Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Keuze HBO vervolgopleiding: oneens met dochter


mirreke

mirreke

21-11-2014 om 09:58

VWO weinig zin?

Hmm, dat vraag ik me eigenlijk af. Wat ik al meerdere malen heb voorbij horen komen (ik luister veel radio) is dat experts aangeven: laat jeugd in godsnaam zo lang mogelijk een opleiding doen. Want het zit helemaal niet snor op de arbeidsmarkt voor jongeren. Dus als je wat langer bezig bent is de kans dat de arbeidsmarkt voor jongeren aantrekt ook weer groter.

En dan ook: ik vind ze allemaal zo vreselijk jong, en die opleidingen duren allemaal zo kort, zodat ze ook al zo vreselijk jong zijn als ze klaar zijn, en twee studies doen, tegelijk of na elkaar, is nu zo afgrijselijk duur geworden dat eigenlijk niemand dat nog kan. Ik ben eerlijk gezegd juist heel blij dat ons kind VWO is gaan doen. Ze is absoluut niet meer dezelfde persoon als toen ze twee jaar geleden Havo afrondde. Je groeit in deze leeftijdsfase nog steeds enorm. Voor mij is school of een opleiding doen ook intellectueel groeien. Het moet toch niet allemaal een praktische toepassing hoeven krijgen?

Ook als kind straks misschien toch kiest voor HBO, wat maakt dat dan uit? Die jaren VWO heb je dan toch maar in de pocket...

mirreke

mirreke

21-11-2014 om 09:59

Mare

dat klinkt allemaal heel goed!

Fijn! Succes gewenst voor je dochter, wat ze ook kiest.

Mijntje

Mijntje

21-11-2014 om 10:07

barvaux

De startpositie op een hbo is met een vwo beter dan met havo, met meer kans van slagen. Misschien past iets universitairs helemaal niet bij je zoon, dan nog is een vwo diploma op je cv wel beter.

Mijn eega heeft scheikunde gestudeerd en werkt in de ict. Hij heeft er met zijn studie toch wel baat bij, meer dan de hbo-ers in zijn vakgebied.
Ik deed vwo, maar ook een hbo opleiding. Is dat dan zonde geweest?

Emmawee

Emmawee

21-11-2014 om 10:25

Vertrouwen

Wauw wat fijn Mare, deze ontwikkeling. Fijn voor haar om jullie vertrouwen te hebben en fijn voor jullie om te zien dat ze ermee aan de slag gaat.
Dat komt vast goed. Veel succes! Maw.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 10:37

Mooie ontwikkeling

Het komt hoe dan ook goed!

En over de opmerking van Barvaux. Ik ben het daar ook niet mee eens. Hier een zoon in 4 gymnasium die nog niet weet of hij wel naar de universiteit wil. Helemaal prima.
Wat me ook aan de de opmerking stoort, is dat er staat: ik wil en ik wil niet...

Katniss

Katniss

21-11-2014 om 10:43

Ik wil ook van alles

Mijn dochter moet over 2 jaar kiezen en ik zie nu al dat ze heel andere ideeën heeft dan wat ik bij haar vind passen. Ze heeft ook wat van die testen gedaan en uit allemaal komt dat ze iets creatiefs zou moeten doen, ze is ook altijd aan het schrijven, frobelen, filmen e.d. Zelf wil ze het onderwijs in (v.o.). Dat past helemaal niet bij haar, ook qua persoonlijkheid en krachten. Maar ja, probeer dat maar eens op een aardige manier duidelijk te maken.
Het is gewoon ook lullig dat verkeerde keuzes tegenwoordig zulke verstrekkende financiële gevolgen hebben.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 12:01

Maar Katniss

Hoe kun je dat zo zeker weten? Je hebt geen garanties.
Ik ben zelf per toeval het onderwijs in gerold en dat bleek achteraf een prima keuze te zijn. Vele anderen (die er wel een bewuste keuze voor hadden gemaakt) zijn afgehaakt. Er gebeurt nog zo veel, je blijft je ontwikkelen. En overigens komt creativiteit heel mooi van pas in het onderwijs.

Dit is trouwens niet bedoeld als pleidooi voor het onderwijs, maar ik wil er mee zeggen dat je geen garanties hebt en dat je kind zelf achter de keuze moet staan. Het is mooi meegenomen wanneer ouders dat dan ook doen.

