anita snel
14-06-2011 om 06:18
Klasindeling
Door de bezuinigingen krimpen veel basisscholen het aantal leraren in. Het gevolg is grote klassen en combinatieklassen. Mijn zoon van 6 is een vroege leerling. Hij zit nu in groep 3 en wordt volgens schooljaar geplaatst in combinatiegroep 4/5. Een andere keus had ik niet volgens de school. Mijn mening is dat het leeftijdsverschil groot is (soms meer dan 2 jaar). Zijn sociaal emotionele ontwikkeling is nog niet toe aan vriendjes van 8 jaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

Cynthia
14-06-2011 om 06:59
Valt hier erg mee
Onze zoon is 8 en gaat komend jaar naar groep 7 in een 6/7 combi; in zijn groep zitten ook kinderen die al 11 zijn. Gaat prima, ze realiseren zich over het algemeen niet eens dat zoon zoveel jonger is.
Onze dochter is 6 en gaat naar een 4/5 combinatie; hier zit ook haar beste vriendin die over een maandje 8 wordt.
Kinderen kunnen veel meer hebben dan wij als ouders soms denken
Ik vind het wel erg dat er zo op onderwijs bezuinigd wordt: klassen zijn al groot (in vergelijking met andere landen) en worden zo door bezuinigen nog groter. Het niveau van leerkrachten daalt ook, doordat scholen de voorkeur geven aan jong/onervaren (weer vanwege de kosten). Geen idee hoe de overheid er zo voor wil zorgen dat we qua onderwijsniveau bij de top blijven/gaan horen...

Sascha2
14-06-2011 om 08:29
Hier andersom
Mijn zoon van zes zit nu in een combinatieklas 3/4 en is ook een vroege leerling. Hij is de jongste van de klas, terwijl de oudste kinderen twee jaar ouder zijn. Hij heeft er geen moeite mee, trekt naar eigen vriendjes toe ongeacht de leeftijd. Volgend jaar worden hier de cominatieklassen opgedoekt en komt hij in een grote groep-4 klas terecht. Het leeftijdsverschil zal dan kleiner zijn.

Tineke
14-06-2011 om 08:43
Ach ja
Kijk naar je eigen vriendenkring, zijn zij echt allemaal uit je eigen geboortejaar? Waarschijnlijk niet, en zijn ze allemaal jonger of ouder. Voor je kind is dit dus ook geen probleem. Het is eerder raar te bedenken dat een kind alleen maar met kinderen kan omgaan van exact dezelfde leeftijd, dat is gewoon onnatuurlijk.

ishtar
14-06-2011 om 09:10
Hier en eigen ervaring
hier zie ik vooral dat kinderen in een combinatiegroep toch vooral omgaan met kinderen uit de eigen groep. En er zitten er best wel wat tussen die 'groepoverschrijdend' vriendjes hebben, maar dat heb je ook met hele andere groepen.
Zelf heb ik ook in een combinatiegroep gezeten, en daar ging het ongeveer hetzelfde.
En, voor vriendjes is de leeftijd ook niet het belangrijkste: middelste speelt met zowel oudere, jongere als gelijke leeftijdskinderen. Jongste heeft een tijdje een vriendinnetje gehad dat echt een stuk ouder was (bso-vriendinnetje, maar ze speelde ook echt wel eens (hier) met hem, en met middelste)

pooh bear
14-06-2011 om 09:11
Hier
Mijn dochter zit op een montessori school en daar hebben ze altijd combi klassen. Hier hebben ze dus 1/2 3/4/5 en mijn dochter zit in 6/7/8.
Ik heb nooit gemerkt dat het leeftijdverschil een probleem is.

