OudervanOO
17-06-2011 om 15:39
Klas volgend jaar gesplitst, wanneer indeling te horen
Hallo,
Ik post even onder een andere nick ivm met mogelijke meelezers.
Er zijn hier vast wel meer ouders waarvan de kinderen volgend jaar in een gesplitste klas komen (of ouders die uit ervaring spreken, dat kan ook). Is het gebruikelijk dat ze dan eerst de indelingen van de klassen bekend maken en zo onrust zaaien en dan een ruime week later pas de lijst met in welke groep je kind komt te zitten uitdelen??
En dan pas volgend jaar vertellen hoe het lesgeven in zijn werk gaat bij een combinatieklas?
Hier op school heerst wat onrust vanwege gesplitste klassen en ik vraag me gewoon af wat het nut is van eerst de indeling bekend maken (en in mijn ogen onrust zaaien) en pas zoveel later bekend maken welk kind in welke groep komt.
En dan de hele zomervakantie er overheen laten gaan voor je als ouder weet hoe het in zijn werk gaat in een combinatieklas.
Het gaat dus niet over of een combinatieklas wel werkt, maar over het bekend maken ervan aan de ouders.
Hier zijn vast wel ervaringsdeskundigen denk ik. En daarbij zijn hier nu al best veel ouders die zo zeer hun twijfels hebben dat ze al bij andere scholen kijken.
Bedankt,
OudervanOO

ishtar
17-06-2011 om 15:47
Hier
We kregen via de nieuwsbrief te horen dat er combigroepen gingen komen, en de reden ervan. En pas afgelopen week kwamen ze met de nieuwe klassenindeling. Ik zie de onrust er niet zo van.
En inderdaad, pas volgend jaar tijdens de speciale ouderavonden gaan ze vertellen hoe en wat, maar dat doen ze elk jaar zo, gaat ook meer over de groep zelf dan over het feit dat het een combigroep is.
Is dit op jullie school de eerste combiklas? Of is er nog meer mis, omdat er nu al een aantal ouders bij andere scholen gaan kijken? Ik kan me niet voorstellen dat alleen de 'invoer' van combiklassen een reden tot vertrekken zou zijn.

An
17-06-2011 om 20:54
Ja logisch
Hier is ook de klassenverdeling eerder bekend dan de klassenindeling. Waarom onrust? En in een combi-groep wordt niet bijzonder anders gewerkt dan in een enkele groep hoor. Het is vooral voor de juf/meester harder werken.
Relax!
An

NaShA
17-06-2011 om 21:14
Wij weten het
pas sinds afgelopen woensdag, 2 en halve week voor de zomervakantie....is heel normaal bij ons op school

wil40
17-06-2011 om 21:38
Heel normaal
De belangrijkste mededeling is welke leerkracht welke groep gaat draaien. Welke leerlingen in welke groep geplaatst worden is ook weloverwogen. Eventuele zorgleerlingen verdelen over de groepen bijvoorbeeld.
En er zullen leerkrachten zijn die het een uitdaging vinden een combiklas te draaien en anderen misschien liever niet.
Ik vind het een normale gang van zaken. En waarom zou je je zorgen maken in welke groep je kind geplaatst gaat worden? In verband met vriendjes/vriendinnetjes? Als je je kind overplaatst naar een andere school om deze reden lijkt me dat juist onrustig voor een kind.
Combiklassen zijn echt geen enkel probleem als er een goede leerkracht voor staat.
Ouders worden onrustig van veranderingen, kinderen passen zich heel makkelijk aan.

angelina ballerina
17-06-2011 om 22:22
Bij ons
Werd vorige week bekend gemaakt welke klassen er komen en welke kinderen naar welke klas gaan. Ik vind dit wel prettig, dan weet je meteen waar je kind aan toe is. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is te weten dat de klas gesplitst wordt terwijl je niet weet naar welke klas je kind gaat en welke klas hij krijgt.

