Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marie

marie

31-03-2019 om 20:13

Kamp en ziek worden

Mijn kind gaat met school op kamp en moet zijn verzekering naam en polisnummer doorgeven. Waarom is dit? Als hij ziek wordt of naar een ziekenhuis moet dienen ze toch de ouders in te schakelen, en kan een meester toch niks zelf doen.
Vanwaar moeten ze dit weten en waarvoor?
Bedankt.

Nou

Lijkt me niet handig als de kampleiding op de ouders moet wachten als er een spoedgeval is. Ze gaan vast naar het ziekenhuis en dan roepen ze jou op. Het kan nodig zijn om een plaatselijke huisarts in te schakelen om de ziekte van je kind te beoordelen wat niet kan wachten tot ze bij de eigen huisarts thuis zijn.

Als je het nummer niet meegeeft dan kun je een rekening thuiskrijgen als je niet al ter plaatse zou moeten betalen.

De verzekering is, denk ik, de Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren. Als je kind per abuis iets vernield dat kostbaar blijkt te zijn. Bijvoorbeeld per ongeluk door andere kinderen door een raam geduwd of zo. Dat kan snel oplopen.
Kan zomaar. Dan moet men er wel van verzekerd zijn dat de schade vergoed wordt.

Inderdaad

Ik neem aan dat als je kind zijn been breekt en pijn lijdt (of nog iets ergers) jij niet wil dat ze jou eerst gaan bellen en wachten op jouw toestemming.

Dan race je, al dan niet met een ambulance, naar het ziekenhuis, waar 1 van de eerste vragen is of het kind verzekerd is

WGBO

https://www.amc.nl/web/ik-heb-een-afspraak-1/rechten-en-plichten/patientenvoorlichting/vertegenwoordiging-en-behandelingsbeperkingen.htm

Uiteraard mag een kind pas medisch behandeld worden met toestemming van ouders. Maar daar zijn uitzonderingen op, anders zou het onwerkzaam zijn.

Er zijn situaties waarin je toestemming mag veronderstellen.

"Rol van de vertegenwoordiger
Uw vertegenwoordiger krijgt alle informatie die nodig is om in uw belang een beslissing te nemen in situaties waarin u dat zelf niet (meer) kunt. Van de vertegenwoordiger wordt verwacht dat hij of zij die beslissing zoveel mogelijk neemt op basis van wat bekend is over uw wensen en opvattingen."

Nou gaat dit, neem ik aan over ouderen, maar voor kinderen geldt iets dergelijks.

Leerkrachten en opvangleiding zullen in noodgevallen de eerste besluiten nemen samen met het medisch personeel. Als er levensbedreigende medische zaken zijn, zoals bijvoorbeeld een pinda allergie, is het dan ook van belang dat zij op de hoogte zijn.

juf Ank

juf Ank

31-03-2019 om 21:45

marie

Even de andere kant. Waarom maak je er zo'n punt van?

Jayden

Jayden

31-03-2019 om 22:37

Zorgverzekering

Lijkt mij inderdaad overbodig, maar misschien willen ze de gegevens voor het geval jullie ouders niet op tijd reageren bij een noodgeval?

Jan

Jan

31-03-2019 om 22:43

In een noodgeval

Wordt je wel geholpen.
Voor niet noodgevallen kun je de ouders bellen. Simpel

Bureaucratie

Dochter was 2 jaar en bij het verschonen op de opvang nam ze een duik van de commode waar de leidster haar net aan haar armpje omhoog kon trekken. Elleboog uit de kom was dat of zoiets.
Snel naar de eerste hulp naast de kinderopvang, maar ze vroegen toen nog niet om verzekeringsnummers. Ik was er al snel bij maar het werd me niet alsnog gevraagd.
Daarna kwam de rekening thuis en was het nogal een gedoe om dat alsnog via het ziekenfonds betaald te krijgen. Zulke dingen hebben de neiging om niet in 1 keer goed te gaan.
Dus voorkomen is beter dan genezen.
De administratieve gegevens worden bij binnenkomst genoteerd en wat ze niet weten geeft alleen maar gedoe.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-03-2019 om 22:55

Standaardvraag

Het is een standaardvraag bij kampen, ik heb het de afgelopen tijd voor m’n kinderen voor verschillende school- en scoutingkampen op moeten geven. Naam van de zorgverzekering en polisnummer. En ik heb niet het idee dat dat privacygevoelig informatie is waar ik extreem voorzichtig mee moet zijn.
Als het nodig is zal m’n kind vast ook wel geholpen zonder die informatie, maar ik zou niet willen dat de hulp onnodige vertraging oplevert omdat de gegevens (nog) niet bekend zijn. Bovendien ben ik, ook als m’n kinderen op kamp zijn, niet altijd meteen bereikbaar en heb ik ook niet altijd de verzekeringgevers bij me. Dus als dit in geval van nood misschien iets versnelt geef ik het graag op.

