Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

10-07-2009 om 22:20

Klassenmoeders ja/nee?

Op de school waar ik soms inval zijn tot nu toe geen klassenouders (in de praktijk veelal moeders). Inmiddels zijn er enkele juffen die het een goed idee vinden klassenouders aan te stellen.

Wat zien jullie als voor- en nadelen?

Tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m@

m@

10-07-2009 om 23:00

Invulling?

Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je dat invult. Wat verwacht je van een klassenouder? Welke problemen moet deze voor de leerkracht oplossen? Tja...

Hier zijn klassenmoeders

Zij regelen hier eigenlijk maar weinig zaken. Ze schaffen een gezamelijk cadeautje aan voor de leerkracht(verjaardag/afscheid). Helpen eens extra bij paas/kerstbrunches of diners in de klas. Het is trouwens niet zo dat een klassenmoeder dit ook persè zelf moet regelen, ze kan het uit handen geven of samen met iemand doen.
Ik vind het wel handig, is er tenminste iemand die aan de verjaardag van de Juf denkt en iets regelt....
Ik lees hier ook draadjes over bemoeienissen van de klassenmoeders. Maar dat is hier totaal niet het geval. Ze hebben geen "belangrijke" functie voor de leerkracht zelf. Meer voor de kinderen en ouders.

Pippin

Pippin

11-07-2009 om 00:33

Wisselen

Wij hebben op school ook klassenmoeders. Het handige is dat zij weten wie eventueel wanneer werkt en wel of niet kan meerijden naar activiteiten. Het negatieve is dat ze te lang klassenmoeder blijven en zich druk maken over totaal onbelangrijke zaken.
Ken je die film 'Alles is liefde?' Zulke neuroten zitten er bij ons op school ook tussen. Het handigst is, als je twee klassenmoeders per klas hebt, die ieder na twee jaar aftreden. (om en om dus) Dat voorkomt veel gedoe.

Ik vind het een beetje onzin

Ik zie het hele instituut klassenmoeder niet zo zitten. En met een beetje slechte sturing van de directie zit je zo weer met een paar kippen die zichzelf haan achten.

Zomersproet

Zomersproet

11-07-2009 om 07:31

Helemaal eens met dirksmama

Zij verwoordt het precies hoe ik het ook zie. Op de school van mijn dochters speelt het niet al wordt er wel veel beroep gedaan op ouders maar nee, mochten ze het op onze school willen invoeren dan ben ik tegen.

Balletmama76

Balletmama76

11-07-2009 om 12:10

Eens met cobi

Je kan geluk hebben met een klassemoeder, dat het een aardige relaxte mevrouw is en je kan pech hebben, zo'n heks te krijgen die antwoord op elke van haar 15 milijoen emails eist.

Groep 5 had het deze jaar aardig te verduren op onzere school, moesten zelfst in de zomervakantie opdraven voor een feestje voor juf.

Onzere klassemoeder eiste op, dat de kinderen allemaal 2 tekeningen gingen maken en een bloemetje gingen kopen voor de juffen.

Als het aan mij zal liggen, zullen er geen klassemoeders zijn, het kan heel gauw in ongezonde machtverhoudingen ontaarden. Een bemoeizuchtige klassemoeder kan er zelfst voor zorgen, dat andere ouders geen ouderhulp meer willen draaien, en dat is denk ik niet de bedoeling?

Ik zou zeggen, geen risico ingaan. Als het tot nu toe zonder klassemoeder ging en de sfeer prettig is, gewoon zo laten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-07-2009 om 12:23

Hier klassen-ouders

Hier ook klassenouders (niet alleen maar moeders overigens), en ik moet zeggen dat ik het de afgelopen acht jaar vooral als iets positiefs heb ervaren.

Ik denk dat het belangrijk is dat de school (directie + leerkrachten) heel duidelijk voor ogen hebben (en houden) wat de rol van deze ouders is. Als klassenouders zo vreselijk bemoeizuchtig zijn (zoals ik hier nogal eens lees), dan geeft de school ze blijkbaar die ruimte. Ik heb dat hier werkelijk nog nooit meegemaakt.

