Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kind wordt komende jaren niet uitgedaagd

Deze week hebben we een 10-minuten gesprek op school gehad. Daarbij kwam ter sprake dat miekiezoon (8jr, groep 5) heel makkelijker leert. Er werd gezegd dat hij zolang hij op de basisschool zit, zeker alles op zijn sloffen zou kunnen doen. Hij zal ook de komende jaren geen moeite hoeven te doen.
Hij heeft hoge cito-scores (bijna alles A), en het is nog onzeker of hij wordt doorgetoetst. De leerkrachten weten toch wel dat hij slim is, zo werd er gezegd. Bovendien krijgt hij al moeilijkere rekenwerkjes erbij, dus het zou geen nut hebben.
Zelf vind ik dit nogal verontrustende berichten. Maar, misschien zie ik weer te snel problemen.
Hoe denken jullie hierover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suus

Suus

25-03-2009 om 13:07

Ook kind

met hoge scores, maar hier wordt er juist aan alle kanten extra/uitdagend werk aangeboden omdat versnellen niet aan de orde is (dat willen wij als ouders niet)
Ons kind krijgt uitdaging in taal, rekenen, natuur en maakt werktstukken ipv weektaak. Het reguliere werk wordt gecompact. Dit werkt heel goed en is in overleg met de RT gedaan. Ook krijgt ons kind geen uitleg meer als dat niet nodig is, dit scheelt een stuk frustratie. Terwijl de klas uitleg krijgt, maakt ons kind alvast werk en kan daarna of aan het eigen werk of uitleg geven/assisteren in zijn groepje.

Je mag me best persoonlijk mailen, dat praat misschien wat handiger. Het adres :[email protected]

Elisabeth1

Elisabeth1

25-03-2009 om 14:24

Niet afwachten

hoi,

het is juist heel belangrijk dat hij de komende jaren nog veel leert! Hoe moet dat dan als hij dadelijk op de middelbare school, eens komt er een tijd dat hij wel moet opletten, wel iets kan leren. En als hij dat niet op de basisschool geleerd heeft...

Op heel veel scholen is het tegenwoordig al de normaalste zaak dat kinderen die voorlopen extra werk krijgen. En dan niet nog 10 sommen van hetzelfde, maar juist de helft van wat ze moeten leren en dan dus gelijk moeilijker werk.
Van de meeste methodes is er een extra werkboek waar kinderen verrijking mee krijgen.

Succes en laat je niet afschepen!
groeten, Lize

Ik zie ook een probleem

Mijn advies: lees je in. Er zal een wereld voor je opengaan van compacten, verdiepen, verbreden en verrijken. Hoe je dat het beste bij school kunt brengen weet ik niet, de communicatie moet natuurlijk zo goed mogelijk blijven. Maar je kunt niet stil blijven zitten, want dan is het risico levensgroot dat je kind vastloopt in het VO.

Hier is twee weken geleden geadviseerd om te versnellen en na een weekend stressdenken hebben we ermee ingestemd. Wij waren nog niet zover, dachten meer aan moeilijker werk, maar onze zoon is een verlengde kleuter dus de leeftijd was geen beletsel. Daarom zijn wij nogal snel overstag gegaan.

Wij zijn nu als de hazen bezig om ons in te lezen en met school te overleggen hoe het verder moet. Want de stof van de volgende klas heeft zoonlief ook al vrijwel onder de knie.

Ik heb in mijn familie een aantal mensen die hun hele schooltijd niet uitgedaagd zijn - dat is geen pretje hoor.

mamamiekie

mamamiekie

26-03-2009 om 09:30 Topicstarter

Bedankt voor de reacties en nog meer vragen

zoals hierboven al staat: bedankt voor jullie reacties.
Toch zit ik nog met wat vragen:
- Is het zinvol om zoon te laten doortesten? En hoe krijg ik dat op school voor elkaar?
- Hoe kan ik zijn werkhouding beinvloeden? Miekiezoon heeft nl. een slechte werkhouding, waardoor leerkrachten ook minder inspannen.
- Waar kan ik me verder inlezen?

Groetjes,

Wat antwoorden

doortesten: daar durf ik niets algemeens over te zeggen. Je kunt wachten tot er gedragsproblemen zijn, je kunt eerst proberen om er met school uit te komen zonder test, je kunt eerst eens een orienterend gesprek aangaan met een orthopedagoog of een andere adviseur die wat meer met begaafdheid heeft. Je kunt ook overwegen om extern te laten testen.