Kobalt
14-06-2011 om 10:05
Hier
Hier is er zelfs een 4/6 combiklas. Dan is het leeftijdsverschil nog groter. Het gaat verbazingwekkend goed. Ze hebben al jaren vergelijkbare combi's op deze school, omdat er af en toe een jaargang tussen zit, met maar 10 kinderen, gevolgd door een jaargang met 25, waarop weer een minder jaar volgt.
Het gaat er m.i. vooral om, hoe flexibel de leerkracht is. Ik ken een andere school uit de buurt ook erg goed, en daar vinden de leerkrachten zichzelf heel erg zielig, als ze een combi-klas hebben. En dan begin je al verkeerd. Je moet er wel wat van maken.

angelina ballerina
14-06-2011 om 21:22
Komt heel veel voor.
In de kleuterklas heb je heel vaak kinderen met een leeftijdsverschil van tussen de 1,5 en 2,5 jaar, in gewone klassen is het verschil tussen oudste en jongste vaak 1,5 jaar en in combiklassen is het verschil ook weer tussen de 1,5 en 2,5 jaar (en soms zelfs meer. Op heel veel scholen hebben ze combiklassen en mijn ervaring is dat dit weinig problemen geeft en als het wel een probleem is dan komt dat meestal niet door het leeftijdsverschil van de kinderen.
Verder is mijn ervaring dat kinderen uiteindelijk vaak vriendjes maken met de kinderen van dezelfde leeftijd of met dezelfde interesses. Als je zoon nog niet toe is aan vriendjes van 8 dan zal hij die waarschijnlijk ook niet maken.

Tango
14-06-2011 om 23:52
Hier ook
Bij onze kinderen op school wordt ook bezuinigd. School gaat terug van 7 klassen naar 6. Combiklassen hadden we al wel, want Montessori-onderwijs. Ik heb hier totaal geen problemen mee en mijn kinderen ook in het geheel niet. Ze zijn niet anders gewend dan met jongere danwel oudere kinderen om te gaan. Dat doen ze in het leven buiten school toch ook? En verder hebben ze inderdaad de meeste vriendjes in hun eigen leeftijd, maar Tangodochter trekt bijv. ook veel op met een vriendje van ruim een jaar jonger en Tangozoon valt erg in de smaak bij meisjes van een jaar jonger .
Waar ik veel meer moeite mee heb is de grootte van de klassen. Tangozoon gaat naar groep 3/4 met 30 kinderen, Tangodochter naar 6/7/8 met 31 kinderen. Dat vind ik dus erg groot. Vorig jaar waren het klassen met 20 tot 25 kinderen.

anita snel
15-06-2011 om 14:47
Reactie
hartelijk dank iedereen voor de reacties. mijn grootste bezwaar is ook niet alleen het leeftijdsverschil, alswel de leeftijd in combinatie met het gedrag van een aantal toekomstige klasgenoten. volgens mijn zoon kunnen de meeste jongens uit zijn volgende klas vetgoed vechten. hij is daar gevoelig voor en doet graag mee met de stoere jongens om maar geaccepteerd te worden. dat is voor hem heel belangrijk.
tevens zijn de klassen heel groot geworden. nu zit hij met 17 kinderen in een groep, en volgend jaar met 30 kinderen.

Fiorucci
15-06-2011 om 16:17
Anita
De kans is groot dat hij die jongens nu al treft tijdens het speelkwartier, hoe weet hij anders dat ze goed vechten?? Hier spelen vaak meerdere klassen samen buiten.

Ilva
16-06-2011 om 16:06
Hier
Mijn zoon zit in een combiklas 2/3. Hij is 6 en zit in groep 2. In groep 3 zitten 2 kinderen die zijn blijven zitten en nu dus al 8 jaar zijn. Geen probleem hoor. Een van die jongens speelt vaak bij ons thuis. Hij speelt dan met zowel mijn 6 jarige als mijn 8 jarige die in groep 5 zit. Geen probleem. Maar ik moet wel zeggen dat de klas wel echt gescheiden is. Groep 2 aan de ene kant groep 3 aan de andere kant. En tot nu toe gaat het erg goed!

Issie
25-06-2011 om 11:32
Vraag over combiklas...
Zoontje (vroege leerling) gaat komende schooljaar naar een combiklas 3/4 van in totaal 28 kinderen.
Afgezien van het leeftijdverschil (wat ik niet zo'n probleem vind), wat zouden eventueel nog problemen kunnen zijn bij een combiklas?
Ik ben voor aanstaande maandag uitgenodigd voor een bijeenkomst om vragen te stellen over deze combiklas en ik wil graag goed beslagen ten ijs komen. Wat zou ik evt. kunnen aangeven?