Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zeetakje

Zeetakje

27-06-2018 om 12:34

Kind wil zelf afstromen

Zeetakje jr. (2 vwo) zit momenteel midden in de toetsweek. Het hele schooljaar leek het erop dat er afgestroomd zou worden naar de havo na dit jaar, omdat er steeds teveel tekortpunten waren en kind echt niet wil blijven zitten.

Op de valreep lijkt jr. toch met geen of slechts 1 tekortpunt over te gaan, tenzij de toetsweek nog roet in het eten gooit. Het is wel krap. Voor de kernvakken en de talen 6 jes, en verder vooral heel veel wat stevigere 6 en.

Kind is enorm veel tijd kwijt aan school en is zelf heel duidelijk. Niet nog zo'n jaar. Iedere dag zeker een uur of 3 á 4 huiswerk en in het weekend zowel op zaterdag als op zondag ook wel een halve dag bezig met school. Wij snappen dit standpunt en gunnen ons kind ook wat meer rust en tijd voor andere dingen.
Door AD(H)D is de verwerkingssnelheid aan de lage kant en tegen de tijd dat het kwartje valt, is de docent vaak alweer een hoofdstuk verder.

Wij zijn geneigd om ons kind volgend jaar naar 3 havo te laten gaan. Aan de ander kant voelt het zo raar om een kind dat op overgaan staat, af te laten stromen. Heeft iemand hier ervaring mee? En is 3 vwo veel zwaarder dan de 2e?

We hebben overleg gehad met de mentor. Hij zegt dat hij zou gaan voor het vwo en volgend jaar maar weer verder kijken. Het zal zwaar worden en hij heeft ook wel wat twijfels over volgend jaar, maar afstromen kan ook na de 3e nog. Klopt, maar Zeetakje jr. zit er een beetje doorheen.


Jay

Jay

27-06-2018 om 12:49

afstromen

Ik zou je kind lekker havo laten doen, als hij/zij dat zelf wil en het kost allemaal zoveelt ijd en moeite....ik zou er niet over twijfelen!
Als kind zelf vwo zou willen blijven proberen dan prima natuurlijk, maar zoveel uren huiswerk terwijl kind zelf niet wil, dat gaat niet werken denk ik.

Lente

Lente

27-06-2018 om 12:55

Ik zou naar je zoon luisteren

Zoveel tijd in huiswerk moeten steken is niet goed. En volgens mij is de derde klas zwaarder dan de tweede klas.

Ik heb twee tips voor 3 Havo en daarna.

- heeft hij als eens 1-op-1 studiebegeleiding gehad? Het zou mooi zijn als hij in 3 Havo kan werken aan zijn aanpak. Daar gaat hij nog jaren plezier van hebben.

- hij kan na de Havo alsnog naar het VWO als hij dat wil. Daar kan hij met zijn vakkenpakket in de 4e al rekening mee houden, door een extra vak te nemen.

Martje

Martje

27-06-2018 om 13:16

Hier

Onze zoon is van 4 VWO naar 4 havo gegaan. Hij heeft ook een lagere verwerkingssnelheid.
Hij ging elke keer net over. School wilde hem in 4 VWO laten zitten, maar wij hebben zelf afstromen voorgesteld.
Achteraf gezien had ik hem liever van 2 VWO naar 3 havo laten gaan.

Ik zou dus naar jouw zoon luisteren en hem naar 3 havo laten gaan.

Lynn

Lynn

27-06-2018 om 13:19

Lente

Is Zeetakje jr. een zoon?

"door een extra vak te nemen". Ja goed advies. Kind moet er vooral voor zorgen 2 moderne talen (of dus eentje naast Engels) te hebben naast Nederlands.

Verder eens met voorgangers.

Ik vind dat er soms te snel aangedrongen wordt op afstromen, maar als kind er zoveel tijd mee kwijt is lijkt het te zwaar.

Is er afgelopen jaar geen begeleiding geweest of de aanpak wel handig/efficiënt is? Dat was natuurlijk handiger in deze klas geweest, want misschien had kind het met goede begeleiding met minder uren huiswerk gehaald.

