Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kerstviering 's avonds verplicht?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

13-12-2009 om 10:36

Je mist het punt kaaskopje

Ik had al verteld dat ik bij de moeders hoorde die bijna net zoveel uren draaide als de kinderen. Ja, ik vond het leuk. Nee, ik klaagde niet. Maar, retrospectief, is het natuurlijk van de zotte. Tel de activiteiten maar eens op. Het betekent dat er minstens iedere schoolweek iets is waarbij school echt niet zonder ouders kan, hulp is nodig en er wordt afgeweken van de gewone schooltijden. Dat is écht veel te veel ervan uitgaan dat de ouder niet werkt. De tegenwoordige basisschool kan niet functioneren zonder ouders. Dat is idioot en heeft nada niks niente met tradities te maken.
Jij vertelde dat het op het VO nog erger werd. Ik heb daar nu enige jaren ervaring mee, en er is tot nu toe letterlijk nog nooit een beroep op de ouders gedaan, behalve dan bij de mentorgesprekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 14:52

Pelle

Even over de laatste reactie. Als school het leven voor tweeverdieners onmogelijk maakt met een traditie moet er natuurlijk gekeken worden naar oplossingen, maar ik ben nog steeds van mening dat een kerstdiner niet onder die noemer valt.
Je zegt dat ik jou verwijt van jouw situatie uit te gaan, dat is zo, en ik doe dat ook vanuit mijn situatie uiteraard. Ik praat op een verjaardag ook vanuit mijn ervaringen en niet voor die van anderen. Ik kan mijzelf daarbij heel goed inleven in de problemen van werkende ouders. Ik ben het nu zelf en ik maakte ze toendertijd van dichtbij mee. Als je werkt houdt je sociale leven niet bij voorbaat op en zijn er bovendien mensen die je best eens willen helpen als dat nodig is. Als je daar geen gebruik van wilt maken en liever boos wilt zijn op school die je het leven zuur maakt doe je dat ook zelf. Ik kan erg slecht tegen de tendens dat school volledig ten dienste van de ouders moet staan. Daar is een school niet voor bedoeld. School is bedoeld om schoolkinderen iets bij te brengen en in opzet niet om ze op te vangen als ouders werken. Dat daar tegenwoordig iets voor geregeld moet worden is heel erg praktisch, ik zou daar misschien ook gebruik van maken, maar als ouder ben je toch echt de hoofdverantwoordelijke die oplossingen moet zoeken als dat een keer nodig is. Ik zou het echt niet in mijn hoofd halen stampij te maken over een kerstdiner tussen bijvoorbeeld 5 en 7/8 uur met de daarbij horende vrije uurtjes in de middag. Ik zou daar stilzwijgend iets voor regelen. Ik vind de doorgang van zo'n traditie belangrijker dan mijn ongemak. En dat zeg ik dus vanuit het gezichtspunt van een werkende ouder. Voor alleenstaande ouders is het iets ingewikkelder omdat je altijd buiten de deur moet zoeken, maar als ouderpáár is het niet alleen de moeder die haar netwerkje in moet duiken toch?
Ik lees minder op Ouders en School mee dan vroeger. Dat heeft voor een groot deel te maken met mijn totaal andere kijk tegenover het een en ander dan de tendens hier lijkt te zijn. Dat botst, zoals hier ook blijkt. Ik heb het voorbeeld wat je noemt dus niet gelezen. Ik heb van dichtbij wel zoiets meegemaakt. Moeder had 6 kinderen en moest voor al die 6 kinderen een Sinterklaascadeau maken. Niet zomaar simpel iets, nee daar kwam heel wat handigheid bij kijken en materiaalkosten. Ze heeft die dingen vervloekt. In vond het persoonlijk ook een idioot plan. Een plan wat voor mij opzichzelf stond. Het had niets te maken met wat de school verder deed en ook niet wat er op onze school gebeurde. Ik trek dat niet gelijk naar 'wat ZE allemaal niet bedenken om het ons (werkende) ouders moeilijk te maken. Als een ánder iets vervelends heeft meegemaakt op school is dat niet mijn probleem heel onaardig gezegd. Dan is dat een probleem wat op de betreffende school moet worden aangepakt en daar wens ik de ouders alle succes bij toe.

