Minka
02-09-2009 om 15:21
Kastje en muur - wie weet waar we moeten zijn?
Hoi,
Mijn man is begonnen met een deeltijdopleiding HBO. Nu moet hij zijn diploma overhandigen om officieel toegelaten te kunnen worden. Hij heeft een MBO opleiding, agrarische richting, en kan wel zijn cijferlijst vinden maar niet het diploma zelf.
Zijn voormalige MBO school zegt dat zijn diploma "in het rijksarchief ligt" en hij daar contact mee moet opnemen, maar waar dat archief moet zijn en hoe hij contact kan opnemen weet men op die school niet. De MBO-school zegt ook dat zij geen verklaring van het afgelegde examen kunnen sturen.
De IB-groep beheert het examenarchief van verschillende opleidingen maar zij hebben niet de opleiding die hij gevolgd heeft in hun archief. MAO of MLO (agrarisch of landbouw) staat niet in de lijst van diploma's die de IB-groep beheert.
Heeft iemand enig idee waar hij moet zijn? Hij is in 1984 van de MBO gekomen.
Alvast bedankt!
Tirza G.
02-09-2009 om 16:44
Volgens mij
Is er van je diploma géén afschrift, nergens. Dat moet je zelf bewaren. En ik denk dat MBO-opleidingen niet in het register staan.
Tirza
mar-ank
02-09-2009 om 16:52
Lastig
Ik heb even gegoogled, maar het valt niet mee om iets te vinden waar je iets aan hebt. Eerst vond ik het Centraal Diploma Register, maar als ik het goed begrijp hebben die alleen de diploma's van na 2004, dus daar heb je niets aan (maar je zou nog eens kunnen informeren). Ik vond uiteindelijk het volgende op de site van postbus 51:
Soms komt het voor dat de IB-Groep niet kan helpen omdat de gegevens ontbreken. Bijvoorbeeld wanneer de opleiding niet meer bestaat. Er zijn dan verschillende situaties mogelijk:
* Wanneer het gaat om een schooltype of jaargang die niet in de lijst staat, kunt u contact opnemen met de school waar u examen heeft gedaan of met de afdeling onderwijszaken van de gemeente waar u de opleiding heeft gevolgd. Misschien kunnen zij u verder helpen.
* Wanneer het gaat om een diploma voor het beroepsonderwijs, dan beschikt de beroepsvereniging/brancheorganisatie soms over de gegevens. Sommige verenigingen beschikken over een kopie van het diploma. Beroepsverenigingen en brancheorganisaties zijn te vinden op internet. Als de beroepsvereniging of de brancheorganisatie de gegevens ook niet meer heeft, is het niet meer mogelijk om een vervangend document aan te vragen.
* Wanneer het gaat om een diploma voor het voortgezet onderwijs, dan is er geen andere instantie die over de gegevens beschikt. In dat geval is het niet mogelijk om een vervangend document aan te vragen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Zo niet; nog maar eens goed zoeken...
Minka
02-09-2009 om 17:04
Reactie tirza
Hoi Tirza,
Het klopt wat je zegt. Er is nooit een afschrift van een diploma te krijgen. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest? Wat we nodig hebben is een "verklaring afgelegd examen" dat het originele diploma kan vervangen.
Groet, Minka
Minka
02-09-2009 om 17:12
Reactie mar-ank
Hoi Mar-ank,
Dank je wel voor je informatie! Helaas (:-s) hadden wij dit ook al gelezen. Zoals ik al zei, zegt de school dat zij ons niet verder kunnen helpen. We kunnen nog wel de gemeente proberen natuurlijk.
de beroepsvereniging hebben we ook gebeld, die waren verbaasd dat we deze vraag stelden aan ze, maar hoewel ze graag willen helpen, weet ook daar niemand waar de gegevens kunnen zijn. De beroepsvereniging heeft ze in ieder geval niet
Zij zeiden dat we de school maar weer moesten bellen.
En dan zijn we dus weer van het kastje bij de muur beland...
Groet, Minka
rianne j
02-09-2009 om 21:09
2 brainwaves
1.bij ons zou het overhandigen van de cijferlijst reden zijn om een verklaring af te geven.
2. van mijn diploma's ligt een kopie in mijn dossier bij mijn huidige en vorige werkgever.
Inge M
02-09-2009 om 21:30
Ministerie van landbouw?
Ik dacht dat de agrarische opleidingen onder een andere regeling/financiering vallen dan de andere opleidingen. Dus je zou ook eens naar het ministerie van landbouw kunnen bellen.
rutiel
03-09-2009 om 13:54
Toch naar school
Zoals Rianne eigenlijk al aangaf: de cijferlijst zou toch voor de school voldoende moeten zijn om een verklaring van afgelegd examen af te geven?
Ik begrijp niet waarom ze zo moeilijk doen.
n@nny
ijsvogeltje
03-09-2009 om 14:11
Echt nodig?