Maar nu de situatie is zoals die is, zou ik Lentes advies opvolgen. Naar 3 havo maar wel huiswerkbegeleiding doen. Wel goede uitzoeken waar echt goed naar planning, aanpak, efficiency en zo wordt gekeken en dat aan leerlingen wordt bijgebracht.

En met goede pakket (en betere aanpak?) misschien na de havo naar het VWO.

Nb Bij ons is de derde vwo inderdaad behoorlijk pittiger dan de tweede.

Geen leven

Ik zou ook afgaan op je eigen kind. Zoveel uur huiswerk maken is geen leven voor een puber (vind ik). Er zijn op deze leeftijd ook nog andere dingen belangrijk. 3 vwo is zwaarder dan 2 vwo. Daarna wordt het makkelijker, want dan heb je veel vakken laten vallen. Maar minder werk wordt het niet.

Lente

Lente

27-06-2018 om 13:22

Lynn

Je hebt gelijk, het staat er niet. Was blijkbaar mijn gevoel erbij.
Gezien het aantal uren huiswerk dat kind erin heeft gestopt, denk ik nu aan een dochter

Ava

Ava

27-06-2018 om 13:34

Gezien van de andere kant

Havo, is dat niet meer plannen en maakwerk? En daar zijn ADHD-ers slecht in. Daarbij, stel dat kind de Havo makkelijk(er) aankan, en weinig uitdaging krijgt in de lessen, kan de motivatie wegebben. En dan zou de Havo zomaar moeilijker worden dan het VWO.

Zeetakje

Zeetakje

27-06-2018 om 13:52

Haha, zie het

Zeetakje jr. is een meisje.

Voor Duits en wiskunde is er na schooltijd 1 op 1 begeleiding geweest door een 6 vwo leerling. Die heeft ook goede tips gegeven voor leestoetsen in de talen. Daardoor zijn die cijfers van onvoldoendes naar een voldoende gegaan, hoewel Duits en Frans lastig blijven.

Plannen is op school goed begeleid door haar mentor. Hij is een enorme stimulans geweest het hele jaar. Plannen gaat nu best goed. Voor de toetsweek heeft ze dat helemaal alleen gedaan en de mentor was onder de indruk.
Wat nu vooral nog lastig voor haar is, is het beginnen met het uitvoeren van die planning.

Al met al is ze nu teruggegaan van 8 tekortpunten op haar eerste rapport naar (tenzij de toetsweek heel slecht gaat) hooguit 1 op haar eindrapport. Ze heeft alles gegeven wat ze kan, om een mooi eindrapport te hebben, maar ze wil niet nog zo'n jaar. En eigenlijk begrijp ik dat heel goed.

Het gaat steeds beter, maar het tempo ligt steeds net even hoger dan ze kan bijbenen, tenzij ze er dus zoveel tijd insteekt. En dan is het nog maar net aan.

HBO of universiteit

Ze heeft hard gewerkt! En ik kan mij voorstellen dat ze (dat) moe is. Maar de gevoelens en vermoeidheid aan het eind van een schooljaar zijn niet gelijk aan het begin als ze weer uitgerust en bijgetankt is. Als ze met hulp de begeleiding zo goed gegroeid is in haar werkwijze dan kan ze nog groeien in tempo. Weet ze al wat ze wil qua profiel en na het voortgezet onderwijs? Als ze een Hbo-studie ambieert omdat ze logopedist of journalist (ik noem maar wat) dan zou ik afstromen, want dan kan ze ook met een goed Havo diploma daar aan beginnen. Maar wil ze een universitaire studie gaan doen dan zou ik het nog eens met haar en de mentor bespreken welke begeleiding ze volgend jaar krijgt op het vwo en/of ze na de Havo terug naar het VWO kan en hoe ze het traject met extra vak voor zich zien.

Ava

Ava

27-06-2018 om 14:48

en wat met de juiste ondersteuning?

