindt het niet eerlijk dat de middelbare scholieren met maar de helft klaar zijn en hij heeft alle theorie af van alle vakken alleen dat praktijkexamen niet omdat hij er nu niet voor kan oefenen en het examen ook niet afgemaakt wordt.'

Tja, dat is niet zo relevant. Hij zit namelijk niet op de middelbare school. Overigens zijn de middelbare scholieren niet 'met de helft klaar'. Alle stof voor het CE is al behandeld en via de SE getoetst.

Triva

Triva

01-04-2020 om 17:39

sydney

Schoolexamens tellen maar voor de helft mee!

Hij werkt gewoon vijf dagen per week, doet meer dan genoeg ervaring op daar waar de BOLscholieren thuis zitten.

Maar goed: kun je je inschrijven zonder MBO2 diploma op en MBO3 avondschool nu wellicht door Corona, dat zou mooi zijn.

Omdat

“Het gaat me om de algemene discussie, waarom is er geen regeling voor MBOstudenten?“
Omdat de examens en diploma-criteria niet centraal door de overheid worden vastgesteld, maar door het accreditatie systeem van het MBO.
Een regeling zou daar vandaan moeten komen.

Maatwerk

Is sowieso individueel.

Ik vergelijk mbo altijd met rijbewijs, al heb je tijdens je lessen 100x laten zien dat je het kan, je moet eerst examen doen. Voor iedereen die nu rijlessen volgt wordt ook niet gezegd dat ze het papiertje krijgen omdat ze dat tijdens de les wel hebben laten zien.

Er zijn op mbo zeker wel mogelijkheden: er wordt gesproken over geen examens voor keuzedelen en rekenen omdat deze toch niet mee tellen i de zak slaag regeling maar wel gedaan moesten worden. Ook worden examens waar mogelijk aangepast of in simulatie afgenomen.

Over de doorstroom zijn nog weinig uitspraken gedaan: alleen naar hbo, dat Is dus onvoldoende en kan zeker beter.

Het verbaasd mij wel dat je zoon voor 1 examen een heel.jaar over moet doen, dat klopt echt niet!

Niet helemaal

'Voor iedereen die nu rijlessen volgt wordt ook niet gezegd dat ze het papiertje krijgen omdat ze dat tijdens de les wel hebben laten zien.'

Je kunt een tussentijdse toets doen. Daarin kun je vast je bijzondere verrichtingen laten zien. Als je die goed doet, heb je voor dat onderdeel vrijstelling bij het gewone rijexamen. Scheelt heel veel stress.

Sydney

Klopt, is bij mbo niet zo expliciet inderdaad. Je kan wel de toetsen niet doen en gelijk aan je examens beginnen, daar heb je recht op

Tango

Tango

01-04-2020 om 22:36

Rijlessen

Nou Sydney, dat zou mijn dochter nou graag willen. Haar rijbewijs halen zonder rijexamen. Ze had gisteren mogen afrijden, heeft haar theorie en haar tussentijdse toets gehaald. Het is nu afwachten wanneer ze weer mag. Haar theoriepapiertje verloopt in augustus. Dit wordt, zo begreep ik, met 4 weken verlengd. Dat is niets natuurlijk. Want de wachttijden zullen gigantisch oplopen.
En zij zit ook op het MBO. Ze moet dit jaar voor een paar vakken examen doen. Die zullen wel doorgaan op een of andere manier. Maar of ze nog stage mag lopen? Geen idee. Dat weet school ook niet. Hebben ze ook niet in de hand natuurlijk. Het is allemaal overmacht. Ik heb soms te doen met die docenten die allemaal vragen krijgen van de leerlingen waar ze zelf echt geen antwoord op kunnen geven. Dochter had al 1 docent die huilend voor de groep stond om door te geven dat een excursie geen doorgang kon vinden.
En ook zij vond het oneerlijk dat VO scholieren 'zomaar' hun diploma krijgen. Terwijl zij destijds gezakt was en alles over moest doen.
Nee, eerlijk is het allemaal niet. Voor niemand. Maar we doen er weinig aan. Het is roeien met de riemen die we hebben. Voor iedereen.

Triva

Triva

01-04-2020 om 23:19

Theoriecertificaat

.'Dit wordt, zo begreep ik, met 4 weken verlengd'

Ik denk dat het uiteindelijk met net zoveel weken verlengd wordt als de cbrtent dicht is. De examens worden weer op volgorde ingepland lijkt mij?

