Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kind (10) dwingen op de foto te gaan


angel3

angel3

12-04-2016 om 17:08

lieverdje

Heb ik ergens het woord fijn genoemd? misschien wel.....Maar ja dan wordt het een discussie over wat is fijn, net als smaak daarover valt niet te twisten. En alles staat of valt met de leerkracht voor de groep. Maar mijn mening is wel dat als de leerkracht goed jenaplan is opgeleid en de visie wordt goed doorgevoerd dat dit over het algemeen fijne scholen zijn vanwege de sfeer en het leefklimaat. Maar goed kan het zeker zo zijn dat iemand dat niet fijn vindt natuurlijk De buurvrouw hier vindt hun op prestaties gerichte school een fijne school want veel structuur en alle neuzen dezelfde kant op. Daar is ook wat voor te zeggen. Maar in het licht van deze discussie in dit draadje durf ik wel te zeggen dat het iha fijne scholen zijn.

Goudvis

Goudvis

12-04-2016 om 17:30

jenaplan

De beschrijving die Angel3 geeft komt helemaal overeen met mijn eigen Jenaplan-ervaring. Als ik opnieuw een school moest kiezen, dan werd het weer Jenaplan. Ook als ik de verhalen van andere ouders (van andere scholen) hoor. Lijkt aan de verhalen alsof de presaties daar meer worden gewaardeerd dan de persoonlijke ontwikkeling.

margaretha

margaretha

13-04-2016 om 11:03

tegengeluid

Wij hebben de kinderen juist van een jenaplan school afgehaald om verschillende redenen. Onze ervaring is dat een school een goede school is als de leerkrachten goed zijn, niet of er een etiketje op een school plakt.
Het is nog steeds zo dat er dingen gemeenschappelijk gedaan worden, als kind maar ook als volwassene en dat betekend je soms aanpassen. De wereld is al teveel op het individu gericht. (waarmee ik de voorbeelden die genoemd zijn door jullie niet goedkeur, de leerkrachten hadden het anders moeten aanpakken)

lieverdje

lieverdje

13-04-2016 om 13:24

jenaplan

Ja, maar waarom moet er dan weer zo expliciet bij gezegd worden "bij ons op de Jenaplanschool...." Ik vind dat niet terzake doen. Alsof jenaplanonderwijs garant staat voor kwaliteit; dan was het hele onderwijs al overgegaan op die stroming!

Misschien een persoonlijk dingetje, maar ik word altijd een beetje iebel van dat gedweep met jenaplan, montessori of vrije school

Moni

Moni

13-04-2016 om 13:44

Hier twee basisscholen meegemaakt

(openbaar en katholiek).
Op beide scholen werden kinderen niet gedwongen om zich te verkleden of een rol te hebben in de musical. Bij dat laatste dan wel een taak achter de schermen of bij de voorbereidingen.

Waar wel op gelet werd, was dat kinderen ook klapten voor een kind dat niet populair was of zelfs gepest werd. Oftewel je mag je vrijheid om iets niet te willen niet misbruiken door een ander er kwaad mee te doen.

Debbie

Debbie

13-04-2016 om 21:40

eens oneens

Dat je kind niet op de foto wilt vind ik zijn goed recht dat zijn dingen die je een kind niet moet verplichten.

De reactie van Li vind ik dan wel apart het gaat niet zo zeer om klappen voor de inhoud van een spreekbeurt maar misschien ook wel dat het knap is dat iemand voor de klas een spreekbeurt doet. Dus dat de kinderen dan voor elkaar klappen vind ik meer dan logisch.

angel3

angel3

14-04-2016 om 13:12

Lieverdje

Ja kan ik me voorstellen. Toch denk ik dat het deels wel relevant is omdat het verankerd zit in de kernwaarden van die scholen. Waarom is dat gedweep? Duidelijk dat daar een allergietje zit maar wat mij betreft geen gedweep maar feitelijke constatering waar je dus voor kunt kiezen. Je kiest waar je je denkt dat jij en kind het prettigst bij voelen...

Elfje65

Elfje65

14-04-2016 om 22:00

Geen gedweep

Het zijn gewoon de kernwaarden van dit soort onderwijs. Het gaat natuurlijk veel verder dan niet willen schminken
Daarbij zeg ik niet dat er op andere scholen minder mee om wordt gegaan. Echt niet en het is ook zeker bepalend welke leerkracht voor de klas staat.

