Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
liora

liora

08-12-2008 om 12:24

Juf afwezig, kinderen thuis

Hoi allen,

De juf van mijn zoon is vandaag afwezig. Dit werd ons vrijdagochtend verteld. Verzoek was om je kind thuis te houden, en als het echt niet anders kon, dan zouden ze de kleuters verdelen over de andere kleuterklassen.

Uit mijn zoons klas zijn uiteindelijk maar twee kinderen gekomen, waaronder hij dus. Ik vind dat zo raar? Kan iedereen zomaar zijn kind thuis houden?
En wat ik ook storend vind, is dat de school geen vervanging kan regelen.

Hoe is dat bij jullie op school geregegeld?

Liora


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liora

Ik ga ervan uit dat de juf een grondige reden had niet te komen, heel vervelend, maar soms kan het niet anders dan zo. Soms is er echt geen vervanging of zijn de evt invallers 'op'. Dan kan dit een noodsprong zijn. Kinderen verdelen is een optie, maar vaak voor alle partijen onprettig. Het is niet zo dat je je kind thuis moet houden, want hij kan naar school, maar kennelijk leverde het in dit geval bij de meeste ouders geen problemen op.

Tinus_p

Tinus_p

08-12-2008 om 14:25

Plan b

Liora:
"Ik vind dat zo raar? Kan iedereen zomaar zijn kind thuis houden?"
Opvallend genoeg zijn er nog steeds thuisblijfmoeders. Ik neem verder aan, dat de meeste werkende ouders hun plan-B in werking hebben gesteld, en dus of zelf vrij hebben genomen, of hun familie/ander netwerk hebben ingeschakeld als oppas.

liora

liora

08-12-2008 om 14:50

Pelle

Hoi Pelle,

Tja dat is mogelijk, maar dan is het wel heel zuur dat mijn zoon buiten die regeling viel.

Ik baal er gewoon van dat mensen die niet werken, het dan zoveel makkelijker hebben in dit soort gevallen. Ik troost me maar met de gedachte dat ze waarschijnlijk geen cent te makken hebben, want echt rijke mensen zijn er niet op deze school.

Liora

Annet

Annet

08-12-2008 om 17:31

Goed geregeld toch

Hier gebeurt het ook ongeveer één keer per jaar. Er is een probleem met vervanging, meestal gaat het om een afzegging op de ochtend zelf die niet snel genoeg opgelost kan worden. Met een heel weekend ertussen is dit zolang ik als ouder op deze school loop nog niet voorgekomen.
Ouders worden gebeld of opgevangen op het schoolplein met de vraag of het misschien mogelijk is dat kleuter thuis blijft. Als dat niet mogelijk is, kan kleuter gewoon komen. Ik geloof dat dit verzoek naar beide kleuterklassen gaat, zodat ze in de praktijk ongeveer één klas overhouden. (meer kleuterklassen zijn er niet, dus verdeling over veel andere klassen is moeilijk)
Ik vind het wel een mooie oplossing voor noodgevallen. En aangezien het weinig voorkomt, grijpt school hier niet te snel naar. Het duurt ook nooit langer dan één schooldag, soms zelfs maar een halve.

Mari

Mari

08-12-2008 om 18:10

Vorige week nog

Vorige week was de juf van dochter ziek. School is al zo door hun oproepbestand heen dat ze zelfs alle ouders hebben gevraagd of die iemand kennen met onderwijsbevoegdheid die kan invallen. Ze doen echt hun best, maar wat er niet is, is er gewoon niet. Ze kunnen niet toveren.
Dochter kreeg dus een dag vrij na een dag in een andere klas te zijn geweest. Nu is ze al in groep 8 en heeft zelf voor oppas gezorgd, ze is de dag bij een klasgenoot geweest. Ondanks dat ik werk heb ik altijd noodopvang achter de hand, kind kan ook zomaar ziek worden. Had het langer geduurt, dan had de school aan andere klas naar huis gestuurt de volgende dag.