In de meeste klassen zijn hier twee of drie klassenouders. Meestal zijn dit ouders die heel graag helpen bij 'dingetjes' in de klas. Zoekt de leerkracht een paar extra handjes (voor excursie, uitje, knutselen ofzo), dan vraagt hij/zij eerst aan de klassenouders of zij willen helpen. Het verschilt per leerkracht hoe ze ermee omgaan als er meer of andere ouders nodig zijn. De een vraagt de klassenouder op zoek te gaan, de ander doet dit bij voorkeur zelf.

Zelf heb ik er niets mee om voor een activiteit gevraagd te worden door een klassenouder. Ook niet door de OR trouwens. Ik vind het veel logischer om door de directeur of een leerkracht benaderd te worden. Het gaat immers om hún ondersteuning.

Nely

Nely

11-07-2009 om 12:51

Hier niet

hier dus geen klasse ouders en ik vind het ook niet nodig eigenlijk. Als er ouders nodig zijn ivm een excursie naar een museum dan gaat er gewoon een briefje mee en kun je dit inleveren bij de leerkracht, gaat prima zo.

Kadootje voor jarige leerkrachten gaat via hun collega's die dan een briefje meegeven voor vrijwillige donatie (dus als je niet wilt/kunt geven doe je dat gewoon niet) waarvan een kadootje gekocht kan worden, gaat ook prima.

Wie er meegaan op schoolreis wordt ook door de leerkracht geregeld en het maken van een lijstje voor de handwerkmoeders doet een ouder die daar tijd en zin in heeft (heb ik ook wel eens gedaan). Dus een klasse ouder is hier zeker niet nodig.

Balletmama76

Balletmama76

11-07-2009 om 13:00

Hulpmoeder from hell

Waar ik een probleem mee heb is dat sommige klasseouders zichzelfst als hoger gestelt aanzien en ook verwachten om zo benadert te worden door andere ouders. Ook bij sommige OR-leden heb je dat.

Wij hebben hier een moeder op school en waneer je ook op school komt, zij is er - altijd.
En zij heeft het nogal op mij gemunt, wij hadden al enkele aanvaringen.

De eerste keer kwam dochterlief te laat, omdat onderweg naar school haar fietsketting afgesprongen was en zij snauwde mij aan: "Jij bent te laat!" Ik heb haar alleen maar licht irritiert aangekeken, maar verder niet reagiert.

De 2de keer ging zij mij verwijten, dat mijn hond op de stoep bij school gepoept had. Dat was dus niet zo, want als het wel zo geweest was, had ik wel mijn boterhamzakjes gepakkt, uiteraard kan je honden trainen, dat ze niet op de stoep mogen poepen en dat heb ik mijn honden dus ook aangeleert. Nu laat ik me niet meer aanzeuren van zo'n "hulp-agent" en zei ook tegen haar, dat ik dit toch liever met een juf/meester wilde bepraten dan met haar. Dat kijkjes kunnen dooden, ik zal onmiddelijk omgevallen zijn...

Maar dat soort ouders kunnen het echt verknoeien voor andere ouders...

Hier wel klasseouders,

en het gaat prima. Ze zorgen voor de lief-en-leed pot, en sturen een mail bij verjaardagen e.d. van de juf. Ik heb foto's gemaakt van schoolreisje en avondvierdaagse, en via een van de klasseouders hebben de andere ouders daar een mail over gekregen. Bij de kleuters hielpen ze in de klas bij bv. het kerstdiner. Ik ben nooit door ze gevraagd ergens mee te helpen, dat gaat altijd via de juf of de directie.