Jesse_1
18-06-2011 om 01:12
Relax
In z'n algemeen gesproken vind ik dat er zoveel heisa wordt gemaakt van de verschillende groepen en wie-er-in-welke-groep-komt.
Maar om op de vraag van OudervanOO antwoord te geven: ja, bij ons ging het ook zo. Eerst werd er bekend gemaakt dat er een combiklas zou komen het volgend schooljaar, en pas later wie er in die combiklas zou komen en wie in de reguliere klas. Pas IN het schooljaar, bij de informatieavond voor de ouders had je een 'kijkje in de keuken' waarbij nog even speciaal werd uitgelegd hoe het er aan toe ging in de klas en wat er dat jaar o.a. behandeld ging worden.
Overigens was hier meteen te zien dat met name de 'wat slimmere kinderen' die geconcentreerd konden werken in de combi (3/4) kwamen.
Er hebben ook ouders gedreigd naar een andere school te gaan met hun kinderen, maar niemand heeft het gedaan. Het gras is ergens anders altijd groener!
Jesse

ijsvogeltje
18-06-2011 om 11:28
Inderdaad, relax
Maak het allemaal niet zo groot. De meeste basisscholen werken met combinatiegroepen, soms wel met 3 of 4 klassen. Echt, daar is niets spannends of ingewikkelds aan. Ook zijn er scholen (en schooltypen) die jaarlijks de groepsindeling veranderen. Kinderen zijn flexibel, en kunnen heel veel aan, heb daar een beetje vertrouwen in. Het wordt vooral een probleem als ouders er een probleem van maken. Ja, het is even anders als je kind in een combigroep zit, daar zal je kind aan moeten wennen. Maar of je kind dat nu op 15 of 20 juni te horen krijgen, dat maakt allemaal niet zo'n verschil. Scholen kunnen het in dit opzicht ook nooit goed doen (lees: naar tevredenheid van alle ouders). De een wil het vroeg weten, want... De ander juist laat, want... Zo heeft iedereen zijn wensen, waarheden en onzekerheden.
Ga alsjeblieft niet focussen op 'hoeveel tijd zit er op andere scholen tussen moment X en moment Y'. Je schiet er helemaal niets mee op. Jij het je kind nu eenmaal op deze school, en daar heb je het mee te doen. Straal naar je kind uit dat het goed komt, dat het straks allemaal duidelijk wordt en dat het volgend jaar gewoon weer een leuk schooljaar wordt.
Er is trouwens geen enkele school die zekerheden kan geven over toekomstige leerlingaantallen en groepsindelingen in de volgende jaren.

an mien
18-06-2011 om 15:04
Het grote geheim
Hier wordt pas bekent gemaakt bij welke leerkracht je kind komt de dag voor dat ze een ochtend gaan wennen.
Zo geven ze ouders (te) weinig tijd om te protesteren tegen de klassenindeling.
Het wordt op donderdag in het rapport geschreven : iets van pietje veel plezier bij juf marie volgend jaar.
Vrijdagochtend zie je als ouder pas wie er nog meer bij juf Marie in de klas zit, meestal weet je kind al wel te vertellen welke vriendjes er ook bij hem in de klas komen.
Het lijkt ook altijd een groot bewaard geheim welke leerkracht welke klas gaat doen, ik weet niet welke straf erop staat maar niemand praat zijn mond voorbij.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

josephine*
18-06-2011 om 15:46
Geef school ook een beetje lucht
Mijren voor mij de norm oudste 2 hebben op een montessorischool gezeten en daar zijn alle klassen combiklassen. Gecombineerde klassen waren voor mij de norm.
Ik verbaas mij eerlijk gezegd over de jaarlijkse poppenkast bij de klassenindeling en ik kan school goed begrijpen dat ze dit kort voor de vakantie vertellen, gezien het drama dat sommige ouders ervan weten te maken.
Ik vind het goed van school dat ze de essentiële informatie (er komt een combiklas) tijdig melden. En voor zichzelf de termijn waarop zij met geaggiteerde ouders de wie met wie discussie moeten voeren kort houden, maar wel even de kans geven om te spuien. Hun tijd en energie is immers beperkt. Voor de combiklas worden doorgaans de kinderen gekozen die goed zelfstandig en geconcentreerd kunnen werken, niet perse de "besten".
Dat de informatie over hoe en wat in de combiklas pas volgend jaar komt is ook wel zo realistisch, omdat juf pas volgend jaar weet hoe ze het allemaal gaat doen. Ze is nu beredruk met het afronden van dit schooljaar. De laatste week van de schoolvakantie zal zij besteden aan het opstarten van de nieuwe klas. De info die zij nu zou kunnen geven zijn vage plannen (die zij door tijdsgebrek nauwelijks kan uitwerken). Volgend schooljaar komt zij met een gedetailleerd en realistisch verhaal. Kortom info waar je als ouder ook wat aan hebt.
Zoals hierboven ook gezegd. Relax en geef school ook een beetje ruimte (en vertrouwen) om zaken op orde te krijgen. Mijn derde kind heeft 2 jaren in de combiklas gezeten van een klassikale school en vond het heel jammer toen hij weer naar een "gewone" klas moest. Alles valt of staat met de leerkracht voor de klas, maar mijn ervaring is dat voor de combiklas ook de betere leerkrachten worden ingezet.