Tango

Tango

08-12-2008 om 21:15

Bij ons

gebeurde het vorig jaar dat de kleuterklassen een aantal weken achter elkaar op woensdag geen school hadden. In allebei de kleuterklassen was 1 juf ziek, de andere werkte dan de overige 4 dagen. De kinderen die echt geen opvang hadden konden meedraaien in een groep 3/4 combinatie. Ook in een aantal andere groepen waren juffen ziek, maar die werden wel vervangen. Ik vond het niet zo'n slechte oplossing.

Tango

Tango

08-12-2008 om 21:15

Bij ons

gebeurde het vorig jaar dat de kleuterklassen een aantal weken achter elkaar op woensdag geen school hadden. In allebei de kleuterklassen was 1 juf ziek, de andere werkte dan de overige 4 dagen. De kinderen die echt geen opvang hadden konden meedraaien in een groep 3/4 combinatie. Ook in een aantal andere groepen waren juffen ziek, maar die werden wel vervangen. Ik vond het niet zo'n slechte oplossing.

Tina

Het is soms vreselijk moeilijk invallers te krijgen, het is geen geliefd baantje en het is erg afhankelijk van bijv, de stad en het type onderwijs of er invallers zijn of niet, soms is er een invalpool, maar lang niet altijd. En dan kun je als school echt helemaal omhoog zitten, meerdere zieken, geen invallers (meer), al een of meer klassen verdeeld, los dat maar eens op ....

San

San

08-12-2008 om 21:57

Reactie

Ik vind dat de school van Liora voor een keurige en heel acceptabele oplossing heeft gekozen. Feit is dat het enorm moeilijk is om invalkrachten te vinden, en scholen kunnen niet toveren. Natuurlijk weten we niet of de school in dit geval het maximale heeft gedaan, maar de meeste scholen kennen dit soort noodsituaties. Hier is het beleid dat - als er echt geen invaller is - de kinderen over de andere groepen worden verdeeld. Laatst was dat het geval bij zoon uit groep 8. Ze kregen allemaal werk mee en gingen daarmee zelfstandig aan de slag. Dit is een oplossing voor maximaal een dag, in theorie kan het zijn dat ze daarna een dag 'vrij' zijn. Opvang op school is echter altijd mogelijk.

Je schrijft dat je baalt dat dit voor niet-werkende ouders zoveel makkelijker is. Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. Voor jou is er toch niets aan de hand: kind kan immers gewoon naar school. Jij hebt er toch niets mee te maken dat andere ouders wel die dag thuis zijn of vrij regelen? Jouw kind wordt gewoon op school opgevangen, en jij kan naar je werk. Prima toch?

Verspreid

over de andere klassen, zo is het hier 1 keer gegaan. Inmiddels heeft de school weer een vaste invalkracht geregeld.

MaximeM

MaximeM

09-12-2008 om 14:44

Altijd vervanging

Hoi,

Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen bij ons op school, maar dit is nog nooit gebeurd bij ons. Er zijn voldoende invallers en anders worden ze onderverdeeld over andere klassen. Het is een kleine school (3 groepen 1/2) en verder gewoon 1 groep 3, een groep 4 enz enz. Er zijn maar een paar studiedagen per jaar en die worden aan het begin van het schooljaar doorgegeven.

Maxime

Chantelle

Chantelle

09-12-2008 om 21:27

Liora

"Tja dat is mogelijk, maar dan is het wel heel zuur dat mijn zoon buiten die regeling viel."

Regeling? Het zullen wel vriendjes/vriendinnetjes zijn geweest. Ik vind het niet eens een probleem als hier 3 kinderen komen spelen, maar ik voel me niet geroepen om iedereen uit de klas maar uit te nodigen omdat hun moeders toevallig werken.

"Ik troost me maar met de gedachte dat ze waarschijnlijk geen cent te makken hebben, want echt rijke mensen zijn er niet op deze school."

