Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Klas overslaan groep 6 naar 8

Ik heb een zoon van 10 die nu in groep 6 zit. Vorig jaar hebben ze hem getest en blijkt hij hoogbegaafd te zijn. Dit jaar heeft hij een aangepast lesprogramma gekregen. Dit houdt in dat hij voor taal, spelling, begrijpend lezen en rekenen de stof voor groep 7 heeft afgerond. Nu staan we voor de keuze of we hem volgend jaar naar groep 8 over laten gaan.
Op zich vind ik dit een goed plan, maar als ik aan mijn zoon vraag wat hij wil, dan komen er tranen en zegt hij dat hij dan zijn vrienden niet meer ziet. Hij zegt ook dat zijn verstand zegt dat hij het moet doen maar zijn hart zegt weer van niet. Wat moet ik hier mee??
Hij komt trouwens in een combi-klas 7/8 en zijn beste vrienden zijn bij hem geplaatst.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat lijkt me niet echt de weg

Mijn credo in dit soort zaken is: wisselen is moeilijker voor de ouders dan voor het kind. En verder moet de beslissing altijd weggehouden worden bij het kind, die hoort bij de ouder. Een kind kan het niet overzien.

Dus ik zou zelf met mezelf of met mijn partner of met school of met mensen die er verstand van hebben buiten school om overleggen. Knoop doorhakken en aan zoon mededelen.

Natuurlijk neem je in de praktijk de beslissing samen met je zoon op deze leeftijd, maar jij moet zélf de beslissing kunnen dragen. Dus overleggen met je zoon hoe hij zijn plek kan veroveren/vinden bij de groep 8-ers, hem geruststellen dat dat allemaal goed zal gaan.

Maar dat kan pas als je zelf overtuigd bent dat het idd de goede beslissing is. Of is het een manier van school om van lastige toestanden met verbreden/verdiepen af te zijn, terwijl je zoon nog veel te jong is om volgend jaar naar het VO te gaan? Ik opper maar wat hoor, ik weet niet wat er aan de hand is.

Wel heb ik zelf al meermalen met dit bijltje gehakt, beslissingen over schoolwissel/versnellen/verlengen, vandaar mijn panklare recept.
Oh laatste toevoeging: ideale oplossingen bestaan niet. Breng in kaart wat er ongeveer speelt en hak dan de knoop door. Je zoon voelt als jij zeker bent van je zaak, en zal je volgen.

Ja hoor

al is je zoon nog zo groot en nog zo slim, hij kan echt nog niet de gevolgen overzien van een dergelijke beslissing, dus jullie (ouders en school) zullen die beslissing voor hem moeten nemen.
Mijn dochter wilde trouwens ook heel erg niet versnellen, maar wij zagen haar pijlsnel afglijden in haar toenmalige groep, dus hebben we maar even geen rekening gehouden met haar wensen. Het heeft niet lang geduurd voordat ze zich een plaats had veroverd in haar nieuwe groep en toen wilde ze nooit meer terug naar die kleuters (sic).
En ik vind het nog zo'n gek idee niet in jouw geval. Hij kan gewoon bij zijn vrienden in de groep blijven en intussen wat steviger in zijn schoenen komen te staan qua studievaardigheden. Moet ie nog steeds wel een apart programma krijgen denk ik, want groep 8 is voor een groot deel herhaling en studievaardigheden opdoen met onderwerpen die je al weet is geen makkie (mijn dochter, ook 10 en over naar groep 8, loopt daar nu ook tegenaan).

Lynna

Lynna

29-06-2011 om 07:19

Eens met cobi

Ik zou hem naar 7 laten gaan en ook mee laten doen met 8 waar dit aanvult. Eventueel ook bespreken dat hij meedoet met kamp en musical? En er dan op inzetten dat hij feitelijk 8 overslaat.....

Mijn dochter heeft 8 ook overgeslagen en daar cognitief niets aan gemist.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-06-2011 om 00:35

Versnellen

Mijn zoon van nu 10 (hb en ADHD) ging versneld van groep 6 naar groep 8 (Montessorischool dus een combigroep 6/7/8); daarvoor was hij al versneld van groep 3 naar groep 5. Hij had een aangepast lesprogramma en ging naar de plusklas maar desondanks bleef hij voor lopen. Hij heeft de CITO prachtig gemaakt en verveelt zich nu behoorlijk op school maar hij heeft een fijne vriendengroep (allemaal 8egroepers) en hij is wel lekker bezig met de musical. Schoolkamp vond hij hartstikke leuk. Hij is er meer dan aan toe om de basisschool achter zich te laten en verheugt zich enorm op de middelbare school (waar nog wel meer jonge kinderen op zitten; sommigen zelfs nog jonger dan hij).
Ik moet je zeggen dat mijn zoon zelf ook supergraag die versnelling wilde en dat iedereen (therapeut, juffen, IB'er etc.) achter die tweede versnelling stond maar dat ik in eerste instantie mijn twijfels had. Achteraf gezien was het de juiste beslissing en had ik het zoon niet aan kunnen doen om hem nog een jaar langer op de basisschool te houden. Maar het is heel persoonlijk; het ene kind is het andere niet en de ene school is de andere niet.
Ik vind dat je zoon wel mag laten weten hoe hij er over denkt maar dat je de uiteindelijke beslissing niet aan hem kan en mag overlaten.
Maar als hij de lesstof van groep 7 al heeft afgerond zou ik niet weten waarom hij dan alsnog groep 7 zou moeten doen. Feitelijk is hij dus al zo goed als klaar met de basisschool-stof en gaat het alleen om voorbereiding op de CITO en evt. kleine hiaten wegwerken.
Je ziet, je zoon is geen uitzondering Maar het is en blijft wikken en wegen en moeilijke beslissingen nemen waarvan je pas achteraf kan zeggen of ze goed danwel fout waren...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.