uddel
10-12-2009 om 08:59
Kerstviering 's avonds verplicht?
De kinderen hebben donderdagavond van 17.30 tot 19.30 een kerstviering en een maaltijd op school. De rest van de dag moeten ze ook gewoon naar school.
Nu wil mijn oudste liever gaan trainen (belangrijke wedstrijd het weekend erna) en wil dus niet naar de kerstviering.
Kan ik hem gewoon afmelden of is dit verplichte schooltijd??
Groetjes Uddel

Bellefleur
10-12-2009 om 09:08
Verplicht
Bij ons op school is het verplicht. Een paar jaar geleden moest een klasgenoot van mijn dochter afzwemmen tijdens de kerstmaaltijd. De moeder vertelde trots aan de juf dat kind niet kwam omdat het zijn diploma ging halen. Zegt de juf dat dat ongeoorloofd verlof is, en dat ze dat van tevoren hadden moeten aanvragen bij de directeur. De mond zakte me open! Uiteindelijk is het kind halverwege de maaltijd weggeplukt uit de klas, om haastig naar het zwembad te gaan. Ik vond het verre van soepel van de juf.

maggietel
10-12-2009 om 09:20
Wordt zeer op prijs gesteld
als de kinderen komen, hier alleen een kerstviering in de kerk. Maar volgens mij worden er geen stappen ondernomen als ze er niet zijn. In het geval van Bellefleur vind ik het wel erg ver gaan om een kind dan zo gehaast naar het afzwemmen te moeten brengen. Zo werken ze "valse ziekmeldingen" wel erg in de hand denk ik.

Balletmama76
10-12-2009 om 09:54
Schoolfeest
Wij hadden laatste zomer hetzelfde dilemma met het schoolfeest - generale repetitie voor de grote balletvoorstelling van balletdochters balletschool was op dezelfde dag en dezelfde tijd (buiten schooluren). Dat ze niet kwam opdagen, had ze niet mee kunnen doen bij de voorstelling.
Dochter zat het ook helemaal niet zitten om de generale repetitie te missen.
Ik heb het gewoon tegen haar schooljuf gezeggt, dat wij niet naar het schoolfeest konden komen. Dus niet gevraagt, of wij moeten komen.
Dingen die buiten reguliere schooluren vallen, kunnen ze volgens mij ook niet verplichten. Dus verlof moeten aanvragen omdat iemand niet naar het schoolfeest/kerstviering kan komen vanwege andere belangrijke verplichtingen, hiermee zullen ze mij niet lastig mogen vallen.
Mensen hebben ook gewoon een leven buiten school. Voor sommigen is dat zwaar voorstelbaar, maar het is wel zo.

marie-laure
10-12-2009 om 11:53
Verplicht op school zijn na schooltijd?
Waar staat dat dan dat de kinderen verplicht na schooltijd op school moeten zijn?
Dat zou ik wel eens willen weten

krin
10-12-2009 om 12:10
Marie-laure
In mijn schoolgids staat bijv.: "In principe nemen de kinderen deel aan het totaalpakket van de school. Gymnastiek en creatieve vakken vallen daaronder, maar ook sportdagen, schoolkampen en feesten. Dit betekent dus dat deze activiteiten ook binnen de reikwijdte van de leerplichtwet vallen."
Nou is het de schoolgids, niet de wet, maar het maakt wel duidelijk wat er verwacht wordt.

marie-laure
10-12-2009 om 12:21
Leerplichtwet
Inderdaad het is iets wat van je verwacht wordt. Maar of het echt verplicht is zoals dat staat in de leerplichtwet? Daar ben ik benieuwd naar.

amk
10-12-2009 om 13:07
Mirjam kan het goed uitleggen
maar sommige scholen hanteren deze uren als uren voor de leerplichtwet en dan is het kind idd verplicht er aan deel te nemen of verlof aan te vragen.