Deze opmerking is ook knap sneu. Ik snap dat je baalt van de situatie (die school redelijk netjes heeft opgelost) maar maakt het jou wat uit wat de ouders van klasgenootjes verdienen?

"Ik baal er gewoon van dat mensen die niet werken, het dan zoveel makkelijker hebben in dit soort gevallen."

Deze nomineer ik voor niet-de-slimste-opmerking van de dag. Ja, ouders die niet werken hebben het dan makkelijker. Dat is vaak een bewuste keuze. Jij hebt het met andere dingen makkelijker.

Wat is het probleem?

Soms zijn er gewoon veel leerkrachten ziek. En als je dan netjes poolleerkrachten hebt geregeld voor afwezigheid die te voorzien was (bijv begrafenis, geplande operatie, studie) en de invallen meldt zich ziek, wat dan?
Wij hebben een protocol met een bepaalde volgorde. In eerste instantie doe je een beroep op een vervanger, als dat niet gaat roep je een parttime collega op een niet-werk-dag. ALs dat ook niet kan: verdelen over andere groepen en pas in uiterste noodzaak: naar huis sturen. Maar omdat een kind leerplichtig is en de school zorgplichtig is een kind altijd welkom op school. Ook als de ouders niet werken. Je hoeft je als ouder niet te verantwoorden tegenover de school als je je kind toch die dag op school brengt. De school moet dat oplossen.
Je hoeft dus niet vrij te nemen of iets anders te regelen. School kan je vriendelijk vragen of je dat wilt doen maar kan je dat nooit verplichten.
Tenslotte: of je gaat werken of niet en hoeveel uur is jouw keuze. Laten we nou niet net doen of iemand die niet zoveel uur werk een luxe-paard is!
groet
Suus

Mamasan

Mamasan

10-12-2008 om 19:09

Ook sneu

Op de vorige school van mijn dochters hadden ze wel eens van die 'dingetjes' zoals kerstdiner of de dag na Sinterklaas, waarbij de kinderen een uur later op school mochten komen. Dat werd meestal een paar dagen van tevoren aangekondigd, zodat ik maar net het geluk moest hebben dat ik geen afspraken had die dag. Het is dus regelmatig gebeurd dat mijn dochter met hooguit drie andere kinderen om 08.30 uur al in de klas zat. Ik hoef mezelf niet te troosten, maar voor mijn dochter vond ik het wel vervelend.

Invallers en thuishouden

Op mijn school hebben we ook geen invallers. Ze zijn er gewoon niet of ze zijn al ergens anders aan eht invallen. Een klas naar huis is nooit ideaal. Maar opslitsen over andere groepen ook niet (regent het ook klachten, van meerdere groepen, en terecht). Wij bieden ook altijd de mogelijkheid om op school te blijven als er geen opvang is, maar veel ouders kunnen wat regelen. Als ze wel moeten werken gaat het kind bijvoorbeeld met een vriendje mee.
Geloof nou maar dat de school echt wel alle mogelijkheden heeft geprobeerd, de school zit echt ook niet te wachten op klassen naar huis!

Tina -

"De vraag blijft wat de school heeft gedaan om dit op te lossen. Misschien wel helemaal niets!"
Geloof me Tina, als je klas naar huis is gestuurd en zeker als dat vaker gebeurt, geeft dat onrust. Dat is niet goed voor veel kinderen, voor de groep, de structuur, de leerstof, echt NIEMAND schiet er uiteindelijk wat mee op.
Dat weet een school. Uit ervaring. En daarom zullen ze echt wel alles doen om vervanging te krijgen. Wat een raar idee dat een school denkt: "o, hm, de juf van groep 4 is ziek, weet je wat we sturen ze gewoon naar huis." Zonder vervanging te zoeken?? Ik vind het erg dat je zo denkt.

