Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kamp in groep 7

Mijn zoon zit in een combiklas 7/8. Groep 8 van deze school gaat altijd op kamp. De lagere klassen niet. Nu hebben we gehoord (en ook op papier gezien) dat dit jaar alle kinderen van de klas, dus ook de groep 7 leerlingen, naar kamp gaan. Ik vind dit eigenlijk niet zo leuk want volgens mijn zoon gaan ze volgend jaar dan niet op kamp. De algemene infoavond komt nog maar ben ik nu een muts dat ik dit niet leuk vind. Kamp hoort bij het afsluiten van de basisschool. Ze gaan in juni, voor de achtste groepers is er daarna echt niets meer te doen terwijl groep 7 natuurlijk gewoon doorgaat. Niets afsluiting. Ik baal er ook een beetje van dat er helemaal geen overleg is geweest met de ouders. Er is geen andere 7/8 groep en in groep 8 zitten maar iets van 12 kinderen. In groep 7 15 kinderen.

Wat vinden jullie?


Angela67

Angela67

01-09-2015 om 09:17

niets hoort

joh zo'n kamp, er zijn er zat die het niet zo leuk vinden, en er zijn er die het wel leuk zullen vinden. Niets moet natuurlijk. En wat let je om met ouders een leuk nachtje kamperen te regelen eind groep 8? Maak je eigen leuke activiteiten, maak er samen een leuk jaar van.
Ik denk dat school ook best wel open staat voor extra dingen, toch, als ouders en kinderen het aandragen?
gr Angela

Jamie

Jamie

01-09-2015 om 09:23

jaja

Zoon zegt dit en jij gelooft het meteen? Eerst vragen aan de leerkracht dus voor je zo reageert en dan nog: het kan best volgend jaar weer anders zijn.

Inderdaad: als er volgend jaar ook maar 12 kinderen ofzo in groep 8 zitten regelen jullie toch gewoon een weekendje in een tent?

guera

guera

01-09-2015 om 09:32

hoezo?

Hier gaan groep 7 en 8 op kamp altijd dus alle kinderen gaan 2 x. En dit jaar gaat zelfs 5 en 6 ook mee. Dus sommige kinderen gaan 4 x! Hoezo hoort het bij de afsluiting van school? hier doen ze het aan het begin van het schooljaar en hoort het bij de groepsvorming. Zoveel scholen, zoveel mensen, zoveel inzichten. Vraag het es na zou ik zeggen

Musical?

Is er geen eindmusical in groep 8? Dat was hier dé grote gebeurtenis. Kamp ook wel, maar de musical telde zwaarder had ik de indruk.
Verder kun je idd natuurlijk zelf met een paar ouders een mooi eindfeest organiseren, evt. slaapfeest (kamperen in een grote tuin?) van maken.

Krullevaar

Krullevaar

01-09-2015 om 10:09

hier ook

Bij ons is ook een combiklas 7/8 en die gaan inderdaad als klas op kamp. Dat toch juist leuk? Zou m.i. juist jammer zijn als de helft van de klas thuis moet blijven omdat zij niet in groep 8 zouden zitten.

Tja, dan kan school het ook nooit goed doen.

lisbeth

lisbeth

01-09-2015 om 10:49

Bij ons

Ook combigroep 7/8 gaat groep 8 gewoon apart op kamp. Het is een groep 8 ding, niet een groep 7 ding. Kinderen zouden het ook niet leuk vinden als een lagere groep mee ging. Gewoon omdat het voor hun bij groep 8 hoort. Er zijn ook schoolafsluitende activiteiten bij dat kamp. Ze kunnen dat echt als groep 8 samen beleven.
Dat groep 7 meegaat zou ik als ouder overheen kunnen stappen maar niet over het feit dat dat zou betekenen dat hij in groep 8 niet meer zou gaan. Als dat zo is zou ik protesteren

