Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
weet het ff niet....

weet het ff niet....

30-11-2009 om 16:34

Kind groep 1 komt weer met kapotte kleren thuis....

Mij zoontje zit sinds 3 maanden in groep 1. Nu hebben ze dagelijks knippen en plakken. Wat er tijdens dat knippen gebeurd weet ik niet, maar feit is wel dat mijn zoontje afgelopen week met twee knipgaten in zijn trui thuiskwam. Was een nieuwe trui dus die kon ik gelijk weggooien. Ik kon er niet de vinger opleggen wie het gedaan heeft omdat ook mijn zoontje heeft geknipt
in de haren van iemand anders.....Ik heb dit gemeld bij de juf die opmerkte dat ze alleen mijn zoontje heeft zien knippen in haren en boos op hem geworden is (wat ik overigens terecht vind hoor). Maar ze heeft niet gezien wie er in zijn trui geknipt heeft.

Vandaag komt mijn zoontje weer thuis en wat schetst mijn verbazing: hij heeft weer een knip in zijn trui (dit keer bij het uiteinde van zijn mouw).
Ik meldt heel duidelijk de naam van een klasgenootje.
Ik ben nu echt boos en ga dit morgen weer aankaarten bij de juf.

Maar....wat kan ik nu vragen/verwachten en eisen van de school? Kennelijk zijn de kleuters tijdens het knippen met heel andere dingen bezig dan met alleen knippen in papier.... Ik ben bang dat ik weer zo'n antwoord krijg van: "ja, ik kan ze niet allemaal in de gaten houden hoor"....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

30-11-2009 om 17:14

Tja

Als je echt zeker weet dat iemand anders het gedaan heeft dan kun je het aankaarten. Maar je hebt alleen het woord van je eigen kind. Voor hetzelfde geld heeft hij per ongeluk (of expres) zelf in zijn trui geknipt en durft hij dat niet te zeggen. Dan is het veel makkelijker om een ander kindje de schuld te geven. En verder gewoon oude kleren aan naar school, dan hoef je je ook niet boos te maken om ene knip of een kapot gevallen knie.

Puck2

Maar zoveel oude kleren heeft een kind in de groei toch niet?

Chippie

Chippie

02-12-2009 om 13:14

Weet het ff niet....

Ik heb geen echte oude kleding. Alle kleding is nieuw (HenM en Hema) en doe ik zonder schroom naar school aan. Ik maak me niet druk om een knipje, vlekken, etc. Een knipje kan zelfs ik een beetje provisorisch maken en anders belandt het in de prullenbak. Jammer dan! Het enige wat ik met kinderkleren heb is dat het 's morgens schoon moeten zijn (en een trui met een verfvlekje of provisorisch-gestopt-knipgaatje kan best nog aan naar school) en dat diezelfde kleren 's avonds zichtbaar gebruikt moeten zijn. En als ze onder de modder/gras/verfvlekken zitten en/of de knie is er door, dan is dat zo, dan hebben ze in ieder geval wel een leuke dag gehad, toch?

Je maakt nu een drama van een knipje in een trui terwijl je eigen kind haren afknipt. Wat is nu precies je punt? Ik zeg niet dat kleuters in truien mogen knippen, natuurlijk niet. Maar er gaat weleens wat mis met kleuters, daar kun je beter rekening mee houden. Gaat er thuis nooit eens iets mis dan

Ik denk ook dat je je verwachtingen ietwat moet bijstellen. "Ik ben bang dat ik weer zo\'n antwoord krijg van: "ja, ik kan ze niet allemaal in de gaten houden hoor"....". Hoe zie jij dan voor je dat je 26 kinderen in je eentje in de de gaten kunt houden?

Puck2

Puck2

02-12-2009 om 17:16

Clo

Met oud bedoel ik ook niet direct volledig afgeragd. Ik kocht (en eigenlijk koop ik dat nog steeds) veel van de kinderkleding op een 2e-hands kledingbeurs en ook in een kringloopwinkel kan je voor een prikkie nog prima kleding vinden. Prima geschikt voor school.

