anna van noniemen
09-03-2010 om 16:12
Kan je iq lager worden?
En hoeveel lager dan? Ik snap er werkelijk niks van....4 jaar geleden is zoon (ADHD-ODD) getest en had toen een iq van 116 wel met disharmonisch profiel (VIQ 105 - PIQ 126). Dat was de WISC III.
Nu heeft hij onlangs de NIO toets gedaan en komt er ineens een iq van 86 uit (verbaal 92 - symbolisch 83)....en ik snap er dus helemaal niks van.....(tis ook niet zo'n klein verschilletje....)

Marie E
09-03-2010 om 17:33
Slechts momentopname
Iedere test is natuurlijk een momentopname maar er zit ook verschil in de testen. Het iq is geen vaststaand gegeven. Mijn kinderen hebben geen ervaring met NIO (maar wel met WISC) en ik dacht dat de NIO een combinatie is van het iq en wat een kind heeft geleerd.
Daarnaast kunnen allerlei factoren meespelen. Als jouw zoon last heeft van ADD-achtige verschijnselen kan de factor tijd ook van belang zijn, omdat hij dan b.v. minder vragen heeft kunnen beantwoorden.
Je kunt echt niet ineens veel dommer of slimmer worden!

anna van noniemen
09-03-2010 om 18:54
Daarom....
snap ik het ook allemaal niet....de drempeltoets gaf deze uitslag ook al en ook toen was ik al verbaasd, omdat zoon groep 3 t/m 8 in 5 jaar heeft gedaan. Groep 3 heeft hij nog op regulier onderwijs gedaan, maar dat ging niet goed (niet wat leren betreft.....maar gedrag) Hij is toen naar Speciaal Onderwijs gegaan en heeft daar groep 4 t/m 8 gedaan. Op het regulier hadden ze hem 3 jaar laten kleuteren, maar hij heeft dat verloren jaar nu dus toch weer ingehaald.....

an mien
09-03-2010 om 18:55
Andersom
Hier een zoon die in groep 6 een IQ van 90 (WISC) had en nu goede cijfers haalt op het VWO?? dat klopt naar mijn gevoel ook niet.
An mien

Nikus
09-03-2010 om 19:14
Zoonlief
onze zoon is van zeer slim naar zwakbegaafd en toen weer slim en toen weer dom en...nu heeft hij 549 op zjn cito.
Pffff

anna van noniemen
09-03-2010 om 19:28
Die
cito-score....was ook niet zo hoog....512....ik ben echt helemaal perplex....Is de test van 2006 dan niet goed? School geeft wel aan dat er volgens hen meer inzit....en eerlijk gezegd denk ik dat ook....alleen zal de route voor zoon wel wat langer gaan worden denk ik....

Bikkel
09-03-2010 om 19:45
Niet altijd betrouwbaar
Ik heb begrepen dat iq-testen bij ad(h)d'ers niet altijd betrouwbaar zijn omdat er bij dergelijke kinderen andere factoren ook mee kunnen spelen (wel/geen medicatie, het moment waarop medicatie ingenomen is, prikkels van buiten, hoe voelt het kind zich op dat moment etc). Naar gelang de omgeving kan een kind een test beter/slechter maken.
Ik meen me te herinneren dat bij jouw zoon toen de NIO toets werd afgenomen wat dingen speelden: maken op een andere school, wachten etc.Kan dat meegespeeld hebben?

Inge M
09-03-2010 om 19:58
Waarom dan toch naar het vo
Als je zoon nu lager scoort dan jij en leerkrachten verwachten, dan zou je ook een extra jaar kunnen doen. Onderwijsvormen stapelen is lang ze makkelijk niet als gelijk hoger beginnen.
Op basis van jouw reacties hier dacht ik dat jouw zoon een bovengemiddeld iq had. Dan lijkt het me toch zonde om laag in te stromen.

anna van noniemen
09-03-2010 om 20:29
Bikkel
dat klopt, er speelde heel veel met de NIO....ik weet niet of dat heeft meegespeeld....

anna van noniemen
09-03-2010 om 20:32
Inge m
omdat hij eigenlijk gewoon toe is aan het VO...dat klinkt gek, maar nog langer op het BO denken we dat dat meer kwaad dan goed doet...Ja, zoon heeft in zijn vorige iq test een bovengemiddeld iq gehaald (dat is in 2006 geweest, toen was hij 7,5 nu is hij 11,5), en in zijn hele doen en laten zie je gewoon dat hij veel meer in zijn mars heeft dan de testen laten zien....maar kennelijk heeft zijn ADHD en ODD hem toch meer in de weg gezeten dan wij (ouders) hadden gedacht....
Maar goed, nog een jaar BO gaat hem niet worden, nog los van het feit dat alles dit schooljaar helemaal gericht is op schoolverlaten en dat nu nog terugdraaien zal voor zoon echt zo'n domper zijn, dat dat een enorme terugval kan betekenen in zijn gedrag....

