Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2011 om 13:04

Kind anders leren rekenen

Hallo,

Mijn dochter (groep 6) heeft moeite met de rekenmethode op school. In onze ogen wordt het rekenen ook wel heel ingewikkeld gemaakt tegenwoordig. Vorig jaar heb ik haar zelf geleerd om grote optelsommen onder elkaar te zetten en van rechts naar links te rekenen. Dit beheerst ze nou goed en het levert geen problemen op school op.
Nu heeft ze gisteren een toets gehad van grote deelsommen. Vrijwel iedereen in de klas had een dikke onvoldoende, ook mijn dochter. Ik ben van de staartdelingentijd, dochter moet splitsen en raakt halverwege een som dan het spoor bijster.
Ik heb haar laten zien hoe een staartdeling werkt en er nog maar bij gezegt dat ze het nog maar niet op school moet gebruiken. Matar eigenlijk vind ik dat niet.
Herkent iemand dit? Zou het voor haar problemen opleveren als wij ons met haar rekenonderwijs bemoeien?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
KGO

KGO

21-09-2011 om 13:35

Herkenning

Ik herken het. Mijn dochter weigert te werken bijv met verhoudingstabellen.
Ik zou het in overleg doen met school.
Verder kan ik je aanraden om hier eens te lezen. http://bonrekenhulp.nl/methodeAnalyse/methodeAnalyse.html
En bonrekenhulp.nl

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

21-09-2011 om 13:44

Grappig

Grappig, naar aanleiding van de draad over rekenen hierboven wilde ik dezelfde vraag stellen. Leve de staartdelingen. Misschien ga ik het zoon dan maar aanleren als een soort controlemechanisme.

Astrid

Astrid

21-09-2011 om 14:15

Dat ze anders rekenen is me volkomen ontgaan

Volgens mij heb ik iets gemist. Ik heb er geen weet van dat ze geen staartdelingen meer doen tegenwoordig. Oeps, klinkt als een lekker geinteresserde moeder! Ik zal het eens navragen bij mijn kinderen. Ik zie eigenlijk zelden wat van school thuis. Ik weet dat de jongste (gr. 5) nu net bezig is met deel sommen, maar ik neem dat mijn middelste van 10 (gr. 8) en mijn oudste van 13 (klas 3) ook geen staartdelingen meer hebben gehad.

Wat was er eigenlijk mis met staartdelingen?

Wat is er eigenlijk mis met staartdelingen?

eehm. Helemaal niks.

behalve dat een stel lijpe didactici een jaar of 10 terug hebben bedacht dat een staartdeling een kunstje is & dat het veel belangrijker is dat leerlinge SNAPPWEN wat ze doen. Met als gevolg dat er een significant percentage het nooit snapt & als klap op de vuurpijl ook geen leuk kunstje kent om grote deelsommen op te lossen.

Gelukkig komt men er langzamerhand weer van terug, van dat alles moeten snappen & kunstjes mogen niet.

Op onze relatief traditionele dorpsschool hebben ze de staartdeling altijd in ere gehouden trouwens, net als het onder elkaar optellen enaftrekken. En nu zijn ze opeens zowaar weer hip!

Ingrid

Hee p

Ik ben het niet met je eens. Je kunt een staartdeling (ondanks dat het voor de meeste mensen een kunstje is) aan de liefhebbers prima uitleggen hoor! Dat het echt delen is. Eitje. Ik zou het zo voor je doen, maar het is wel prettiger met pen en papier bij de hand ipv alleen maar een toetsenbord.

