Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dorle

dorle

25-09-2012 om 16:27

Klassenouder nodig?

Hier wordt op school de klassenouder ingevoerd. Ik vraag me af wat de meerwaarde ervan is. Ik heb het nog nooit gemist. Is het niet overdreven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angelina ballerina

angelina ballerina

25-09-2012 om 16:41

Ze ontnemen de juf werk

Hier is de klassenouder vooral het 'regelhulpje' van de juf.
Gaat de klas bijv. ergens heen dan hoeft de juf zelf geen ouders die meerijden te regelen maar doet de klassenouder dit. Datzelfde geld voor andere dingen. Voordeel is dat de klassenouder samen met de andere ouders op het schoolplein staat en makkelijk even een rondje kan maken langs de andere ouders. Dus als juf iets geregeld wil hebbenvraagt of mail ze de klassenouder en het wordt geregeld. Juf kan natuurlijk ook iedereen mailen maar dan moet ze ook weer elke ouder terugmailen dus dit is makkelijker.

mijk

mijk

25-09-2012 om 16:45

Geen klassenouders en

ook geen mailende juf. Als er iets moet gebeuren dan habg er een briefje in de klas. Erg vaak gebeurt dat ook niet..

Mijk

Als mijk

Hier ook een briefje op de deur van de klas, of in de tas met kind mee naar huis. En als dat niet genoeg is schiet de juf zonodig ouders aan.

Ik ken lang niet alle ouders van de klasgenoten van zoon, ik zou werkelijk niet weten hoe ik ze aan zou moeten schieten.

Groeten,

Temet

Hier wel

Hier wel klassenouders en het werkt heel goed naar mijn idee. Er wordt veel geregeld, er is goede en fijne ouderparticipatie.

Bij ons ook introductie

Bij ons wordt ook een klassenouder gevraagd. Ik vroeg de juf wat die ging doen, maar dat gingen ze nog overleggen (let op die volgorde). Misschien luizenmoeders regelen dacht ze. Man mopperde dat het bij hun werk hoorde (vind ik ook), maar ik heb me toch opgegeven voordat het zo'n moeder wordt die regelt dat we allemaal iedere week iets gaan doen (diepe zucht).
Loes

Sentinella

Wat is daar mis mee dan, dat het makkelijker voor de juf is? Mij lijkt dat ze dan meer tijd heeft voor haar eigenlijke taak: lesgeven. Of mis ik iets??
n@nny

dorle

dorle

25-09-2012 om 19:09

Nanny

Er is niks mee dat de juf meer tijd heeft voor haar eigenlijke taak namelijk lesgeven.
Maar hoe komt het eigenlijk dat de juf zoveel tijd kwijt is aan die extra taken, zoals het georganiseer van uitjes en leuke extraatjes? Komt dat misschien niet doordat scholen zich heel erg willen profileren als leuke school met allerlei dingen die niet zoveel met les te maken hebben? En daar dan weer klasseouders voor zoeken?

lotje

lotje

25-09-2012 om 20:00

Dorle

Mag ik vragen waarom je uitjes niet bij lesgeven vindt horen? Naar een technieklab, bieb, natuurcentrum, museum etc heeft toch ook iets met leren te maken? Soms kan naar mijn mening een klassenouder handig zijn. Zeker als ouders elkaar op het schoolplein spreken. Hoeft niet, kan wel. Een stukje ouderbetrokkenheid lijkt me voor leerkrachten best prettig. Volgens mij zien leerkrachten klassenouders echt niet als het afdoen van hun taken.

dorle

dorle

25-09-2012 om 20:34

Lotje

Ik vind inderdaad dat veel extra dingen niet veel met leren te maken hebben. Een klein deel van het uitje is vaak educatief, de rest reistijd en gedoe erom heen.