Naald en draad

Ik sla hier steil achterover als ik lees dat een trui waarin geknipt is gewoon weggegooid wordt.
Wat een verspilling!!!
Nooit van naald en draad gehoord?
Zoiets naai je toch gewoon dicht en doe je weer aan naar school. Is het meteen minder erg als er weer in geknipt wordt, of verf op komt (doen ze in veel klassen ook dagelijks) of lijm enzo.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

03-12-2009 om 10:26

Eens met weet het ff niet...

Ik ben het wel eens met Weet het ff niet... Ik vind het niet normaal dat kinderen met kapotte of vieze kleren uit school komen omdat ze geknutseld hebben. Vieze of kapotte kleren omdat ze buitengespeeld hebben kan ik mee inkomen, maar niet na een knutselsessie. Als juf wil dat de kinderen knippen, moet ze ook opletten dat dat goed gaat, ze de schaar juist vasthouden, etc. En als juf wil dat er geverfd wordt of met ecoline of met ..... gewerkt wordt, moet juf ook goed opletten. De kinderen altijd een verfschort aandoen enz.

Een paar jaar geleden heb ik hier ook een draadje gestart met een soortgelijke vraag, en daarbij ook de vraag of ik school aansprakelijk kon stellen. De meeste reacties die ik kreeg kwamen er toch op neer dat ik niet moest zeuren. Want kleuters blablabla...... Ik heb serieus overwogen om mijn dochter (nu ruim 8,5 jaar) een verfverbod te geven op school. Dat heb ik toen niet gedaan, maar nu overweeg ik het weer voor haar. Elke keer als zij op school met verf of lijm bezig is, zit zij helemaal onder. Haar Sintmaartenlampioen was volledig bedekt met lijm, net als haar handen en een deel van haar kleren. En in haar groep gebruiken ze geen lijm meer die uitwasbaar is...... Nu zal dat ook wel voor een groot deel aan mijn dochter liggen (ze kan alleem maar 'vies' werken), maar toch vind ik het echt niet normaal. Volgens dochter zijn alle lijmpotjes in de klas zo vies dat je meteen lijmhanden hebt als je een potje aanraakt.....

Iemand zei (en dat heb ik toen ook in 'mijn' draadje te horen gekregen) dat je je kind naar school oude of goedkope kleding moet aandoen, dan is het niet zo erg als er wat mee gebeurt. Dat vind ik zo'n non-reden. De oude kleren die ik heb zijn alleen nog geschikt als kluskleding thuis. Absoluut niet om nog naar school aan te doen. Goedkope kleding koop ik meestal al, maar ook daar vind ik het zonde van als het meteen verpest wordt door school. Ik blijf erbij dat school/ juf moet toezicht houden als ze wil dat de kinderen gaan verfen, plakken, knippen, etc. In welke klas ze ook zitten.

Nog wat anders: de school van mijn kinderen wordt aan de buitenkant geschilderd. Als er geschilderd is, wordt niet altijd de natte boel afgezet. Het gevolg is dat mijn jongste dochter met haar nieuwe winterjas (inderdaad NIEUW, want de oude jas was helemaal op) tegen de natte verf is gekomen. Voor ik geprobeerd heb die verfzooi eruit te krijgen, heb ik eerst aan de schilders gevraagd hoe ik die verf er uit kon krijgen. Met terpetine. Ik heb zowat een halve fles terpetine gebruikt en tig keer de jas gewassen om de terpetinelucht eruit te krijgen, maar de verfvlekken zijn nogsteeds niet helemaal weg. Het valt gelukkig niet zo heel erg op, maar anders had ik toch echt van school of het schildersbedrijf een vergoeding geeist.