M Lavell
10-12-2009 om 13:33
Standpunt innemen
Ik zou zeggen dat het niet verplicht is. Ondertussen zijn er heel veel scholen die zeggen dat het wel verplicht is. Dat doen ze omdat ze deze uren meetellen in de subsidieverantwoording. Er moet 940 uur les gegeven worden per jaar. Sommige scholen tellen de kerstviering en zelfs de avondvierdaags of het schoolkamp mee. En dat mag van de inspectie (tot op zekere hoogte), vooral als de school maar driftig doet alsof het inderdaad verplicht is.
Maar voor de vraag of dit werkelijk onder de leerplicht moet vallen zijn subsidieperikelen tussen school en overheid niet zo interessant. De vraag is of het zodanig tot het schoolrooster hoort dat daarvan verplichte aanwezigheid geeist kan worden.
Dat kan niet als:
* de datum van de viering niet in de schoolgids staat. Het hoort dan niet tot het rooster, maar tot een aanvullende buitenschoolse activiteit.
* er voor de activiteit betaald moet worden (wie niet betaalt kan worden uitgesloten) Leerplichtig onderwijs is gratis, tenzij er vervangend onderwijs beschikbaar is. Wie niet mee wil met de schoolreis (niet betalen) moet (in theorie) wel die dag naar school, maar dan gewoon volgens de roosteruren. Niet net zo lang als de schoolreis duurt. Voor de kerstviering bestaat geen alternatief want er is op die uren geen school.
In een discussie met school over deze kwestie zal het hard tegen hard gaan. Het is in het belang van de school dat alle ouders de voor het uren totaal meetellende aanvullende activiteiten als verplichte schooltijd zien. Anders komt de subsidie in gevaar.
De school zal een afwijkend standpunt hierover dan ook niet accepteren. Sommige scholen sturen intimiderende briefjes (als je nog een keer wegblijft, dan melden we bij de leerplichtambtenaar).
Maar je kunt volgens mij gevaarloos op het standpunt staan dat het niet onder de leerplicht valt. Het is niet in het belang van scholen dat zo'n zaak voor de rechter belandt. Als de lpa ongelijk krijgt, de rechter bepaalt dat de kerstviering niet tot gedwongen lestijd kan horen, dan valt het kaartenhuis van foponderwijsuren in elkaar.
Kortom: neem je eigen standpunt in. Meld je wel even af als je niet gaat. Dat is aardig. En ook al ben je het misschien niet eens met school, je kunt wel aardig blijven.
Groet,
Miriam Lavell

uddel
10-12-2009 om 17:12
Nagevraagd op school...
en het is geen probleem!
Ze snappen dat zoonlief liever gaat trainen dan naar de kerstviering gaat. (het is tenslotte voor het NK)
Dank voor de reacties!
Uddel

Kaaskopje
10-12-2009 om 21:20
Bij ons wel
Bij mijn dochters was het indertijd wel verplicht. Ze kregen overdag ter compensatie eerder vrij.

Inge M
11-12-2009 om 19:40
Eenmalig of structureel? (suikertje en knurf)
Uren van leerkrachten worden jaarlijks doorgerekend. Hoeveel contacturen zijn er en hoeveel blijft er dan nog over voor andere taken.
Als de school 5 minuten eerder open gaat, kost dat de leerkracht contacturen, dan blijven er minder uren over voor andere taken. Dat is gewoon een zakelijke berekening. Leerkrachten hoeven inderdaad niet vrijwillig over te werken zonder betaling. Meer contacturen dan verplicht betekent minder tijd voor andere dingen.
Een kerstviering is eenmalig. Zo zijn er meer activiteiten in het jaar die afwijken van het normale weekrooster. Ook eenmalige activiteiten tellen mee in het totaal van contacturen. Ze drukken hier wel minder zwaar op dan de structurele uren.
Het inkorten van het lesrooster op een dag dat ook de kerstviering is, werkt twee kanten op. Het is minder belastend voor kind èn voor leerkracht. Als de bso die uren op kan vangen (of de oppas of wie dan ook) dan is iedereen beter af. Mensen die normaal geen opvang nodig hebben, zijn minder goed af. Zij moeten het eerder ophouden met school zelf opvangen. Zelf vind ik dit wel haalbaar. Het gaat maar om een beperkt aantal keren, vaak onderling met andere ouders op te vangen. Of ouder werkt die dag wat korter. Als de werkdag normaal ook maar kort is, valt het effect van eerder uit wel mee.