Kobalt

Kobalt

21-09-2011 om 14:29

Hier wel staartdelingen

Mijn kinderen hebben nog wel staartdelingen geleerd hoor. Dochter (groep 7) vorige week nog.
Alleen doen ze de staartdeling net andersom dan wat ik gewend was, ik vind de nieuwe methode handiger, want het maakt niet uit hoe vaak je de deler eraf trekt, je komt altijd goed uit. Ik zal een voorbeeld proberen te maken:
1728/36:
Je kijkt eerst naar het hele getal. Hoe vaak kan daar 36 in. In ieder geval 20 keer. 20*36= 720, dat trek je van het getal af. Je houdt 1008 over. Dan trek je daar bijvoorbeeld weer 20*36 af. Dan houd je 288 over. Dan kijk je hoeveel je daar 36 in 'ziet'. Bijvoorbeeld 5 keer. 5*36=180. 288-180=108. Dat is 3 keer 36. Je telt nu alle getallen bij elkaar op. 20+20+5+3=48. 1728/36=48
Ze schrijven dit onder elkaar:
1728/36
720 20
-------
1008
720 20
-----
228
180 5
-----
108
108 3
-----
0 48

Voor mijn dochter die niet zo snel is met hoofdrekenen en schatten, is dit een prima methode. Want je kunt het eigenlijk niet fout doen. Ook als je hele kleine stapjes maakt, kom je uiteindelijk op het goede antwoord uit.

(ik hoop wel dat dit een beetje logisch uit mijn toetsenbord is gekomen)

Kobalt

Kobalt

21-09-2011 om 15:41

Het hele getal

Met 'je kijkt eerst naar het hele getal', bedoel ik dat dat in mijn ogen het grootste verschil is met 'onze' staartdelingen. Daarbij moest je altijd naar de meest linkse cijfers van het getal kijken, hoeveel keer daar de deler in past. Bij mij gaat er altijd heel veel tijd verloren met het verkeerd schatten. Dan denk ik dus: het zal wel drie keer deler moeten zijn. En dan is dat weer te veel. En dan moet je net zolang zoeken tot je een factor hebt gevonden die precies past. Als de deler dan meer dan drie cijfers heeft, werd het voor mij erg lastig.
Bij de methode die mijn kinderen leren, maakt het helemaal niet uit wat voor een factor je gebruikt. Je past gewoon de methode toe en je komt vanzelf op het goede antwoord. Dat bevalt mij eraan. Je kijkt dus veel meer naar het hele deelgetal.

Kobalt

Kobalt

21-09-2011 om 19:58

Daar heb je wel weer gelijk in natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ikzelf nu beter staartdelingen kan maken, op de 'nieuwe' manier, dan vroeger. Ik was er echt heel slecht in, omdat ik absoluut niet kan schatten. (ik was trouwens wel goed in wiskunde, dat is toch weer iets heel anders)

Tango

Tango

21-09-2011 om 21:19

Staartdeling

Hier op school zijn ze dus teruggekomen van die andere deelmethode en gebruiken ze nu weer staartdelingen. Ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vind, want als ik bij het hierboven genoemde voorbeeld kijk met die groep 8 som, zou ik dus mijn kind in groep 8 niet meer kunnen helpen met rekenen, want die nieuwe methode snap ik echt helemaal niet. Ik ben toch al niet zo'n rekenwonder. Rekenwerk groep 7, waar mijn dochter inzit lukt gelukkig nog.
Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen doen ze hier op school ook gewoon hetzelfde als wij vroeger deden, ik zou ook niet weten hoe dat anders zou moeten.

Hier ook

onze school leren kinderen wel onder elkaar rekenen in groep 5 en in groep 6 leren ze ook staartdelingen.
Daarnaast leren ze ook alles op andere manieren die ik vaak ook helemaal niet duidelijk vind.