Ik vind dat weet het ff niet.... groot gelijk heeft als ze de juf wil aanspreken over de kapotte kleren.

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 11:57

Chippie

Hmm Chippie, je zegt: "Hoe zie jij dan voor je dat je 26 kinderen in je eentje in de de gaten kunt houden?".
Dat moet de juf volgens mij toch doen, daar is ze juf voor. En zeker als er met scharen, prikpennen of verf wordt gewerkt, mag je verwachten dat er een extra oogje in het zeil wordt gehouden. Als de juf dat niet kan, dan kan ze beter andere activiteiten laten uitvoeren lijkt mij. Wat niet wegneemt dat het desondanks wel eens mis kan gaan.

Chippie

Chippie

03-12-2009 om 12:56

Guinevere

"En zeker als er met scharen, prikpennen of verf wordt gewerkt, mag je verwachten dat er een extra oogje in het zeil wordt gehouden."

En waar haalt de juf dat extra oog dan vandaan? Natuurlijk heeft ze op de juffenschool geleerd dat werken met scharen en prikpinnen extra aandacht vereist. Maar bij mij loopt met drie kinderen de boel al eens in de soep, laat staan met 26.

"Als de juf dat niet kan, dan kan ze beter andere activiteiten laten uitvoeren lijkt mij."

Ja, we kunnen de kinderen (thuis en op school) de hele dag voor de tv zetten en alle scharen, prikpinnen, borduurnaalden, lijm, verf, ecoline, trapveldjes, etc uit het leven van kinderen tot 16 jaar bannen.

En inderdaad lijm die je er niet uitkrijgt gebruiken in de kleuterklassen lijkt mij niet slim. Daar kun je iets anders voor verzinnen. Maar verfschorten werken ook niet 100%. Dan zit er net weer een veegje in de mouw of aan de achterkant van de broek of...

amk

amk

03-12-2009 om 13:28

Waarom met 26?

hier doen ze nooit met z'n allen tegelijk hetzelfde dat gaat helemaal niet in het lokaal.

Er kan een groepje aan tafel knutselen, die worden dan extra in het oog gehouden. Ze zitten dan ook in het midden van het lokaal en kunnen van boven in de gaten gehouden worden. Een andere groep zit boven (lokaal heeft 2 verdiepingen)in de bouwhoek of de huishoek.
Dan liggen er nog wel 2 in de Chillhoek met een boek, een groepje is bezig in de stempellettercijferhoek. Er staan er nog een paar te zingen voor het smartboard.

Alleen het kringgesprek is met z'n allen tegelijk en een vast onderdeel van de dagopening.

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 13:28

Wat een overdreven reactie chippie

Je slaat een beetje door, Chippie, dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat je van de juf mag verwachten dat ze extra goed oplet als er met dergelijke materialen gewerkt wordt. Je hoeft helemaal geen 26 kinderen met prikpennen en scharen tegelijk in de gaten te houden. Je kunt een klein groepje tegelijk daarmee aan het werk zetten, zodat je als juf de controle houdt. De andere 20 kinderen kunnen dan een activiteit uitoefenen die minder gevaar oplevert.

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 13:29

Tegelijk

Precies Amk, dat bedoel ik ook.

Puck2

Puck2

03-12-2009 om 13:48

Ach guinevere

Mijn kind weet het te presteren om thuis in haar eentje al met kliederschort toch ergens vlekken op te krijgen met mij in de buurt. Ik verwacht dan echt niet van juf dat zij mijn kind wel schoon houdt. En zo zullen er vast wel meerd kinderen zijn. Die jas die je noemt vind ik een ander verhaal dan knutselen in de klas. Maar ik denk er gewoon anders over dan jij, ik kan me er echt niet druk om maken als mijn kind eens met een vlek van school thuis komt, als ze het maar leuk heeft gehad en als het maar niet expres is gegaan.