Inderdaad is het tegenwoordig qua financiën wel lastiger.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 12:45

tja

Gaan we weer, het ging hier om mijn zoon en die haalt dusdanig hoge cijfers op de havo dat ik niet bang ben dat hij het hbo niet aan kan want in dat geval kunnen we die hele route wel afsluiten van havo naar hbo (hij staat nu een 9,8 voor natuurkunde). Verder mag hij best van mij vwo doen maar hij is totaal niet bezig met iets universitairs en dan vind ik het niet in zijn belang. Dan heb ik liever dat hij stapelt op het HBO met een master en ja dat is wat duurder maar twee jaar langer je kind in huis hebben is ook duur heb ik hier pas geleerd.

Mijn kind is het verder gewoon met mij eens dus daar waar ik zeg wat ik wil is dat ook zijn keuze. Op dit moment wil hij namelijk helemaal niet naar het vwo maar hij begrijpt ook dat hij dat beter kan doen dan zomaar ergens te beginnen. Verder zeg ik niets over jullie kinderen maar moeten jullie daar wel weer over beginnen naar mij. Waarom? Dat is toch jullie beslissing?

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 12:50

Gaan we weer?

Rustig maar hoor.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 12:54

Het kwam zo over

en daar reageerde ik op...

Anoniem

Anoniem

21-11-2014 om 13:56

Toch ook nog...

Wil toch ook nog even reageren op die filmacademie. Ken zelf helemaal niet veel mensen die die opleiding doen of hebben gedaan, eigenlijk maar 1 iemand. Dat meisje was net 18 toen ze zich daar wilde aanmelden en had ook nog nooit iets in die richting gedaan.

Zij heeft zich aangemeld en als ik me goed herinner moest je dan verschillende rondes doorkomen. Zij kwam ze niet allemaal door en kreeg het advies om het voorbereidingsjaar te gaan doen om een portfolio op te bouwen en ook daadwerkelijk vast mee te lopen enzo. Dat heeft ze gedaan en bijna iedereen waar zij mee in het voorbereidingsjaar zat, is doorgestroomd naar de echte opleiding, op een enkeling na, die zelf ook liever niet wilde. Ze hoefde niet via die aanmeldingsrondes door te stromen, maar dat werd gewoon met school geregeld, die haar inmiddels ook kenden.

Nu is ze bezig met de opleiding en de verhalen die ik hoor, klinken erg enthousiast. Zo leren ze bijvoorbeeld ook over de financiële kant die er bij komt kijken en over meer van dat soort dingen. Wat ik begrepen heb, wordt ze echt goed voorbereid.

Dit wilde ik graag toch nog even meegeven ook.

En nog een aanvulling op een tussenjaar in Amerika, is het niet zo dat ze juist op die scholen daar ook veel van dit soort vakken hebben? Zou ze anders niet daar een jaar heen kunnen gaan, maar dan voor dit soort keuzevakken kunnen kiezen, zodat ze zelf kan zien of ze het echt leuk vindt en ook meteen een portfolio opbouwt?

Sawo

Sawo

21-11-2014 om 14:32

leuk

leuk om terug te horen dat je in ieder geval weer in gesprek bent met je dochter. Ze vindt vast wel wat leuks.

groet

Saar

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2014 om 14:36

Nou Barvaux

De stap vwo-hbo is echt zo gek nog niet. Zeker in technische richtingen geeft vwo wiskunde een veel betere aansluiting op het hbo.
Ik heb die weg ooit bewandeld en dat is mij heel goed bevallen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2014 om 14:40

Oh achterhaald zie ik...

Het hoeft niet hoor Barvaux.
Het is maar een optie,

Ik zou mijn kind, indien van toepassing, juist eerder richting vwo adviseren dan richting de marine.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 15:27

ginny

Het ging niet om marine maar marechaussee, je kunt officier worden met havo en dat is waar hij nu mee loopt omdat hij er achter kwam dat wat hij wilde volledig Engels is... ik probeer hem juist uit te leggen dat wat je ook gaat doen je leert nieuwe woorden en of die nu in het Nederlands, Engels of Russisch is maakt niet uit (hij leert makkelijk) en hij moet gewoon eens ondergedompeld worden in het Engels

Maar goed, we hebben nog anderhalf jaar maar als hij echt weet wat hij wil doen is in zijn geval de route VWO-HBO minder handig tenzij hij echt op kamers er voor moet. Daar is hij te jong voor. We zien wel...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2014 om 17:17

Ah marechaussee

En vwo biedt geen betere mogelijkheden?

