Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Keuze HBO vervolgopleiding: oneens met dochter


Katniss

Katniss

07-10-2016 om 10:03

Twee jaar later

Leuk, zo'n draadje uit de oude doos. Ik zag dat dochter destijds het onderwijs in wilde. Inmiddels is dat alweer achterhaald. Zelfs de studie die ze destijds zeker wilde doen is nu van haar shortlist verdwenen Over een paar maandjes moet ze echt kiezen, en de beslissing is nog niet genomen.
Hoe vroeg in het examenjaar wisten jullie kinderen wat het daadwerkelijk zou worden qua studie?

Marieke

Marieke

08-10-2016 om 16:51

keuze vervolgopleiding

Dochter zit in havo 4 en een jaar geleden waren we aan het zuchten over de profielkeuze; alle vakken positief advies. Geen idee wat ze wilde doen. Gelukkig had de school een goed LOB-programma en zijn we al vroeg naar allerlei vervolgopleidingen gegaan, ons netwerk door gespit en mensen gevraagd met haar te praten over hun eigen beroep. We hebben nadrukkelijk gekeken naar wat ze leuk vindt, waar ze van groeit en gewoon: wie is zij? Waar liggen haar kwaliteiten? En toen kwam als vanzelf het NT en NG-profiel naar voren. Open avond geweest van een hogeschool, het wordt iets met voeding. Inmiddels een jaar verder, havo 4, de onderwijsbeurs en straks weer het open dagen circus, voeding blijft leuk, maar toegepaste natuurwetenschappen lijkt ook mooi. We hebben geluisterd, gepraat, onderzocht, zij heeft geluisterd, gepraat en onderzocht en zelf de keuze gemaakt. Ik ben meer van de talen, aardrijkskunde/geschiedenis dat soort vakken, ik begrijp echt helemaal niets van de exacte vakken, zij vindt het leuk, leert hard en heeft een plan A en een plan B en het kan nog wel tig-keer veranderen. Een tussenjaar is ook niet verkeerd. En hoe erg is als je tijdens het eerste jaar er achter dat je het niet leuk vindt? Jammer van de studiefinanciering, dat klopt, maar verder? Het belangrijkste? Het is haar keuze, haar toekomst, haar leven en niet het onze. Ik ben ook heel wat anders gaan doen dan mijn studiekeuze na de havo aangaf. Nou en? Uiteindelijk gaat 't erom dat je op een bepaald niveau kunt functioneren en dat je werkt kunt vinden wat je leuk vindt, al is dat bij AH achter de kassa. Jammer? Jazeker, maar niet het einde van de wereld. Wist je dat ongeveer 40% van alle afgestudeerden uiteindelijk in een baan belandt die aansluit op hun studie? 60% dus niet!
Laat haar vrij in haar keuze, zeg wat je ervan vindt, maar daar moet het bij blijven, steun haar in háár keuze!

zebra

zebra

09-10-2016 om 11:50

redelijk snel duidelijk

de profielkeuze was snel duidelijk, een op school afgelegde interessetest halverwege havo 3 was hier een bevestiging van hetgene wat zoon al wist, profiel NT (is NT/NG geworden). Aan het eind van dat schooljaar sprak autotechniek (hbo) hem wel aan, we zijn begin havo 4 dan ook naar een open dag gegaan. Maar een aantal maanden later koos hij voor chemie. Met school een soort manifestatie bezocht maar toen was zijn keuze eigenlijk al gemaakt, datzelfde schooljaar ook nog de open dag bezocht (ben meegegaan) en in havo 5 een meeloopdag gehad. Afgelopen maand is hij gestart met de opleiding.

Katniss

Katniss

09-10-2016 om 11:56

Breed of beperkt

Dochter twijfelt nu tussen taalwetenschappen en Koreastudies. Beide erg leuk en geschikt voor haar, maar Koreastudies is natuurlijk wel erg beperkt. Dat heb ik gezegd, wat zij dan opvat als kritiek, maar verder moet ze zelf bepalen wat ze ermee doet. Gelukkig hebben we nog een maand of vijf.