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 00:06

Pissig

Ik merk dat ik een beetje pissig wordt van mensen die zeggen dat de eindexamenleerlingen nu 'zomaar' hun papiertje krijgen. Geen rotter eindexamenjaar dan dit. Tentamens die drie keer worden afgelast en weer ingelast maar dan in een andere vorm. Normen nog compleet onbekend. Ineens missen leerlingen de helft van hun cijfer,
terwijl de se's op veel scholen lastiger zijn dan het ce. Jammer joh, dat je goed bent in Engelse teksten. Normaal het leeuwendeel van het cijfer. Dit jaar moet je het doen met schrijf- en spreekvaardigheid.
En dan ook nog geen eindexamenstunt, feestjes, samen stressen met vrienden, waarschijnlijk niet eens een diplomauitreiking. Echt niet iets om jaloers op te zijn.

Tango

'En ook zij vond het oneerlijk dat VO scholieren 'zomaar' hun diploma krijgen. Terwijl zij destijds gezakt was en alles over moest doen.'

Dat snap ik wel. Al krijgen ze hun diploma niet 'zomaar', mijn dochter begint binnenkort voor de 3e keer aan de laatste serie SE's. Het is vooral zuur voor de leerlingen die nu op 'zakken' staan. Die krijgen nu hun diploma niet doordat ze geen kans meer hebben om met het CE hun cijfers op te halen.

Biebel

Biebel

02-04-2020 om 08:41

Zomaar

Nou noem dat maar zomaar. Dat is, sorry dat ik het zeg, typisch huilie huilie gedrag van mensen die op zoek zijn naar een zondebok omdat het nu even niet loopt zoals je wil.

Mbo is maatwerk, en daar heeft de minister van gezegd dat vervangende opdrachten mogen. Ofwel; er is wel degelijk al een uitspraak gedaan. Is het niet helemaal uitgedacht - dat klopt. Zijn er gaten, halen er mensen later hun diploma, dat klopt ook.
En zo is dat ook voor de scholieren. Schoolexamens zijn hier al drie keer verplaatst. Docenten die zeiden ‘se’s zijn moeilijker zodat je ol je cse goed bent voorbereid’ moeten constateren dat de cijfers dus lager blijven. Onzekerheid over zak-slaag regelingen is bij scholieren net zo groot en ook hier scannen ze de mailbox continue om te zien of er oplossingen zijn.

Dus laat die verongelijktheid uit jE gedrag en zie hoe het echt is. We zitten met zijn allen in een crisis die zijn weerga niet kent. En gelukkig hebben we bijna allemaal te eten, kunnen we veilig en schoon poepen en staat ons huis er nog. Het enige; we kunnen niet zo veel naar buiten of naar school of vrienden. En omdat de situatie zo nieuw is, weet niemand meteen alle goede antwoorden of oplossingen. Vervelend ja, maar geen enkele reden om afgunstig te kijken naar anderen. Dat maakt het er niet beter op.
Probeer met school mee te denken, hoe hij toch mbo3 kan gaan doen. Dat is constructiever dan maar zitten zeiken op anderen die het in jullie ogen beter hebben.
Daar word je nl niet leuker van.

Niet helemaal uitgedacht

'Ofwel; er is wel degelijk al een uitspraak gedaan. Is het niet helemaal uitgedacht - dat klopt.'

Dat is bij de middelbare scholen ook. We wachten nog steeds op de nieuwe zak-/slaagregels ...

Dees

Dees

02-04-2020 om 09:11

Dubbel

Nou blijkbaar vind je zoon het niet belangrijk anders had hij het allang af gehad. En niet lopen zeuren dat een docent hem niet stimuleerde als zoon zelf had aangegeven dat hij zijn diploma belangrijk vind had hij vorig jaar klaar kunnen zijn.

De centrale examens gaan over dezelfde materialen die op een schoolexamen al geexamineerd is. De praktijkopdrachten van je zoon zullen nog niet geexamineerd zijn.

Marir

Marir

02-04-2020 om 09:21

Mbo

Hier een mbo-er en hbo-er in huis. En ook voor hun I'd het allemaal erg onduidelijk.
De MBO-er moest zelf een lesplan indienen bij de coach en ze hebben nu 1 gezamenlijk les gehad begreep ik. Voor de examens voor Ne en Eng moet nog een oplossing komen hoorde ik. We wachten het maar af.
We zitten immers warm en droog.