Maakt verder ook niet uit. Punt is eigenlijk dat zo'n advies, om de vwo-route niet bij voorbaad uit te sluiten, niet helemaal direct aan jou gericht is. Uiteindelijk schrijven de meeste mensen hier volgens mij toch niet direct aan een persoon, het zijn geen een-op-een conversaties, als je weet dat de rest van de wereld ook meeleest.

En bij iedere plus hbo krijg je op informatiedagen te horen dat de route havo-hbo niet optimaal is. Zo was het tenminste vroeger en ik geloof niet dat dat echt veranderd is. En daarom krijg je van die gaan we weer reacties.

En dit is dan de uitzondering die de regel bevestigd: want deze is wel direct aan jou gericht

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 17:58

Ginny

Maar ik heb toch ook nergens gezegd dat je die route bij voorbaat niet moet nemen? Ik heb zelfs gezegd dat het best kan dat mijn zoon dat maar beter wel kan doen.

Daarnaast: zoveel kinderen gaan niet van havo naar vwo (veel havoscholen maken dat ook lastig door geen extra vak aan te bieden) en wat blijft er dan over? MBO4? Iets waar je ook naar toe kan met goede cijfer op kader! Als je echt weet wat je wil en gemotiveerd bent kan er een boel op het HBO en wie weet lijkt de overstap wel zo slecht doordat ze zich teveel richten op VWO. Misschien moeten ze daar eens naar kijken. Overigens stranden er meer MBO4 studenten die naar HBO gaan.

Joost

Joost

21-11-2014 om 20:40

Kunstacademie

Ik praat hier even voor mijn eigen parochie. Ik werk op de Akademie voor kunst en vormgeving St.Joost, onderdeel van Avans Hogeschool. Wij hebben een afdeling Film en zijn een hbo opleiding. We hebben recent onze open dag gehad en hebben in januari/februari meeloopdagen voor o.a.de bachelor opleiding Film, deze zijn vrijblijvend en zonder kosten, Ik weet niet waar jullie wonen maar wij zitten in dezelfde plaats als het NHTV, blijkbaar heeft je dochter geen zin in deze stad maar toch is deze erg leuk voor studenten. In februari hebben we wederom een open dag. Om toegelaten te worden tot onze academie (en andere kunstacademies) dien je te beschikken over een portfio van min. 20 werkenstukken gemaakt in de laatste 2 jaar deze mogen van allerlei disciplines zijn. 2D,3D, illustraties, collages, schetsen, foto's, video,s, af en niet af, ook het proces naar het werk toe is interessant. Een kunstacademie wil inzicht krijgen in iemands beeldend vermogen. Bij de toelating krijg je ter plaatse ook nog 1 a 2 opdrachten en je krijgt vooraf een thuisopdracht. mocht je dochter toch denken aan een opleiding richting film en ze wil naar een kunstacademie moet ze zeker een vooropleiding overwegen. Ze bouwt namelijk in dat jaar een portfolio op en leidt haar naar de toelating (die ze dan nog wel met goed gevolg moet doorstaan). Kortom zonder voorbereidingen is toelating uitgesloten, een portfolio is een must. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Linda K

Linda K

22-11-2014 om 18:37

OT: mirreke

Twee (of drie of vier voor mijn part) studies tegelijk doen is net zo duur als één studie doen.

Lynn

Lynn

22-11-2014 om 18:39

Linda

Moet je dan niet voor elke studie collegegeld betalen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-11-2014 om 19:06

2 studies

Als je een dubbele bachelor doet, betaal je maar 1 x collegegeld, zie bijvoorbeeld hier: http://www.tudelft.nl/studeren/bacheloropleidingen/overzicht-opleidingen/technische-wiskunde/dubbele-bachelor/faq/
Ik veronderstel dat dat overal zo is?
Wil je echter na het afronden van je studie een tweede studie doen, dan betaal je veel hoger bedrag.

Linda K

Linda K

22-11-2014 om 19:30

Lynn

Nee (zie de post van ijsvogeltje). Helaas een wijdverspreid fabeltje. Net als dat je helemaal geen stufi zou krijgen onder de 18. Ook een fabeltje.

