Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Januaricito kleuters, wat houdt het in?

Tis mijn 3e kleuter, maar toch ben ik er vrij slecht van op de hoogte wat de cito die in januari afgenomen wordt, inhoudt. Eerder was het ook niet relevant, vond ik. Maar nu blijkt dat mijn decemberkleuter op deze school alleen volgend jaar naar groep 3 mag als ze een "goede cito" (niet nader gespecificeerd) heeft gehaald. Ze kent alle letters en cijfers, vormen ook wel zo’n beetje (net even rechthoek, cirkel, driehoek en vierkant gecheckt, is dat genoeg?), maar ik weet niet of het daarom gaat? Ik wil nl. graag dat ze gewoon doorstroomt naar gr. 3, weet ook zeker dat ze dat cognitief aankan (ze hakt en plakt al een tijdje en heeft daar grote lol in), maar ik wil niet het risico lopen dat ze een "slechte" cito haalt omdat ik ff vergeten ben haar de dagen vd week te leren.
Ik vind het zelf verder baarlijke nonsens dat een kind alleen met hoge cito naar gr 3 mag, en ook het argument van “speels” telt hier op school nogal zwaar, wat ik ook onzin vind (mijn oudste was e-norm speels, maar ja, van mei hè, dus dan telt het niet??), maar goed; ik heb te dealen met deze school en liever leer ik haar ff een kunstje dan dat ik in februari met de directeur om de tafel moet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

07-10-2011 om 14:26

Snuffel hier eens rond

http://www.leestrainer.nl/
Ik weet niet wat wanneer wordt afgenomen, maar er staan testjes in alle soorten en maten op.

dendrork

dendrork

07-10-2011 om 15:19

Houd er wel rekening mee

dat de kleutercito's bagger zijn.
Zelfs als je kind superslim is kan het er nog slecht op scoren. Het is een soort tombola.
Ik wil dus niet zozeer je ervan afbrengen om te trainen, meer erop wijzen dat mijn dochter die inmiddels op een Leonardo zit met een IQ van 140+ de bewuste januaricito volgens haar kleuterjuf "Heel Slecht" (met een gedragen stem waarin rouw en ontgoocheling doorklonk) gemaakt had.
Niet alleen omdat ze te ver doordacht, maar gewoon omdat die vragen nergens op slaan. Juist in groep 2.

Veel succes ermee!

Massi Nissa

Massi Nissa

07-10-2011 om 16:17

Hier een kleuter van vier die in groep twee zit. Had het taalgedeelte van de cito verprutst omdat ze bij elk goed antwoord in plaats van een, twee streepjes had gezet. Misschien voor de zekerheid, misschien omdat de juf alles twee keer voorlas. Hoe dan ook, ook hier een diep ontgoochelde juf, want de vorige keer had ze een hoge A en hoe was dit nu toch mogelijk? Ik vroeg me vooral af hoe ze het voor elkaar kreeg om zichzelf serieus te nemen, maar goed. Dochter gaat hier gewoon naar groep 3 volgend jaar, anders gaan ze wat beleven op die school - nu ja, dan gaat ze naar de buurtschool op zes minuten fietsafstand in plaats van de school op 1 minuut loop afstand. Big deal.
Groetjes
Massi

Anneque

Anneque

07-10-2011 om 17:32 Topicstarter

Schokkend

Massi, ik vind dat echt schokkend. Tis dat ik weet dat ik je serieus kan nemen, anders zou ik het gewoon niet geloven Zijn haar antwoorden fout geteld omdat er twéé streepjes stonden onder één (juist) antwoord? Ik kan er met mijn pet niet bij. En Dendrork, dat een leerkracht niet door een slechte cito heenprikt, vind ik ook ongelofelijk. Je kent een kind toch op een gegeven moment, kunt dan toch de capaciteiten op zijn minst een béétje inschatten? Of ben ik nou te optimistisch over wat een leerkracht kan/moet kunnen?
Enfin, alvast dank voor jullie reacties, ik ga es aan de slag met die link van krin. Als ik de cito gr 2 zo gauw ff zie, is het echt een eitje voor kleuterdochter (die toch ws nog in gr 1 zit). En als ze iets raars uithaalt met de antwoorden (een golfje i.p.v. streepje of zo, uit verveling , ga ik alsnog de barricaden op.

dendrork

dendrork

07-10-2011 om 18:46

Anneque

Het ging ongeveer zo. Toen mijn dochter bij de kleuters begon, liepen haar broers vast doordat deze school niet differentieert. Die zaten toen in groep 3 en 4. Ik heb dus meteen aan het begin de juf gewaarschuwd dat mijn dochter, die al met drie was begonnen met schrijven, waarschijnlijk bij de kleuters een beetje uit de toon zou vallen. Allervriendelijkst en voorzichtig. Daar ging ze op zich wel op in, maar toen de IB-er eigener beweging suggereerde dat ze mijn dochter kon doortoetsen was de kleuterjuf not amused. Ik denk dus dat die dynamiek tussen die twee, en tussen juf en mij, er ook voor zorgde dat de juf het wel prettig vond dat mijn dochter ze Erg Slecht gemaakt had. De cito's bedoel ik. Binnen een paar maanden daarna wilde dezelfde juf, inmiddels hadden we een andere IB-er die tegen versnellen was, juist dat mijn dochter al met net 5 naar groep 3 zou gaan. Haar voorsprong was te groot??? Het kan verkeren...de juf wilde dus altijd wat de IB-er niet wilde.
Maar die cito's waren dus niets waard.