OudervanOO
18-06-2011 om 16:08
Reactie
Wat fijn dat er zoveel reacties zijn en wat prettig te lezen dat het er op veel scholen zo aan toe gaat.
Even wat verheldering. Ikzelf maak me niet zo druk eerlijk gezegd, maar ik merk dat het druk maken van andere ouders me soms beinvloedt. Niet dat ik eraan denk om van school te wisselen, maar wel dat ik het veel om me heen hoor en dat verbaast me dan soms wel.
Ondertussen wordt er dan ook veel gezegd dat dit zo'n rare gang van zaken is. En ik denk dan zelf of ze uberhaupt wel weten hoe het er op andere scholen aan toe gaat. Dus vandaar dat ik het hier vraag. Het is dus kennelijk vrij gangbaar om het zo te doen.
In een van de twee combiklassen waarin de gesplitste groep komt te zitten, staat een niet zo goed bekend staande juf. Over de andere combiklas hoor ik eigenlijk gelukkig weinig.
Ik denk wel dat het in onze groep zo onrustig is omdat bijna geen ouder een kind in een combiklas heeft of heeft gehad, dan lijkt het wat onoverzichtelijker omdat je niet weet hoe het in zijn werk gaat, een combiklas.
Zelf weet ik oa van hier lezen dat het meestal zo is dat wanneer een klas uitleg krijgt, de andere groep zelfstandig werkt.
Nog een keer bedankt, als er dan komende week weer een keer gezegd wordt dat dit zo raar is hoe ze het hier op school doen, kan ik zeggen dat dit toch vrij normaal is en dat het op veel plaatsen zo gaat.
En An mien, grappig hoe jij dat omschrijft van Het Grote Geheim, zoiets zei men hier op school ook al.
OudervanOO

Tijgeroog
18-06-2011 om 17:29
Wat zou je anders willen?
Hier kregen we vorige week de verdeling van de klassen te horen, die was op dat moment bekend. Volgende week krijgen we te horen welke kinderen naar welke klas gaan.
Ik vind dat een fijne manier van werken, dan wordt er niet geheimzinnig gedaan over wat al wel bekend is. Anders krijg je toch ouders die al iets weten door een loslippige leerkracht, met alle roddels en speculaties die daarbij horen, nu is het tenminste voor iedereen helder wat al bekend is.

Emmawee
24-06-2011 om 23:06
Onbekend
Vaak is e.e.a. ook binnen het team nog onbekend. Aan het eind van het schooljaar moet soms flink worden gepuzzeld. Er gaan kinderen weg van school, er komen kinderen bij. De grootte van het leerlingaantal bepaalt de formatie. Tijdelijke contracten worden beëindigd, of omgezet in vaste contracten enz. Dan moet e.e.a. worden verdeeld.
Ik denk dat scholen vooral "geheimzinnig doen" omdat ze het pas naar buiten willen brengen als e.e.a. echt (zo goed als) zeker is. Ik weet dat bij ons op school afgelopen week nog sollicitatiegesprekken werden gevoerd. Ze proberen alles op tijd geregeld te hebben.
De klasse-indeling is hier afgelopen woensdag bekend gemaakt. Aanstaande dinsdag is de 'wen-ochtend', dan zit iedereen in de klassensamenstelling (combigroep) van begin volgend jaar. Dan pas worden de leerkrachten van het volgend jaar bekend, want die staan dan voor de klas. De nieuwe kleuters (t/m september) worden daar ook bij uitgenodigd. En groep 8 gaat die ochtend repeteren voor de musical.
Groeten, Maw.