Werkhouding: zo mogelijk nog lastiger. Mijn eerste ongecensureerde reactie zou zijn dat jij die houding niet kunt beinvloeden. Dat is wat stellig gezegd maar het werkt gewoon niet om als ouder aan een kind te gaan zitten boetseren. Dat voelt dat kind ook meteen. Bovendien, als je kind al neigt naar onderpresteren dan liggen daar heel andere factoren aan ten grondslag, die staan helemaal los van jouw ouderschap. Dan is hij gewoon uitgeput door het verkeren in een onstimulerende omgeving. (Mijn zoontje van 7 zei, toen ik heel indirect informeerde hoe het is als je de hele dag makkelijke werkjes doet 'dan word je gek!' - kwam er heel spontaan uit).
Als je al iets aan de werkhouding wilt doen moet dat via een grote omweg, door je kind in een situatie te brengen waar het zelf wordt geprikkeld om een andere werkhouding te ontwikkelen. En dan moet er ook nog een duidelijke externe beloning zijn voor je zoon om het te doen, dus niet jouw goedkeuring of het uitzicht op leuker werk op school. Nee, hij moet dan echt weer bij zijn eigen intellectuele nieuwsgierigheid zien te komen, zijn eigen bron.

Inlezen: er zijn heel wat boeken op de markt. Ik heb het een en ander bij de bieb doorgewerkt en Tessa Kieboom "Hoogbegaafd - als je kind (g)een Einstein is" kwam er het beste uit. Googlen op de woorden die ik opsomde geeft een woud van informatie. Voor een frisse blik kun je nog eens in een andere taal googlen. In D, F of US wordt er weer anders tegenaan gekeken.

Overigens ben ik zelf niet geinteresseerd in eindeloos gevlooi op de vierkante cm om het verschil tussen meerbegaafd en hoogbegaafd of tussen hoogintelligent en hoogbegaafd of tussen pienter en HB te maken. Ook de eis dat er grote successen moeten zijn behaald voordat je van HB kunt spreken vind ik onzin. Het is natuurlij een vloeiende overgang van gewoon slim naar extra slim. Het meest relevante vind ik of je kind ook andere trekken vertoont waardoor het zich onderscheidt in gevoeligheid, gedrag of denkwijze. Dan wordt het tijd om je begeleiding toe te spitsen op het kind. Alleen zo voorkom je dat het kind zich onbegrepen en alleen voelt en een verkeerd zelfbeeld ontwikkelt. In het geval van jouw zoon is het eerste dat opvalt dat hij mogelijk niet leert te leren, waardoor het VO erg lastig kan worden. Ook in het werkzame leven kunnen mensen last houden van een problematische werkhouding. Dat rechtvaardigt een investering op dit moment.

Bikkel

Bikkel

26-03-2009 om 11:50

Verder inlezen

oa www.hiq.nl, bij verenigingen als hint, plato en mensa, http://hoogbegaafd.startpagina.nl/ en natuurlijk hier op OOL, als je op de beginpagina bij de zoekfunctie "hoogbegaafd" intoetst kom je ook veel tegen, oa een themapagina. Verder ook op het forum kun je veel vinden in de geschiedenis. Ook het boek "Hoogbegaafd, en nu?" legt heel duidelijk (op kinderniveau) uit wat alles inhoudt.
Wat doortoetsen betreft, dat houdt in dat er volgende cito-toetsen gemaakt worden. Doorgaan totdat er geen A meer gehaald wordt (bij dochter zijn ze op een gegeven moment gestopt, ze bleef maar A halen, en even heel trots: bij de cito-eindtoets heeft ze 550 gehaald).
Meestal wordt er besloten tot doortoetsen als kind voortdurend A's haalt, laat zien dat het veel meer kan, als er een goede werkhouding is, dat het zich verveelt (en het eventueel daardoor vervelend gedrag laat zien) etc.
Wat verbetering werkhouding betreft: praten met kind, meer uitdaging aanbieden, zorgen dat kind buiten school intellectuele bevrediging krijgt.
Die slechte werkhouding ken ik van zoon. Die is ook niet te motiveren en heeft het volume van zijn dagdromen harder staan dan dat van zijn leerkracht. Hij kan heel veel beter dan hij laat zien, verveelt zich en is geestelijk erg afwezig. Thuis leest hij allerlei ingewikkelde boeken, weet veel van geschiedenis. Hij krijgt op school geen extra werk, moet eerst wat laten zien. Hij heeft zich (ietsje) verbeterd, en mag nu, als beloning, meerekenen met de goede rekenaars. Hij is enthousiast, over 2 weken hebben we een gesprek hoe het gaat.
Onze ervaring is dat school nog zo'n mooi protocol op papier kan hebben voor de meer-/hoogbegaafde kinderen, het is wat de individuele leerkracht er mee doet! De een doet dat (veel) beter dan de ander.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.