Monique D*

Monique D*

11-07-2009 om 21:30

Klassenmoeders

Elk jaar wordt er bij de grote jaarlijkse ouderavond gevraagd wie er klassenmoeder wil zijn. Ik denk dat de animo hiervoor erg laag is, want dit wordt echt elk jaar gevraagd.
Wat de klassenmoeder bij ons moet doen is: helpen bij van-alles-en-nog-wat, zoals begeleiden van excursies, handvaardigheid, etc. Volgens mij is het de bedoeling dat je de leerkracht met kleine klusjes moet assisteren. Ik heb NOOIT meegemaakt dat zij gingen bepalen welke ouder wat moest doen.
Een vraagje aan eventuele klassenmoeders: wat vind jouw kind ervan dat jij als moeder vaak in de klas aanwezig bent? En heb je niet de neiging om te controleren of het kind goed meedoet met de les en eventueel te berispen als je het nodig vindt? Je bent er dan toch met de neus erboven op.. Mijn kinderen zouden dit NIET leuk vinden!
Ik denk wel dat de kinderen in de onderbouw en misschien ook van de middenbouw het fantastisch vinden als mama in de klas meehelpt, maar in de bovenbouw kunnen ze het volgens mij wel schieten!
Beter zou dan het zijn om klassenmoeders in te zetten voor klassen waar niet hun kind in zit. Maar dat is bij onze school niet aan de orde, je wordt gewoon klassenmoeder van de klas van jouw kind.

Moniqued,

Ik ben geen klassenmoeder maar doe wel luizencontrole in de klas van mijn dochter, en overblijfmoeder in een andere klas. Dat vindt ze erg leuk, bij het overblijven komt ze ook bij me zitten. Als ze het niet leuk zou vinden zou ik stoppen met luizencontrole in haar klas, bij overblijven mag ze zelf weten of ze bij me komt of niet.
We doen de luizencontrole in de klas, dan maak ik dus een half uurtje les mee en zie ik hoe ze het doet. Ik vraag haar daar wel eens dingen over (doen jullie dat altijd zo, vind je dat leuk) maar ga haar niet zomaar aanspreken op gedrag, dat is de taak van de juf.

Balletmama76

Balletmama76

12-07-2009 om 10:22

Monique d.

Je maakt een goede punt! Ik denk dat het van kind tot kind verschillend is, hoe leuk ze het vinden.

Ik had dan zo'n moeder, die zelfst toen ik al 11 of 12 was nog veel ouderhulp deed op school en ik vond het erg irritant...

Dochterlief is 9 nu en wil het eigentlijk ook niet meer, dat ik veel op school rondhang. Zij wil nu graag haar eigene ruimte en vrijheid en deze sta ik haar dan ook toe. Met mij als klassenmoeder o.i.d. zal zij niet blij zijn...

Zij is het enigste kind (zoals ik ook was) daarom let ik bij haar echt erop, dat ik niet te over-protective ben en haar eigene ruimte laat, om zich te ontwikkelen - bijvoorbeeld school.

Mijn moeder was toen in de OR, en hielp echt altijd mee op school waneer het nodig was. Zij bedoelte het zeker goed, maar ik vond het vanaf een bepaalte leeftijd minder leuk worden.

Ik hou geregelt contact met juf per email en/of telefoon, maar blijf zoveel mogelijk in de achtergrond verder.

Nely

Nely

12-07-2009 om 14:07

Ligt idd aan het kind

het ene 10 jarige kind zal het nog leuk vinden als zijn moeder erg veel op school/in de klas helpt en het andere kind stelt dat niet/minder meer op prijs. En daar moet je dan toch zeker rekening mee houden vind ik.

Ik help nu ook veel minder in de klas met activiteiten, er is ook minder vaak hulp nodig bij de bovenbouw kinderen, ik heb minder tijd maar ook heeft mijn zoon er minder behoefte aan om me steeds op school te zien. Wel zit ik nog in de AC maar daarbij ben ik zelden in de klas te zien.

Millenia

Millenia

12-07-2009 om 15:14

Klassenmoeders

Zie hierboven in het draadje over het verkleedkleren strijken wat er op tegen is. Hier werkt het in mijn ogen rampzalig uit. Alleen de leerkracht heeft er logistiek gemak van want die hoeft niet zelf ouders te ronselen voor alle bijklusserij.