Vic

Vic

13-12-2009 om 15:35

Met een glimlach

Bij ons op school is het kerstdiner dit jaar op woensdag, in plaats van donderdag. Helaas hebben zowel mijn werkgever als de school naar mijn bezwaren voor de donderdag geluisterd, waardoor ik nu alsnog de kerstborrel op mijn werk mis (die is ook ineens op woensdag). Ach, Kerst is maar een keer per jaar, dus ik heb woensdagmiddag vrij genomen, en draai met een glimlach die hapjes in elkaar. Wel voor beide klassen hetzelfde overigens Tussendoor moet ik nog met een kind naar een sporthal voor de griepprik. Hopelijk gaat dat net zo snel als vorige keer.
De kinderen kijken ontzettend uit naar het kerstdiner. De feestjurkjes/rokjes hangen al klaar en ze vinden het super om met de hele klas te eten, in het donker met kaarslicht.
Mijn glimlach geldt overigens niet voor sponsorlopen, schoenendozen, veilingen voor het goede doel, surprises knutselen voor de kleuters en allerlei andere m.i. overbodige activiteiten waar ouders voor opgetrommeld worden (en je toch meedoet omdat je niet wilt dat je kind als enige afhaakt).

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 15:42

Kaatje

Bij het VO houden ze ook geen rekening met de ouders, tenminste niet met iedere situatie apart. Ik heb last van het feit dat ze van jan met de pet uitgaan die om half 7 de warme maaltijd in hun maag heeft zitten en rustig naar school kan rijden. Ik heb laatst telefonisch gevraagd of daar rekening mee gehouden kon worden, dat ónze afspraak in ieder geval rond 8 uur gepland kon worden. Hij zat bijna te zuchten aan de telefoon. Ik merk aan jou en anderen dat de druk van het VO veel lager is dan op het BO. Dat is waar, maar wat een VO school van je verlangt is vind ik net zo storend voor werkende ouders als op het BO. Als het de werktijden overlapt danwel daar te strak op gepland staat zit je soms ook met een probleem. Eis ik nu een mening van jou waaruit blijkt dat je dat waardeloos moet vinden? Nee. Jij beleeft dat namelijk niet zo, omdat je niet tegen dat probleem aanloopt.
Als ouder mag je een MR lid vragen een probleem op de agenda te zetten. Maak daar gebruik van als je iets dwars zit.

Iets bijbrengen

Kaaskopje: "Ik ben overigens niet zo star dat ik niet in ben voor nieuwe tradities. Ik vind het niet zo vreemd dat in de bijna 49 jaar van mijn bestaan er ook nieuwe tradities bijgekomen zijn."
Oh, er komen genoeg nieuwe bij. Maar er gaan er geen af, dat is het lastige.
Knurf: "Dat MOET niet, maar je kiest toch zelf die school uit voor je kind? Ik heb bewust gekozen voor een school die veel extra dingen doet, dna moet ik ook niet zeuren als dat tot bijdragen, hulpvragen of wisselingen in het rooster leidt. Wel de lusten, dan ook de lasten."
Ik heb de school voor mijn kinderen uitgekozen op de kwaliteit van onderwijs en ik neem aan dat de meeste ouders dat gedaan hebben. Ik weet ook dat er ouders zijn die gewoon de school die het dichtst bij hun huis staat, hebben genomen. Maar als veel ouders het als een last ervaren dat er zoveel van schooltijden wordt afgeweken en dat er zoveel creatieve inbreng wordt verwacht van ouderszijde, waarom zou school daar dan geen rekening mee houden? Ik verwacht de creatieve inbreng van school en voornamelijk binnen de reguliere schooltijden.
Kaaskopje: "School is bedoeld om schoolkinderen iets bij te brengen en in opzet niet om ze op te vangen als ouders werken. Dat daar tegenwoordig iets voor geregeld moet worden is heel erg praktisch, ik zou daar misschien ook gebruik van maken, maar als ouder ben je toch echt de hoofdverantwoordelijke die oplossingen moet zoeken als dat een keer nodig is."
Kijk, dat is de essentie. Wat breng je ze bij met al die nieuwe tradities, die bovendien groots en buiten schooltijd moeten? Want nogmaals, ik kan het allemaal wel leuk vinden en ik kan het meestal wel regelen, maar ik wil dat mijn kinderen fatsoenlijk onderwijs krijgen. Dat is de essentie van wat ik van school verwacht.