Marie

Marie

01-04-2019 om 13:12

BSN op pas zorgverzekering

Op de pas van de zorgverzekering staat je BSN.Ten minste op die van mij op de achterkant. Dat is natuurlijk we privacygevoelige informatie.
Maar als er alleen de verzekeraar en polisnummer opgegeven hoeft te worden is er geen probleem lijkt mij?
En inderdaad je kind zal maar op een slecht bereikbaar zitten (waddeneiland ofzo) en moet met spoed naar een ziekenhuis, kunnen ze natuurlijk niet even wachten tot jij als ouder aanwezig bent.

Flavia

Flavia

01-04-2019 om 13:59

legitimatie

in zorgverzekeringsland hebben ze altijd het BSN nodig en moet het kind zich ook kunnen legitimeren. Ook als het nog geen 14 is. (echt een ommissie in de wetgeving)

Daarom staat dit nr ook op de zorgverzekeringspas.

Legitimatie

En dit laatste is weer ingevoerd toen bleek dat mensen hun slecht- of niet verzekerde familieleden en vrienden lieten behandelen onder andermans naam en verzekering. Los van het feit dat dit fraude is, is het ook gevaarlijk want het medisch dossier klopt niet.

vlinder72

vlinder72

01-04-2019 om 15:30

ID en verzekeringspas

Mijn zoon van toen 15 moest vorig jaar bij de eerste hulp zijn ID kaart en verzekeringspas laten zien.

Nu neem ik aan dat als het echt spoed was geweest hij ook wel geholpen was zonder ID en pas.

Het lijkt mij volkomen normaal dat een school/kamp vraagt om de verzekeringsgegevens. Wij hoefden trouwens nooit het pasje zelf te kopiëren. Het nummer en de verzekeringsmaatschappij is altijd voldoende.

Nu kan ik toch moeilijk het BSN nummer verbergen. Het BSN nummer is het verzekeringsnummer.

Helaas vergoedt niet elke verzekeraar elke handeling of medicatie. Bijvoorbeeld dat er alleen medicatie van een bepaald merk of type mag worden gegeven om voor vergoeding in aanmerking te komen. Dus dan is het wel handig als het ziekenhuis, de vervangende huisarts of apotheek weet waar het kind verzekerd is en dat er nog aanvullende voorwaarden en zo zijn. Helaas in Nederland Regelland is het niet anders. Ik zie niet zoveel kwaad in het verstrekken van het polisnummer en de verzekeraar.

Hanne.

Hanne.

02-04-2019 om 12:41

mag toch hopen dat dat geen argument is

"Helaas vergoedt niet elke verzekeraar elke handeling of medicatie. "

Dat gaat dan over het algemeen niet om zaken uit het basispakket, tenzij je een budget verzekering hebt, maar dan ontstaat het probleem al op het moment dat je naar een arts gaat. Want als je verzekeraar geen contract met deze behandelaar heeft moet je misschien zelf een deel van de kosten zelf betalen.

Daarnaast mag ik toch hopen dat een arts mij gewoon de beste behandeling voorstelt/geeft en niet voor mij beslist dat omdat een behandeling niet vergoed wordt ik deze niet krijg. Hoogstens kan een arts aangeven dat een behandeling of een medicijn niet vergoed wordt en wat het alternatief is. Of ik het dan uit eigen zak wil betalen is mijn keuze. Maar ik geloof dat artsen tijdens de behandeling over het algemeen niet heel erg met de verzekeringskant van het verhaal bezig zijn.

marie

marie

02-04-2019 om 13:09

Polisnummer

Bedankt.
De reden voor de vraag was omdat nog nooit eerder bij een weekend met school weg of schoolreisje dit was gevraagd.
Het bellen met de ouders vroeg ik omdat het pasje niet mee moet, alleen een nummer. School kan geen toestemming geven heeft de ziektenkostenverzekering gezegd. Een ziekenhuis is verplicht een kind te behandelen maar bepaalde medische achtergrond als bloedgroep etc weten ze ook niet. Ouders wel.
Het bsn nummer hebben ze weer niet nodig.

