Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-07-2019 om 22:36

Jaarafsluiting middelbare school

Heeft de school van jullie kinderen een jaarafsluiting, met kinderen en eventueel ouders? Op de school van mijn oudste was een feestelijke jaarafsluiting met ouders en kinderen, en werden de rapporten uitgereikt door de mentor. Ik vond dat altijd een leuk moment, zoveel heb je meestal niet meer met school te maken.
Bij jongste moeten de kinderen op vrijdag hun rapport ophalen, onder dreiging van de lpa als je niet komt opdagen. Tien minuutjes binnen en dat is het. Dat is toch ongezellig?

vlinder72

vlinder72

17-07-2019 om 23:28

Misschien wel

Maar mijn kinderen hebben geen enkele behoefte om er weer zo'n feestelijke bijeenkomst van te maken.

De laatste twee weken zit al vol met van die "leuke" dingen zoals een sportdag barbecue etc

En als ouder zit ik aan het eind van het jaar al helemaL niet te wachten op babbeltjes ober de leerling en een rapport uitreiking. Het is geen diploma uitreiking. Bovendien is het al zo druk voor ouders die laatste maand.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-07-2019 om 00:26

Bij de school van onze kinderen

gaat het als op de school van jouw jongste.

Ik zou zelf ook geen behoefte hebben aan een jaarlijks ceremonieel als bij jouw oudste. Voor zover ik kan inschatten, hebben de kinderen ook niet het gevoel dat ze iets missen.

Triva

Triva

18-07-2019 om 03:21

Echt niet

Nee zeg, echt niet. Nog nooit gehoord van het systeem van jouw oudste. Helemaal geen tijd voor en zin in. Het duurt wel iets langer dan 10 min (hele klas, praatje houden) maar dan is het ook wel klaar. Eens brachten we oudste hier naar toe en gingen daarna meteen door op vakantie. We stonden dus bij school te wachten met de auto vol geladen.

Hier

Is het inleveren van de boeken en het ophalen van het rapport gecombineerd. Dus dochter gaat met twee tassen vol boeken naar binnen en komt met een rapport naar buiten. Kort praatje van de mentor en klaar.
Prima wat mij betreft.

Emmawee

Emmawee

18-07-2019 om 07:10

Vrije School?

Dat klinkt als goed geregeld, Knurf!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het op de school van mijn oudste ging. In elk geval zonder de ouders en ze deden aan het einde van het schooljaar wel altijd iets leuks met de klas. Een etentje of uitstapje ofzo. Het rapport zag ik meestal niet, of pas na een paar dagen. Dat is met Magister ook veel minder waard geworden.

Mijn jongste gaat nu naar een Vrije School. Zo'n bijeenkomst met ouders en leerlingen zou ik daar wel verwachten. Alles is met rituelen omgeven daar. Voor mij hoeft het niet per se, maar kan ook geen kwaad.

Niet alles hoeft immers efficiënt te zijn. Het is ook waardevol om even stil te staan bij de overgang naar het nieuwe jaar en de afsluiting van het voorgaande, om afscheid nemen, successen vieren, etc. Of ik daar als ouder op zit te wachten? Mwah. Maar misschien ga ik het nog wel leuk vinden.

Zeetakje

Zeetakje

18-07-2019 om 07:40

Hier wel, maar zonder ouders

Op de school van onze kinderen gaat de klas op de dag dat het rapport opgehaald moet worden altijd iets leuks doen. Beetje weersafhankelijk en de kinderen hebben inspraak. Hier o.a. voorbij gekomen: pannenkoekenhuis, paintballen, lasergamen, roeien, wokrestaurant, bowlen en bbq.
Moet meer geweest zijn, gezien het aantal opgehaalde rapporten in de loop der jaren, maar dat kan ik zo gauw niet bedenken. De kinderen vinden het altijd wel leuk.(behalve paintballen) Rapport ophalen, uitje en dan echt vakantie.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-07-2019 om 08:49

Tja

Ik ben helemaal geen zoetsappige moederkloek, maar in het algemeen kom ik in een jaar twee keer op school. De officiële jaaropening (hebben jullie die ook niet?), en de informatieavond. Qua betrokkenheid vind ik dat best wel weinig voor een best nog jonge puber (14). Plus dat ik het ook leuk vindt om andere ouders te spreken.

