Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kan ik mijn 14 jarige dochter helpen bij ruzie

Mijn dochter maakt lastig vrienden op school. Op vakantie en bij dansles heeft ze wel vrienden.
Sinds 2 vwo ging ze op school om met 3 vriendinnen. Nu zit ze in 3 vwo. Drie weken geleden was ze bij 1 van hen thuis (gewoon gezellig)en kwam ze erachter dat ze achter haar rug om op whatsapp allerlei dingen over haar zeiden. Zo was er een lijst met kinderen die haar blijkbaar ‘raar’ vinden. Maar ook echt nare dingen om te lezen. Groot verdriet. Ouders waar ze was, hebben ook alle berichten gelezen: resultaat boos op hun dochter. En excuses naar ons, ouders.
Ik heb ook alles gelezen en samen met andere ouders besloten om mentor op school in te lichten. Volgende dag goed gesprek gehad met teamleider en mentor. Meiden hebben met elkaar en teamleider gesproken en het leek ook een stuk bezorgdheid om mijn dochter te zijn. ( mijn dochter had een afspraak met oudere jongen, dit wisten wij. Maar de 3 vonden dit erg stom ( bleek uit whatsapp nooit direct gezegd), na 2x zag mijn dochter in dat hij niks voor haar was) Na het gesprek volgde een groepsknuffel. Echter nu mag mijn dochter nog met de 3 meiden meelopen, maar niemand van school whatsappt haar. Ze mag niet meer mee naar bijv de Mac. Ze krijgt geen aantekeningen toen ze 2 dagen ziek was. Voor de rest heeft ze niemand op deze school.
De meiden plaatsen op insta hoe leuk ze het hebben. Mijn dochter zie ik verdrietiger worden, ze wil niet meer naar school. Hoe kan ik haar helpen? Met school praten, na dat gesprek hebben ze niets meer gedaan? Met ouders praten? Andere school?

Sjee

Sjee

16-12-2018 om 09:29

Misleidende titel

Je dochter heeft geen ruzie. Ze wordt gepest! Dat moet stoppen. Soms lukt dat niet alleen
Vriendin van me heeft hulp gezocht bij maatsch werk van gemeente. Zij stond helemaal aan kant van puber. Altijd. Geen gesprekjes over wat zij allemaal anders kan doen maar de school en de rest moest iets doen.
Tuurlijk ging puber ook anders doen vaak zit er ook iets in interacties maar dat kwam omdat ze zelfvertrouwen kreeg doordat iemand zo achter en naast haar stond. Als ouder kan dat lastig zijn.. Ik zou zeker actie ondernemen en zoiets doen en weer in gesprek met school

Madelief1

Madelief1

16-12-2018 om 10:43 Topicstarter

Dank je wel

Bedankt voor je reactie!

Mijn dochter noemt het ‘ruzie’.
Mijn dochter heeft als reactie de 3 geblokkeerd op whatsapp, na het gesprek weer gedeblokkeerd. Waren ze ook boos om.
Mijn dochter heeft zeker ook hulp nodig.
Maar de wachtlijst is 4/8 weken. Is in gang gezet.
Wat zou u, als u mij was, morgen doen? Toch school bellen? Mijn dochter denkt dat dat het nog erger maakt.
Of is een nieuwe start op andere school beter?
Het ergste is dat ze in de afgelopen jaar echt ook heel gelukkig met deze 3 meiden is geweest. Wij snappen er echt niks van hoe dit zo heeft kunnen escaleren.

school

als die drie meiden het enige probleem zijn zou ik geen andere school zoeken
en laat je dochter normale vriendinnen zoeken
waar je mee omgaat wordt je besmet

Vriendschap is over.

De vriendschap is over, je dochter wordt buitengesloten door de 3 meisjes.
Toch eens kijken of er andere leuke klasgenoten zijn om het gezellig mee te hebben en die dus wel aantekeningen willen uitwisselen.
Deze vriendinnen blijken toch geen echte vriendinnen te zijn, niet leuk, maar vriendschappen lopen wel eens stuk in een mensenleven.

Of het pesten is weet ik niet, op school doen de meisjes redelijk normaal tegen haar. Ze wordt na schooltijd buitengesloten. Maar als ze de hele klas daar in meetrekken en ze wordt echt genegeerd dan is het wel pesten.

Het speelt net 3 weken, ik zou het even afwachten na de kerstvakantie, hoe de sfeer is in de klas, of ze zelf ook echt van school zou willen wisselen.

Jacqueline

Jacqueline

16-12-2018 om 17:47

Andere school, nee

Een andere school heeft in dit soort gevallen alleen zin bij pestgedrag wat door de huidige school niet goed wordt aangepakt.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat het pesten op andere scholen verder gaat omdat de kinderen elkaar kennen.
Vaak is het toch een goed idee om te switchen, omdat de vorige school niets aan pesten doet maar de nieuwe wel ingrijpt en dus hoewel er wordt gepest het leven van de gepeste nog enigszins dragelijk maakt.

Jouw dochter lijkt me eerder het slachtoffer van drie r*tmeiden.
Laat haar die drie meiden volledig negeren. Laat haar hen verbannen uit haar leven.
Ze zijn het niet waard.
Op ten duur komen er vanzelf meiden bij je dochter zitten die wel oprechte interesse in haar hebben.

Terug naar de mentor

Ik zou een nieuw gesprek met de mentor willen. Niet om die 3 er bij te halen of de vriendschap te verbeteren. Maar om aan te geven dat je dochter zich buitengesloten voelt en niet op haar gemak is. Ook school zal je dochter hierbij moeten helpen. Aan de ene kant kan school helpen om je kind te ondersteunen en te begeleiden in meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld. Aan de andere kant kunnen ze werken aan een betere sfeer in de klas door onderwerpen als pesten, buitensluiten, samenwerken en sociale media te bespreken. En blijft het toch zo dan kan ze misschien overstappen naar een andere klas waar een betere sfeer heerst. Zelfs binnen een school zijn klassen verschillend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.