Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lezenschrijven

lezenschrijven

12-09-2012 om 22:19

Juf/meester/ervaringsdeskundige in de zaal?

Hoi allemaal.

Vraagje over lesstof voor groep 3: na kerst gaan wij verhuizen vanuit buitenland naar NL. Omdat de peildatum voor het starten op de basisschool hier vaststaat in juni, is onze zoon vrij laat begonnen (hij is van september en moest bijna een jaar wachten na zijn 4e verjaardag).

Nu zit hij dus in jaar 2 hier, maar wordt bijna 6. Ik kan me voorstellen dat hij in NL dan in groep 2 wordt geplaatst maar een vriendin van me zei dat hij gewoon naar groep 3 moet kunnen..

Ik vind het nu moeilijk - moet ik daarvoor gaan strijden, mocht de toekomstige school dat niet willen? En wat betreft lesstof - zou ik hier alvast met hem kunnen gaan oefenen met wat hij in groep 3 zou leren?

Nu doen ze al wel wat met letters en cijfers op school, hij schrijft zijn naam aan elkaar..

Ik denk wel dat hij slim genoeg is. Nog wat spelen in groep 2 vind ik ook prima maar hier lees ik zo vaak dat extra kleuteren nadelig kan zijn..

Hier doen ze trouwens totaal niet aan cito achtige toetsen en ze gaan in het begin ook maar 4 ochtenden naar school. Eigenlijk wel relaxed allemaal en ik ben heel benieuwd hoe dat straks wordt met alle Nederlandse regels enz.

Ik lees graag wat jullie vinden! Bedankt alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-09-2012 om 22:33

Ik ben geen juf

maar ik kan me voorstellen dat de verhuizing naar Nederland en het wennen aan een nieuwe school een hele impact zal zijn. Daarom zou ik gewoon kiezen voor groep 2, rustig wennen en dan volgend schooljaar naar groep 3. Er zijn nog genoeg najaarskinderen die ook volgend jaar pas naar groep 3 gaan, dus hij valt niet uit de toon.

Groep 3

Ik weet niet of je zoontje het Nederlands goed beheerst, maar ik denk dat hij dat in groep 3 beter zal oppikken dan in groep 2. Vanwege het aanbod, de structuur en het hogere taalniveau van de groep 3-medeleerlingen ten opzichte van kleuters. Zeker omdat er op veel (de meeste?) scholen combinatiegroepen 1/2 zitten, dan zit hij tegen de zomervakantie nog tussen net-vierjarigen terwijl hij al bijna zeven wordt.

En waarom zou je hem bij voorbaat 'laten zitten'? Want daar komt het op neer als hij nu naar groep 2 zou gaan. Als je denkt dat hij het cognitief wel aankan maar dat het wegens de omstandigheden beter voor hem zou zijn om eerst een jaar te wennen bij de kleuters, dan kan het best zijn dat hij straks dusdanig voorloopt zodat daar weer wat mee gedaan moet worden.

skik

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-09-2012 om 23:20

Wat ik zou doen

Ik zou contact opnemen met de school van je keuze en het aan hen voorleggen. Waarschijnlijk doen ze wel iets van een begintoets of kunnen ze je vertellen wat je zou kunnen oefenen. Waarschijnlijk hebben ze ook materiaal voor je.

Rosa van der Zanden

Chippie

Chippie

13-09-2012 om 00:43

Ik begrijp het niet helemaal...

Je kind zit nu - ergens in het buitenland - in groep 2. Kinderen in NL die nu in groep 2 zitten, zitten na de kerstvakantie ook in groep 2. In groep 2 zitten kinderen die net 5 zijn en kinderen die bijna 6 zijn. En er zitten ook wel wat zittenblijvers die bijna 7 zijn.

Als je hem doorschuift naar groep 3 dan heeft hij 3 maand leesonderwijs gemist. Tussen de zomervakantie en kerstvakantie leer je in principe lezen (als kinderen bij aanvang van groep 3 dat nog niet konden, op onze school kan circa 40% van de kinderen al eenvoudige boekjes lezen).

Zoals ik het lees heeft hij veel onderwijs gemist in vergelijking met het NL'se systeem. Hij heeft ongeveer een jaar 4 ochtenden onderwijs gehad. Hij kan nog niet lezen en frobelt wat met letters en cijfers. Dat is precies wat ze hier in NL in groep 2 doen. Men streeft er naar dat aan het einde van groep 2 kinderen minimaal 15 letters kennen.