Jasmijn

Jasmijn

18-07-2019 om 09:28

heel weinig

Ik ben inderdaad maar zelden op de middelbare scholen van mijn kinderen geweest.
Ik denk een (hooguit twee) keer per jaar een ouder avond (altijd mega saai, ze lazen dan een powerpoint presentatie voor, je kon dus meelezen op het scherm) en daarna wat open vragen. (ik heb me altijd afgevraagd waarom ze niet gewoon een mailtje stuurden, want het stelde zelden wat voor en duurde vooral héél lang)
En de diploma uitreiking en dat was het.
Oh en een keer zijn we geweest bij de profielwerkstuk presentatie, bij beide scholen.
Geen jaaropeningen en afsluitingen. Ik kende dus geen klasgenoten of docenten, alleen via de verhalen van mijn kinderen, maar ik vond dat eigenlijk ook wel prima.

Kaplablokje

Kaplablokje

18-07-2019 om 11:58

Net als bij

Emmawee en Zeetakje, denk ik. De klas doet wat leuks, maar ze moeten het zelf organiseren, dus ik weet eigenlijk niet of het dit jaar van de grond is gekomen.

Ik vind het wel leuk om de docenten te zien, aan de andere ouders heb ik minder behoefte. Misschien zou ik, zo'n bijeenkomst wel leuk vinden als hij er was, maar ik mis hem niet, nu hij er niet is. Zolang men ook nog kinderen op de basisschool heeft, zit men er vermoedelijk niet op te wachten, want dan is het al zo druk aan het eind van het jaar. En bij kinderen op verschillende scholen is er kans op conflicterende bijeenkomsten.

Een jaaropening hebben ze ook niet, wel een informatieavond aan het begin van het jaar.

Hangkous

Hangkous

18-07-2019 om 13:27

O heerlijk

Mijn kinderen hebben dat wel Een korte theater voorstelling van 30-45minuten, waar de docenten ook een act doen en dan bij mooi weer op het schoolplein bij de mentor rapport halen en klaar
Ik ga ieder jaar. De docenten act is altijd zo geweldig die wil ik gezien hebben
Die van dit jaar was de beste in de 5 jaar die we nu gehad hebben.

Triva

Triva

18-07-2019 om 16:26

Serieus?

Ga je er heen om ouders te spreken? Die zag ik op de opening van het jaar (eerst met z'n allen en dan per mentor) En zijn er geen 10 minuten gesprekken?

Moeder

Moeder

18-07-2019 om 16:41

Hier

Hier krijgen ze het rapport over de post

Phryne

'Qua betrokkenheid vind ik dat best wel weinig voor een best nog jonge puber (14). Plus dat ik het ook leuk vindt om andere ouders te spreken.'

Daarom ben ik een aantal jaar lid geweest van de ouderraad. Hoor je meer over de school achter de schermen en spreek je regelmatig andere ouders.

@nnemoon

@nnemoon

18-07-2019 om 16:48

Hier

Hier ook hetzelfde als bij Knurf gewoon boeken in leveren in combinatie met ophalen rapport. Nog een paar woorden van de mentor en dat was het voor dat jaar. Oh ja hier ook nog in combinatie met kleding passen voor de techniek klas. Een officiele opening en afsluiting, mijn zoon zit op zulke dingen echt niet te wachten. Hij vindt de laatste schoolweken al erg genoeg.

Uitje

De leerlingen hebben trouwens wel altijd een uitje met de mentorklas. Maar dat was afgelopen vrijdag (en zonder ouders).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.