Annet

Annet

12-07-2009 om 18:27

Rol vastleggen

De school van mijn kinderen is er toch opnieuw aan begonnen ondanks slechte ervaringen een paar jaar eerder (positie bepaalde moeders op school).
Nu krijgen de klassenouders een A4 met daarop de beschreven rol en regels. Een klassenouder blijft bijvoorbeeld altijd maar één jaar aan. Dit geldt per klas (dus het mag nog wel een keer bij broer of zus) voor de rest van de schooltijd van hun kind. Er zijn nog meer taken en regels maar de beperktheid in tijd biedt op onze school voldoende bescherming om wel de voordelen maar niet de nadelen te hebben.
Een klassenouder wordt aan het begin van het schooljaar gevraagd door de leerkracht. Je kunt je dus niet zelf aanmelden. In de praktijk kiest de leerkracht meestal voor een ouder die hij/zij al kent door een oudere broer of zus.
Zelf was ik afgelopen schooljaar klassenouder van een groep 3. Ik geloof dat ik 3x iets heb gedaan. 1x bij verjaardag juf en 2x bij een bezoek aan de bieb waarvoor ouders gevraagd werden om mee te lopen. Voor de meer algemene schoolactiviteiten (sportdag, kerstfeest) wordt of een briefje meegegeven met de vraag of mensen kunnen helpen of er hangt een briefje bij de klas. Het ging bij ons dus alleen om speciale groep3-dingen.
Mocht er een calamiteit zijn op school, dan wordt de klassenouder (en een doorbellijst) ingezet om ouders te bereiken. Maar dit is zolang ik op school rondloop nog niet voorgekomen.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-07-2009 om 22:15

Hier een klasseouder

Ik was dit jaar klasseouder, onze juf had mij gevraagd. Groep 2. Hier is het gewoon de juf af en toe extra helpen als zij er om vraagt; bijvoorbeeld om te helpen luizenmoerders/vaders voor dat schooljaar te vinden, ouders te vinden die willen meehelpen met speciale evenementen of die willen komen meehelpen met het opruimen rond de laatste schooldag. Ikzelf heb niet aan heel veel dingen meegedaan omdat ik geen tijd had, maar dus wel af en toe geregeld dat er andere ouders waren om de juf te helpen. Voor de duidelijkheid: ik bepaal dus niet wie er mee komt helpen: ik vraag namens de juf wie tijd heeft om haar te helpen en geef dat aan haar door. Een klasseouder heeft natuurlijk geen bijzondere status, ik ben een ouder als alle andere die als het nodig is een handje mee wil helpen net zoals zowat alle andere ouders uit de klas.
Monique D, jouw vragen: ik ben dus helemaal niet vaak in de klas aanwezig; dit jaar heb ik geholpen bij het kerstdiner van de klas, dat was het enige. Oja, ik ben ook mee geweest op schoolreisje, had van mezelf niet zo gehoeven (ben geen fan van de apenheul..) maar de juf wilde het erg graag. Dus controleren of mijn kind wel goed meedoet? Nee natuurlijk niet, ik ben toch niet aanwezig bij de reguliere lessen? En ook al help je af en toe samen met andere ouders, de verantwoordelijkheid dus m.b.t. berispen e.d. blijft tijdens schoolactiviteiten bij de juf liggen; zíj heeft de regie, wij helpen slechts. En het is logisch dat een klasseouder klasseouder van de klas van zijn of haar kind is; je weet wie de kinderen zijn en de ouders en wat er speelt, ik weet niks van de andere klassen, kom er nooit.
Kortom, ik denk dat een klasseouder voornamelijk een extra hulpje voor de leerkracht is om ouders te mobiliseren die bij een activiteit kunnen komen helpen. Als de leerkracht daarom vraagt. Geen speciale behandeling en zeker geen verantwoordelijkheden.
Groetjes, Yvon.

rosa

rosa

13-07-2009 om 10:19

Hier was de OR samengesteld uit ouders die ieder een klas vertegenwoordigden en dus meteen ook klassenouder waren. Prima.

rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.