Alison

Alison

02-04-2019 om 13:10

OT Over de kosten

Hoogstens kan een arts aangeven dat een behandeling of een medicijn niet vergoed wordt en wat het alternatief is.

Zoiets heb ik van de week meegemaakt en nu ik dit lees merk ik dat het me toch bezighoudt.

Ik had bloedverlies na de sex en daar maakte ik me een beetje zorgen over. Nu krijg ik in de 2e helft van dit jaar een oproep voor een uitstrijkje in het kader van het bevolkingsonderzoek dus ik bedacht dat de huisarts dat uitstrijkje tijdens het onderzoek kon doen en niet pas als ik aan de beurt ben.
Dus ik bel de assistente om dat te bespreken en zij vertelde dat het uitstrijkje gratis was als ik wachtte tot het bevolkingsonderzoek maar dat het van mijn eigen risico afging als ik dat nu wilde.
Da's een dilemma. Ga ik voor de geruststelling of de snelle behandeling als er iets mis is? Of is de 127 euro eigen risico die het uitstrijkje kost de overweging?
Gelukkig zit ik iets ruimer dan een paar jaar geleden en kon ik kiezen voor de geruststelling.
Maar stel dat dit 3 jaar geleden was geweest. Dan had ik het gewoon niet kunnen betalen en gespreid betalen helpt niet echt. Dat bedrag moet er toch komen en van 40 euro per week kan dat gewoon niet.
Wat waren dan mijn opties geweest? Afwachten of het overgaat of erger wordt. Voor arme mensen is vroeg erbij zijn dus geen optie. Degene die dat eigen risico bedacht heeft wens ik echt alle ellende van de wereld toe.

Kosten medicatie

Mijn verzekeraar bepaalt dat ik sinds dit jaar merk b krijg voor mijn hoge bloeddrukmedicatie ipv merk a wat ik al 9 jaar gebruik anders krijg ik het niet vergoed en/of gaat het niet van mijn eigen risico af. De werkzame stof is hetzelfde dus boeit het mij niet. Maar ze zullen je kind dus maar het verkeerde merk geven, krijg je toch nog de rekening...

Pabo moeder

Pabo moeder

03-04-2019 om 09:54

marie

"En inderdaad je kind zal maar op een slecht bereikbaar zitten (waddeneiland ofzo) en moet met spoed naar een ziekenhuis, kunnen ze natuurlijk niet even wachten tot jij als ouder aanwezig bent."

Sterker nog, dat hoeft helemaal geen waddeneiland te zijn. Ook als het op 10 minuten van huis is, duurt het even voor jij er bent. Je neemt net even niet de telefoon op, bent in gesprek, dat soort dingen. Als een kind ziek wordt op school en moet worden opgehaald door zijn ouders, duurt dat ook gauw een half uur tot een uur voordat er een ouder is.
Als je kind gewoon heeft moeten spugen is dat al vervelend genoeg, maar als het om een spoedgeval gaat kun je daar echt niet op wachten.

"Een ziekenhuis is verplicht een kind te behandelen maar bepaalde medische achtergrond als bloedgroep etc weten ze ook niet. Ouders wel."
Ouders weten normaal gesproken niet de bloedgroep van hun kind, bij mijn weten. Ik weet mijn bloedgroep omdat dat een keer bepaald is vanwege de zwangerschap, mijn man weet de zijne van toen hij dienstplichtig was.
Verder is het verrekte handig om toestemming te geven voor het delen van medische gegevens via het elektronische patiëntendossier, vooral als je kind medicijnen gebruikt of een gevaarlijke allergie heeft of iets dergelijks.

Triva

Triva

03-04-2019 om 10:03

Dom

Ziekenhuizen gaan niet uit van een bloedgroep die de ouders ze vertellen. Dat testen ze eerst, je wilt geen risico lopen. Daarbij west idd bijna niemand zomaar de bloedgroep van hun kind. Dat is bij mijn zonen nooit nodig geweest dus niet getest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.