Anne-Sofie
20-10-2009 om 15:05
Kinderen zelf les geven in het buitenland, wie o wie
Mijn man en ik gaan aan het eind van het jaar tussen de zes en acht weken naar het buitenland. Natuurlijk willen we graag onze kinderen meenemen maar hoe pakken we het lesgeven aan ? In het buitenland naar school laten gaan is geen optie. Wie heeft ervaring met legeven aan je eigen kinderen ? Mijn man is leraar (1st graad) maar heeft geen ervaring met het basisonderwijs.
We mogen een lesplan aan de leerplichtambtenaar voorleggen, wie heeft er tips/ervaring met het opstellen van zo'n plan ???? Alvast bedankt !
amk
20-10-2009 om 15:25
Overleggen met school
mijn collega overlegt dit met de school en samen wordt er een lesplan opgesteld.
Hij is nu voor 4 maanden vertrokken.
Bintje
20-10-2009 om 16:23
Inderdaad
Met school een lesplan opstellen eventueel waarbij eens in de week, 2 weken, 3 weken werk naar docenten opgestuurd wordt. Of via de Wereldschool maar dat is kostbaar aangezien het niet om een heel lesjaar gaat. Ws is een oplossing zoeken met de basisschool van je kinderen het handigst.
Ik ben zelf ook 1e graads bevoegd en heb destijds zonder problemen mijn kinderen les gegeven via de wereldschool. Dat is het probeem niet, dat kan ook een ouder zonder onderwijsbevoegdheid doen, lijkt mij. Ik had wel begeleiding vanuit NL in die zin dat als ik vragen had ik die kon stellen via een juf in NL. Het zou handig zijn als je ook zoiets kan regelen via de basisschool.
Bintje
20-10-2009 om 16:27
Misschien reageert Dirksmama ook nog, zij geeft les in het buitenland aan NL kinderen (of heeft gegeven?). Zij kan je nog meer vertellen, denk ik.
Mariel81
20-10-2009 om 21:07
Margje!
Margje heeft ook zoiets gedaan. Misschien komt ze zo nog wel even langs.
Mariel
Chantelle
20-10-2009 om 21:28
Met school
Wereldschool is vanaf 6 maand en is gewoon peperduur. Het lijkt mij het fijnst dat je kinderen blijven werken met de methodes die ze ook op school gebruiken.
Ik zou overleggen met school. Waarschijnlijk vallen er al 2 weken kerstvakantie af en onofficieel 1 week met kerstactiviteiten etc.
Wat je dan overhoudt zijn maar een paar lesjes rekenen, taal en spelling. Laat ze een werkstuk maken over het land waar ze naar toe gaan waarin je alle andere vakken in verwerkt. Taal kan ook prima door een aantal schrijfopdrachten over het land. Een gedicht over Australie, een dagboek, een tekening, een mindmap, een interview met een local etc. Als je een laptop meeneemt zou je ook nog via schooltv.nl een paar programma's kunnen bekijken. En neem wat educatieve spelletjes en leesboeken mee.
Leuk! Waar ga je naar toe? Hoe oud zijn je kinderen?
margje van dijk
21-10-2009 om 09:53
Inderdaad
Dag Anne-Sofie,
Wij hebben inderdaad 3 jaar geleden onze kinderen zelf les gegeven. Dat wil zeggen, we hadden mijn moeder meegenomen, die pas gepensioneerd was als basisschool-lerares. Mijn moeder heeft materiaal meegekregen van de school van de kinderen (13 kilo was dat, pffft), en ze kregen gewoon wat ze anders ook gekregen zouden hebben. Elke week was er e-mailcontact met de leerkrachten. Ik vond de wereldschool ook erg duur en een beetje over-the-top voor onze kinderen. (Ze zaten toen in groep 5 en groep 3, en dan hadden we nog een 3-jarige kleuter die eigenlijk niet meetelde maar die wel elke dag braaf meedeed in het klasje).
Jouw grootste probleem gaat echter niet zijn: hoe ga ik de kinderen les geven, maar: hoe overtuig ik de leerplichtambtenaar. Sowieso (al zou je de wereldschool inschakelen) lijkt het me sterk dat je uberhaupt toestemming krijgt voot 6 tot 8 weken. "In mijn tijd" (3 jaar geleden dus) werden aanvragen korter dan 6 maanden eigenlijk standaard afgewezen. Om die reden hebben wij ons verblijf zelfs verlengd tot 6 maanden terwijl we eerst eigenlijk 5 maanden wilden gaan. (Gelukkig maar, want die 6 maanden waren nog te kort).
Maar zelfs in ons geval ging het nog niet vanzelf. We hebben een plan van enkele pagina's geschreven, hoe we het voor ons zagen, met daarbij het CV van mijn moeder, en werkgeversverklaringen en zo. De school ging ook akkoord en schreef een briefje erbij waarin het ons alle medewerking toezegde. En toen nog belde de leerplichtambtenaar om te zeggen dat dit formeel niet goed genoeg was, want "uw moeder is geen school". Maar hij heeft ons toch toestemming verleend, "omdat het plan goed in elkaar zit", en omdat hij de alternatieven die in China voorhanden waren niet beter vond dan dit plan.
Alleen heb jij hier helemaal niets aan, want jij hebt waarschijnlijk weer een andere leerplichtambtenaar. En die beoordelen deels volgens harde richtlijnen, maar ook deels subjectief.
Maar wie weet is er in de afgelopen drie jaar wat veranderd en gaan ze wat soepeler om met kortere verblijven, ik zou het niet weten.
In elk geval succes!
Margje
M Lavell
21-10-2009 om 10:39
Overleg met school
Margje:"Jouw grootste probleem gaat echter niet zijn: hoe ga ik de kinderen les geven, maar: hoe overtuig ik de leerplichtambtenaar."
Dat valt in dit geval mee. Anne Sofie schrijft: "We mogen een lesplan aan de leerplichtambtenaar voorleggen, wie heeft er tips/ervaring met het opstellen van zo'n plan ???? Alvast bedankt !"
Dat betekent dat de lpa instemt als hij tevreden is met dat lesplan. Die lpa kan niet meer zeggen "maar je mag helemaal niet".
Het gaat dus in dit geval inderdaad om het overtuigen van de leerplichtambtenaar van het lesplan. En dat betekent dat Anne Sofie met de school in overleg moet. Samen een lesplan maken (boeken mee, contact via internet regelen, stappenplan maken). Als het leerplan wordt ingediend met daaronder een instemmend woord van het schoolhoofd (op deze wijze menen wij dat het onderwijs voldoende gewaarborgd is), zal de lpa toestemming verlenen.
Groet,
Miriam Lavell
margje van dijk
21-10-2009 om 10:50
Overheen gelezen, sorry.
Goed dat de lpa zo positief is hoor.
Margje
margje van dijk
21-10-2009 om 10:54
Als je me mailt op [email protected], dan wil ik je wel het plan toesturen wat wij gemaakt hadden. Het was wel een heel andere situatie, maar misschien heb je er toch wat aan.
Margje