Primavera

Primavera

25-09-2012 om 21:21

Zelf ben ik klasseouder in de klas van één van mijn kinderen, maar ik merk dat daar hier in Italië of misschien hier op school toch wel een heel andere invulling aan wordt gegeven.
De klasseouder wordt hier door de ouders als hun vertegenwoordiger gekozen.
De klassenouder is dus degene die bij de vervoersmaatschappij aan de telefoon hangt als ze het schoolbusje zo hebben gepland dat de kinderen iedere dag net 1 a 2 minuten te laat komen.
De klassenouder is degene die een officiele klacht indient als het eten of drinken wat voorgeschoteld wordt tijdens de overblijf van slechte kwaliteit is.
De klassenouder is degene die juist een halt toeroept tegen al te dure schoolreisjes of en ervoor zorgt dat de kerstgekte niet uit de hand loopt. De klassenouder stelt vragen als het klassegeld aan fotocopieerpapier opgaat. Zijn de boeken dan niet goed genoeg? De klassenouder stemt mee of ze een bepaalde methode houden en wat de visie van de ouders op bepaalde schoolboeken zijn.
Alleen persoonlijke zaken regel ik niet, maar voor algemene problemen ben ik dus de vertegenwoordiger van de andere ouders, die als ze er met de juffen niet uitkomt, desnoods bij de directie op de stoep staat.
Inzamelen en met uitjes helpen, daar doe ik niet aan. ik stem alleen mee voor de hoogte van de uitgave en de bestemming.

bibi63

bibi63

26-09-2012 om 14:27

Simpel wat mij betreft

Een klassenouder is (normaal gesproken) niet nodig, maar wel handig voor juf/meester. En soms kunnen er wat extra dingetjes, waar juf geen tijd voor heeft. Daarbij zijn er bijna altijd wel ouders te vinden die het leuk vinden om te doen. Dus winst aan beide kanten. Maar als geen ouder interesse heeft, dan maar niet, ook geen probleem.
Gr. Bibi

Jesse_1

Jesse_1

26-09-2012 om 16:14

Dit jaar voor het eerst

Hier dit schooljaar ook voor het eerst. Op zich zag ik er het nut wel van in (als er ouders zijn die het willen doen), hoef ik me niet druk te maken over een aardigheidje bij de verjaardag van de juf en wie me vraagt of ik kan rijden, dat maakt me ook niet uit.
Dan krijgen we opeens een briefje van de klassenouder: er zijn ouders nodig om mee te lopen naar gym of in de bus naar schoolzwemmen. Daar had ik nog nooit over gehoord, en eigenlijk vind ik het ook flauwekul. Maar goed, ik help vaak en als ik vrij heb vind ik het geen punt om te helpen als mij dat zo uitkomt. MAAR er staat in die brief dat het _de bedoeling is_ dat iedereen zich voor 3 dagen/ momenten beschikbaar stelt. En dat schiet me dan toch in het verkeerde keelgat. Misschien is het gewoon onhandig geformuleerd, maar waar alle ouderparticipatie altijd volledig vrijwillig was moet het nu opeens verspreid worden over alle ouders.
Laten we hopen dat het een beginnersonhandigheidje was.

Nieuwevrijheid

Nieuwevrijheid

27-09-2012 om 08:22

Sentinella

Jeetje, hiervan zal ik ook opstandig worden!

Hier kwamen eerdergisteren de ouderhulp-lijsten mee na huis en een nieuwsflits van school ter ondersteuning - dat veel ouderhulp nodig is en wij op het lijstje kunnen aangeven bij welke activiteit we willen helpen - niet OF we willen helpen. Niks vrijwillig dus. De optie "ik ben niet beschikbaar" was er dan ook niet bij.

Dochter zit in groep 8 en vertelde mij dat heel veel kinderen zeggen dat hun ouders geen ouderhulp willen doen dit jaar - ongeveer de helft van haar klas. Ik zie dreigmails al aankomen...