Chippie

Chippie

13-09-2012 om 00:43

Ik begrijp het niet helemaal...

Je kind zit nu - ergens in het buitenland - in groep 2. Kinderen in NL die nu in groep 2 zitten, zitten na de kerstvakantie ook in groep 2. In groep 2 zitten kinderen die net 5 zijn en kinderen die bijna 6 zijn. En er zitten ook wel wat zittenblijvers die bijna 7 zijn.

Als je hem doorschuift naar groep 3 dan heeft hij 3 maand leesonderwijs gemist. Tussen de zomervakantie en kerstvakantie leer je in principe lezen (als kinderen bij aanvang van groep 3 dat nog niet konden, op onze school kan circa 40% van de kinderen al eenvoudige boekjes lezen).

Zoals ik het lees heeft hij veel onderwijs gemist in vergelijking met het NL'se systeem. Hij heeft ongeveer een jaar 4 ochtenden onderwijs gehad. Hij kan nog niet lezen en frobelt wat met letters en cijfers. Dat is precies wat ze hier in NL in groep 2 doen. Men streeft er naar dat aan het einde van groep 2 kinderen minimaal 15 letters kennen.

Limi

Limi

13-09-2012 om 07:44

Nederlands?

Spreekt hij wel goed Nederlands?

"Nu doen ze al wel wat met letters en cijfers op school,"

Worden die daar allemaal hetzelfde uitgesproken als in het Nederlands?

Omdat hij op het niveau van groep 2 zit, zou ik gewoon kiezen voor groep 2.

Hier op school zou hij dan in de klas komen met kinderen die vanaf eind oktober 6 worden. Op een andere school misschien met kinderen die vanaf januari 6 worden, maar zoveel verschilt dat nou ook weer niet met september dat je hem per se met een achterstand in een hogere groep moet willen. Het is natuurlijk niet alleen maar lezen dat hij gemist heeft, maar ook stilzitten, niet meer spelen en verplichte werkjes misschien. Ze gingen hier vorige maand in groep 3 nog 2x per dag naar buiten de eerste week ter afbouw. Nu heb ik ze niet meer gezien. Ze bouwen het sneller af dan dat groep 2 straks gaat opbouwen. Maar dat is hier. Wat hij daar doet op school en hoe serieus hij is weet ik natuurlijk niet. Het zou híer alleen best een overgang zijn om na de kerstvakantie ineens van het spelen naar het werken te gaan.

Reactie

Hoi,
Dank voor de input.

Eigenlijk was het ook mijn gedachte: als hij meedoet in groep 2 kan hij wennen en dan met dienkineren mee naar 3. Mocht hij gelijk moeten worstelen in 3 en dan jaar erna weer 3 doen met weer nieuwe kinderen.. Mwah.

Zijn Nederlands is perfekt, geen taalachtertand te merken. Thuis gaat alles in NL.

Wat wel zo is:
Het schoolsysteem is hier vrij 'ouderwets': in de klas heerst al aardig wat structuur. Mijn zoon gedijt daar goed bij: hoe duidelijker hoe beter. Stuiterde drukke jongetjes: houdt hii niet zo van en hij wordt er zelf te druk van (zegt hij zelf ook).

Ook gaat zijn broertje in februari naar groep 1 en ik zou ze echt niet samen in een klas willen! 2 en half jaar verschil in leeftijd..

Natuurlijk zal ik dit met school bespreken maar nu weten we nog niet welke school het wordt. We mikken wel op montessori als het kan, en dan kan hij evt wat sneller gaan misschien?

Wat ik zelf lastig vind, is dat ik me verantwoordelijk voel om De Beste kansen op school voor hem te regelen en het in NL allemaal zo 'streng' lijkt: toetsen, prestatiedruk, scholen die vooral hun belang volgen..

Of valt het mee en moet ik het gewoon lekker laten gaan en zien hoe het later uitpakt?

Blew my cover!

Onee nouja, lezenschrijven dus hier.