Jaina

Jaina

09-10-2016 om 12:16

Verschilt

Mijn oudste zoon wist al vroeg in het examenjaar wat hij wilde doen. Hij had al een jaar of zo over die studies nagedacht. Dat wist ik overigens niet want hij zei tegen ons steeds dat hij het niet wist of hij noemde een aantal studies op. Aan het begin van het examenjaar deelde hij zijn plannen met ons. Daar zijn we over in gesprek gegaan. Wij hadden geen bezwaar tegen de studies. Wel wilden we liever dat hij dit ergens anders ging studeren dan zijn oorspronkelijke plan. Hij was het uiteindelijk met onze argumenten eens.

De tweeling koos ergens in de loop van het examenjaar. Ik meen zo rond April/Mei werd de definitieve keuze gemaakt. Mijn dochter bestelde van alle universiteiten in Nederland studieboekjes en die werden allemaal uitgebreid doorgenomen. Studies die aanspraken werden opgeschreven en ze zijn ook na een paar open dagen gegaan. Wel was al vroeg duidelijk welke richting ze ongeveer wilden. Iets alfa achtigs. Net als de oudste kozen ze allebei voor een dubbele studie: de een geschiedenis en antropologie en de ander geschiedenis en rechten. Mijn dochter heeft zowel geschiedenis als rechten afgemaakt. Mijn zoon heeft antropologie uiteindelijk laten vallen en geschiedenis afgemaakt. Geen van beiden wist overigens wat ze met hun studie gingen doen.

Mijn andere dochter wist al heel jong wat ze wilde worden. Ze wilde eerst dierenarts worden en rond haar 10de besloot ze dat ze liever mensenarts wilde worden. Ze is ook geneeskunde gaan studeren en inderdaad mensenarts geworden. Ik wilde haar nog naar wat alternatieve studies laten kijken maar dat weigerde ze verder. Dit was wat ze wilde. Zij is altijd heel duidelijk geweest met dat soort dingen (anders dan de oudsten)

Mijn derde zoon koos ergens in de loop van zijn examenjaar een studie die hem wel 'aardig' leek. Meer om van ons gezeur af te zijn dan uit enige innerlijke overtuiging. Dat was ook geen succes. Hij is na twee jaar wat anders gaan doen en toen is hij nog een keer gestopt. De derde studie heeft hij afgemaakt en nu hij heeft hij een hele andere baan dan hij ooit had gedacht maar hij zit hier op zijn plaats. De richting waarin hij uiteindelijk is afgestudeerd was zelfs niet eens in hem opgekomen toen hij nog op school zat (en om eerlijk te zijn bij ons ook niet.)

De vierde zoon had al jong sterke ideeën over wat hij wilde maar dat veranderde wel door de jaren heen. Hij wist wel ongeveer welke richting hij wilde maar niet welke specifieke studie. In het jaar voordat hij examen deed nam hij een beslissing over zijn vervolgopleiding. Omdat we inmiddels in Frankrijk woonden was dit een soort opleiding die je in Nederland niet hebt. Het is een 1 of 2 jarige opleiding die je na afloop van je middelbare school doet om je voor te bereiden op de competitieve examens die je kan doen om toegang te krijgen tot bepaalde opleidingen. Die opleidingen zijn alleen toegankelijk als je dat examen doet en heel goed maakt. De vooropleiding is geen verplichting maar de kans op succes zonder die vooropleiding is minimaal. Dat heeft hij dus gedaan. Hij wist ongeveer welke scholen hem aanspraken. Daar heeft hij examen voor gedaan. Hij is door enkele scholen aangenomen en daar heeft hij zijn keuze uit gemaakt. Dat is dus allemaal erg geleidelijk gegaan.

De jongste twee hebben nog geen keuze gemaakt al wil mijn jongste dochter al jaren ongeveer hetzelfde worden dus wie weet gaat ze dat ook doen. Mijn jongste zoon wil helemaal niks geloof ik dus dat gaat nog wat worden. Mijn nichtjes zijn nog in de fase van wilde en niet altijd realistische plannen.