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 14:03

Puck

Eeeh...dat was ik niet hoor Puck. Bovendien heb ik van nature een kéurig oudste kind, haha. De gaten zitten al wel in in zijn broek, daar heeft hij school helemaal niet bij nodig. De jongste is een geboren viespeuk, dus dat wordt wat straks in groep 1. Ik ga maar vast oude kleding verzamelen.

Puck2

Puck2

03-12-2009 om 15:25

Guinevere

Ik bedoelde jou wel hoor, ik reageerde op je opmerking dat een juf extra moet opletten als er met "gevaarlijke" materialen gewerkt wordt. Dat ben ik wel met je eens, maar wat ik wilde zeggen is dat sommige kinderen zelfs met 10 juffen die opletten het nog presteren om met ecoline tot in hun oren thuis te komen bij wijze van spreke. Kijk, met zo'n "modelkind" als jij schijnt te hebben dan zou ik me ook errug opwinden als hij in zijn splinternieuwe Vinginobroek een vlekje heeft, maar mijn kind is wat dat betreft hooguit een Wibra-broek waard. En daar houd ik rekening mee. Het kind van "weet het ff niet" overkomt het nu voor de 2e keer, dan leer ik mijn les en doe mijn kind voorlopig alleen kleren aan naar school waarvan het niet erg is als er wat mee gebeurt. Snappie...

Vic

Vic

03-12-2009 om 16:46

Agossie

"maar mijn kind is wat dat betreft hooguit een Wibra-broek waard."
Wij waren laatst bij een merkkledingzaak om kleren voor oudste te kopen. Vroeg oudste waarom ik niets kocht voor jongste en voor haar altijd naar de Hema en H&M ga. Jongste lag op dat moment languit onder een van de rekken te dweilen, dus ik heb oudste daarop gewezen en gezegd dat ze dat zelf ook wel kon bedenken Ik kan me trouwens ook flink ergeren als ik voor de 3e keer in twee weken een maillot kan weg gooien omdat er een gat in zit. Gaan stoppen, zoals mijn moeder vroeger deed, gaat me wat te ver. Dat is zó seventies.

Polly Shearman

Polly Shearman

03-12-2009 om 17:40

Knieeën

De knieeen in de broeken van mijn zoons gaan altijd stuk!! altijd.. of ik nu een broek van 5 euro koop of een van 45 euro, na een maand of 3 zijn de knieeen door.
Bij oudste die is nu 10 word het gelukkig iets minder, nu gaan broeken zeker al 5 maanden mee....

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-12-2009 om 17:57

Seventies zo gek nog niet

Seventies: een gat stoppen in een trui of maillot, en een lapje in de vorm van een appeltje op de knie van je broek want daar vallen nou eenmaal gaten in.

Helemaal zo gek nog niet. Ik vind het gezonder dat kinderen mogen spelen en er dan maar wat minder piekfijn bijlopen, dan dat ze angstvallig uit de buurt van de lijmpot en de schaar moeten blijven op school.

Nog wat vroeger had je alleen maar daagse kleren die versteld waren en tegen een stootje konden, en één stel nette kleren voor de kerk en oma's verjaardag. Nu heeft een kind maar één stel ouwe kleren en met de rest moet-ie (in casu de juf) voorzichtig zijn.

Puck2

Puck2

03-12-2009 om 18:42

Jeugdtrauma

Neeeeee.... mijn kinderen krijgen never nooit knielappen op hun broek, laat staan appeltjes. Dan laat ik ze nog liever met de gaten in hun broek lopen. Vroeger had ik ze wel en ik heb het altijd zó verschrikkelijk gevonden; dat ga ik mijn kinderen echt niet aandoen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-12-2009 om 19:42

Haha

Arme Puck

In mijn beleving (of misschien: in mijn omgeving) had vroeger íeder kind die lapjes en appeltjes op de knieën. Dan maakt het ook niet uit. Als je de enige bent is het wel wat sneu ja, en als je ouders er te lang mee doorgaan ook.