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 19:25

Gesprekken op de vo-school

Kaaskopje, in mijn jarenlange ervaring op 2 VO-scholen zijn er maar één ouderavond door school, één ouderavond door de OR en twee keer rapportgesprekken waar je naar toe kúnt gaan.
De eerste ouderavond is vaak een thema wat voor het leerjaar van jouw kind van toepassing is: gaat mijn Jantje naar havo of vwo en wat dan? Welk profiel moet mijn Pietje kiezen? Klassieke talen op het gymnasium, waarom wel, waarom niet?
De ouderavond door de OR gaat over een thema wat zij belangrijk achten, die kun je gerust skippen.
De rapportbesprekingen: daar kun je drie docenten te spreken krijgen (op school zoon zelfs voor een royale 7 minuten per docent), maar eigenlijk doe je dat alleen als er "iets" is. Het 10-minuten-gesprek op de basisschool heeft een veel verplichter karakter, dat is echt raar als je daar niet naar toe gaat. Ik ga lang niet altijd naar die gesprekken toe.
Maarre..........waarom heb je wel begrip voor (leerkrachten van) een BO die geen rekening houden met werkende ouders en zucht je over leerkrachten van het VO die er geen rekening mee houden dat niet iedereen om 18.30 klaar kan zitten? Dat kun je toch gewoon even regelen? Hoort er bij hoor, had je maar een andere school moeten kiezen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 20:14

Genista

Ik begrijp je vraag hoor, maar de kwestie is dat het niet buiten schooltijd ís. Ze verleggen de schooltijd alleen van de middag naar de namiddag/avond. Het zijn dus officiële uren. Daarom verbaas ik me ook zo over de suggestie om het op woensdagmiddag te doen. Waar moet je dat dan weer mee compenseren? Vrij geven mag niet, want dan raakt werkend Nederland in paniek.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 20:23

Tirza

Ik gaf met mijn voorbeeld eigenlijk vooral aan dat het bijna niet te doen is om het voor iedereen persoonlijk naar de zin te maken. Ik sla op de VO scholen (ook ruime ervaring) meer dan de helft over en dat heeft voor een groot deel te maken met het onpraktische getimede tijdstip waarop het begint. Dan is de afweging 'is dit belangrijk genoeg?' wel heel snel gemaakt voor mij en man. Daar heb ik mijn dochter(s) ook niet mee, omdat het iets voor de ouders is en niet voor haar/hen. Man is afgelopen week 2 maal meegegaan naar zo'n 10 minutengesprek. Helaas bij ons wel nodig om te gaan en vervolgens naar een Open dag. Verplicht om te gaan (dat is echt een verplichting vanuit haar huidige school waar je niet van kunt zeggen dat je geen zin hebt). Ik moest werken. Hij ging dus heen. Mijn vraag: waarom in vredesnaam in de avond en niet op zaterdag? Zo zie je maar weer: ook hier wel eens klachten, maar we doen het allemaal braaf.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 20:24

Foutje

Hij is natuurlijk niet 2 keer mee geweest naar zo'n 10 minuten gesprek

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 21:15

De kinderen

krijgen vrij omdat het kerstdiner een schoolactiviteit is die in schooluren plaatsvindt. Aangezien (zo denk ik tenminste dat het ontstaan is) het in de avond donker is waardoor het diner in sfeervol kaarslicht kan plaatsvinden en een diner tenslotte pas diner heet als het avond is, hebben ze ervoor gekozen de schooluren waarin die activiteit moet plaatsvinden naar de avond te zetten en die in de middag vrij te geven. Ik praat nergens over dat de onderwijzers gecompenseerd moeten worden... de kinderen!
Even om aan te geven hoe persoonlijk het is wanneer het handiger is: ik had elke woensdag zwemles. Speciaal zo gepland omdat ze dan vrij waren. En ik snap echt niet wat er zo handig is aan de woensdagmiddag. Maar goed, dat vind ik.
Ik denk dat ik een aardig beeld heb van hoe de werkuren van de onderwijzers eruit zien. Je weet hoe wij wonen, ik heb in de MR gezeten en ik heb een dochter die er al jaren in meeloopt via stages. Onderwijzers hebben woensdag in ieder geval vrij van school. Een aantal blijft iets langer om bepaalde klusjes af te maken. Of ze thuis nog werk nakijken of voorbereiden op woensdagmiddag zal afhankelijk zijn van wat nodig is.