Nog even over de rijexamens.
Dochter zou examen doen en heeft deze brief van het CBR ontvangen :

Je CBR praktijkexamen of toets gaat niet door zoals gepland

Beste kandidaat,

Binnenkort doe je bij ons een praktijkexamen of een toets. Vanwege de uitbraak van het coronavirus neemt het CBR extra maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen. Daarom heeft het CBR besloten om tot en met 28 april geen examens of toetsen af te nemen. Dit doen we voor jouw en onze veiligheid. Ook jouw praktijkexamen of toets gaat niet door. Je kunt je praktijkexamen of toets op een later moment inhalen.

Wat moet je doen?

Om een run op examens na 28 april te voorkomen, is het reserveren van examens en toetsen voorlopig niet mogelijk. Houd contact met je opleider over het opnieuw plannen van je praktijkexamen of toets. Het CBR rekent hiervoor geen extra kosten, informeer bij je opleider of zij kosten in rekening brengen. Hou ook www.cbr.nl in de gaten om te weten wanneer er weer examens gereserveerd kunnen worden en wanneer we weer examens afnemen.

Geldigheid theoriecertificaat

Als het theoriecertificaat is verlopen op het moment dat het uitgestelde rijexamen wordt afgenomen mag je met dit verlopen certificaat rijexamen doen. Het CBR is in overleg met alle relevante partijen om te bepalen hoe lang het theoriecertificaat geldig moet blijven door de maatregelen tegen het coronavirus.

Vragen?

Als je vragen hebt over deze e-mail, neem dan contact op met je opleider of met onze Klantenservice via ‪088 227 77 00‬.

We bieden onze excuses aan voor het ongemak en hopen op je begrip.

Met vriendelijke groet,

CBR

Triva

Triva

02-04-2020 om 09:24

Dees

Omdat ik het algemeen wil houden ga ik niet de hele situatie van mijn zoon beschrijven. Het ligt in ieder geval helemaal niet zoals jij nu denkt te kunnen roepen.

Triva

Triva

02-04-2020 om 09:27

Pluk en Biebel

Ik zeg helemaal niet dat de middelbare scholieren 'zomaar' hun papiertje krijgen en ook niet dat het allemaal maar fijn is dat alle leukigheid niet door gaat. Dat zijn jullie woorden.

Vanuit het MBO hier kwam een vage mail en vervolgens niks meer, de overheid laat het dus aan de scholen zelf over en dat schiet niet op ook al begrijp ik dat maatwerk nodig is. Het is makkelijker om gewoon niks te doen.

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 09:46

Zomaar

Dat was geen reactie op jou Triva, maar op #12

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 09:51

Scholen

Ik heb kinderen op 2 verschillende VO-scholen. Los van dat veel dingen gewoon landelijk nog niet bekend zijn zit er een enorm verschil tussen de twee scholen. Terwijl school 1 alle se’s alweer heeft ingepland en alles wat duidelijk kan zijn nu ook duidelijk is, gaat school 2 nu nadenken over se’s in mei. Met de opmerking dat er dan dus digitale lessen kunnen uitvallen. Nou ja, die drie digitale lessen per week die mijn andere kind krijgt op die school kan hij ook wel missen

Dat zal op het MBO niet anders zijn denk ik. Is er geen mentor of zo waar hij mee kan overleggen? Hoewel daar ook veel verschil in zit natuurlijk. Dat merk ik hier ook. Van de ene mentor nog steeds niks, de andere mentor zoekt intensief contact om de kinderen nog een beetje ‘aan’ te houden.

Je staat tegen de verkeerde boom te blaffen

Lees reactie #8 nog eens. De overheid laat het inderdaad aan de mbo scholen zelf over want de overheid heeft er niks over te zeggen.

skik

Kijk eens hier

Triva, kijk eens op deze site https://www.jobmbo.nl/ en laat je zoon zo nodig daar zijn vragen stellen.
Als er wat georganiseerd moet worden, dan is het Job de overlegorganisatie namens de mbo studenten.