Fiorucci

Fiorucci

07-10-2011 om 18:48

En vergeet niet

Sommige kinderen verknallen die toets gewoon. Mijn dochter vond 'm te makkelijk en gooide de kont tegen de krib. gelukkig had ze een goede juf die beter wist..

angelina ballerina

angelina ballerina

07-10-2011 om 22:17

Dochter verprutste het ook

Ze scoorde voor de groep 1 cito een D voor taal en rekenen heeft ze helemaal niet afgemaakt omdat ze zoveel drama ging maken dat juf het maar heeft laten zitten. Vervolgens mocht ze toch versneld naar groep 2 omdat ze al zo ver is in haar ontwikkeling. Gelukkig vinden ze bij haar op school de kleutercito dus niet zo belangrijk. Ik ben wel erg benieuwd hoe dochter straks de groep 2 cito gaat doen.

ayla

ayla

08-10-2011 om 08:42

Hier ook

een kleuter die ver voorloopt maar C en D's scoort op de cito, ik trek me er verder weinig van aan zolang zijn juf maar weet wat hij kan

Anneque

Anneque

08-10-2011 om 09:07 Topicstarter

Kleuterverlengen: oordeel juf of cito?

Ayla: "zolang zijn juf maar weet wat hij kan"
Ja precies, zo zou ik er ook over denken. Maar hier is op de info-avond expliciet gezegd dat jonge kleuters alleen met een hoge cito doormogen "als de ouders dat per se willen, kan school dat in dat geval niet tegenhouden", werd eraan toegevoegd. Dus ik krijg niet echt de indruk dat school vertrouwt op oordeel juf. Dat ligt ook nog eens een beetje lastig, haar eigen juf is langdurig ziek en ze heeft een zeer jonge (vast een goede, maar niet zo ervaren) invaller. Alles bij elkaar kom ik dan tot de conclusie dat 1. school erg voor doorkleuteren is en 2. hier erg veel belang aan de cito gehecht wordt. Dus wij gaan oefenen, gelukkig vindt kleuterdochter het meer dan prachtig allemaal.

Primavera

Primavera

08-10-2011 om 11:02

Ga oefenen

Anneque, ik zou in jouw geval ook hard gaan oefenen, zodat het kind tenminste weet wat de bedoeling is van de vraag. Veel kinderen die op zich namelijk prima op niveau zijn of vaak ook voorlopen verknallen de citotoets omdat juffen vanwege misterieuze redenen weigeren de kinderen bekend te maken met de vraagstelling en manier van toets af nemen.
De kleutercito toets namelijk alleen maar hoe goed een kind een kleutercitotoets kan maken, niets meer en niets minder en op een één of andere manier hebben veel kleuterjuffen het idee dat als een kleuter met zo min mogelijk voorbereiding, uitleg en oefening in één keer snapt wat de bedoeling is dat het dan rijp is voor groep 3. Daardoor krijg je ook dat sommige juffen waarde hechten aan fout door dubbele streep. Het kind heeft namelijk uit zichzelf niet goed begrepen wat de bedoeling was en dat is z o r g e l ij k. Of krijg je juffen die vanwege een verknalde ordenen-toets zeer bezorgd zijn of het kind straks wel mee kan in groep 3 en daarbij totaal geen waarde hechten dat datzelfde kind wellicht allang sommen onder de 10, 20 of 100 kan maken. Dat laatste is namelijk geen stof voor kleutergroepen en dus wordt er geen rekening meegehouden, terwijl de toets ordenen vaardigheden zou meten die VOORWAARDELIJK voor rekenen zouden zijn. Kleuterjuffen geloven daar vaak heilig in dus zonder ordenen kan het kind niet leren rekenen zelfs als het kind al rekent.
Ik vraag me serieus af of kleuterjuffen en ander schoolpersoneel wat zo redeneert nou werkelijk zo stom is, of dat ze een mega blinde vlek hebben of dat ze gewoon vals bezig zijn en wat voor reden dan ook zoeken om een jonge kleuter hoe dan ook te laten doorkleuteren.
Gelukkig waren de kleuterjuffen van mijn jongste wel intelligente zelfdenkende personen. Jongste verknalde namelijk compleet het equivalent van de citotoets hier omdat ze te ver doordacht en zich niet kon voorstellen dat ze zulke simplistische dingen vroegen en veel vragen eigenlijk ook te onzorgvuldig gesteld zijn en niet kloppen. Als de vraag iets is in de trend van 'wat ruikt lekker' en tussen de keuzemogelijkheden is het plaatje van een madeliefje getekend dan kan het dàt natuurlijk niet zijn volgens dochter. Iedereen weet toch zeker wel dat madeliefjes niet ruiken. Iets gemaakt van vers hout, dàt ruikt lekker. Helaas de toetsenmaker wist het kennelijk niet.
Haar kleuterjuffen schoven haar toets lachend ergens diep weg in een la en verklaarden dat ze het er mee eens waren dat ze groep 2 zou overslaan.
Groeten Primavera