Kaaskopje
11-12-2009 om 22:06
Jakkes
wat een zure reacties zeg. Basisschoolkinderen hebben zo'n beetje 5 uur les per dag, dus als ze 's avonds moesten opdraven kregen ze dat overdag vrij. Compensatie voor de kinderen dus. De onderwijzers hadden het druk met het lokaal ombouwen voor het eten e.d.. Echt tijd om nog gezellig de stad in te gaan of naar huis was er ook niet bij hoor.
Er is heel vaak wel iets te regelen als je moet werken met ouders van klasgenoten. Of is men tegenwoordig zo asociaal dat dat absoluut niet meer mogelijk is? En meestal zijn dit soort activiteiten lang van te voren bekend, dus met een beetje goede wil kan er soms ook met verlof geschipperd worden. Ik voel 'm nu eigenlijk al aankomen 'ja zeg ik gaan geen verlof regelen omdat ze op school weer zo'n onzalig plan bedenken!' Waarom niet?

Balletmama76
12-12-2009 om 12:15
Pelle...
Idd, de kerstpost is vol in gang nu. Dat ik nu voor vrij zal vragen, zal ik hooguit een blik vol medelijden krijgen.
Helaas realisieren sommige OR-leden dat niet. Gisteren haalte ik dochterlief van school af, nog in vol werk-tenue. Een overijverige OR-moeder voelde zich geroepen om mij erop te wijzen, dat het eigentlijk de bedoeling is dat iedere ouder iets lekkers bijdraagt aan het kerstdiner.
Mijn antwoord was, dat het ook de bedoeling is dat iederen zijn kerstkaarten snel bezorgt krijgt en daarom dus iederen langer werkt bij de post en geen vrij te krijgen is.
Zij keek wel wat beledigt...

Balletmama76
12-12-2009 om 12:38
Pelle...
...bij ons zorgt de OR voor de drankjes en de andere ouders voor het eten.
Dat dient dan ook zelfstgemaakt te zijn ook. Dus echt zelfst iets bakken en/of koken.

Balletmama76
12-12-2009 om 12:44
Eerder...
...heb ik wel altijd iets gemaakt voor kerstdiner, meestal genoeg muffins voor de hele klas inklusief juffen, zoete en hartige.

Kaaskopje
12-12-2009 om 15:25
Pelle
Ik werk nu ook zoals je weet, dus ik begrijp het dilemma van werkende mensen. Ik kan ook niet spontaan voor morgen vrij vragen, dat moet ruim 2 weken van te voren. En zoals bij kerstpost kan ik me best voorstellen dat ze je hard uitlachen als je om vrij durft te vragen. Maar ik vind dat jij vaak erg vanuit jezelf redeneert. Ik vind het lastig dus ik vind dat school zich maar aan mij moet aanpassen. Ik ben daar anders in. Ik ga uit van vaste patronen en tradities. De woensdagmiddag is van oudsher een roostervrij dagdeel. Ik vind het net zo 'gek' om dan een kerstdiner te organiseren als op donderdagavond. In mijn ogen is het 'traditie' als een school op donderdagavond kinderen laat terugkomen voor een kerstdiner. Ze moeten daarvoor wel 2 uur van hun dure tijd inleveren, maar daar is iets op gevonden...ze krijgen die 2 uur overdag vrij. Ik kan me niet voorstellen dat geen één moeder of vader van een klasgenootje een ander uit de brand wil helpen. Ik deed dat voor anderen, anderen deden dat voor mij.
Als je dit soort dingen nu al irritant vindt dan waarschuw ik je voor het voortgezet onderwijs. Voorlichtingsavonden op de raarste tijden. En sport... mijn dochter sport ónder etenstijd. Hoe haalt zo'n vereniging dat in zijn hoofd! Het komt voor dat ik zonder eten uit de trein naar school moet doorfietsen. Dat is vervelend voor mij en dat zal ook nooit veranderen aangezien men uitgaat van jan met de pet en jan met de pet heeft een baan van 8 tot 5.

Kaaskopje
12-12-2009 om 16:38
Suikertje
Het ging nu toch niet om of je voor de kinderen thuis moet blijven? Het ging om of je tijd vrij wilt en kunt maken in de avonduren om een kind op te halen of weg te brengen ivm een schoolactiviteit als een kerstdiner. En mijn indruk is dat het vaak een niet willen is. Er worden allerlei tegenwerpingen gemaakt die allemaal de strekking hebben 'zolang ik maar niet buiten MIJN boekje hoef te draaien'. Zwemles wordt erbij gehaald (is het écht een ramp om 1 les verloren te laten gaan?), post bezorgen (moet dat tussen 5 en 8 uur 's avonds ook??), werk in het algemeen, mijn andere kind is nog te klein om alleen thuis te zijn, enz. enz.. Ik zal niet ontkennen dat ik bij sommige schoolzaken ook zo mijn ergernissen kan hebben. Zie zo'n ouderavond van de HAVO die om kwart over 7 begint. Maar ja, wat moeten ze dan? 8 Uur beginnen? Dan heb je weer ouders die om half 11 thuis komen en gelijk het bed in moeten. Je kunt het gewoon niemand volledig naar de zin maken. Daarom vind ik dat een school in alle redelijkheid zijn eigen plan moet trekken en dat ouders zoveel mogelijk hun best moeten doen daar enigzins flexibel in mee te gaan. Een kerstviering in de avond vind ik daar zo'n voorbeeld van. Waar hébben we het over?!