Yvonne

Yvonne

22-09-2011 om 13:06

Inzichtelijk rekenen

Ja, dat noemen ze 'inzichtelijk rekenen'. Al die basischolen sparen jaaaren om vervolgens de nieuwste methode van het een of ander aan te schaffen. Daar moeten ze dan weer een jaar of 10 (?) mee doen.
In de afgelopen jaren (recent) heeft men 'ontdekt' dat het inzichtelijk rekenen dat zo ontzettend in swang was geraakt helemaal niet bracht wat men er van verwachtte, of hoopte zo je wilt. En dan hebben de kinderen waarbij het rekenen niet zo vlot lukt ook nog eens geen hulp van de ouders want die kennen de rekenmethode niet. En ondertussen schrijven de uitgevers weer nieuwe methoden (die dan eigenlijk de oude methodes zijn) zodat de scholen die dan weer kunnen aanschaffen....
Gelukkig hebben mijn kinderen de bof gehad dat zij een oudere leerkracht aantroffen: deed keurig wat moest voor de methode maar leerde en-passent de kinderen in groep 7 ook nog even het ouderwetse cijferen aan. Zijn ze met beide methoden gewapend!

mirreke

mirreke

22-09-2011 om 14:02

Lees dit eens: waarom daan en sanne niet kunnen rekenen

Een artikel van Jan van de Craats. Geeft duidelijk aan wat er mis is met het moderne rekenen, en vraagt waarom die 'trucjes' eigenlijk niet zouden mogen, en geeft een goede opsomming van de goede oude rekenmethodes (jawel, staartdeling, enz. enz.). Erg lezenswaardig. Beetje lange link...:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:yPM2bhGxN2MJ:staff.science.uva.nl/~craats/CraatsRekenenNAW.pdf+waarom+daan+en+sanne+niet+kunnen+rekenen&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESjGFRIQL72BYDK2ZM5i-PACMbujs3J_yYqPhZMtWzBSuFhcWQUNHy-QfeO4eIRdaGfLo-O4UvSijukC6UutHuMizzdpJWeBeFcCgtmMvPZiJ36ZKJwdEMuNNeSyIkESCdQ9xKZB&sig=AHIEtbQDn2k5-BGV-qxaMLXy4qAVTH_o6g

mirreke

mirreke

22-09-2011 om 14:12

Hmm, verkeerde artikel, bovenstaand is de verkorte versie

Hieronder de link van een langere versie met duidelijker uitleg, ook over de te prefereren methodes, de methodes van opa, of eigenlijk de methodes die ik zelf op school heb gehad: gewoon staartdelen, breuken, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken zoals we dat vroeger gehad hebben. Werkt altijd, werkt nog steeds, en werkt goed. Bovendien leer je dan ook gewoon goed rekenen (cijferen).
Kortom: Zwartboek rekenonderwijs: waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:UMIGiLmrLbkJ:staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf+waarom+daan+en+sanne+niet+kunnen+rekenen&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEEShr01ZEEyNrw-6050K6eWkRW_hVF0bACUPoqbt3aXnUtvT4INqhtbMa7ms2pQBqSyAmA3tx7LtkIvx9FLJ8HQSCeCMtHO0agna5wU5TjBnDDD3KiFQqWuEEqS06spXdocjIiCZ2&sig=AHIEtbQf08cTrnKRToK3DrHwSLdbh0rvfA

ayla

ayla

23-09-2011 om 12:27

Hier

dochter viel hier maar steeds uit met rekenen, zat zelfs in het zorggroepje. getallenlijnen, gouden materiaal, niets hielp. totdat men erachter kwam dat ze zich zelf had leren rekenen via de methode die men in groep 7 en 8 leert, dus cijfers onder elkaar. En van die zogenaamde makkelijke methode snapte het kind gewoon helemaal niets (ik trouwens ook niet ). Ondertussen mag ze via die methode rekenen en haalt ze met gemak alle rekentoetsen.

Dacht ik toch altijd dat ik staartdelingen had geleerd....

