Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Adrian

Adrian

14-03-2019 om 17:50

Kind 7 langzaam leren - Speciale onderwijs?

Hoi,

Ik heb een zoon van 7 jaar in groep 4. Al haar cijfers zijn onvoldoende. Zijn juf zegt dat ze langzaam leert en waarschijnlijk blijft ze zitten. Tot hier geen probleem.
Ze zegt ook als hij volgend jaar goed doet op groep 4 dan heeft hij weer gaat blijven zitten op Groep 5 omdat hij dan langzaam leert.

Hij volgt nu prive les en gaat beter. Ik ben nu bang dat de school hem naar speciale onderwijs sturen.

Mijn vraag is of ze dat nu kunnen doen? Ik wil graag dat hij nog een jaar probeerd en dan kunnen we naar kijken.

Hebben jullie enige idee?

Alvast bedankt.

Adrian

Waarom

Blijven zitten is alleen nuttig als daarmee de achterstand opgelost kan worden en hij daarna weer in het programma mee kan in groep 5. Maar als hij na blijven zitten in groep 5 weer achter gaat lopen, dan schiet je er niets mee op. Je kan niet elk jaar overdoen. En om het nog een jaar aan te kijken en dan alsnog overstappen, lijkt mij tijdverspilling en frusterend voor je kind.

Waarom ben je zo tegen het idee van speciaal onderwijs, want dat proef ik een beetje uit je post. Het speciaal onderwijs is geen degradatie of een plek voor mislukkingen maar een plek waar ze je kind beter kunnen helpen dan op de gewone basisschool. De kinderen die ik ken en op het speciaal onderwijs hebben gezeten, zijn er echt beter van geworden en bijna allemaal uitgestroomd naar een reguliere vmbo met hun rugzakje.

Is er een rede dat hij het moeilijk heeft? Is er sprake van een leerstoornis zoals dyslexie of wat anders. Zijn er opvallendheden in zijn gedrag? Is zijn iq getest? Want om hem door te verwijzen moet de basisschool uitgeput zijn in hun mogelijkheden om hem te helpen en daar dossier voor opbouwen. Je kan dat afwachten of hem zelf laten testen bij een psycholoog of orthopedagoog. Via een verwijzing van de huisarts wordt dat vergoed. Ik zou, als dat nog niet is gebeurd, inzetten om een achtergrond en handelingsadvies te krijgen waarmee jullie en school, welke dan ook, verder kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.