Tineke
12-12-2009 om 16:47
Traditie
Kerstdiner op donderdag traditie Kaaskopje? Ach, hier niet hoor. Een ouderwets kerstspel, je weet wel, de échte traditie, met Josef en Maria, en herders enzo. Met z'n allen kerstliedjes zingen. Geen extra werk voor de ouders, alleen dat uurtje op de donderdagavond naar school. Als gast.
En wordt het erger op VO? Nou nee, integendeel, omdat de kinderen dan al zelfstandig zijn. Je hoeft ze niet uit school te halen op de onmogelijkste tijden, ze hoeven niet worden opgevangen bij een vrije middag, ze redden zichzelf. Het is dan echt 100% makkelijker allemaal.
En voorlichtingsavonden, die zijn ruim van tevoren bekend, dan neem je toch een extra boterham mee voor in de trein? Ik heb trouwens nog nooit een voorlichtingsavond meegemaakt waar ik naartoe moest. Wel mentorgesprekken, die gewoon in overleg worden afgesproken. Juist vroeg in de middag, of 's ochtend, of 's avonds, net wat voor beide partijen handig uitkwam. Nee, geef mij maar VO. Het enige irritante vind ik de zgn. verplichte buitenlandtripjes, die gewoon te zwaar op mijn budget drukken.

Nasha 1st
12-12-2009 om 20:15
Jemig...
Hier zitten de kinderen weleens 5 a 10 minuten langer in de klas NA schooltijd....zijn dat ook contact uren dan??? Ik hoor ze daar bij ons nooit over....Toen ik van de week aan juf vroeg of ze de kinderen misschien kon vasthouden na 12:00 als ik niet op tijd terug was van sollicitatie-gesprek deed ze daar totaal niet moeilijk over....

Kaaskopje
12-12-2009 om 21:34
Pelle
Kort samengevat vrees ik dat we wat dit onderwerp betreft wel nooit op een lijn zullen komen. Misschien al een vorm van generatiekloof?
Waarom ik leerkrachten altijd zo verdedig? Waarom zou ik dat niet doen? Moet ik meejammeren met ouders waar ik het absoluut niet mee eens ben? Ik zie leerkrachten namelijk niet als 'de vijand' die alleen maar aan zichzelf denkt. Ik zie een leerkracht als iemand die naar beste vermogen zijn of haar werk doet. Ik neem nog steeds aan dat ze het beroep gekozen heeft omdat ze graag les geeft aan kinderen (ik hou maar even bij een zij verder). Het feit dat je het niet eens bent met bepaalde beslissingen gaat om iets anders dan dat in twijfel getrokken wordt of haar intenties wel zuiver op de graad zijn. Ik zie school als geheel niet als instituut die het de ouders graag lastig maakt. Ik ben bang dat ik mijn mede-ouders er meer van verdenk het de school zo lastig mogelijk te willen maken.
Als een leerkracht meer loon krijgt omdat ze langere uren moet maken vind ik dat meer dan prima en ook normaal. Dat staat mij overigens niet in de weg om dat overwerk toch te waarderen. Ik heb in mijn leven overigens nog nooit meegemaakt dat een onderwijzer in haar vrije tijd betaald op kwam draven voor een sportactiviteit van kinderen uit haar klas. Ik kan me er weinig bij voorstellen, vooral omdat een school meestal heel erg moet puzzelen met ieder gewerkt uur binnen het budget wat daarvoor is.
Wat het kerstdiner betreft zie ik er de lol gewoon van in. Daar wring ik mij met plezier voor in allerlei bochten. Ik zie dat soort gelegenheden als de krenten in een schooljaar.
Jij zegt dat je er niet voor voelt om met je kinderen te leuren als je ze even ergens onder moet zien te brengen door een akkefietje op school. Jij ziet het dus ook als leuren als ouders een keer een beroep doen op jou?
Jij vraagt waarom ouders zich in allerlei bochten moeten wringen voor 1 leerkracht. Moet die leerkracht zich in allerlei bochten wringen om het dertig ouders naar de zin te maken? Dat lukt niet.