Verstandig van school

Bij een kamp is de bus een grote kostenpost. Meegaan op kamp is een belasting voor leerkrachten, hoe gezellig ze het vaak ook achteraf vinden. Vaak gaan er nog leerkrachten van andere groepen mee, en daar moeten ook weer vervangers voor worden aangetrokken. Met 1 combiklas van 27 leerlingen vind ik school heel verstandig dat ze het zo aanpakt

Ik heb een hekel aan het woord muts, en zal zeker niet iemand zo bestempelen die een andere mening heeft dan ik. Maar ja, ik vind wel dat je het zwaar maakt en je het nogal persoonlijk aantrekt. Bijna of jij en je kind iets tekort gedaan wordt. Als jij er luchtig over doet, zal je kind dat ook doen. En feestelijkheden genoeg in groep 8, die van mij hadden de laatste maand bijna elke week een klassenfuif.

Die hele groep 8 dramatiek/romantiek vind ik nogal overtrokken. Dat kan wel een tandje minder.

Emma

Emma

01-09-2015 om 11:22

Ouders

Wat moet de school in hemelsnaam overleggen met de ouders? Of groep 7 en 8 samen op kamp gaan? Of groep 8 een zinvolle laatste maand heeft? Of er überhaupt een kamp is? Het lijkt me dat je daar op de infoavond meer over hoort.

guera

guera

01-09-2015 om 11:24

grappig

Dat dat zo anders is en ervaren wordt. Hier op school is kamp echt helemaal geen school afsluitend ding en al helemaal geen groep 8 ding. Ik vind het zelf een beetje overdreven om in juni op kamp te gaan en vervolgens met de brugklas begin september weer. Maar goed. Musical was hier de happening inderdaad met allerlei aanvullende afsluitende activiteiten en nog een halve dag op stap voor een uitje met groep 8 en de juf ed. Het is een kleine school hier en je kunt echt veel leukere spellen doen met meer kinderen. Echt geen reet aan als er een disco is met 13 kinderen of een bosspel.... maar goed zoals gezegd kleine school

Ergens is het wel te begrijpen,

Als je zoon aan het eind van groep 8 op kamp gaat en begin brugklas ook een kenningsmakingsweek ( veelvuldig gebruik), worden ouders in één jaar twee keer voor de kosten gezet. Het stil-aan verplaatsen van een schoolkamp naar groep 7, drukt minder op de beurs van menig ouder.
Misschien hebben mensen bij de ouderraad dit probleem opgebracht, uit ervaring met hun oudere brugpiepers. Twee keer kamp in één jaar is ook een beetje overdone.

School van mijn kinderen deden ook aan schoolkamp in groep 7 en een sport/ activiteitenweek in groep 8.

Vrij normaal hoor

Dochter ging ook met de 7/8 combinatie op kamp. Kleine school. Was altijd zo. Een keer in de 2 jaar dus.
Gelukkig was er in haar groep 8 weinig animo voor de musical want dochter had het wel gehad. Die dingen zijn niet in beton gegoten.
En inderdaad soms heb je invloed via de ouderraad of het wordt gewoon gevraagd.
Zoon had een dure schoolreis gehad in havo4. Achteraf was maar 1/3 van de klas meegeweest. Aan het begin van het jaar wilde men voor havo5 ook weer zo iets gaan organiseren. Maar er was onder ouders verder weinig animo voor dus ging het niet door. Voor school was het ook wel een soort profileringsdingetje.
Iemand schreef hier pas dat het net zo gaat als in een huishouden en dat is ook vaak wel zo. Komt het uit of niet, zijn er geen andere dingen die meer prioriteit hebben, is de energie er onder het team.

Thursday Next

Thursday Next

01-09-2015 om 12:37

hier

sinds enige tijd combiklassen (jenaplan-school). Afgelopen jaar ging alleen groep 8 op kamp maar het komende jaar 7 en 8 samen. De andere groepen hebben een "gewoon" schoolreisje. Ik vind dit geen probleem. Ze gaan trouwens met de fiets dus buskosten zijn er niet.
Wij gingen vroeger ook vanaf klas 4 op kamp, in klas 4 en 5 was dat 3 dagen (2 nachten) en in klas 6 was het 4 dagen. Ook op de fiets.

