Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-06-2012 om 19:22
Onze zoon zit nu in groep 7, heeft dyslexie (niet zeer ernstig, maar hij heeft er "voldoende" last van), is geen denker, maar heeft ook geen gouden handjes.
We willen graag hem een soort beroepskeuze test laten doen , om er achter te komen waar z'n talenten liggen, om zo voor hem op het beste vervolgonderwijs te komen. Overigens wil zoon zelf desgevraagd het liefst huisman worden (is pa nu ook).
Wie weet een instituut/instelling waar je dat betrouwbaar kunt laten doen, liefst regio Zeeland. Ik heb al gegoogled maar kwam er niet goed uit: of "gratis" of echt schoolgebonden en we willen graag neutraal advies
Alvast bedankt, Nina
07-06-2012 om 22:36
Jong
De enige testen die ik ken in die richting zijn de Beroepen Interesse Test en de Differentiële Aanleg Test (iets breder als je BIT), maar die zijn bedoeld voor kinderen vanaf respectievelijk de tweede klas vo en de brugklas. Daar is jouw zoon nog te jonge voor.
Ik denk dat de reden van het ontbreken van beroepskeuzetesten voor de leeftijdsgroep van jouw zoon is dat kinderen op die leeftijd zich nog zo in interessen en vaardigheden ontwikkelen dat er op die leeftijd weinig van te zeggen is.
Zelf weet je al een hoop. Dat je kind geen uitgesproken boekenwurm is en geen handige harry. Zijn schoolcarriere tot nu toe zegt ook wel wat, je zal niet hoeven dubben of gymnasium of vmbo-kader nou de beste keuze zal zijn. En gelukkig is de keuze voor een school niet meteen een eenrichtingsweg. Pas op zijn vroegst na twee jaar moet er een richting gekozen worden. Dan heeft je zoon kunnen proeven aan specifieke vakken en zal hij zelf ook wel een mening of voorkeur hebben voor het één of het ander. Voor een groot deel zal het zichzelf wel wijzen. Maar als je meer handvatten wil, kan je een psycholoog/orthopedagoog raadplegen voor advies.
skik
08-06-2012 om 16:35
Eerst naar vo
Zolang je kind nog op de basisschool zit zijn er geen opties voor beroepskeuzetesten volgens mij. Ze lijken me ook niet betrouwbaar op die leeftijd, kinderen veranderen soms nog zo veel.
De meeste VO scholen begeleiden de keuzen van richting/profiel en vaak hoort daar ook een test bij. Maar dat is meestal tweede(VMBO) of derde(HAVO/VWO) jaar van de middelbare school.
Maar nu is het wel belangrijk om te bedenken welk traject een optie voor jullie kind zal zijn.
VMBO en daarna MBO, VMBO-T en dan HAVO of HAVO en daarna HBO of MBO, VWO en universiteit?
Heel veel zal afhangen van hoe de cito gemaakt wordt in groep 8 en van hoe jullie zoon afgelopen jaren presteerde op de toetsen voor het LVS. Heb je enig idee waaraan je moet denken qua schooltype dat zou passen
bij de capaciteiten van jullie zoon?
Mocht het VMBO worden, dan lijkt het me verstandig om een school met zo veel mogelijk verschillende sectoren te kiezen. Al weet ik als zeeuwse dat je waarschijnlijk weinig te kiezen hebt aan scholen.