Genista
12-12-2009 om 21:51
Kaaskopje en pelle
Kaaskopje tegen Pelle: "Jij vraagt waarom ouders zich in allerlei bochten moeten wringen voor 1 leerkracht. Moet die leerkracht zich in allerlei bochten wringen om het dertig ouders naar de zin te maken? Dat lukt niet."
School zou de ambities ook eens wat minder hoog kunnen stellen. Al die zaken die buiten de reguliere schooltijden moeten, waaróm moeten die? Hoeveel nut heeft het terugkopen van je zelfgebakken spullen, waarom zou je een avondlijke kerstviering met alle geweld ieder jaar willen (ik hoop dat mijn kinderen het begín dit jaar wakker halen, voor het eind durf ik al helemaal geen garanties te geven), wat is de meerwaarde van verplicht op school knutselende ouders, enz. Ik vind het allemaal ook wel leuk, maar sommige scholen overdrijven echt danig.
Kaaskopje: "Ik zie dat soort gelegenheden als de krenten in een schooljaar." Sommige mensen lusten geen krenten. Moet je ze dat kwalijk nemen?

Balletmama76
12-12-2009 om 22:18
Kaaskopje...
Post wordt in het normaalgeval niet tussen 5-8 s'avonds bezorgt - let wel, in het normaalgeval, en de kerstperiode is alles behalve normaal.
Je heb meer post- ik las vandaag interessante feiten in het bedrijfsbladje. Ongeveer de helft van alle wenskarten die jaarlijks verstuurd worden, wordt in December verstuurt.
90% van de Nederlanders verstuurt kerstkaarten.
En niet alleen maar dat - er is ook meer huis-aan-huis. Wij hadden bijvoorbeeld deze week alleen 3 dagen folders van de Albert Heijn - verschillende folders wel te verstaan, naast de bonus-aanbiedingen ook 2 specials voor de kersttijd.
En vergis je niet - het is lichamelijk behoorlijk zwaar werk, ook al ziet het erg gemakkelijk eruit, de posttassen zijn soms behoorlijk zwaar en je bent bij ELK weer buiten, niet effe, maar voor meerdere uren. Ik ben 20 kg afgevallen sindsdien ik in het voorjaar begonnen ben. Echter, het is ook heel gezellig werk, maar je bent gewoon uitgeput, als je thuis komt, zeker nu in deze periode.
Omdat ik er net bij ben, kan ik nog niet zeker zeggen, hoe laat ik volgende week, de piekweek, thuis ben. Daarom heb ik me ook niet opgegeven om iets te maken voor het kerstdiner - ik beloof alleen maar dingen die ik ook waarmaken kan. En dat weet ik dus in dit geval niet.
Of man of ik zullen dochter naar het kerstdiner brengen, dat is het probleem niet. Maar als ik om 16 uur thuis ben en om 17 uur moeten de hapjes aangelevert worden, wordt het wel erg krap.