Invallers

Wij maken gebruik van de lijst invallers van het bestuur. Die is beperkt en zij worden veel gevraagd in te vallen, er is veel vraag naar invallers! Verder hebben we af en toe iemand die parttime werkt en op haar niet-werk-dag toch wil invallen. Dat is mazzel want niet iedereen kan of wil dat zomaar doen.
En toch komt het af en toe gewoon voor dat een klas naar huis gaat. Waardeloos, maar soms kan het echt niet anders.

Verwarrend

Geerke, eerst zeg je dat jullie geen invallers hebben, vervolgens:"Wij maken gebruik van de lijst invallers van het bestuur."
Ze zijn er dus wel. Het zijn er alleen te weinig omdat schoolbesturen liever kinderen naar huis sturen dan hun banktegoeden aanspreken.
Geerke:"Geloof nou maar dat de school echt wel alle mogelijkheden heeft geprobeerd, de school zit echt ook niet te wachten op klassen naar huis!"
Daar geloof ik niks van. Scholen vinden naar huis sturen minder erg dan hun banktegoeden voor dit doel aanspreken. Precies daarom zou het goed zijn als de opvangplicht die scholen hebben voor, tussen en na schooltijd, ook tijdens schooltijd zou gelden. Dat komt eraan een dezer dagen.
Groet,
Miriam Lavell

Te wéinig, mirjam

Ja Miriam ik bedoel dat we die lijst hebben, maar dat het er weinig zijn en ze nagenoeg altijd al ergens anders invallen.
Het heeft niks met banktegoeden te maken ZE ZIJN ER GEWOON TE WEINIG.
En die opvangplicht, we bieden het ouders nu toch ook al aan? Als je dan als school verplicht bent alle kinderen op te vangen, ja dan krijg je opsplitsingen die misschien op sommige scholen geen probleem vormen als ik dat zo hier lees, maar op andere scholen weer wel (als mijn klas opgesplitst zou worden over de andere groepen 6, 7 en 8 zou dat NIET ten goede komen van welk kind dan ook, geloof me.
En geloof je het niet, dan niet.

Bovendien

Het is ook wat als je een invaller hebt en vervolgens regent het klachten van ouders over hem of haar. Huilende kinderen die niet meer naar school willen. Zo iemand wil je niet meer terug. Dat komt ook voor.
En je onderschat de impact die een dag naar huis heeft op sommige groepen, die er echt niet beter van worden. Ben je aan het puinruimen de volgende dag. Ja die groepen zijn er ook. Ga eens voor de klas staan voordat je wat roept.

Welnee

Geerke:"Het heeft niks met banktegoeden te maken ZE ZIJN ER GEWOON TE WEINIG."
Dat is de bewuste keus van je schoolbestuur. Meer geld willen ze niet uittrekken. Ze sturen liever kinderen naar huis.
Geerke:"Als je dan als school verplicht bent alle kinderen op te vangen, ja dan krijg je opsplitsingen die misschien op sommige scholen geen probleem vormen als ik dat zo hier lees, maar op andere scholen weer wel"
Welnee. Kijk eens over de grens. Daar bestaat die opvanplicht al decennia.
Geerke:"Ga eens voor de klas staan voordat je wat roept."
De organisatie van een school verschilt in het organiseren van vervanging in niets van enige andere bedrijfvoering.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

11-12-2008 om 11:06

Invallers en banktegoed

Naar jouw idee, Miriam, heeft het niet-bestaan van een lange lijst invallers te maken met de keuze van een schoolbestuur hierin geen geld te investeren. Ik vraag me dat af.

Invallen is gewoon geen populaire bezigheid. De leerkracht die eígenlijk voor de klas staat is niet écht blij omdat er altijd dingen anders gaan dan hij/zij dat zelf zou doen. De kinderen niet omdat ze liever hun eigen juf/meester voor de groep zien (tenzij de invaller de hele dag een komische show opvoert). De invaller zelf niet (omdat je als invaller altijd, altijd door de groep wordt 'uitgeprobeerd'. Je zit elke keer weer in fase 1 van het 'groepsproces'. )

Invallen op verschillende scholen is een zeer vermoeiende en intensieve bezigheid met weinig zekerheid en weinig voldoening. Ik geloof niet dat er veel mensen bestaan die als fulltime beroep voor 'invaller' zou kiezen.

