Missy E.
18-05-2012 om 22:52
Kan ik dit als ouder aan school vragen? straf dochter
Dochter heeft in groep 3 een vreselijk naar jaar gehad, totaal geen klik met de leerkracht en deze ziet nog steeds alleen maar de negatieve kant van haar. Nu in de huidige groep gaat het soms ook niet je van het, maar voor straf wordt ze dan naar die ene juf gestuurd, die daar dan met de handen in de zij, neerkijkend op dochter, toesnauwt: Heb je het nou nog steeds niet geleerd?
Kijk, als dochter straf verdient, prima, maar ik wil toch vragen om haar niet meer naar deze kenau te sturen, aangezien ze steeds maar gekleineerd wordt door haar. En het beeld dus ook blijft bestaan bij die leerkracht dat onze dochter een klein secreetje is.

Leen13
18-05-2012 om 23:40
Eerst uitzoeken bij juf en dochter
Toch Missy, ik zou toch eerst willen weten wat dan precies het gedrag van je dochter is waar ze straf voor krijgt. En dan eens nadenken, puzzelen en met je dochter overleggen hoe ze kan zorgen dat dat ophoudt. Dus een gesprek met de juf en met je dochter. En dan een oplossing zoeken. Hoe ontstaat dat gedrag. Wat doet je dochter dan. Wat gaat eraan vooraf. En heeft je dochter ook een idee hoe dat anders kan. En anders samen even nadenken hoe het anders kan.
En dan pas aan de juf vragen of ze een andere consequentie kan bedenken dan je dochter naar die juf te sturen. Dat versterkt haar slechte gedrag alleen maar want ze kan zich daardoor in de steek gelaten voelen.
En dat ook gewoon voorstellen: laten we een andere straf bedenken (als dat nog nodig is nadat je uitgezocht hebt wat er met het negatieve gedrag van je dochter is en hoe je dat kunt keren). En melden aan de juf dat je dat niet meer wilt met reden.
Straf heeft alleen maar zin als kinderen ook weten hoe ze het beter zouden kunnen doen en het dan nog niet doen, denk ik. Ik ben helemaal niet van dat soort straf.

Missy E.
20-05-2012 om 12:44
Anne j ik ook niet
ik ben ook niet van dit soort straf, maar soms is het beter dochter even uit de situatie te halen. Maar ik vind het niet prettig dat ze haar dan naar de juf sturen die toch al nooit de positieve kant van dochter heeft gezien en haar in dat jaar dat ze haar als juf had volledig heeft afgebrand.

Karmijn
20-05-2012 om 13:00
Verbieden
Op een gegeven moment hebben wij de school van zoon, verboden om hem nog langer aan de leerkracht bloot te stellen, die hem beschadigd heeft.
Als ik jou was, zou ik met de huidige juf van je dochter gaan praten. Ik zou zeggen dat zij er last van heeft en dat zij haar vertrouwen in school en haar eigen juf dreigt te verliezen, als het zo doorgaat. Ik vraag me af of de huidige juf weet, dat je dochter door haar collega beschadigd is. Waarschijnlijk niet.
Dan zou ik een alternatief sturen, misschien is het naar een kleuterklas gaan of naar een groep hoger, beter?

Missy E.
20-05-2012 om 23:18
Karmijn
ja, dat was ook een beetje het idee dat ik had, een andere klas, kleuters, of juist een hogere groep. Maar niet meer bij deze juf. Die heeft al genoeg kwaad gedaan bij dochter.

Tango
21-05-2012 om 22:14
Ik vind
Dit soort straffen zowieso een zwaktebod. Net alsof juf het niet af kan met je dochter en het dan maar aan een andere juf overlaat (en dan ook nog zo´n juf!). Ik zou zeker met juf in gesprek gaan en vertellen hoe het in groep 3 is gegaan met deze juf, voor zover huidige juf dit niet weet. En dan daarnaast met juf kijken hoe je het probleem in de klas kunt oplossen, haar desnoods op de gang zetten, maar niet in een andere klas.
Is er een oorzaak van het ´probleem´gedrag? Dan zou ik daarmee aan de gang gaan, maar misschien zijn jullie daar ook al mee bezig.