Hier ook een kind (11 jr) dat het moeilijk vindt te beginnen en uitvoeren van de planning. Daar heeft kind wel hulp bij in de vorm van een wekelijks contact met de ergotherapeut (voor de fijne motoriek) die naast het schrijven ook dit soort dingen met kind doorneemt (& doelen samen met kind doelen stelt, handvatten aanreikt voor kind en leerkracht). Dat was een toevalstreffer. Kind gaat flink vooruit. De ergo werkt ook op het gebied van plannen etc met kinderen op het VO, dus ergo blijft nog wel een tijdje.

Nu weet ik even niet hoe je zoiemand vinden kan, ik had bij het zoeken naar een ergotherapeut de hoop opgeven om dat wat kind met het schrijven nodig had, in 1 persoon te vinden en was daarom alleen op zoek naar hulp bij schrijven. (Tenzij je op zoek bent naar een ergo en in mijn regio woont.)

Maar wat wel kan helpen is een lijstje te maken waarop je formuleert wat kind nodig heeft voor het ene dan wel het andere niveau en dat ook voor te leggen aan de mentor (of die ze ook zo ziet) en vervolgens kijken welk hulp daarbij te vinden is (extern, dan wel thuis, dan wel via tools (apps, een agenda waar je dit kan plannen etc) of een combinatie ervan). Zodra je vraag helder is, kan je in je omgeving (school, huisarts, RT, huiswerkondersteuning voor ADHD-ers etc) zoeken. De kans is dan groter dat je vindt wat je nodig hebt. Want wat jouw kind (en de mijne) lastig vindt, dat zal ze ook op het Havo tegen komen (misschien juist wel meer).

Probeer van een 'dit niet, dan maar anders'-situatie naar een 'hoe wel' (op VWO dan wel Havo) te gaan.

Zeetakje

Zeetakje

27-06-2018 om 16:20

Blijft lastig

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Dat zet ons aan het denken.

Wat betreft het de vervolgstudie neigt ze nu meer naar hbo dan naar de universiteit, maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Met ergotherapie zijn we bekend. Onze oudste heeft dat gehad om zijn tijd goed te leren indelen. Ons Zeetakje heeft daar dit afgelopen schooljaar op school al veel handvatten voor gekregen en het plannen gaat nu best goed.

Ze is natuurlijk door haar (AD(H)D al best druk in haar hoofd en ze stroomt soms over van alle informatie. En op het vwo gaat dat ook nog eens heel snel. Ze heeft wat meer tijd nodig om dingen door te laten dringen (verwerkingssnelheid).

Wat ze daarom nodig heeft is regelmatig wat 1 op1 begeleiding en een keertje extra uitleg voor als er iets langs haar heengegaan is. Dat krijgt ze nu voor 2 vakken van een meisje uit 6 vwo. We vermoeden dat ze dat op de havo minder nodig heeft, omdat daar de lesstof zelf al wat meer uitleg bevat. Extra toetstijd heeft ze en dat blijft ook zo.

Toen ze met muziek op school bezig waren met noten leren lezen en dat soort dingen (beheerst ze al), mocht ze (als ze met hetzelfde onderwerp bezig waren) onder muziek van tijd tot tijd aanschuiven in een 2 havoklas bij wiskunde. Ze vindt die havo-boeken een verademing, omdat daar net even wat meer voorbeelden in gegeven worden en de uitleg net wat verder gaat. Dat maakt ook dat we overwegen naar haar te luisteren en haar naar 3 havo te laten gaan.

Ze staat wel open voor een extra vak op de havo. Duits en Frans kosten moeite en mocht ze dat op de havo niet trekken als extra vak, kan ze alsnog havo-examen doen zonder die extra vreemde taal en dan naar het hbo.

We vinden het heel lastig. Aan de ene kant staan we volledig achter afstromen en aan de andere kant voelt dat zo raar, omdat ze straks wel een overgangsrapport heeft.