Aan de slag

Mocht je besluiten om op groep 3 te mikken, dan kan je je zoontje hier mee aan de gang:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyV4jnE6bTaPoWp-tk98jAJ0k57ZbQJONlzoTLIn6jLyJKAg7QLw

http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor-ouders/Spelletjes.htm

By the way, als je zoontje gewend is aan en goed gedijt bij structuur, dan moet je je goed afvragen of Montessori bij hem past. Er is veel verschil tussen Montessorischolen, maar over het algemeen is die soort onderwijs minder gestructureerd dan jaarstofklassysteemscholen.

skik

Limi

Limi

13-09-2012 om 12:45

Verschilt per school

Ik merk nu in groep 2 niks van prestatiedruk. Van de toetsen merk ik al helemaal niks. Vorig jaar vroeg ik de juf wanneer die eigenlijk waren en toen waren ze weken ervoor al geweest.

Als je hier mee leest krijg je een totaal ander idee, maar bij school/ouders/kinderen zie ik dat helemaal niet terug in de werkelijkheid

Dit is trouwens een kleine school met 1 groep per jaar. Schijnbaar met net voldoende leerlingen. Er zijn twee kleuterklassen, dus een school met maar één kleutergroep zal niet vaak voorkomen. Op deze school zitten er wel een broertje en een zusje bij elkaar in de klas, maar dat komt omdat die mensen 3 kleuters hebben van net 4, 5 en bijna 6 of zo. Het lijkt me dus sterk dat jouw kinderen bij elkaar in de klas zouden komen.

Ervaring andersom

Niet helemaal te vergelijken, maar hier zoon van 5 (juli)in NL groep 2 Montessori in november in Schotland naar P1, waar zijn leeftijdsgenootjes al met lezen en schrijven bezig waren, ook nog in een andere taal. Ook geen vrije woensdag en vrijdagmiddag meer, en "ik moet altijd doen wat de juffrouw zegt :o)" (ipv veel zelf kiezen zoals op de Montessori). Geen enkel probleem.
Kinderen zijn flexibel en ook met zijn oudere broer en zus is het prima gegaan.

Fransien

Fransien

13-09-2012 om 15:48

Overleggen met de ontvangende school

Ik denk dat ik zelf voor groep 3 zou gaan, veel structuur en leren lezen en schrijven, het rekenen stelt nog niet zo veel voor. Maar ik zou wel met de ontvangende school overleggen en alvast netjes de werkboeken vragen en je kind zo wat lees- en schrijfmeters laten maken, dan kent hij de boekjes vast en is het alleen maar wennen aan de kinderen en de school. Stel je niet teveel voor van de tijdsinvestering, met een uurtje per dag ben je er echt wel heb ik gemerkt toen mijn dochter in groep 3 met een chronische oorontsteking een maand thuis zat.

Waar

Waar zit je precies in het buitenland? Het klinkt als iets skandinavisch.

Annet

Annet

14-09-2012 om 09:36

Ik zou gaan voor groep 3

Je schrijft dat je denkt hij slim genoeg is. Als je al vast met schrijven begint (misschien kan dat zelfs op zijn huidige school, met de Nederlandse methode) en thuis wat oefent met lezen, dan zou ik het aandurven.
Het nadeel van groep 2 lijkt mij dat hij daar qua leeftijd minder goed zal passen. En dat de uitdaging van leren pas later begint. Voor een slim kind vind ik dat niet zo handig.

lezenschrijven

lezenschrijven

14-09-2012 om 20:59

P grens

Ik begreep dat de grens in januari ligt.
Voor beide standpunten is idd iets te zeggen.
Het hangt denk ik vooral af van school: hoe staat de school erin en wat hebben zij te bieden?
En intussen wil ik inderdaad wat lesmateriaal proberen te bemachtigen om eens te kijken wat hij oppikt. Al is school de enige plek waar hij zich behoorlijk concentreert, volgens mij

Bedankt voor de input in elk geval allen.

Limi

Limi

15-09-2012 om 07:44

Grens

Hier op school ligt de grens bij de herfstvakantie, dus net na half oktober. Een andere school hier vlakbij hanteert 1 december.
Dus hier op school zou hij echt de jongste worden in groep 3 (er is toevallig niemand jarig tussen half september en begin november).
Op een andere school zijn er misschien nog wel vijf jonger. Je weet het pas als je het bij een school navraagt.
Wie weet pikt hij het heel snel op en heb je geen dilemma. Wanneer ga je trouwens naar scholen zoeken?