Muisje

Muisje

01-09-2015 om 16:15 Topicstarter

Kamp

Zoon zegt het niet alleen, het staat ook al in het jaaroverzicht. Het is dus wel echt waar.

Natuurlijk krijgen ze volgend jaar een musical maar ook dit jaar zullen ze al meedoen in de musical. Weliswaar geen hoofdrol want die is voor de groep 8 kinderen weggelegd maar de musical is volgend jaar dus ook niet helemaal nieuw voor hen.

Mijn kind heeft er geen probleem mee dus naar hem toe probeer ik het ook niet te laten merken. Maar ik ben dus bang dat hij het volgend jaar wel jammer gaat vinden. Maar misschien is dat inderdaad mijn probleem en niet het zijne.

Het is wel een leuk idee om misschien een soort minikamp te organiseren volgend jaar. Gewoon in de buurt, dat vind ik wel een goed idee. Ik zal het voorstellen en als school niet wil meewerken dan misschien samen met wat ouders het proberen te regelen (als de kinderen het willen natuurlijk). Bedankt voor de input, ik ga proberen me erover heen te zetten. Het gaat anders dan het altijd was en dat is niet persé fout.

Kamp

Kamp is niet altijd leuk. Kamp van dochter blonk uit in pesten. Gelukkig deze keer niet van dochter. Een aantal kinderen uit groep 7 zijn om die reden alsnog voor het laatste jaar van school veranderd.

Muisje

Muisje

01-09-2015 om 16:31 Topicstarter

AnneJ

Dat is triest. Nee, ik geloof niet dat het niet leuk wordt. Hij heeft leuke kinderen in zijn klas (maar dat zijn dan wel de groep 7 kinderen, met de groep 8 kinderen heeft hij weinig contact. Voornamelijk jongens, type 'haantjes' zoals een andere moeder het noemde)

Maar ik geloof wel dat hij het leuk zal krijgen. Dat is (gelukkig) het probleem niet.

mien

mien

01-09-2015 om 20:01

Geen kamp

Bij ons op school helemaal geen kamp.

Mijn zoon had het geweldig gevonden,hij heeft vorige week de brugklaskamp gehad.

Dees

Dees

02-09-2015 om 15:59

Water bij de wijn

Het is heel simpel, als een school klein is moet je als school en als leerlingen en vooral als ouders soms wat water bij de wijn doen. Ik ben ook op kamp geweest maar vond het echt niets aan, de afsluiting van onze schoolperiode was de musical.

Wat je overigens nog zou kunnen voorstellen aan de school is dat ze in het vervolg dichterbij op kamp gaan, met de fiets naar een jeugdherberg of camping in de buurt. Scheelt behoorlijk wat in de kosten en dan is het splitsen van zo'n klas makkelijker, hoewel er voor groep 7 dan wel een extra docent ingezet moet worden omdat groep 8 met de docent al op kamp is.

Jamie

Jamie

02-09-2015 om 16:58

Waarom is het splitsen van een klas makkelijker als het kamp dichterbij is? Het is zoveel leuker om met een grote groep spelletjes te doen!

Muisje

Muisje

02-09-2015 om 17:00 Topicstarter

Dees

Dat vind ik ook een goede Dees. Een andere camping, dichter in de buurt. Ik ging vroegen op de lagere school ook op de fiets naar kamp. Ze gaan al jaaaarrrren naar dezelfde camping. Ik ken ouders die 20 jaar geleden hun kind op deze school hadden en ook toen al gingen ze naar deze camping. En die extra docent, dat is toch vaak al het geval. Dezelfde leraren gaan eigenlijk ieder jaar mee, ongeacht wie van die 4 groep 8 heeft. Ik ben er al meer gerust op. Allemaal bedankt hiervoor. Het zet alles weer een beetje in perspectief.