Lente

Lente

27-06-2018 om 16:30

Over leestoetsen

Vanaf de vierde klas bestaat een deel van de cijfers voor Frans en Duits uit leestoetsen, en luistertoetsen. Als deze nu goed gaan, dan is de kans groot dat die straks ook goed gaan. En daarmee kun je aardig wat 4-en 5-en voor de andere toetsen mee compenseren. Volgens mij bestaat het eindexamen alleen maar uit dat soort toetsen.
Je schrijft dat ze uitleg gehad heeft over leestoetsen. Als dat voldoende was om die toetsen beter te laten gaan, dan heeft ze die aanleg wel. En daar gaat ze plezier van hebben.

Over huiswerkbegeleiding, dat is niet alleen leren plannen. Het is fijn dat ze dat al kan. Maar ze kan misschien wel begeleiding gebruiken om de tijd wat efficiënter te gebruiken.

Misschien kan ze meer leerboeken inkijken van de Havo, zodat ze een breder beeld krijgt dan alleen wiskunde.

Niet alles gelezen,...,

Maar ik ben vo docent. En als vwo 2 met zo hard werken zulke kantje boord resultaten oplevert is havo echt een heel verstandige keuze. Vwo 3 is echt pittiger dan 2, om over 4 en 5 nog maar te zwijgen. Als je kind alsnog de smaak te pakken krijgt is vwo na havo diploma een prima optie die maar 1 jaartje extra kost.

Ingrid

Words matter

Ik hoop echt dat niemand tegenover zoon/dochter/leerling de denigrerende term afstromen in de mond neemt. Zo fout.

Aan basis van ieder succes ligt zelfvertrouwen geloof in eigen kracht. .Ik denk dat een kind daarin gesterkt wordt als het eigen bewuste keuzes mag maken en het op een schooltype zit waar inspanning passende resultaten opleveren. Je dochter heeft echt keihard gewerkt, er zijn hulptroepen ingezet, en ziet waarschijnlijk dat bijna al haar klasgenoten met veel minder inspanning veel betere resultaten halen. Het getuigt van zelfinzicht dat ze dat niet langer wil. Dat is funest voor je zelfvertrouwen op den duur.ik snap ook niet waar het idee vandaan komt dat de havo lastiger zou zijn. Nu ken ik alleen gemakzuchtige vwo'ers die pas in de bovenbouw de overstap maken. Maar daarvan hoor ik altijd dat ze het tempo lager en de lesstof beduidend eenvoudiger vinden

Kenfan

"Ik hoop echt dat niemand tegenover zoon/dochter/leerling de denigrerende term afstromen in de mond neemt. Zo fout."

Ik snap je bezwaar, maar vraag me af hoe kinderen het onderling noemen. En of een andere woordkeus maakt dat een dergelijke overstap door leerlingen positiever wordt beoordeeld. Ik vermoed eigenlijk dat het voor de leerling niet zo bar veel uitmaakt.

Overigens ben ik het eens met jou en de meerderheid hier: de overstap naar Havo lijkt me een hele verstandige.

Groeten,

Temet

Temet , terminologie

Gewoon naar de havo "gegaan" is de term die ik hier opvang. Niet afstromen, niet overstappen.

Ook als zo'n term gemeengoed wordt, kan het geen kwaad eens bij de lading ervan stil te staan, welke boodschap je er eigenlijk mee afgeeft. Ik denk dat het goed is als ouders en docenten zich daar bewust van moeten zijn.

Er is zoveel semantische haarkloverij, zoveel verhullend taalgebruik. Eufemismes zijn schering en inslag.Vanochtend las ik nog in de krant over een potvis die was overleden, zelfs een beest gaat niet meer gewoon dood. En dan bezigen we bij pubers - toch al niet de periode waarin de meesten blaken van zelfvertrouwen - termen die doen denken aan afvoerputjes als ze al dan niet zelfgekozen overstappen naar een schooltype wat beter bij ze past.