Annet

Annet

13-12-2009 om 21:33

Grappig kaaskopje

Jij hebt bezwaren tegen de tijden van het VO dat ouders verwacht worden. Die tijden vallen in duur en aantal per jaar in het niet bij de tijden en aantal keren die verwacht worden van ouders in het BO.
Toch vind jij het beslag op ouders in het BO normaal en in het VO niet. Je zegt dat het VO geen rekening houdt met ouders die niet vroeg in de avond eten. Andere ouders vinden dat het BO geen rekening houdt met werkende ouders overdag.
Ik denk dat hier sterk meespeelt dat jij niet werkte in de periode dat jouw kinderen in het BO zaten (en dat je vlakbij school woonde). Nu werk je wel en zitten je kinderen op het VO.
Wat ook meespeelt is het generatieverschil. Mijn oudste is 12 (brugklas VO). Toen zij op het BO begon, bleven er nauwelijks kinderen over en gingen er maar enkelen naar de BSO.
Jongste is 7. Van zijn klas blijven heel veel kinderen 3-4 keer per week over. Er gaan ook gemiddeld 8 kinderen uit zijn klas naar de BSO. Dat is een wereld van verschil met oudste. Dat betekent ook dat je op sommige dagen van de week niet zo makkelijk meer andere ouders vindt om te helpen opvangen. Die werken namelijk ook.
Ik vind het VO ook een verademing. Ja, we zijn al naar een ouderavond geweest en naar 10-min gesprekken. Maar voor ons als werkende ouders (laat etend) is dit goed te regelen. Eén van ons gaat erheen, de ander blijft bij de kinderen. De tijden zijn laat genoeg om het mogelijk te maken dat de andere ouder ook thuis is van het werk.

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 22:52

Tja

Toch ken ik een school die het doet Die gebruiken de woensdagmiddag/avond voor het eten en oudergedoe en de donderdag om gezellig samen te weetikveelwatten, playbackshow ofzo, en dan vrijdag beetje opruimen DVDtje kijken, 12 uur uit.

Ik weet het nog beter gemaakt. Gewoon op vrijdagavond doen. Vrijdagmiddag zijn ze toch al vrij.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 23:03

En dat over twee uurtjes kerstprogramma

Annet, je zou zomaar gelijk kunnen hebben dat ik geen bijgewerkt beeld heb van de hoeveelheid kinderen die naar de overblijf of bso gaan. Mijn dochter was laatst thuis en het viel haar op dat er ondanks alles nog steeds heel veel ouders op het schoolplein stonden om hun kind weg te brengen danwel op te halen. Er zijn ook best veel ouders die hun werkrooster zo aan kunnen passen dat ze er ook staan. Het fenomeen 'ouder haalt of brengt kind' is nog láng niet uitgestorven.
Dat ik het VO erbij gehaald heb is is om aan te geven dat op welke school je kinderen ook zitten er momenten zijn die voor ouders niet praktisch zijn. Als je kind op een school in de directe omgeving zit is dat minder lastig dan voor kinderen die er een stukje voor moeten reizen. Feit is dat je er vaak voor moet schipperen. Ik aanvaard dat. Soms met wat gepruttel, meestal zonder enig commentaar.
Ik heb wel een beetje ervaring met de combinatie kinderen en basisschool gehad. Ik heb in die periode een half jaar 'op school' gezeten en een aantal maanden gewerkt en toen moest ik dus ook aan de oppas en overblijf. Mijn oppas was de oma van een klasgenootje van mijn dochter. Het hoeven geen ouders te zijn. Er zijn andere mogelijkheden.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 23:05

Pelle

Op wélke avond je het kerstdiner ook organiseert school móet daar tijd voor teruggeven. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen? Niks zielige kindertjes. Daar heeft het niets mee te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 23:06

Tirza

dan rij je de ouders die de auto al ingepakt hebben weer in de wielen...