Li

Li

15-04-2016 om 09:24

Debbie

Dat vind ik dan weer apart: dat je zo'n straf normaal vindt, dat de juf een verlegen kind te kakken zet. Maar goed, iedereen z'n eigen opvoedmethodes.

Stenna

Stenna

16-04-2016 om 11:32

jenaplan

Nadeel van jenaplan vond ik altijd dat kinderen dan 3 jaar lang dezelfde leerkracht hebben. Je kunt altijd een juf treffen waar een kind niet goed mee overweg kan, maar normaal is dat dan maar een jaar. Bij Jenaplan zit je er meteen 3 jaar bij. Of is dat helemaal niet (meer) zo? Heb het eigenlijk al lang niet meer gevolgd?

Elfje65

Elfje65

16-04-2016 om 13:11

Stenna

Je zit met 2 jaargroepen bij elkaar. Dat wil niet zeggen dat je 2 jaar dezelfde juf hebt. Al naar gelang de noodzaak/behoefte/grootte van de jaargroepen wordt daar in geschoven. Montessori is 3 jaargroepen. En ook dan kan je met wisseling te maken krijgen.

angel3

angel3

16-04-2016 om 14:16

stenna

Bij ons is dat over het algemeen wel zo dat dezelfde juf/meester bepaalde klassen doet. Maar er wordt weleens in geschoven of de combi's van de klassen worden toch anders ipv 3 jaargroepen, 2 bijvoorbeeld of een 5/6 groep en een 6/7 groep en een 7/8 groep bijvoorbeeld. Al naar gelang de verdeling van de kinderen.
Wat ik juist een zeer groot nadeel vind van reguliere scholen is dat de KINDEREN 6 of 8 jaar lang ofzo bijelkaar zitten. Je zou maar een klote klas hebben met een slechte dynamiek. Zit je daar fijn 6 jaar tussen. Het kind wordt dan zo vast gezet in een patroon met anderen en frame (lijkt mij) door andere kinderen. Jij BENT een xyz type, jij bent een zus en zo kind. Juist door instroom en uitstroom in combi groepen verandert de dynamiek in de groep elk jaar. En dat vind ik over het algemeen erg positief uitpakken omdat leerkrachten elke keer opnieuw daarin moeten investeren. En de kinderen ook

Debbie

Debbie

16-04-2016 om 16:17

Li ik heb het helemaal niet gehad over dat ik de straf normaal vind ik denk dat geen enkele ouder een straf als zoiets normaal zal vinden.

Maar ik vind dat kinderen best voor elkaar kunnen klappen daarmee zeg ik niet dat het normaal is dat jou dochter zo'n straf heeft gehad.

Goudvis

Goudvis

16-04-2016 om 19:37

Jenaplan

Normaal werken ze op een Jenaplanschool met groepen van 3 jaar. De kleuters 2 jaar. Vaak is het wel veranderd, dan werken ze met 2 jaar door elkaar bij de hele schoolcarriere.
Heel veel.lessen zoals rekenen en taal worden echt per.jaargang gegeven. Dus bv. heel groep 4 of 7 zit een groot deel van de dag bij elkaar. En een deel van de dag werk je in je "stamgroep" met de andere jaargangen. Je leert dus heel veel kinderen kennen en je helpt elkaar. Je kunt ook met je beste vriend die ouder of jonger is in de stamgroep zitten. Elk jaar wisselt het gezelschap. Ja, je hebt meerdere jaren dezelfde leerkracht van je stamgroep, maar je gaat vaak naar een andere juf of meester. Iedereen kent elkaar. Je moet daar wel een beetje tegen kunnen als.kind, maar meestal pakt het goed uit.

Lieverdje

Lieverdje

17-04-2016 om 16:28

hier ook

hier zitten de kinderen ook op een school (geen Jenaplan of andere specifieke stroming) waar 2 jaargangen bij elkaar zitten. Dus ook elk jaar een wisseling van samenstelling van de helft van de klas, inderdaad om vastgeroeste patronen en pesten te voorkomen. Soms worden zelfs de halve vaste groepen (waar je altijd bij in de klas zit, zeg maar) door elkaar gehusseld als er een slechte groepsdynamiek is.

Maar ook hier het nadeel dat je 2 jaar bij een leerkracht kunt zitten die je niet zo ligt. Het voordeel is weer dat je óók twee jaar bij een heel fijne leerkracht kunt zitten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.