Zeetakje

Zeetakje

28-06-2018 om 16:11

Ik hou van duidelijke titels

In eerste instantie had ik dit topic "mijn kind wil naar de havo" genoemd. Op het laatst heb ik dat veranderd, omdat dat misschien de indruk wekt dat dat om een basisschoolleerling gaat, met een onbevredigend schooladvies. En ik heb nogal een hekel aan draadjes die ik iedere keer opnieuw open, omdat de titel iets anders doet vermoeden dan waar de inhoud over gaat.

Onze dochter heeft voor hetere vuren gestaan dan "afstromen". Ik geloof ook niet dat we thuis die term gebruiken, maar het beestje moet toch een naam hebben. We hebben vanaf het moment dat het eventueel ter sprake kwam, aangegeven dat ze niet meer kan doen dan haar best en ze weet dat we heel veel van haar houden, ongeacht haar schoolniveau.

Het maakt me best trots dat ze zonder schroom durft aan te geven dat ze niet nog zo'n jaar wil, ondanks het feit dat ze hard op een overgangsrapport afstevent. Het verbaast me nl. nogal dat ik hier weleens vriendinnen zie verschijnen die bijna niet naar huis durven, omdat ze een dikke onvoldoende gehaald hebben.

Ik heb net voor de aardigheid nog even gevraagd aan mijn dochter wat ze van de term afstromen vindt en of ze er moeite mee heeft dat naar de havo gaan in haar geval zo heet. Nuchtere reactie hoor. "Zo heet dat toch, daar heb ik geen moeite mee hoor. Ik ben blij dat het kan".

Het enige wat ze zelf lastig vindt is de leuke klas die ze achterlaat en het feit dat het wel steeds beter gaat, maakt haar (en daarmee ons ook) soms wat aan het twijfelen. Vandaar mijn vraag.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-06-2018 om 16:46

Idd

Zo heet dat gewoon. Niet zo moeilijk over doen.

Mijn dochter vond het halverwege de 3e ineens moeilijk worden. Nu zit ze in de vierde en is het echt pittig.

Als je dochter graag wil, gewoon doen!

Kaori

Kaori

28-06-2018 om 22:39

luister naar je dochter

want als ze echt omhoog wil en daar ook de capaciteiten voor heeft als ze weer een beetje ouder geworden is en ook gegroeid in alle opzichten dan lukt het wel.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden het hoeft niet strak via een rechte lijn. Ook na een aantal jaar werken kun je nog aan een hbo of universitaire opleiding beginnen. Kost misschien meer organiseren maar er zijn er velen die dat doen.

Een verstandige dame, zo klinkt je dochter, ze weet wat ze wil, wat ze nu kan en hoe ze dat op een voor haar passende manier kan bereiken.

juul

juul

29-06-2018 om 08:15

Ik zou

ook naar haar luisteren, wat ze ook wil besluiten.
En het zit natuurlijk niet helemaal alleen in de terminologie, maar de manier waarop je eea benadert doet er natuurlijk wel toe.
Lijkt me wel belangrijk dat de boodschap is dat haar keuze hoe dan ook oké is en dat havo een keuze kan zijn, die mogelijk nu beter past.

Ik praat met dochter regelmatig over mogelijk afstromen (puur als optie, niet aan de orde) en hoewel ze het zeker als iets negatiefs ziet en onwenselijk merk ik altijd dat ze wel degelijk luistert als ik het afstromen vrij neutraal benader.
En zo vaak luistert dochter niet meer naar me!
Geeft me wel aan dat het binnenkomt en wrs ook anders is dan de insteek die ze verder hoort.

Zeetakje

Zeetakje

29-06-2018 om 09:56

Tijd voor een mentorgesprek

Kaori, wat verwoordt je dat mooi. Het is inderdaad een meisje dat goed weet wat ze wil.

Ik ben blij dat onze dochter, anders dan de dochter van juul, "afstromen" (ik durf het woord bijna niet meer te typen) zeker níet als iets negatiefs ziet, maar dat ze aangeeft juist blij te zijn dat die mogelijkheid er is. "Ik word er alleen maar blij van", zei ze gisteravond nog. Heerlijk toch?