Onzin

Kaaskopje:"Op wélke avond je het kerstdiner ook organiseert school móet daar tijd voor teruggeven. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen? Niks zielige kindertjes. Daar heeft het niets mee te maken."
Als dat waar zou zijn dan zou nablijven ook gecompenseerd moeten worden. Jippieeee! Schooltijd is niet als werktijd voor de leerlingen. Bovendien is het niet verboden om buiten schooltijd dingen op school te organiseren waar de schookinderen op af komen.
Pelle:"Er is een minimum aantal lestijduren, geen maximum op de basisschool! "
Zo is het. Dat minimum geldt bovendien voor de school en gaat over subsidierechten. Er bestaat geen minimum aantal uren voor de kinderen. Als de school te weinig uren geeft, krijgen de kinderen geen straf.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2009 om 02:32

Miriam en pelle

Nou okee, zo was het bij ons op school wel. Ze kregen vrij omdát ze schooltijd in de avond kregen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2009 om 02:34

Drommels

Begin lekker op tijd en hou de volgende dag vrij. Mijn kinderen worden niet blij van een middag bankhangen.===
Wat doen ze de volgende dag op zo'n lange vrije dag dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2009 om 12:18

Nee pelle

Ik heb de dingen die onze school deed altijd erg gewaardeerd en beslist niet als teveel ervaren. Ik zou er nu met alle liefde vrij voor organiseren, of in mijn omgeving naar een oplossing zoeken. Ik word zelfs een beetje boos over zo´n opmerking. Maar beschouw dat maar als mijn probleem.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2009 om 01:29

Pelle

We komen hier niet uit, dat lijkt me een juiste conclusie. Ik heb er niet zoveel zin in om daar nog lang over door te gaan. Ik zal het altijd normaal blijven vinden dat er tot een bepaalde mate een beroep op ouders wordt gedaan. En als je niet kunt, dan kún je gewoon niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2009 om 01:36

Drommel

Jammer dat ze vrije uren zo negatief zien. Mijn dochters zagen juist mogelijkheden in vrije uren/vakantie. Dan konden ze nóg meer spelen (met eigen vriendinnen) en allerlei dingen doen die anders niet konden. Zo zie je maar weer... ga ik er toch echt serieus op in

reina

reina

16-12-2009 om 07:07

Drommels (ot)

"Zo'n extra middag vrij vergroot het lijden alleen maar." Ik neem aan dat dat met een knipoog is ? Mijn kinderen vonden school heel leuk, maar vrij nóg leuker (ik ook trouwens ) en zo hoop ik ook dat mijn leerlingen het zien. Natuurlijk is het voor ouders soms best lastig, dat weten de meeste leerkrachten overigens ook, want velen van hen zijn ook ouder ...

Vrij

Ik ben erg blij dat onze school zo verstandig is geweest de kinderen de volgende ochtend een uur later naar school te laten komen, in plaats van de middag ervoor vrij te geven. Hadden ze - in hun springstuiterig opgewonden voorpretstemming - vooruit moeten slapen ofzo? Gelukkig niet, gelukkig konden ze enigszins uitslapen, dat hadden ze veel harder nodig! Maar de kerstviering was leuk.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2009 om 03:17

Genista

Bij ons kregen ze dubbelop, dus én 2 uurtjes eerder uit in de middag én een uur uitslapen de volgende dag. Ik hoorde vanmorgen dat ze het nog steeds zo doen. Met Sinterklaas krijgen ze ook een uurtje uitslaaptijd als Sint middenin de week valt.
Ik kon gisteravond niet anders dan weer concluderen dat het gewoon een erg leuke traditie is. Al die schoolramen waarachter de kaarsen branden, het licht gedimd is en een feestelijke stemming op het schoolplein. Zo´n sfeer krijg je niet midden op de dag.

amk

amk

19-12-2009 om 17:08

Geen vrij

maar er wordt de dag erna een aangepast programma gedraait. Dit jaar special event: het sneeuwballen gevecht.