Guinevere

Guinevere

03-12-2009 om 22:27

Ach o.t.

Ach, een broek houdt het bij onze oudste zoon maar een week of 2 uit. Dan ga je echt wel over op kniestukken hoor. Zeker omdat het hem helemaal niets kan schelen, die (gerepareerde) kleding. Laatst had ie een T-shirt met een Benneton-logotje erop aan. Vraagt ie: "Waarom staat de naam van de fabriek op mijn kleren? Moet dat?". Heerlijk, zo'n kind dat zich niets aantrekt van de kledingconventies.

margje van dijk

margje van dijk

04-12-2009 om 09:57

Blitz

Mijn moeder maakte echt fantastische kunststukken van mijn kapotte maillots. Aardbeien, lieveheersbeestjes, alles kon ze er met dikke gekleurde wol op borduren.

Ik heb ooit eerder ook wel eens met kniestukken gewerkt, maar weet je, het is zo'n kloteklusje om ze erop te zetten. Het zijn jongens, dus geen maillots, en een beetje met de naaimachine in die broekspijpen zitten pielen is niet echt mijn grootste hobby. Ik knip dan liever de hele knie ertussenuit, zet het onderste stuk aan het bovenste stuk, en dan hebben ze een korte(re) broek voor de zomer.

Maar gelukkig begint het probleem zich langzamerhand op te lossen, want oudere kinderen doen langer met broeken dan jongere.

En om nog even terug on topic te komen, ik kan me net als vele anderen geen enkele voorstelling maken bij dat je een trui weggooit omdat er in geknipt is. Ik zou hem ook echt repareren. En ook vind ik dat kleren eerder functioneel dan mooi moeten zijn. Een kind wat niet vrijuit mag knutselen omdat zijn/haar kleren gevaar lopen is mij een gruwel, zeker als ze jong zijn. Voed ze niet meteen zo voorzichtig op, als het pubers worden hebben ze nog tijd genoeg om (uit zichzelf) zuinig te worden op bepaalde kleding. Jonge kinderen interesseert het toch weinig hoe 'merk' een kledingstuk is, lijkt mij. (Hoewel ik ook niet vind dat je altijd maar de smaak van je kind moet volgen, want anders zouden die van mij nou nog in Teletubbie-truien rondlopen, bij wijze van spreken.) Voor een kind is bijvoorbeeld de kleur of het materiaal van een trui al voldoende om 'm wel of niet graag aan te hebben. Dus dan kun je beter investeren in meer truien voor minder geld.

Zou ik zeggen.

Margje

Even miriam roepen

Volgens mij heeft zij ooit eens uitvoerig beschreven hoe je effectief met de naaimachine kapotte kniedelen kunt oplappen. 't Is mij nooit zo goed gelukt trouwens, dus ik maak er altijd korte broeken van.

Hm...

Ik krijg de indruk dat Margje wel weet hoe dat moet met die lappen. Ze vindt het rotwerk. Ik ook!
Groet,
Miriam Lavell

silvester

silvester

04-12-2009 om 21:44

Wow drie maanden!

Ik zou een gat in de lucht springen als mijn zoon van vierenhalf drie maanden zijn spijkerbroeken heel kon houden!!! (zoals Polly schrijft)
Hier is het hooguit drie weken dat de broeken heel blijven, langer komt zelden voor...helaas. Ik koop de (spijkerstof)knielappen dan ook per tien stuks tegelijk in.

Ik vraag me stiekum ook wel eens af, als ik naar andere kinderen in zijn klas kijk, hoe zij hun broeken heel houden, of dat ze gewoon telkens nieuwe broeken krijgen. Ik zie namelijk ook zelden andere kinderen met knielappen.