Jaina

Jaina

09-10-2016 om 12:19

Katniss

Korea studies is inderdaad heel specifiek. Is ze al bij een open dag gaan kijken? Wat voor soort banen zit ze aan te denken? Spreekt ze al wat Koreaans? Ik denk dat dit het soort studie is wat vaak mensen trekt die al een band hebben met Korea door bijvoorbeeld hun afkomst of doordat ze daar gereisd/gewoond hebben dus misschien dat wat voorkennis wel handig is. Maar dat zijn het soort dingen waar je bij een open dag wel achterkomt. Zeker bij zo'n specifieke studie zou ik een open dag zeker aanraden. Het is natuurlijk geen rechten waarbij je ook zonder open dag wel een idee hebt van wat je gaan studeren (al is ook dan een open dag zeker aan te raden)

Triva

Triva

09-10-2016 om 13:23

Jaina

Een open dag aanraden lijkt me wat overdreven, wie gaat er nu naar zoiets toe zónder open dag? Een meeloopdag, dat zou ik zeker aanraden. Mijn zoon heeft dat twee keer gedaan en dan spreek je tenminste mensen over dingen die bij een open dag helemaal niet aan bod komen. Hij heeft daardoor een studie laten vallen die hij al 2 jaar wilde.

Jaina

Jaina

09-10-2016 om 13:29

Triva

Misschien niet naar Korea studies maar ik heb elk jaar studenten die nooit bij een open dag zijn geweest. Die alleen op basis van een folder/internetsite/familie/vrienden/docenten de keuze hebben gemaakt. Dat is wel een veel algemenere studie natuurlijk. Dus wat dat betreft zijn er meer dan genoeg mensen die niet naar een open dag gaan. Wat niet altijd heel erg rampzalig hoeft uit te pakken. Zoveel zegt een open dag ook weer niet altijd. Maar bij Korea studies zal dat wel veel minder zijn natuurlijk. Dat is een studie die je veel bewuster kiest dan een meer algemene studie.

Triva

Triva

09-10-2016 om 13:59

Jaina

Mijn punt is vooral dat 'die soort dingen' waar jij het over hebt niet boven hoeven te komen op een open dag. Net als bij een middelbare school: bij een open dag zetten ze hun beste beentje voor en hoor je alleen maar positieve dingen.

Daarnaast: ik vind het dus te weinig om alleen naar een open dag te gaan dus alleen dat adviseren heeft weinig zin maar ik snap nu jouw uitgangspunt: ivm studenten die helemaal niet zijn geweest is een open dag al heel wat

zebra

zebra

10-10-2016 om 11:58

beste beentje voor zetten

op de middelbare school waarop onze zoon zat, houden ze in het najaar een avond waarop alleen de leerlingen van de 2e fase mogen komen, dus geen ouders! Die avond komen er veel oudleerlingen, nu inmiddels studenten dus. De leerlingen kunnen dan bij die studenten aanschuiven om vragen te stellen over de betreffende opleiding, de hogeschool of universiteit, voor- en nadelen van de studie en meer van zulk soort zaken.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-10-2016 om 20:57

Oudste heeft lang getwijfeld

Oudste heeft lang getwijfeld tussen 2 enigszins verwante studies. Uiteindelijk pas een paar weken voor de uiterlijke inschrijfdatum echt een keus gemaakt, en hij is super gelukkig nu! Studeert redelijk hard, en doet er veel naast, woont met 2 goede vrienden op kamers en komt ook nog af en toe thuis.

Jongste zit nu in het examenjaar. Hij doet de vooropleiding conservatorium erbij (1 middag/week) dit jaar, maar heeft inmiddels min of meer besloten dat dat het toch maar niet gaat worden. Het leven als beroepsmuzikant is zwaar en onzeker, en de studie is vreselijk zwaar met heel veel saaie eenzame instrumentstudie-uren in een studie-cel. Hij zou het kunnen, daar ben ik van overtuigd. Maar hij kan ook heel veel anders, nu alleen nog kiezen wat het dan gaat worden. Toch nog maar wat extra open dagen bezoeken...Zal iets in de richting economie/wiskunde worden waarschijnlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.