Hecht een deeltijdopleiding werkelijk nog waarde aan een MBO-diploma uit 1984? Dat is 25 jaar geleden! Waar hebben ze dat voor nodig dan? Om zeker te weten dat je man het juiste niveau heeft? Telt 25 jaar werkervaring daarin dan helemaal geen rol? Doet het er nog toe of hij destijd net wel of net niet geslaagd is?
Ik heb ook de nodige cursussen gedaan waarvoor een bepaalde vooropleiding werd gevraagd, maar heb werkelijk nog nooit een bewijs hoeven leveren daarvoor.
mar-ank
03-09-2009 om 20:02
Toch wel
Ik denk niet dat het uitmaakt of je een deeltijd of voltijd opleiding gaat doen. Een HBO opleiding is een HBO opleiding en dan willen ze weten of je daar een goede vooropleiding voor hebt. Toen ik bij de LOI een HBO opleiding ging doen moest ik ook een kopie van mijn VWO-diploma van 20 jaar geleden opsturen. Ik denk dat dat gewoon een wettelijke bepaling is.
Minka
04-09-2009 om 10:51
We blijven ermee bezig
Beste mensen,
Dank julie wel voor jullie suggesties! Mijn man voert ondertussen de druk op bij zijn voormalige MBO-school. Erg lastig dat al die scholen 25 jaar later al jaren gefuseerd zijn! Intern wordt je dan ook nog eens van de kast naar de muur gestuurd. Maar we hebben hoop dat de tip over de cijferlijst van zijn MBO-opleiding misschien een deur kan openen op die school. De HBO-opleiding wilde de papieren natuurlijk voor 1 september hebben, maar nu mag mijn man het tot 1 oktober nog inleveren.
Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst!
Groet, Minka
Temet
04-09-2009 om 12:27
Minka
Ik vind het zo raar dat de cijferlijst (een eindcijferlijst neem ik aan) kennelijk niet wordt betwist, maar dat hij toch zijn diploma moet laten zien. Nou weet ik niet hoe het gaat/ging op een MBO-opleiding, maar bij mijn opleiding was het zo dat als je een cijferlijst kon laten zien met alleen voldoendes, daarmee ook direct duidelijk was dat je dus de opleiding met succes had afgerond. En daar gaat het natuurlijk om, niet om het papiertje zelf.
Zou je die discussie niet (ook) aan kunnen gaan?
Groeten,
Temet
mar-ank
04-09-2009 om 14:43
Eens, maar...
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens hoor Temet, maar ik moet wel zeggen dat als ik de cijferlijst die bij mijn VWO diploma hoort bekijk, dat ik die in Word dus zo na zou kunnen maken (oftewel, makkelijk te vervalsen). En bij een echt diploma wordt dat toch iets lastiger. Denk dat dat de reden is die er achter zit.
Minka
04-09-2009 om 14:54
Temet en mar-ank
De cijferlijst is helemaal origineel, en ook gewaarmerkt. Er staat wel een onvoldoende op jammer genoeg, maar heeft dus ook de vermelding dat het "behoort bij het diploma" van de MBO en het is duidelijk géén Word-document.
Het zal wel een wettelijk vereiste zijn of zo dat alleen het diploma toegang geeft tot de HBO. Ik volg ook een opleiding bij deze HBO en ik had het omgekeerde. Ik had nog wel mijn VWO dipoma, maar ik was de cijferlijst kwijt. Ik moest die alsnog inleveren, maar toen ik vertelde dat die zoek was, kreeg ik te horen dat het niet uitmaakte.
Als ze op basis van zijn cijferlijst geen verklaring afgelegd examen willen afgeven, dan kunnen we misschien nog een voormalige werkgever vragen of die een kopie heeft. Ik denk alleen dat die de personeelsdossiers van mijn man ondertussen wel vernietigd zullen hebben?
Als laatste redmiddel is er altijd nog het toelatingsexamen voor mensen zonder papiertje die ouder zijn dan 21 jaar. Maar dat is jammer van de tijd vind ik.
Groet, Minka
Temet
07-09-2009 om 10:21
Minka
Uit die cijferlijst blijkt nou net dat je man dat diploma heeft. Dus als het hebben van een diploma (niet het papiertje, maar de kwalificatie) een eis is voor toelating, dan is aan die eis voldaan, dat bedoel ik te zeggen.
Het gaat niet om het papiertje zelf, zou ik denken. Net zoals je nog steeds Nederlander bent, ook al ben je je paspoort kwijt, zo ben je ook nog steeds geslaagd, ook al ben je je diploma kwijt. Je hebt alleen een bewijsprobleem. Maar als je het hebben van het diploma op een andere manier kunt aantonen (namelijk, in dit geval, door een gewaarmerkte cijferlijst) dan zou het probleem m.i. opgelost moeten zijn.
Kun je niet gewoon toelating vragen ogv bovenstaande redenering en dan bezwaar maken tegen een eventuele afwijzing? Sorry, heb helaas nu geen tijd om de juridische ins en outs uit te zoeken, maar het lijkt me dat een beslissing tot toelating (of afwijzing) een besluit is waartegen je bezwaar kunt maken, en dat kon wel eens minder tijd/geld/energie kosten dan examen doen.
Groeten,
Temet