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2012 om 08:56

Klas overslaan

Hier op school zijn er twee kinderen halverwege groep 3 naar groep 4 verhuisd, omdat ze te ver voorliepen. Dus dan zou die paniek niet nodig zijn.
De school in NL kan jouw kind nu nog niet beoordelen, ik zou eerst maar eens rustig aan verhuizen en je kind de tijd geven aan alles te wennen, een nieuwe woonomgeving/nieuwe vrienden maken, dat is niet niks. Als hij dan ook nog meteen een berg moet inhalen lijkt me dat niet fijn voor hem.

Limi

Zodra ik weet waar we gaan wonen.. Er zijn 2 reeele mogelijkheden op het moment en komende maand moet duidelijk worden hoe/wat.

En dan is het nog de vraag waar er plek is. Ik ga iig vast de scholen bellen waarvan ik hoop dat er plek is in januari - en waar we misschien in de buurt komen te wonen.

P, ik ben er niet op tegen om hem in groep 2 te laten instromen en lekker rustig aan te wennen. Maar ik vind het fijn om wat input te krijgen van anderen/ ervaringsdeskundigen.
Die vriendin heeft kinderen in hogere groepen en zij was heel stellig dat hij best naar 3 zou kunnen en dat je als ouder goed moet weten wat je wilt omdat school eerder uit eigenbelang handelt.

lisbeth

lisbeth

15-09-2012 om 09:31

Vertigo

Mocht je montesorri overwegen dan is dat juist in zo'n situatie fijn. Zelfs in de kleuterklassen kunnen ze dan vrij goed op niveau werken. Mijn jongste zit net in groep 2 en is al bezig met lezen terwijl andere nog bezig zijn met de eerste letters. Geen enkel probleem.
Ik zou hem in twee laten instromen maar wel goed het niveau bespreken en in de gaten houden.

Ik vind montesorri trouwens erg gestructureerd, kinderen hebben hun eigen planning en weten precies wat ze moeten doen. Daar en tegen hebben ze wel meer vrijheid, waar ze hun taken willen doen en wanneer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

15-09-2012 om 09:49

Mijn ervaring is anders

Hier twee slimme kinderen die ik liever de jongste laat zijn van een groep dan de oudste. Voor hen geldt dat zowel cognitief als sociaal. Maar dat kan voor elk kind weer anders zijn.

Zelf zijn we ook terug naar NL verhuisd toen oudste kleuter was, enkele weken voor de zomervakantie. Oudste is van oktober. In overleg met school is besloten dat ze in ieder geval na de zomervakantie naar groep 2 zou gaan. Dan zouden we daar verder zien. School ging ervan uit dat een paar weken (direct na verhuizing) geen goed moment waren om kind te beoordelen.
Overigens was de verhuizing voor oudste helemaal niet belastend. School vond ze gelijk heerlijk, vriendinnetjes werden snel gemaakt. Na 8 weken NL werd haar broertje geboren. Dat was een veel grotere verandering.

Hangt ook een beetje van school nu af

Mijn ervaring in Engelstalige landen is dat vijfjarigen op een veel gestructureerdere manier en schoolser beziggehouden worden dan in een Nederlandse groep 2. Echt stilzitten, lezen etc.
Het hangt denk ik dus echt van je zoon af en van wat hij gewend is en van hoe hij leert of groep 2 een goede plaats voor hem is.
Dat Nederlandse aanvankelijk lezen kun je thuis nu al met hem doen, op de site van Zwijsen kun je alle woorden per kern van Veilig Leren Lezen vinden, en er staan ook wat werkbladen die je kunt gebruiken.
En het hangt ook erg af van de ontvangende school!

Dank vr de tip, dirksmama. Daar ga ik eens kijken. Misschien wil de juf hem hier wel wat laten oefenen tijdens de les. Ze knutselen toch heel veel
Op zijn huidige school is het regime vrij ouderwets: ze gaan hand in hand in een rijtje naar binnen en buiten, geven de juf een handje bij aankomst en vertrek. Hij is nu bezig zijn naam aan elkaar te schrijven.

Misschien maak ik me gewoon te druk hoor. Hoedanook is het onderwijs in NL natuurlijk prima. Montessori heeft wel mijn voorkeur.

Annet, mijn zoon kijkt ook uit naar de verhuizng en is al heel wat keren verhuisd. Hij kan het goed plaatsen allemaal en heeft veel zin om weer bij de familie in de buurt te wonen.

Als er maar iemand is op de nieuwe school die hem empathisch tegemoet komt, komt het vast wel goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.