Natuurlijk gaat ze haar klasgenoten missen. Ze heeft nl. echt een hele leuke klas. Aan de andere kant geeft ze ook aan, dat deze klas sowieso over een jaar door elkaar gehusseld gaat worden, omdat iedereen dan een eigen profiel kiest. Ook wat dat betreft dus een hele realistische benadering.

Ze is er voor zichzelf voor 95% uit. Ze weet dat wij achter haar besluit staan. Het laatste beetje dat haar nog wat doet twijfelen, is het besef dat het steeds wat beter gaat en dat er kinderen wel op het vwo blijven, die misschien nog wel meer met de hakken over de sloot voor staan dan zij. Om vervolgens weer stralend te zeggen dat ze zo blij is dat zij geen ouders heeft, die vinden dat ze op het vwo moet blijven. Ze wil niet nog zo'n jaar als dit, is de opmerking die steeds terugkomt.

Ik denk dat het tijd is om met de mentor om tafel te gaan.

Ingrid

Ingrid

29-06-2018 om 17:48

zeetakje....

Die leerlingen die ‘nog meer met de hakken over de sloot gaan’ kun je grofweg in 2 categorieeen indelen.

1. Die wegens andere prioriteiten, puberhormonen of andere redenen veel te weinig gedaan hebben ( niet jouw dochter)

2. Die zich uit de naad gewerkt hebben (jouw dochter)

Hoe het verder gaat in jaar 3 is ook vrij voorspelbaar.

Categorie 1 leerlingen hebben danwel geleerd van t vorige jaar (of de puberhormonen trekken bij) en in dat geval gaat jaar 3 een stuk beter. Andere optie is dat het weinige werken blijft, en dan gaan ze een jaar later wederom met de hakken over de sloot of stromen alsnog af. Als dit proces doorgaat tot in de bovenbouw loopt het regelmatig toch ergens serieus spaak wegens gebrekkige basiskennis of vaardigheden, danwel uiteindelijk niet meer precies weten hoe dat moet, echt werken.

Categorie 2 leerlingen ( jouw dochter) die wel overgaan lopen best vaak uiteindelijk vast. Als beloning voor je keiharde werken via de bespreekzone overgestemd worden naar jaar 3 ( zo hard gewerkt, dat gun je zo’n meisje gewoon) met als resultaat in jaar 3 nog harder moeten werken en met kerst al inzien dat dat niet haalbaar is. Dat is dan een heel vervelend jaar. Ik zie ze echt regelmatig in mijn klas. Vaak meisjes idd. Op basis vsn cijfers mogen ze net door. Maar ik voel,op m’n klompen asn dat het heel moeilijk wordt. Ergens kloppen de overgsngsnormen dan niet, dat snap ik ook wel, maar zo werkt het soms toch....

Soms adviseren we op mijn school overstappen naar havo, zelfs als overgaan naar A3 gewoon kan...wat fijn als ouders en/of kind dan ook inzien dat er ( zie kaori) meer wegen naar Rome leiden....,

Ingrid

juul

juul

29-06-2018 om 18:02

Ingrid

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Niet alleen 'intelligentie' (wat dat ook moge wezen) doet ertoe, ook motivatie en werklust ed spelen een grote rol.
Cat 1 leerlingen kunnen ook vastlopen, door te weinig opgedane skills oid.
Het kan allemaal verkeren en eigenlijk kun je er zo weinig over zeggen.

Dochter hier werkt ook hard maar ik zie haar wel steeds groeien, ook daadwerkelijk leren van de fouten die ze maakt in haar leerprocessen.

Ik denk dat het ook met de effectiviteit van leerstrategieen te maken heeft.
Alleen, daar worden leerlingen nooit op getest. (laat staan dat ze er les of begeleiding in krijgen) (op de meeste scholen dan toch)
Het toetssysteem is nu vrij eendimensionaal, als een leerling voldoende scoort dan zegt dat vrij weinig over wat er achter zit.