Kaaskopje
12-12-2009 om 22:27
Kaatje
Iedere school, ieder mens heeft vanuit zijn ervaringen eigen ideeën over tradities. Ik ben opgegroeid met de traditie van avondkerstdiners, een ander doet het met ontbijten waarvoor de kinderen een half uur eerder op school moeten zijn. Weer een ander doet het met iets anders. Het gaat om de traditie die bij een bepaalde school hoort. Daar moet je niet over zeuren, maar gewoon aan meedoen (vind ik).
De inbreng bij het kerstdiner kon je bij ons zo ingewikkeld maken als jezelf 'aankon'. Ik ben geen wonder in de keuken, dus een eiersalade bij wijze van spreken vond ik ingewikkeld genoeg. Anderen kwamen met cultuurgebonden creaties, uit eigen beweging wel te verstaan. Het is dus de ouders zélf te verwijten als ze tegen elkaar op willen bieden met het aanbod. School vind een pot jam en kadetjes ook al heel fijn. Opruimen werd door de leerkracht zelf gedaan, niet door de ouders, net als met het aankleden van het lokaal. Als ouders hoefden wij niet meer te doen dan kind op en neer brengen en een hapje in elkaar zetten in eigen keuken. Jij had dus een grotere 'verplichting' met het gezellig samenzijn. En je moet je haasten om kind op tijd op school te krijgen én je moet er nog bij blijven ook. (daar zou ik nou jeuk van krijgen!)
Naar voorlichtingsavonden toe is inderdaad geen verplichting waar je niet onderuit kunt. Maar een beetje betrokkenheid bij de klas van je kind is toch wel prettig? Het is meestal een kennismaking met de mentor en een uiteenzetting van de plannen voor het komende jaar. Ik sla het een en ander over aan dit soort avonden, maar zo'n algemene ouderavond met info over wat mijn dochter dat jaar moet doen en kan verwachten vind ik toch wel het minste om wel voor op pad te gaan.
Op onze scholen zijn alleen 10-minutengesprekken met de mentor en/of een leerkracht tijdens een algemene avond voor alle ouders, dát zijn de momenten voor een gesprek met de betreffende persoon. Niks geen afspraak in goed overleg dus. Dat is dus ook overal anders zoals je ziet. Zo'n een op een gesprek is wel mogelijk overigens, maar als daar geen speciale aanleiding voor is doe je dat niet.
Die ouderavonden zijn soms inderdaad al lang van te voren bekend en inderdaad neem ik dan maar een boterham extra mee voor in de trein. Maar waarom zou ik dát nou wel normaal moeten vinden en niet dat ik een eitje moet koken voor een kerstdiner?
Op het voortgezet onderwijs zijn weer gala's waarvoor ik jurken en kettingen moet aanschaffen en waar een aantal ouders bij op en neer taxiën omdat ze hun kind niet alleen door het donker willen laten fietsen. Je bent er gewoon nooit helemaal klaar mee zolang ze onder je dak wonen.

Kaaskopje
12-12-2009 om 22:53
Genista
Ik kan niemand opleggen dat hij of zij hetzelfde leuk of belangrijk vind als ik, maar ik moet wel erg zuchten van al die bezwaren die ouders aandragen als er iets van ze verwacht wordt door school.
Ik zal het wel erg goed getroffen hebben met onze basisschool. Zoveel werd er nu ook weer niet georganiseerd dat ik het overdadig vond. Kijken bij de sportdag was bijvoorbeeld ook geheel vrijblijvend. De meeste ouders gingen gewoon naar huis om een minuut of 10 tegen het eind nog even mee te kijken. De avond waarop het meest van ouders werd gevergd was de jaarlijkse schoolavond met voorstellingen van elke klas. Man o man... soms niet door te komen. Maar dat hoort er bij.

Tineke
12-12-2009 om 23:02
Tradities
Kaaskopje, scholen lopen een beetje achter met hun tradities. Je moet ze aanpassen aan de maatschappij waarin je leeft. Vroeger waren de moeders blij iets omhanden te krijgen als leesmoeder of knutselhulp. Nu werken beide ouders en zijn er meer ouders alleenstaand. Bij ons in het dorp vroeger, was dat éen moeder. Het hele dorp stond haar bij, om haar kind bijv. tussen de middag op te vangen. Je kan nu niet meer zo vaak op school zijn als vroeger. Of je kind op de gekste tijden halen en brengen. Al wil je dat dolgraag. Maar centjes verdienen is helaas ook noodzakelijk.
En het is niet een enkel kerstvierinkje in het jaar, nee, het blijft aan de gang, het hele jaar door. zeker hippe scholen organiseren van alles. Een paar jaar geleden had ik er zowat een dagtaak aan, van leesmoeder tot klassenmoeder en alles daar tussenin. Sommige moeders draaiden op school net zoveel uren als hun kinderen. Beetje overdreven, maar toch.
Het grappige is dat nu mijn kind een ouderwetse, traditionele school bezoekt, er echt geen beroep gedaan wordt op de ouders. En dan is de kerstviering leuk. Zeker omdat je gewoon als gast komt ipv sloof van school.
En dat is ook het fijne van het VO, je wordt nooit gevraagd te sloven als ouder.