Fianna

Fianna

08-10-2011 om 14:29

Anneque

Wat ergerlijk, in feite worden dan aan jonge kleuters hogere eisen gesteld dan aan klasgenootjes die enkele maanden ouder zijn.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 4 oktoberkind! Oude school riep ook van alles waarom hij niet naar groep 3 mocht en wilde idd uiteindelijk een hoge score van zijn cito.
uiteindelijk is hij op nieuwe school met citoscores van C''s gewoon naar groep 3 gegaan.
Ik ben zelf echt geen voorstander van doorkleuteren. Ik heb met eigen ogen gezien hoe mijn zoon is opgebloeid sinds hij in groep 3 zit. Hij gaat met enorm veel plezier naar school en is duidelijk toe aan de uitdaging van echt leren en doet het hardstikke goed.
Hij heeft bijna 2 jaar groep 1 gedaan en hoorde steeds van zijn juf van vorige school dat hij niet rijp was, zijn taakjes niet goed deed (achteraf gezien vond hij dat kleutergedoe gewoon saai en wilde er geen moeite voor doen).
Als jij denkt dat je kind het kan, groep 3 zou ik het doordrukken. Ik ben zelf zooooo blij dat ik dat gedaan heb.

Anneque

Anneque

09-10-2011 om 13:08 Topicstarter

Ik mag zelf niet naar gr 3

Verandering van school is hier eigenlijk geen optie, het KAN allemaal best, maar het wordt een enorm gedoe en in de directe omgeving is geen goed alternatief. Dus ik zet voorlopig in op wat oefenen (ze komt nu steeds bij me met een papiertje of ik weer wat opdrachtjes wil maken en verder, indien nodig, een stevig gesprek met school. Heb alle links, ook uit archief, al bij de hand.
Ik heb ook al wat met die citotrainer gedaan, zit er toch een opgave bij die ik zelf fout had Je ziet 5 voertuigen: ambulance, kraanwagen, helicopter, auto, fiets. Wat hoort er niet bij?
Antwoord volgende posting

Anneque

Anneque

09-10-2011 om 13:09 Topicstarter

Antwoord

Ik dacht zelf de fiets (want ongemotoriseerd), en dochter klikte die ook direct aan. Moet het toch de helicopter zijn, snap ik ook wel hoor, maar zo eenduidig als het zou moeten zijn, is het niet.

Fianna

Fianna

09-10-2011 om 13:33

Anneque

dat is weer typisch voor citovragen. Ik snap ze soms ook niet.

Ik zeg overigens niet dat je van school moet veranderen hoor, maar als jij vindt dat je dochter door kan naar groep 3, moet je alles op alles zetten. Bij mij was dat van school veranderen want we kwamen er niet meer uit.
Wat ik bedoel is dat ik achteraf zooooo blij ben dat ik mijn zin heb doorgedrukt.

Ik mag ook niet naar groep 3...

Het goede antwoord is:
- de ambulance, want dat is de enige die door rood mag (mag zwaailichten)
- de kraanwagen, want dat is de enige waar je geen mensen maar een ander voertuig mee vervoerd
- de helicoper, want die gaat door de lucht
- de fiets, want die heeft geen motor
- de auto, want dat is de enige die we thuis hebben
............
Maar ff serieus, ik twijfelde echt tussen fiets en helicopter. Hoe weet je nou welke je moet kiezen?
is dit kenmerkend voor de cito? Dan blijf ik ook nog effe kleuteren (als 40+er)

juf

juf

10-10-2011 om 21:29

Meerdere antwoorden mogelijk

Je hebt bij de kleutercito de officiële antwoorden en een later door Cito toegevoegde lijst met antwoorden die goed worden gerekend. Een beetje leerkracht kijkt ook naar de soort fouten. Zo is er bijvoorbeeld een vraag 'waar wordt een foto gemaakt?' Je ziet iemand bellen,je ziet iemand fotograferen met een analoge camera en je ziet iemand filmen met een videocamera. Hopeloos door de tijd ingehaald. Volgens Cito is er één goed antwoord, wij keuren ze allemaal goed.
Veel opdrachten kloppen wel, al laat de formulering wat te wensen over. Een leerkracht mag IMHO nooit op basis van enkel Citogegevens een kind laten zitten, er moeten veel meer gegevens zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.