Of het zou dubbel zo goed betaald moeten worden misschien?

tonny

Alweer welnee

Tonny, voor de tussen en naschoolse opvang worden al die vragen die je stelt ook niet gesteld. De opvangplicht bij calamiteiten hoeft helemaal niet ingevuld te worden met een leger leerkrachten. Dat kan ook met een leger opvangkrachten die daarmee wat meer kunnen verdienen dan alleen maar die paar uurtjes tso in de week. Dat zou fijn zijn: dan willen er vast wel meer mensen tso werk doen.
Met andere woorden: Tussen bij ziekte van een leerkracht naar huis sturen, of door een vervangend leerkracht les laten geven, zit een riant gat dat vrij eenvoudig opgevuld kan worden.
Groet,
Miriam Lavell

"dat zou fijn zijn" -- wees eerlijk miriam

"De opvangplicht bij calamiteiten hoeft helemaal niet ingevuld te worden met een leger leerkrachten. Dat kan ook met een leger opvangkrachten die daarmee wat meer kunnen verdienen dan alleen maar die paar uurtjes tso in de week."
Jij kan wel zeggen "dat zou fijn zijn" maar wacht maar tot het echt over iemands kind gaat die opgevangen wordt door een tso-er. Wordt er hier meteen weer een draad gestart, want "dat kan echt niet" een onbevoegd iemand voor de groep!

Dat kan wel

Geerke:"Wordt er hier meteen weer een draad gestart, want "dat kan echt niet" een onbevoegd iemand voor de groep! "
Die draadjes zijn er al en het antwoord is eenvoudig: dat kan wel. Het gebeurt ook. Ca 30% van de leerkrachten is niet bevoegd.
Je moet even een omschakeling in je denken maken. Op zijn minst opvang bieden bij calamiteiten, lost een hoop praktische problemen op. Dat er een keer een dag geen les is (of de les niet zoveel inhoud heeft) is een veel kleiner probleem en komt sowieso al een aantal keer per jaar voor.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

11-12-2008 om 11:19

Zo is dat

Kinderen opvangen is wat anders dan lesgeven. Opvangen kan de video ook maar dan komen we niet door de leerstof heen.
Ik vind dat je het nu wel heel simplistisch voorstelt allemaal.

tonny

tonny

tonny

11-12-2008 om 11:21

30%?

Waar haal je dat aantal vandaan?

Bij ons op school is niemand onbevoegd, ook niet als er ingevallen moet worden.

tonny

Zo simpel is het

Tonny, waarom zou je het expres zo ingewikkeld maken dat het vinden van een oplossing een probleem wordt? Hou het maar simpel. De Belgen doen dat al jaren zo. Werkt prima.
Groet,
Miriam Lavell

Hoe weet je dat?

Tonny:"Waar haal je dat aantal vandaan?"
Daar zijn diverse publicaties van geweest, ook in deze rubriek.
Tonny:"Bij ons op school is niemand onbevoegd, ook niet als er ingevallen moet worden."
Hoe kun je dat nou weten?
Groet,
Miriam Lavell

Tja die 30 procent?

We hebben wel eens een stagiaire onderwijsassistent voor een gedeelte laten invallen, die in in feite niet bevoegd. Maar echt wat anders dan een tso-er vind ik. Verschil is precies wat Tonny zegt: stagiaire is geen leerkracht, maar is net even meer dan opvang. Ik vind dat zo'n oplossing soms moet kunnen, hangt van de groep en de stagiaire af.
Die 30 procent komt voor mij ook uit de lucht vallen. Ik dacht dat jij altijd alles netjes staafde met wetjes en regels, kom dan eens ergens mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.