Want er kwam altijd zo'n lange staart aan de som. Maar P en vriend wikipedia hebben me zojuist geleerd dat ik eigenlijk de 'hapmethode' heb leren gebruiken.
Als ik zo de argumenten lees (truucje, vs. 'slim rekenen') en dat vergelijk met wat blijkbaar de 'ouderwetse' staartdeling is, denk ik dat de 'hapmethode' het prettigste is om te leren. Je kunt namelijk niet echt verkeerd' beginnen. In plaats van 'acht keer' kan iets ook 'vier keer' en dan nog een keer 'vier keer'. Volgens mij is dat voor een kind dat begint met delen een prettig uitgangspunt.
Als je (eenmaal) wat meer inzicht hebt, (en ook wat grotere sommen krijgt) komt vanzelf het moment waarop je 'vanzelf' van links naar rechts gaat werken (zoals de traditionele staartdeling). Hmmm, dit legt toch makkelijker uit met pen-en-papier.

Overigens, wie heeft de 'ouderwetse' staartdeling geleerd? 'Mijn' hapmethode kwam in het midden van de jaren tachtig langs..

Kraanvogel.

Systeem

Niets zo prettig als een systeem dat altijd uitgevoerd kan worden. Dat je niet hoeft te blijven denken of 'acht keer' wel goed is, maar ook nog even negen keer moet testen. Met twee keer en kans op rekenfouten . In het ergste geval blijft het systeem voor altijd een (geautomatiseerd) truucje (maar dan wel een truucje dat altijd werkt). En anders kan het alleen maar beter worden.

Overigens doe ik 76:4 wel uit mijn hoofd, maar dan weer niet met een staartdeling. Maar goed van je zoon dat 'ie dat kan nu. Geeft hem waarschijnlijk ook (vooral) het vertrouwen dat niet alleen de methode werkt, maar ook dat hij het kan.

Kraanvogel.

Vic

Vic

26-09-2011 om 15:26

Spoor bijster

Ik heb geloof ik gedurende het draadje gemist wat de hapmethode is Bij 76:4 weet ik dat 4*15=60, rest 16 (:4=4), dus 76:4=19. Is dat dan de hapmethode?
Overigens stond ik net bij de supermarkt, waren de goedkope vaatwastabletten op. Er stond nu een pak van 26 stuks voor 5,75, en 28 stuks voor 6,49. Dan lukt het me niet om binnen een minuutje te berekenen welke goedkoper zijn. Heb je daar ook een methode voor?

Lol vic..ja hoor!

'r stond nu een pak van 26 stuks voor 5,75, en 28 stuks voor 6,49. Dan lukt het me niet om binnen een minuutje te berekenen welke goedkoper zijn. Heb je daar ook een methode voor?'

Komt ie.

pak 2 is 75 ct duurder. daar krijg je 2 tabletten extra voor.

Als 2 tabletten 75 ct extra kosten, dan kost 1 tablet 37.5 ct. dus 10 voor 3.75, of 20 voor 7.50.

Ha, daar stop ik al met rekeken...20 voor 7.50?????????

Da's al duurder dan welke van die pakken ook (waar 26 danwel 28 inzitten).

No way dus dat ik voor 2 blokjes extra 75 ct ga betalen, da's te duur. Pak 1 is dus een stuk aantrekkelijker qua prijs.

Nou. Moet kunnen binnen 30 seconden lijkt me...

Vic

Vic

26-09-2011 om 15:40

Gut

Daar was ik inderdaad mee begonnen en vroeg me vervolgens af wat het nut was om te weten dat 2 extra stuks 75 cent kosten. Uiteindelijk pak 2 mee genomen, want daar doe je langer mee

Hahaha vic...

volgende keer beter!

Maar je was zo dichtbij! Alleen maar even bedenken dat je wilt weten of 37 1/2 ct per blokje duur is. En dat is het!

(Joh! Koop toch poeder! Met een bus van een euro of 9 doe ik volgens mij wel 4 maanden.veel meer. Dus da's maximaal 9 euro : 120 dagen....eitje! 7.5 ct per wasbeurt.En da's dan echt SUN poeder. Met een B merk kan het wsch voor de helft daarvan. Da's grofweg 10!!!! keer zo goedkoop als jouw blokjes. Wat een afzetterij!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.