Juul

Ik zeg niks over intelligentie....

Ik zeg precies wat jij zegt...dat de categorie 1 kinderen kunnen vastlopen door te weinig kennis/ ervaring/ weten hoe te leren

En wat betreft de categorie 2...natuurlijk kunnen die groeien. Maar ook in zo’n geval ( a la dochter topicstartster) is de route via havo vaak een veel fijnere. Dan KUN je rustig groeien. En daarna mooi terug naar vwo. 2 jaar of langer echt op of boven de toppen van je kunnen werken is voor veel leerlingen vaak uiteindelijk geen succes. Dat houdt bijna niemand vol.

Nogmaals...ik ben geen helderziende. Maar dit zijn patronen die ik als docent vaak zie op school. Iets om mee te nemen. En uiteindelijk ligt de keuze in dit soort gevallen vaak bij ouder/ kind.

Ingrid

Laten afstromen

Het portret wat je schets van zeetakje jr is van een kind dat continu op zijn tenen loopt. 2de klas is nog heel jong en Ad(h)d + puberteit is een recept voor meer ellende als je het combineert met moeitw voor school. Ik ben al jaren mentor van een derde klas en ik vind de standpunt van mentor een beetje vreemd. Let op dat het ook zo kan zijn dat de klassen op 3 havo al behoorlijk vol zitten en dat hij liever een kind minder te plaatsen heeft.
Ik zeg afstromen. Wel misschien straks, bij het kiezen van een vakkenpakket in de derde, rekening houden met eventuele terugkeer op vwo als de havodiploma gehaald isz
Succes
Sini

Zeetakje

Zeetakje

29-06-2018 om 19:27

Wat fijn dat er ook docenten reageren

Ik denk ook dat het niet zozeer met intelligentie te maken heeft. Er is meer nodig om het te redden. De cito's die Zeetakje jr. dit voorjaar maakte waren, net als voorheen, op vwo-niveau. Zelf geeft ze aan dat dat komt, omdat dat stof is die ze al onder de knie heeft.

"Het gaat zo snel". Dat is wat ze zelf aangeeft. Het is teveel informatie in te weinig tijd. Haar verwerkingssnelheid ligt wat lager. Dat is niet ongebruikelijk bij kinderen met AD(H)D en dat breekt haar nu, in 2 vwo, kennelijk pas op.

"Let op dat het ook zo kan zijn dat de klassen op 3 havo al behoorlijk vol zitten en dat hij liever een kind minder te plaatsen heeft."

Ik hoop toch wel dat school respect heeft voor haar besluit en haar gunt wat ze graag wil.

juul

juul

30-06-2018 om 00:40

Ik zou er zelf trouwens

ook geen enkele moeite mee hebben als ze wel door zou gaan, en daar zou ik dan ook vertrouwen in hebben.
Voor mij is groei erg belangrijk en je dochter heeft iig laten zien dat ze sterk gegroeid is op een aantal punten. Daar zou ze in vwo3 sterk profijt van kunnen hebben.
Dus ook in dat geval zou ik helemaal achter haar staan. Niets mis met hard werken. (maar ook niks met minder hard) Ik denk dat ik me zelf zou proberen zo neutraal mogelijk op te stellen en haar te helpen met het afwegen van argumenten ed.

Zeetakje

Zeetakje

30-06-2018 om 06:54

Juul

Duidelijk zou toch inmiddels wel moeten zijn dat we volledig achter onze dochter staan, ongeacht de keus die ze maakt.

Er is inderdaad niets mis met hard werken, maar ik geloof niet dat je beseft hóe hard er hier het afgelopen jaar geknokt is en we zitten niet te wachten op een puber met een burn-out. Daar lopen er tegenwoordig helaas al veel te veel van rond. Dat Zeetakje jr. echt niet te beroerd is om (te) hard te werken heeft ze al dubbel en dwars bewezen.