Zolang je geen diploma hebt, betaal je 1x wettelijk collegegeld. Na het behalen van je eerste diploma ga je instellingscollegegeld betalen. Dit verschilt per opleiding en is v.z.i.w. 2x tot 10x zo hoog als wettelijk collegegeld.

Sommige universiteiten hebben daarnaast nog een overgangsregeling (gehad?) dat je na je eerste afstuderen nog steeds collegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld mocht betalen zolang je maar met de tweede studie was begonnen tijdens je eerste.

twee studies

Je betaalt geen extra collegegeld voor twee studies mits je tegelijkertijd afstudeert. Maar het is voor hbo instellingen financieel heel onaantrekkelijk als je twee studies doet. Dat betekent in de praktijk dat als je twee opleidingen met toelatingsexamen wilt doen (zoals kunstenopleidingen), dat je geweigerd kunt worden, zogenaamd omdat je niet geschikt bent, in werkelijkheid omdat de opleiding geen subsidie voor je krijgt. Doe je de opleidingen na elkaar dan maak je meer kans op toelating, maar betaal je dus kostprijs. Uitzondering hierop zijn de lerarenopleidingen, die kun je tegen gewoon collegegeld doen ook als je al een dipoma hebt.

Stand van zaken nu?

Hoi Mare,

Ben erg benieuwd waar je dochter uiteindelijk naar toe is gegaan. Onze dochter werd vorig jaar afgewezen voor de Filmacademie en ging toen HBO docent geschiedenis tweedegraads doen, met idee om in 1 jaar propedeuse te halen, zodat ze daarna naar de universiteit zou kunnen, Media & Cultuur. Heeft het helaas op het nippertje niet gehaald en zit nu met de handen in het haar. Weet niet of ze propedeuse nog wil halen in een tweede jaar (heeft het helemaal gehad met die school) of andere hbo-opleiding wil doen. Ook over universiteit twijfelt ze nu. En ook tussenjaar buitenland of zo ziet ze niet zitten. Is ruim 18, maar toch... Je wilt zo graag dat ze het naar hun zin hebben! Hoop dat het vervolg op jouw herkenbare verhaal ons wellicht weer nieuwe inzichten geeft...

Groetjes, Yvonne

Beroepentest

Mijn vriendin wist ook niet wat ze moest kiezen. Na een kwalitatief goede beroepentest, werd het rechten. Dat had ze zlf nooit verwacht maar het werd wel een goede basis voor haar carrière.
Er zijn zoveel opleidingen waar men het bestaan niet van realiseert.

pls

pls

20-07-2015 om 22:42

rechten

En rechten is de opleiding die veel gekozen wordt door jongeren die het nog niet echt weten, heb ik me laten vertellen. Hele brede opleiding

Andernikkie

Andernikkie

21-07-2015 om 00:08

IMEM Breda en Den Haag

Ik ken beide opleiding IMEM en ik zou NOOIT die in Den Haag kiezen. Het is daar rampzalig en ik ken zelfs mensen die een advocaat hebben ingehuurd om nog iets voor elkaar te krijgen.
Breda is goed georganiseerd en ik ken veel studenten die daarna uitstekend terecht zijn gekomen. Breda is bovendien een heel leuke stad om te studeren. En nee, ik heb geen aandelen, maar beroepshalve kom ik daar een paar keer per jaar.

Christel

Christel

23-07-2015 om 09:35

Even omhoog

ik heb dit draadje vorig jaar gevolgd en ben ook nieuwsgierig naar de stand van zaken nu.

Judith

Judith

06-10-2016 om 18:02

Verschrikkelijk

Een van de ergste dingen die je je kind kunt aandoen is haar niet steunen in haar keuzes. Ik denk persoonlijk ook niet dat ze het haalt, zonder steun van haar ouders. Als ze het echt wil, laat het haar dan ten minste proberen. En denk je dat een jaar vooropleiding een verloren jaar is? Ze leert er ontzettend veel, doet er levenservaring op en uiteindelijk kan ze zelf ervaren of de Filmacademie iets voor haar is. Bovendien zeg je zelf dat ze nog zo jong is als ze eindexamen heeft gedaan. Gun haar nou gewoon dat extra jaartje, ze is nog zo jong.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2016 om 09:45

Judith

Dit draadje is niet actueel meer . Ik ben wel benieuwd hoe het nu met dochter van TS is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.