mirreke
09-03-2010 om 21:02
'laag' iq (en lidwientje)
Mijn stiefdochter kreeg op haar 12e na een test afgenomen door een zeeeer onervaren net afgestudeerde werkloze psychologe die af en toe voor dit soort werkzaamheden door Altrecht werd ingehuurd een IQ van ik meen 82 opgeplakt. Er waren behoorlijk wat problemen, idd, juist bij kinderen waar wat mee is wordt het ig getest, en hup, mevrouw werd direct afgeschoven naar MEE, terwijl zij juist goede psychologische hulp nodig had. Die psychologische hulp kregen we nu niet, omdat al haar problemen op haar lage iq werden afgeschoven.
Enfin, dat lage IQ speelt haar tot nu (ze is net 21 geworden) af en toe parten. Door dat iq kon ze aan therapieën niet meedoen, is ze geplaatst geweest, noodopvang weliswaar, tussen kinderen met Down en dergelijke, heeft ze al vele malen eerst een test moeten doen voordat ze aan onderwijs mocht deelnemen, en laatst sprak ze een vroegere hulpverleenster die na haar zogenaamd tactische vraag hoe het nu ging helemaal achteroversloeg toen ze hoorde wat dochterlief nu voor werk deed.
Dochter heeft haar dossier plus dat iq papiertje officieel laten vernietigen, maar nog steeds duikt het op. Ze gaat nu een HBO-opleiding doen.
Mijn tip, laat een iq-nooit ergens slingeren of in een dossier opnemen. Het blijft je achtervolgen.
Dochter denkt er ernstig over na opnieuw een iq test te doen en de uitslag daarvan naar iedereen uit haar verleden op te sturen.
Ik denk er ernstig over na om alsnog een klacht in te dienen.

anna van noniemen
09-03-2010 om 21:15
Mirreke
het probleem is, om zoon op deze VO-school te krijgen, in de speciale zorgklas (veel structuur, kleine klas, zelfstandig werken, ideaal voor zoon dus) is de NIO verplicht....alleen daarmee kunnen ze de beschikking gaan aanvragen voor hem (de zak met geld dus...) daarnaast de drempel en de cito uiteraard....ik kan dus niet zeggen, dit mag niet naar school....Daarbij heeft de school waar hij nu zit duidelijk aangegeven dat er echt wel meer in zoon zit....misschien hopen ze dat hij op het VO gaat opbloeien, nieuwe dingen, nieuwe uitdaging en daardoor opklimt (wat ik dus ook hoop....)

rixt
09-03-2010 om 21:29
Anna
Aspergerzoon heeft inmiddels ook al heel wat tests achter de rug. Iedere keer wordt zijn IQ weer wat hoger. We zijn begonnen met 82, inmiddels zijn we 'opgeklommen' naar 123.
Elke keer als er zo'n test aan zit te komen (en inderdaad, je moet wel om op het SO toegelaten te worden, en dat heeft ie toch echt wel nodig) maak ik me er weer zorgen over. Wat als hij weer 82 scoort?! Dat dat niet klopt weet ík wel, maar hoezeer IB-ers en orthopedagogen op school me ook steeds weer bezweren dat ze weten dat deze tests niet altijd een betrouwbaar beeld geven, ze laten zich er toch door beïnvloeden.
Hopelijk zijn ze op de VO-school in staat het kind achter de score te zien, of misschien dat hij in een brugklas op het hogere niveau kan werken.
Overigens denk ik dat het niet goed is geweest van de school van jouw zoon om hem de NIO elders te laten maken. Dit soort onrust en onduidelijkheid heeft vast en zeker invloed op hoe hij de test gemaakt heeft.