De reacties van andere ouders en van ervaren docenten hier, leert me dat de kans aanzienlijk is dat onze dochter (ondanks de groei die ze doormaakt) het nog hogere tempo in de 3e klas niet bij zal kunnen benen en ook op de havo zal ze profijt hebben van haar groei. Van buitenschoolse activiteiten groeit ze ook en daar heeft ze het afgelopen jaar maar heel weinig tijd voor gehad.

Daarbij kan je het móeten afstromen voorkomen door zelf op tijd op de rem te trappen. Ze gaat nu in ieder geval naar 3 havo. We horen ook verhalen van kinderen die zoveel achterstand hebben dat ze afstromen en daarnaast ook hetzelfde leerjaar nog eens over moeten doen. Dat zou ik in het geval van Zeetakje jr. pas echt een verloren jaar vinden, juist omdat ze zelf nu al aangeeft dat ze niet nog zo'n jaar wil.

Het feit dat ze dat aangeeft zegt heel veel. We begrijpen en respecteren dat. We hebben het richting dochter niet uitgesproken, maar het voelde voor ons in eerste instantie wat raar om een kind met een overgangsrapport af te laten stromen (daar heb je het woord weer), maar inmiddels zijn we er volledig van overtuigd dat onze dochter een hele verstandige keus heeft gemaakt en ik kan niet beschrijven hoe trots we op haar zijn. Hoe mooi is het dat een meisje van net 14 zo goed aan kan en aan durft te geven waar haar grens ligt?

De opluchting van het vooruitzicht om komend schooljaar niet alleen voor school te leven is bij haar inmiddels groter dan het verdriet om het feit dat ze een hele leuke klas achter moet laten. Dat zegt denk ik genoeg.

Mooi

Wat is ze al verstandig en wat kan ze haar grenzen al goed stellen! Dat is zo waardevol. En inderdaad: ik zie bij mijn oudste van 15 (ook adhd trouwens) dat de groei buiten school minstens zo belangrijk is als de groei op school zelf. Eigenlijk nog veel belangrijker, want die persoonlijkheid ontwikkelt zich zo hard.

Kleinkoekje

Kleinkoekje

30-06-2018 om 09:58

Theezakje

Wat heerlijk dat uw dochter dat inziet en bewust / verstandig kiest.
Bij mijn zoon, 3e jaars categoraal gymnasium, is de verhouding inzet - resultaat ook erg scheef. Als moeder vind ik het verschrikkelijk dat hij zoveel tijd kwijt is aan huis- , leer- en toerswerk. De school waar hij nu op zit is zijn keus geweest en hij wil daar blijven. Hij voelt zich erg fijn daar en heeft leuke vrienden. Vanaf het 1e jaar probeer ik hem op een Havo te krijgen, dat weigert hij. Praten met hem en de mentoren helpt niet. Ook dit jaar reeds een gesprek gehad. Volgens de docenten is hij pienter genoeg, maar snel afgeleid. Nu heeft hij nog 2 tekorten, Grieks en Latijn. Dat mag op zijn school niet. Zijn laatste cijfer voor Latijn moet hij nog binnen krijgen, hij moet een 7 halen om door naar 4e te kunnen. Ik durf niets meer over overstappen naar een andere school te zeggen want dan wordt mijn, over het algemeen rustige en lieve jongen, woedend😔😔

Met maagpijn zit ik op zijn laatste Latijn cijfer te wachten. Het klinkt verschrikkelijk, maar ergens hoop ik dat hij het niet haalt, hij zal heel verdrietig zijn en de dreun moeten verwerken, maar ik hoop dat hij dan openstaat voor een staat voor een andere school. Ik heb al contact gehad met een school waar meer kinderen van zijn huidige school naar toe zijn gegaan, ook een vriendje uit het 1e jaar. Maar de twijfels blijven, stel dat hij op andere school geen aansluiting vindt en daar dood ongelukkig wordt....is het niet beter om hem te laten doubleren....heeft hij een rustig jaartje, kan hij even groeien en wellicht zijn profielkeuze wijzigen......waar doe ik goed aan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.