Kaaskopje
12-12-2009 om 23:07
Balletmama
Ik heb erg veel waardering voor het werk wat jij en Pelle en al die anderen van wie ik het niet weet doen. Ik heb met man en als hulp van mijn dochter een paar jaar folders rondgebracht. Ik begrijp dus wel een beetje wat het inhoudt
Ik zei het al eerder, je kunt het zo moeilijk maken als je wilt met hapjes. Als jij geen tijd hebt voor een culinair hoogstandje moet je dat niet doen. Iets wat koud geserveerd kan worden kun je ook de avond ervoor al maken.

Kaaskopje
12-12-2009 om 23:12
Ingevuld
1. Mag mijn kind het kerstdiner missen voor sport?
... Hangt ervan af. Als de schooluren officiele lesuren zijn kan school de viering verplicht stellen. Misschien wil een directeur een oogje dichtknijpen.
2. Moet ik meehelpen met hapjes aanleveren?
... Moeten is het niet. Het is sympathiek.
3. Moet ik tevreden zijn met een paar uur eerder uit vanwege het kerstdiner 's avonds?
... Waarom niet?
4. Moet ik tevreden zijn met een VO school die van alles bedenkt op (voor mij) onmogelijke tijden?
... Het is lastig, maar zoals gezegd kun je het niet iedereen naar de zin maken. Ik accepteer dat.
5. Moet school vasthouden aan tradities terwijl die het leven van de huidige twee- of anderhalfverdiener onmogelijk maken?
... Ja.

Kaaskopje
12-12-2009 om 23:13
Kaatje
Aan wié moet school zich aanpassen? Aan jou die die tradities ouderwets vindt of aan mij die die tradities belangrijk vindt? (Nu eerst ER kijken...)

Tineke
12-12-2009 om 23:37
Tradities 3
Kaaskopje: "Aan wié moet school zich aanpassen? Aan jou die die tradities ouderwets vindt of aan mij die die tradities belangrijk vindt? (Nu eerst ER kijken...)"
De school moet zich aanpassen aan de werkende ouder. Dus in principe moet alles plaatsvinden binnen de normale schooltijden, op die heel enkele uitzondering na. Kijk, sint wordt ook gewoon 's ochtends gevierd, waarom de rest dan niet? Waarom moet er van het normale schema worden afgeweken bij het kabouterpad in de herfst, de kinderboekenweek, st. maarten, kerst, nationaal schoolontbijt, paaslunch en eiertikken, de verjaardagen van juffen (leuk op de woensdagmiddag naar de speeltuin), sportdagen, verkeersmarkt, circusclinic, schaatsen voor water, boswandeling met de bioloog, uitje naar historische borg, schoolkamp, musical, de kinderuniversiteit, werkmanproject: vier keer al om 8.00 uur op een andere school zijn en dus een half uur eerder vrij 's middags, de bioscoop, avond-wandelvierdaagse, zwemvierdaagse, sponsorloop voor iets, en dan natuurlijk nog vijf margedagen, 10-minutengesprekken, allerlei interessante voorlichtingsavonden over dikke kinderen en internet, plus klassen poetsen (wc dagelijks poetsen door ouders NB!), luizen, lezen, biebdiensten, klaar-over en versieren? (ik heb ff de schoolgids van 2004 erbij gepakt)
Je kan leuk hangen aan tradities, maar scholen weten er jaarlijks stiekem wat bij te voegen. Maar dat heb je als ouder niet zo in de gaten.
Kerst en een eind-van-het-schooljaar-festijn, lijkt mij meer dan genoeg voor afwijken van de schooltijden. En zo hang ik meer aan traditie dan jij. Vroeger werd er ook weinig meer gedaan dan een kerstspel en musical.

Kaaskopje
13-12-2009 om 04:09
Kaatje
Als ik jouw opsomming zo zie is mij toch meer bekend dan ik in mijn geheugen had, maar als dit een realistische opsomming van jullie school is zijn ze wel erg ijverig. Had je dat niet gemerkt toen je inlichtingen in won over deze school? Toen ik voor de schoolkeuze stond heb ik met buurtgenoten gepraat en mensen die kinderen op de scholen hadden zitten waar wij uit moesten kiezen. Dan hoor je meestal genoeg om een inschatting te kunnen maken.
Ik ben overigens niet zo star dat ik niet in ben voor nieuwe tradities. Ik vind het niet zo vreemd dat in de bijna 49 jaar van mijn bestaan er ook nieuwe tradities bijgekomen zijn.