anna van noniemen
09-03-2010 om 21:40
Rixt
ja, ik kan me dat inderdaad voorstellen....dat je steeds met angst en beven die uitslag tegemoet ziet....dat had ik eigenlijk ook wel, maar zoon was heel positief over alle testen, vond ze makkie....maar dat uit zich dan toch weer niet in de score....
Dat van die NIO, ja dat vond ik ook gek....maar school doet dat altijd zo...Zij geven de kinderen alleen op en een extern bureau organiseert dat dan. Dat was op een VMBO in de gemeente waar zoon op school zit. Diverse kinderen van diverse scholen waren daar aanwezig. De verhalen van zoon over hoe het er aan toe ging wekte al niet veel vertrouwen bij mij....Er werd ook behoorlijk geklierd....Maar goed, die test is er nu, en ik kan daar niks meer aan veranderen....Mij is nu wel duidelijk dat de uitslagen van deze testen duidelijke fluctueren bij onze kinderen....van extreem laag tot bijzonder hoog.....ik moet er maar op vertrouwen dat het op het VO er uit gaat komen wat er in zit.....Volgens mij is dat meer dan VMBO b/k eerlijk gezegd. En ik had toch wel een hoopje op VMBO-TL....

rodebeuk
09-03-2010 om 22:02
Het is maar een test
..niet het aflezen van een metertje in het hoofd.
Ik vind dat hulpverleners daar veeeel te laks mee omgaan, met dat feit. Reden voor ons om (maar dat moet je maar gegund zijn) onze IADH-zoon in eigen beheer te laten testen. IQ-scores uit het rapport verwijderd dat naar school gegaan is en idd alle resten vernietigd. Ik vind het ook niet goed voor kinderen om hun eigen score te weten.
En even terug naar de oorspronkelijke vraag: de reden dat die uitkomsten zo kunnen verschillen hoeft dus niet bij je kind te liggen, het instrument 'test' is gewoon maar beperkt nuttig/bruikbaar.

anna van noniemen
09-03-2010 om 22:13
Ik heb
het zoon ook verder niet verteld inderdaad....
zit nu wel wat dingen over de NIO te lezen....het gekke is dat ze daar vooral praten over kinderen die een achterstand hebben (wat in het SO gewoon helaas vaak zo is....) vooral het volgende is een stuk waarvan ik denk, hoe zit het dan met een kind dat eigenlijk helemaal geen achterstand heeft?
**Klas-achterstand
Leerlingen die, gezien hun leeftijd, een of meer klassen achterop zijn geraakt, hebben een genormeerde totaalscore die gemiddeld 10 punten lager is dan van hun klasgenoten. Zij zijn ook sterker vertegenwoordigd in de lagere onderwijsniveaus. Binnen ieder onderwijsniveau doen zij het iets minder op de test. Indien de NIO op leeftijd was genormeerd, waardoor hun scores veel lager zouden worden, zou het onderwijsniveau van leerlingen met een klas-achterstand sterk worden onderschat**

rodebeuk
10-03-2010 om 09:01
Precies ellen
Wat knap dat jij je zo erdoorheen geslagen hebt. Dat is precies wat ik bedoelde, dat risico dat de boel wordt omgedraaid en dat de test als waarheid wordt gezien.
Wat een overschatting van de kant van de tester en wat een verwoesting richten ze daarmee aan.

Cave canem
10-03-2010 om 10:27
Oh ja
Hier een echtgenoot die ooit als kind (met mishandelende ouders, in een ongelukkige situatie, toen hij probleemgedrag vertoonde) getest is en onwaardig bevonden (IQ van 80). Hij mocht wel mavo proberen gezien de goede resultaten van broers en de goede naam van de familie, maar dat zou eigenlijk te hoog gegrepen zijn met zijn IQ. Na de mavo en militaire dienst via colloquium doctum op eigen rekening en risico gaan studeren, prachtig afgestudeerd, gepromoveerd, succesvol. Maar nog denkt zijn familie dat er een misverstand in het spel is, en dat hij eigenlijk beter met zijn handen kan gaan werken. Want dat lage IQ hè... Hij blijft toch het kind wat niet kan leren, al heeft hij inmiddels veel meer successen behaald, ook op leergebied, dan de broers.
IQ tests kunnen zoveel stukmaken!

vlinder72
10-03-2010 om 10:35
Wat erg zeg
Ik moet echt schrikken van de consequenties die een iq test met zich mee kan brengen. Dit bevestigt wel mijn gevoel dat ik mijn zoon niet laat testen (hij is erg slim) want in mijn ogen voegt het toch niets toe. Hij kan goed leren en of hij nou op papier hoogbegaafd is of niet, het voegt voor ons toch niets toe. Hij zit lekker in zijn vel, geen problemen op school, heeft heel veel vriendjes, is sociaal vaardig dus waarom testen? Om het te weten? En wat dan? Het blijft onze zoon en niet een iq getal. Weet trouwens iemand wat je kan doen als je kind nou onverwacht een heel lage score heeft? Kan je voorkomen dat zo'n score op school terecht komt en dat er dan op een andere manier naar je kind gekeken wordt?