Tango

Tango

02-04-2020 om 13:25

Pluk

En ik had zomaar natuurlijk niet voor niets tussen aanhalingstekens staan. Ik heb ook niet gezegd dat het zomaar is. Dat was mijn dochter. En uiteraard is daar ook wel een gesprek over gevoerd dat ook die situatie heel vervelend is, al weet ik niet precies hoe dat voor examenkandidaten is gelopen, omdat ik momenteel geen kinderen heb die dit jaar examen zouden doen.
Maar ik begrijp dan ook wel weer de gedachtegang van mijn dochter. Die ziet dat examenkandidaten hun papiertje krijgen, of niet wanneer ze er onvoldoende goed voor staan en zelf nog totaal in onzekerheid zit over het vervolg van haar MBO opleiding.

Pluk

Pluk

02-04-2020 om 13:29

Meer

Ik hoor het meer, tango. Maar ik snap het ook niet: het is toch dezelfde onzekerheid? Mijn zoon weet ook niet hoe het verder gaat en of hij kan gaan studeren volgend jaar. Een hij weet ook nog niet aan welke normen hij moet voldoen en welke toetsen er nog komen. Het is voor iedereen in de laatste fase van een opleiding lastig. Dat geldt denk ik van basisschool tot en met beroepsopleidingen en universiteit.

Tango

Tango

02-04-2020 om 13:30

Marir

Bedankt voor jouw reactie over CBR. Waarschijnlijk heeft dochter deze brief ook ontvangen, maar het vervelende is dat je altijd moet inloggen bij CBR om iets te lezen, zal ze misschien niet gedaan hebben. Ik ga de informatie aan haar doorgeven.
Wat betreft het theoriecertificaat, het is prettig dat ze in ieder geval nog 1 keer examen mag doen met een evt. verlopen certificaat. Maar stel ze zakt, dan zal ze daarna dus alsnog opnieuw theorie moeten halen, met alle kosten van dien. Want ik denk dat het dan weer heel lang gaat duren voordat ze opnieuw een praktijkexamen mag rijden.
Dat is waar ze erg tegenop ziet, en ook de kosten die het weer met zich meebrengt. Er is al een kapitaal in die rijlessen geïnvesteerd. Ook omdat ze maanden op de gezondheidsverklaring heeft moeten wachten. Echt een drama is het. Met als gevolg dat zoon nog lang geen rijlessen krijgt van ons. Eerst dit maar weer even vereffenen. Gelukkig hoeft hij nog niet zo nodig en is hij pas 15.

Triva

Triva

02-04-2020 om 18:03

Tango

Je berekening klopt niet. Als er geen corona was en ze was gezakt had ze hetzelfde probleem met haar theorie. Verder worden er geen lessen gegeven dus komen er in verhouding niet heel veel meer examens bij.

Wendelmoed

Wendelmoed

02-04-2020 om 18:20

CBR

Leerzaam de stukjes hier over het CBR.
Mijn dochter heeft toen ze bijna klaar was voor afrijden een medische verklaring moeten halen en de verplichte rijtest succesvol afgelegd. Vervolgens moest ze haar theorie nog halen en dat lukte steeds niet, waarna ze het een jaar of meer heeft laten slepen. Inmiddels heeft ze dit jaar, tot haar eigen verbazing, haar theorie gehaald en stond bijna niks meer in de weg om praktijk te doen en te slagen.
Echter, door toch weer wat uitstelgedrag kwam corona ertussen, heeft ze nu nog geen rijschool, gaat straks waarschijnlijk haar medische verklaring verlopen en daarna, door de looptijd voor een nieuwe medische verklaring, misschien ook haar theorie en kan ze helemaal van voor af aan beginnen.
Erg irritant maar ik kan daar het CBR toch nauwelijks de schuld van geven. Had ze alles voortvarend aangepakt dan was er immers geen probleem geweest en had ze haar rijbewijs nu al gehad. Dus ik laat het maar lekker bij haar liggen.
Uiteindelijk moest ik het vroeger ook zelf regelen.
Mijn zoon zit nu in hetzelfde schuitje ongeveer en kan geen theorieexamen doen. Als daardoor straks... enfin. Ze moeten maar leren dat uitstellen leuk lijkt tot je er ineens spijt van krijgt, en dat dat een goede reden is om niet uit te stellen.

Wendelmoed

Wendelmoed

02-04-2020 om 18:21

En datzelfde

geldt natuurlijk ook voor het MBO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.