Dees

Dees

02-09-2015 om 18:30

Jamie

Omdat je dan kleinere ruimte kunt huren en op de fiets kunt gaan ipv met de dure bus. Dan kun je het dus als afsluiting van groep 8 zien. En met een kleinere groep kun je ook leuke spelletjes doen.

zebra

zebra

02-09-2015 om 18:34

zoveel scholen, zoveel verschillen

op de basisschool waar mijn zoon destijds zat gingen ze eind groep 8 op de fiets op kamp, ongeveer zo'n 30 km fietsen en dan in een gebouw. Kosten vielen erg mee.

Een eindmusical voor alleen groep 8 was er niet, wel 1 keer per 2 jaar een musical waaraan de hele school meedeed. Toevallig viel die wel in het jaar waarin mijn zoon in groep 8 zat, voelde toch wel als een afscheid.

Hoe het zit als het leerlingenaantal blijft afnemen weet ik niet, misschien gaat groep 7 dan ook wel mee op kamp of verzinnen ze heel wat anders.

Amare

Amare

02-09-2015 om 18:37

AnneJ

'Kamp is niet altijd leuk. Kamp van dochter blonk uit in pesten.'

Maar dat staat toch helemaal los van de vraag of kamp in groep 7 of in groep 8 wordt georganiseerd?

angel3

angel3

02-09-2015 om 20:32

Uhm Dees

Hier rijden ouders gewoon naar kamp locatie en gaan er hulpouders mee. De rest vd docenten staat nl voor de eigen groep. Er zijn zoveel mogelijkheden..

Dees

Dees

03-09-2015 om 08:58

Euhm ANgel3

We hebben het hier over een combinatiegroep, dus als de docent van groep 7/8 met groep 8 op kamp gaat kan hij geen les geven aan groep 7. En ja er gaan bij de meeste kampen wel hulpouders mee.

Muisje

Muisje

03-09-2015 om 15:28 Topicstarter

Geen hulpouders

Hulpouders gaan bij ons nooit mee. Leraren worden meestal vervangen die leraren die normaal minder dagen werken of stagiaires.

ja ik ge volgde jaar ook op kamp met de fiets en in het bos het is spanned

mijn dochter zit in een groep 6/7/8 klas (jenaplan). Zij gaan ieder jaar op kamp. Er zijn 3 van deze groepen. Er gaan geen hulpouders mee. 

Dit is een topic uit 2015...

dan

dan

03-11-2023 om 18:31

Dees schreef op 02-09-2015 om 15:59:

Water bij de wijn

Het is heel simpel, als een school klein is moet je als school en als leerlingen en vooral als ouders soms wat water bij de wijn doen. Ik ben ook op kamp geweest maar vond het echt niets aan, de afsluiting van onze schoolperiode was de musical.

Wat je overigens nog zou kunnen voorstellen aan de school is dat ze in het vervolg dichterbij op kamp gaan, met de fiets naar een jeugdherberg of camping in de buurt. Scheelt behoorlijk wat in de kosten en dan is het splitsen van zo'n klas makkelijker, hoewel er voor groep 7 dan wel een extra docent ingezet moet worden omdat groep 8 met de docent al op kamp is.



Hier gingen we zelf vroeger met auto's op kamp, ouders die reden met wat kinderen. Maar op den duur werd een bestemming dichterbij gekozen en werd er gefietst. Wel een begeider met auto erbij voor de tassen en om te rijden bij calamiteiten. En alleen groep 8. 

De musical werd/wordt altijd voor en door alle groepen gedaan, iedereen doet mee maar dat was/is niet elk jaar. Uitvoering ervan in het theater. 

dan schreef op 03-11-2023 om 18:31:

[..]



Hier gingen we zelf vroeger met auto's op kamp, ouders die reden met wat kinderen. Maar op den duur werd een bestemming dichterbij gekozen en werd er gefietst. Wel een begeider met auto erbij voor de tassen en om te rijden bij calamiteiten. En alleen groep 8.

De musical werd/wordt altijd voor en door alle groepen gedaan, iedereen doet mee maar dat was/is niet elk jaar. Uitvoering ervan in het theater.

Topic is 8 jaar oud...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.