anna van noniemen
10-03-2010 om 10:49
In ons geval
kan ik het niet tegenhouden dat de uitslag op school komt, zonder die test komt hij gewoon niet op deze school....Voor de klas waar wij hem willen hebben is deze uitslag overigens perfect! Laat ik dat voorop stellen.....Als de uitslag hoger was geweest zou hij misschien daar niet voor in aanmerking zijn gekomen en "gewoon" op het LWOO terecht komen.....ook niks mis mee, maar mijn hoop op die zorgklas is dat hij daar toch meer kan laten zien wat er eigenlijk inzit...en de hoop dat hij dan toch meer op VMBO-TL nivo terecht komt....
Achteraf vraag ik me niet toch af of we hem niet beter nog een jaar Basisonderwijs hadden moeten laten doen....maar dan had hij 2 keer gedoubleerd.....
zo zie je maar weer, hoe zo'n extra kleuterjaar voor veel ellende kan zorgen....

Tineke
10-03-2010 om 12:46
Jammer
Een verstand is natuurlijk moeilijk meetbaar, het is wat anders dan een bloedwaarde bepalen. Het blijven momentopnames die slechts een indicatie geven. Maar, tenzij een ernstige ziekte waarbij aftakeling plaatsvindt, een IQ kan natuurlijk nooit zakken.
Wat extra jammer is, is dat het vooroordeel over cluster 4 weer eens bevestigt is: ze halen er cognetief niet uit wat erin zit (omdat dat hun prioriteit niet is). Nu kun je de stoornis de schuld geven van het zwakke presteren, maar net zo makkelijk de school.
Maar goed, het is en blijft een momentopname, en dat moment was niet helemaal gelukkig gekozen, het was toch cito en nio in een week en dan nog dat stomme gedoe met die locatie. Als hij naar de school kan van jullie keuze, is er eigenlijk niets aan de hand, toch? Temeer de WISC ook altijd vermeldt zal staan in rapportages.

anna van noniemen
10-03-2010 om 13:18
Kaatje
inderdaad, wat ik gewoon heel jammer vind, dat dit de afgelopen jaren nooit zo aan ons is meegedeeld. We kregen wel steeds overzichten op welk nivo (klas of groep bedoel ik) zoon zich bevond, maar ik heb nooit gezien dat dat dan uitkwam op VMBO b/k of wat dan ook.....in zijn handelingsplan staat, als hij groep 8 afrond komt hij globaal op VMBO-TL/HAVO uit....Alleen is dat dan kennelijk zo als hij NU nog 1 jaar op basisonderwijs zal blijven....
Ik weet ook niet of ik hier nu echt de school de schuld van kan geven....de vorige school gaat ook niet geheel vrijuit door dat extra kleuterjaar wat eigenlijk overbodig was.....daardoor komt zoon nu eigenlijk knel te zitten.....(waar Miriam hier natuurlijk al langer voor waarschuwt....)

mirreke
10-03-2010 om 16:16
Vlinder, iq-test momentopname?
Je kunt in eigen beheer, bij een zelfstandig gevestigde praktijk, een onderzoek laten uitvoeren.
Wijs geworden na de in een posting hierboven beschreven situatie hebben wij dochter2 om weer heel andere redenen aan een onderzoek 'blootgesteld'. School heeft de conclusie uit het onderzoek mogen lezen, niet mogen kopiëren, en school heeft er daarna goede dingen mee gedaan. Dit IQ heb ik gelukkig ook nooit teruggezien in een dossier. In zo'n geval kun je er ook voor kiezen een eventuele iq-score gewoon niet aan school mee te delen.
Dochter heeft idd haar iq score nooit te horen gekregen, hierboven genoemde (stief)dochter helaas wel. Het heeft haar ook een lange poos erg onzeker gemaakt, 'stel dat ze toch gelijk hebben'. Vandaar ook haar steeds sterker wordende wens om nog eens een iq test te doen.
En inderdaad, een iq-score is een moment opname, maar wat ik wel altijd gehoord heb: je kunt wel per ongeluk (expres) lager scoren, maar nooit per ongeluk hoger. Dus een lage score hoeft niets te zeggen, een hogere score zegt wat meer.

anna van noniemen
10-03-2010 om 17:01
Pelle
hij is van 1998....en heeft langer gekleuterd en heeft dat nu goedgemaakt door nu al naar het VO te gaan, helemaal goed
Maar als ik dit alles had geweten, had ik in overleg met school niet vanaf begin schooljaar al ingezet op naar VO gaan, maar nog een extra jaar op basisonderwijs (speciaal danwel regulier) en dan heeft hij dus 2 keer gedoubleerd, als we dat gedaan zouden hebben Snappie?
Dat nu nog voorstellen, zoals Inge M opperde, is vragen om problemen....