En het is natuurlijk niet een feest tot diep in de nacht. Het wordt hier op de verschillende locaties op verschillende tijden gevierd. De kleuterlocatie van mijn dochter van 5 tot 7 (ok, het liep door de gezeligheid en het speciale karakter uit tot 8 uur)
Bij de bovenbouwlocatie van 6 tot 8, en bij de andere 2 locaties (gr 1t/m8) van half 7 tot half 8. De meeste kinderen kunnen het naar mijn idee prima aan om eens eenhalf uurtje later als gewoonlijk naar bed te gaan zonder te hoeven uitslapen de volgende dag. Of het is al afgelopen voor hun gewone bedtijd.

Daarom is het in mijn ogen logischer een middag vrij te geven omdat alles klaargezet moet worden dan om 's morgens vrij te geven.

Amk

Iedereen zal wel reageren vanuit zijn eigen situatie, maar ik heb nu eenmaal drie slaapkoppen. De jongste twee (7 en bijna 6) slapen nog bijna klokje rond. En het is echt ronduit ongezellig als je ze de hele week al met moeite 's ochtends uit bed wrikt en ze mogen dan nog eens naar een heel late kerstviering (door omstandigheden begon die pas om 20:00, ze lagen pas 9:30 in bed ipv de gebruikelijke 19:00). Zelfs met dat extra uur uitslapen was de vrijdagochtend vriendelijk gezegd niet leuk.
We hebben in de afgelopen jaren, als de kerstviering rond door jou aangegeven tijd plaatsvond (dus veel eerder dan dit jaar) meer dan eens een slapend kind naar huis gesjouwd. Dan vraag ik me toch wel af waarom zo'n avondlijke kerstviering zoveel toegevoegde waarde heeft ten opzichte van een kerstviering onder schooltijd. Dat is geen zure opmerking, maar gewoon een oprecht afvragen.

amk

amk

20-12-2009 om 16:41

Genista

daarom zette ik ook bewust de tijden van de viering er bij. Want hier is het dus echt vroeg op de avond. En dan blijf je veel meer in de buurt van gewone bedtijden.
Mijn marmotje slaapt ook het klokje rond, en liefst nog meer. Maar die valt ook niet eerder in slaap dan dat ze haar bed ziet. Maar als het een enkele keer is dan krijg ik haar haar bed wel uit. Zeker als het 's nachts gesneeuwd heeft. Zo snel als donderdag heb ik haar in tijden niet haar bed uit zien komen.

De reden dat het bij ons 's avonds / eind van de midddag is is omdat het de vaderactiviteit is. De vaders bedienen in oberkostuum de kinderen. Hun aanwezigheid is dus essentieel en aan het eind van de middag makkelijker te regelen. Moeders zijn toch net iets vaker overdag beschikbaar. (die de andere activiteiten vaak doen).
De aanwezigheid van de vaders vind ik wel een toegevoegde waarde. Maar als het een gewone-dezelfde-moeders-als-altijd viering zou zijn dan zou het wat mij betreft ook overdag prima zijn.

uddel

uddel

21-12-2009 om 15:55 Topicstarter

Beetje ot maar...

aangezien ik het draadje gestart ben (wat een reacties zeg!) het heeft wel geholpen de training zoonlief is 2x Nederlands jeugdkampioen geworden!

Wilde ik toch even kwijt(als trotse mam)

Groetjes Uddel

amk

amk

21-12-2009 om 18:09

Gefeliciteerd

wat leuk, en terecht dat je trots bent, dat kunnen niet veel moeders zeggen dat hun kind nederlandskampioen is.

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2009 om 22:49

Ook ot

Uddel, gefeliciteerd! Goed gevoel he? Ik had er in 2008 eentje , in haar eigen discipline. Wij hebben een heel jaar wat eerbiedig rondgelopen. Niet iedereen woont in hetzelfde huis als een NK
Goeie reden om het kerstdiner te missen!

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.