M.
23-04-2012 om 09:56
Jonge kleuter wel of niet naar groep 3?
Hallo,
Ik hoor graag even wat jullie vinden.
Mijn dochter is 5 jaar, ze wordt eind nov 6.
Ze zit nu in groep 2, heeft al van heel jong af aan veel interesse voor letters. Sinds een aantal maanden wil ze graag lezen en nu leest ze dus ook boekjes van de bibliotheek.... boekjes met korte zinnen (denk aan: mijn boek is zoek, saar is sip, waar is de vaas etc)
Ook wil ze graag rekenen (met grote zus)En kan met gemak kleine optel en aftreksommen..
Allemaal tekenen dat ze echt wel toe is aan groep 3.
Alleen op school vertoont ze sociaal klein gedrag... ze wil daar liever spelen, heeft weinig zin in werkjes (maar dat is voornamelijk prikken etc, ik zie weinig echte oudste kleuterwerkjes voorbij komen?)
Ze wil vaak niet naar school, gaat dan huilen...(ze heeft ook geen klik met de juf die er 4 dagen in de week is)
Ze speelt op school bijvoorbeeld ook het liefst, baby, of kleine zus etc...
Ze is natuurlijk ook nog erg jong...
Dus mijn dilemma.... wel of niet naar groep 3... al haar vriendinnen gaan wel..
En aangezien ze al boekjes leest en overal op schrijft en rekensommetjes doet lijkt het mij voor haar nog wel erg lang als ze nu nog anderhalf jaar moet wachten tot ze echt naar groep 3 kan.
Maarja, wil ook niet dat ze haar hele school carriere op haar tenen moet lopen...

Temet
23-04-2012 om 10:15
Gewoon door
Ben je nieuw op dit forum, M? Want ik kan je de reactie van de meerderheid wel voorspellen - ook mijn reactie trouwens: gewoon door naar groep 3.
Om allerlei redenen. Omdat ze zich misschien wel gewoon verveelt waar ze nu zit. Omdat ze de juf ook al niet moet. Omdat ze helemaal niet zo jong is. Omdat doorstromen gewoon standaard is. Omdat er helemaal geen reden is om aan te nemen dat gewoon doorstromen van 2 naar 3 zou betekenen dat ze haar hele schoolloopbaan op haar tenen moet lopen (een bekende drogreden om kleuterverlengen te rechtvaardigen). Omdat ze altijd nog kan blijven zitten als het echt nodig is. OMdat blijven zitten nu vervelende consequenties zou kunnen hebben later in de schoolloopbaan (hoeft niet, maar waarom het risico nemen...)
Als je tijd te kort komt, zoek dan maar eens in het forum in de rubriek "ouders en school" op het woord "kleuterverlengen"". wel eerst even koffie inschenken, want je bent wel even bezig
Overigens: ik lees uit je posting niet dat de school vindt dat ze moet blijven zitten in groep 2. Dat scheelt alweer.
Groeten,
Temet

M.
23-04-2012 om 11:50
Temet
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ben idd vrij nieuw hier, heb hier ooit wel eens geschreven bij 'zwanger worden'.
De juf vindt dus wel dat mijn dochter nog een jaar moet kleuteren! Zij vindt haar nog emotioneel klein en niet toe aan groep 3.
Zij vindt het ook geen 'blijven zitten'. Haar reactie is: een aantal jaar geleden zou niemand er zelfs nog over nadenken om haar wel door te laten gaan omdat ze na 1 okt geboren is..
Dus ik ben eigenlijk vooral ik twijfel of ik er toch een zaak van moet maken om haar wel door te laten gaan!
Ik wil wel zoeken idd naar oudere reactie... kan me herinneren dat je eerder kon zoeken in 'forum archief' maar dat zie ik nu niet meer?
Groet Martine

Anne
23-04-2012 om 12:15
Kleuterverlengdossier
Ouders Online heeft een heel dossier over kleuterverlengen: http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm

Temet
23-04-2012 om 12:28
Zoekfunctie
Er is in het zoeken geen onderscheid meer tussen actueel forum en archief.
Zoek eens op oktobergrens. Die is al in de jaren 80 afgeschaft.
Kijk ook in ouders en school naar de laatste posting van Primavera, waarin ze (weer eens) uitlegt waarom kleuterverlengen onzin is. Vooral dat argument van kinderlijk gedrag
Het is ook zulke aperte kul. Als een kind in groep 4 kinderlijk is voor zijn leeftijd maar wel goed scoort zal geen hond opperen om het kind voor de rijping nog een jaartje te laten zitten. En ja, het is wel zittenblijven, al doet juf ook van niet.
Doe je dochter niet tekort door haar te laten blijven zitten. Lees je even een avondje of twee in in de materie, en ga beleefd en zakelijk maar vastberaden de discussie aan met school als het nodig is: nee, toch maar liever doorstromen, wij nemen het risico wel, en mocht het misgaan dan kan zittenblijven in groep 3 altijd nog.
En je zal zien, na 2 maanden is een "een typisch groep 3 kind"
Mijn oudste is van oktober, ik hing al t.t.v. zijn geboorte op dit forum rond dus ik was voorbereid en heb destijds bij het zoeken naar scholen gevraagd of de oktobergrens nog gehanteerd werd. Dat gemier waar jij nu mee zit is mij daarmee gelukkig bespaard gebleven.
Groeten,
Temet

Picasso
23-04-2012 om 20:19
Nog jonger
Bij mijn jonge kleuter was het wel spannend hoe ze het zou doen in groep 3. Maar ze is van eind januari dus dat scheelt wel. Maar al best snel was ze een echt groep 3 kind.
Mijn oudste daarentegen is van oktober en sociaal lang niet zo sterk als haar zusje. Juf op vorige school had ook het commentaar "ze mag over maar sociaal emotioneel eigenlijk niet". En nu ze 10 is het nog steeds geen haantje de voorste. Zal het ook nooit worden.
Mijn mening net als vele anderen hier: van langer kleuteren wordt je echt niks wijzer.

Annet
24-04-2012 om 22:19
Doorgaan
Ik zou voor een herfstkleuter die al leest en rekensommen doet nooit kiezen voor langer kleuteren. Een cognitief slimme kleuter hoort door te gaan naar groep 3

jeltje
25-04-2012 om 21:04
Door!
Mijn zoon is ook van eind november en las of rekende nog niet. Gelukkig een school die gewoon uitging van overgaan, en hij hobbelt keurig mee. Hij had het vast prima gevonden om nog een jaar te spelen, maar het had hem echt niets gebracht!
Gewoon doen hoor!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.