kaatje43
10-03-2010 om 18:35
En het vo dan, anna?
Doen zij geen testen om te kijken op niveau je kind zit?
De VMBO in onze gemeente doet altijd zelf de testen. Zij werken niet met de NIO/cito uitslagen.

anna van noniemen
10-03-2010 om 19:14
Nou pelle
omdat hij bijna in alle vakken al ver in groep 8 aan het werk is

anna van noniemen
10-03-2010 om 19:15
Kaatje43
Dat is die NIO....het VO waar zoon naar toegaat eist die toets....waar hij wordt afgenomen maakt hen niet uit....

anna van noniemen
10-03-2010 om 22:45
Dat klopt pelle
maar het is wel zo dat die ene doubleure (?) hem op het regulier dus nu wel duur komt te staan....zouden wij hem in het cluster 4 laten, is het allemaal zo erg niet, dan is die startkwalificatie e.d. zo'n ramp allemaal niet.....maar omdat ze vinden dat zoon nu beter af is op het regulier, moeten ze nu toch naar zijn geboortejaar kijken....en dan komt Miriams verhaal weer, dat kinderen al in groep 7 (waar zoon op papier nu in zou zitten) van de lagere school naar het voortgezet gaan en op een lager nivo dus.

anna van noniemen
11-03-2010 om 19:24
Pelle
School is al vanaf eind vorig schooljaar in gaan zetten op naar regulier VO gaan, waar ik zelf nog diverse reserves heb opgeworpen. Dus nee, IK ben daar niet mee bezig geweest, sterker nog, ik heb meerdere malen gevraagd, of hij dat sociaal emotioneel (jawel, ik heb het gevraagd!) echt wel aankon. En de juffen zijn daarvan overtuigd. Vinden eigenlijk dat hij op dat gebied nu niet genoeg gelijkgestemden in de klas heeft en willen hem daarom meer bij (rotwoord) normalere kinderen hebben.....Ik heb toen zelfs nog even gedacht aan een groep 8 hier in de gemeente en dan bijv de school van de jongsten,....maar eerlijk gezegd, dat zou dan de 4e school van zoon worden en na een jaar moet hij toch weer naar het VO met waarschijnlijk weer allemaal nieuwe kinderen....en 1 van de dingen die ik wel herken uit de NIO....dat zoon moeite heeft om kontakten aan te gaan en vooral in een groep.....Dus hem dat 2 keer in 2 jaar aandoen is wel erg veel....
Nee, hij kan niet echt naar het nivo dat wij dachten (niet wilden, ik heb niks te willen En iedereen wil zijn kind op het gymnasium toch....LOL), ik had toch eigenlijk wel VMBO-t verwacht, ook op basis van de juffen....dat de test nu VMBO-b/k laat zien, dat verbaast me dus....Enige dat we nu kunnen hopen dat het in die zorgklas toch er uit gaat komen (VMBO-t)....

anna van noniemen
11-03-2010 om 21:47
Nee...
dat is geen tussenjaar....de zorgklas is een gewone VMBO, alleen zitten in die klas de kinderen die veel structuur en duidelijkheid nodig hebben en moeite hebben met bijv. kontakt maken (autisme).....Het zijn echter geen klassiek autisten die er in zitten, meer de PDD-NOS achtige kenmerken die in die klas zitten en waar zoon ook wel een aantal kenmerken van heeft....Elk jaar wordt er bekeken of hij nog in de zorgklas "hoort" of naar een reguliere klas kan....Het is geen tussenjaar in ieder geval.....

anna van noniemen
17-03-2010 om 21:50
Een week verder...
en alles eens op een rijtje gezet....Ik denk dat de NIO niet representatief is....De test wordt in een grote groep afgenomen, met een klassikale uitleg....Het auditieve geheugen van zoon was 4 jaar geleden al extreem slecht.....ik heb niet de illusie dat dat in 4 jaar sterk verbeterd is (dat merken we thuis ook nog steeds)...Neem daar nog bij dat het erg onrustig was, op een andere lokatie enz.....
De drempeltoets bekeken en als je dan naar zijn scores kijkt, dan staan die gelijk aan 42 maanden onderwijs zoals men dat noemt....en dat klopt....hij heeft toen de drempeltoets werd afgenomen 42 maanden onderwijs genoten.....Wat er dus nu gebeurd is dat hij inderdaad als groep 7 leerling het onderwijs verlaat....