Astrid

Astrid

04-12-2009 om 23:09

Per kind tot nu toe slechts 1x kapotte knieen

Ik herken dat van kapotte broeken totaal niet. Oudste (jongen 11) is dan geen buitenspeel kind, maar zit/ speelt wel constant op z'n knieen. Ik had laatst de 1e broek sinds z'n geboorte met een gat op de knie. Ik was nog boos ook, maar ik dacht er meteen bij van dit is normaal bij jongens. De broeken zijn hier vnl. van de WE, Hema en Vingino. Nou weet ik waarom er zo weinig jongens broeken op Marktplaats staan. Ze overleven het niet. Hier gaan alle broeken na afloop zo goed als nieuw op Marktplaats. Zonde om weg te gooien.

Mijn meiden (bijna 9 en 6) zijn echte bomenklimmers. Toch hebben zij allebei pas 1 broek met een kapotte knie gehad. Daarnaast nog 1 maillot. Ook hier totaal geen herkenning.

Wat zij wel alle 3 hebben (ook de oudste nog) is dat ze alle 3 nog ontzettend knoeien met eten. Er komen veel vlekken in de kleren en vele gaan er niet meer uit. Ik laat ze daar gewoon in doorlopen. Jammer dan! Daarnaast zitten er lijm en verf vlekken van school in. Verder kluift zoon en eigenlijk de jongste ook wel alle kragen kapot.

Geen kapotte broeken hier, maar dus wel weer andere "problemen". Die dingen met vlekken gaan hier na afloop de container in. Overigens is 3/4 van de kleding nog zo goed als nieuw als ze er uit zijn. Dus eigenlijk valt het nog best wel mee.

Guinevere

Guinevere

04-12-2009 om 23:34

Astrid

Astrid, het is een bepaalde autootjes-rijd techniek die een kind tot in de puntjes moet beheersen, wil hij zijn broek snel kunnen slopen. Zo lekker schurend met één knie over de grond (altijd dezelfde). Sinds de autootjes hier weer in de gratie zijn is het weer raak....

Bastet

Bastet

05-12-2009 om 11:03

Appeltjes

Mijn zoon kreeg zelfs gaten in zijn broek,dwars door de knalgroene appeltjes heen....ik weet het,het is een gave.Hij kreeg jarenlang goedkope jeans van zeeman ofzo,meer was hij niet waard.En nog komt hij met kapotte broeken thuis,vanwege spontaan neerstortende kettingkasten enzo.

bastet

Astrid

Astrid

05-12-2009 om 14:36

Guinevere

Die auto-rijd techniek wordt hier niet beheerst. Daar zal het verschil in zitten.

*bella*

*bella*

06-12-2009 om 22:04

Ja! snap ut

Ik vroeg me ook al af, waarom hier geen kapotte broeken zijn, terwijl er veel gespeeld wordt op de grond. Maar iid, nooit autootjes....

Autootjes?

De mijne doet het zo: hij rent over het schoolplein, en maakt dan een sliding met zijn knie over de stoeptegels. Daar gaat een broek toch best snel stuk van. Hier kan de school niets aan doen natuurlijk. Maar waar ik zo knettergek van word is dat 75% van het schoolplein uit modder bestaat. Gisteren was het weer zover: jongste was 'per ongeluk' uitgegleden in de modder. Nadat ik thuis zijn broek had uitgedaan bleef deze rechtop staan. Ik zat nu zelf ook onder de modder, zoon in douche gezet. Daarna zijn schoenen schoon proberen te maken (ja, leren schoenen, bij schoenen hecht ik aan de pasvorm en ook aan het materiaal). De modder was de schoenen in gelopen, dus die waren ook naar de maan. Hij draagt ze nog, maar ze zijn dus smerig van binnen. En dan baal ik er ongelooflijk van dat mijn kind van school zijn kleding sneller stuk en viezer krijgt dan wanneer hij met ons een paar uur door het bos gaat wandelen (okee, dan draagt hij laarzen, maar als het regent krijgt hij die ook mee naar school, dat is alleen niet altijd).AAARG!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.