Jesse_1

Jesse_1

27-09-2012 om 10:37

Jee sentinella

Maar staat er op zo'n lijst dan dat je een aantal dingen aan moet kruisen?
Bij ons hebben ze ook een ouderhulplijst, maar dat is puur bedoeld om te kijken wie ze kunnen benaderen. Als je aangeeft dat je wil helpen in de schoolbieb, dan wordt je dus niet zomaar ingeroosterd of zo.
Verplicht meelopen naar de schooltuinen zou ik ook niet doen. Bij ons vind ik het gewoon suf dat ze niet eerst vragen wie er wil. Ik twijfelde of ik mijn kont tegen de krib zou gooien (door de vraagstelling) of ze deze eerste keer het voordeel van de twijfel geven en me cooperatief opstellen. Dat laatste toch maar gedaan, als het een open vraag was geweest had ik me ook beschikbaar gesteld.

Jesse_1

Jesse_1

27-09-2012 om 10:38

Sorry, ik verwar wat

Die hulpouderlijst was van NieuweVrijheid.

Betrokkenheid?

Door deze houding jullie hebben worden jullie juist niet meer gevraagd of je wat wil doen, maar gewoon ingedeeld... Soms zijn er gewoon extra handen nodig. En als niemand uit zichzelf het wil doen, dan kan ik me voorstellen dat de school deze houding aanneemt. En jeetje, het gaat om het leven van je kind! Je kunt toch niet zeggen: tussen 8.30-12 uur is dat kind niet meer mijn verantwoordelijkheid? Ondanks dat je ze op school afzet, waar je uiteraard mag verwachten dat ze goed voor je kind zorgen, blijf jij als ouder de eindverantwoordelijke.

Het is juist leuk voor je kinderen om school en thuis samen te zien komen. Dat is niet alleen werkjes mee naar huis nemen en mama vertellen hoe het was, maar ook papa of mama die bij iets aanwezig is en meehelpt. Die betrokken is bij hoe het op school gaat. Waarvan de kind vol trots op school kan komen en zeggen: "mijn mama heeft dat gebakken". Maar hoe leuk is het ook voor je kind als je contacten hebt met andere ouders. Waarom is het zo erg om hun wereld ook jouw wereld te maken? Het voelt egoïstisch om er niet bij betrokken te willen zijn en die waarde wil ik mijn kind in ieder geval niet meegeven.

Ik ben in beide klassen van mijn kinderen klassenouder, en dat ook nog op een vrije school waar ouders erg betrokken zijn bij de school. Inderdaad, ik ondersteun de juf met bepaalde taken, maar ik zie dat ook zij heel veel voor de klas doet. Als zij op zondag weer de klas in orde gaat maken voor een nieuwe week of met mij een oudergesprek van ruim een uur heeft en we een goed plan maken om mijn kind te ondersteunen. Ik heb veel contact met andere ouders en dat is juist heel leuk. Ik regel met andere ouders de feesten, zorg dat de nieuwe ouders hun weg kunnen vinden en we zijn met een lief-en-leedpot attent voor elkaar. Voor kinderen is het fijn te weten dat hun ouders als een warme kring om hun school heen staan. Dat ik er ook voor ze ben, ook al zijn ze op school. En vele handen maken licht werk. In één van de klassen moet je je echt haasten om je in te schrijven, anders is alles al vergeven. Ondanks dat we allemaal drukke levens hebben....

Jesse_1

Jesse_1

27-09-2012 om 13:09

Emerence

Betrokkenheid is goed, maar het werkt juist als het uit de ouders zelf komt.
Dus niet ouders zomaar indelen of van te voren roepen: van iedereen wordt verwacht dat ze x keer meedoen. Juist als je het open laat reageren de mensen voor wie het wel uitkomt en die _willen_.
De overheid wil dat mensen werken, de opvang wordt duurder, wat moet je dan? Ik schuif soms met mijn werk, ik heb ook wel eens vrij genomen, maar het houdt gewoon een keer op.
Ik kan meehelpen op school, ik kan ook thuis het huishouden doen, zodat ik na schooltijd alle tijd heb voor mijn kinderen .

Nieuwevrijheid

Nieuwevrijheid

27-09-2012 om 18:14

Emerence

Niet alle kinderen vinden het leuk. Tot op een bepaalde leeftijd wel en toen heb ik ook meegeholpen, maar dochter zit nu in groep 8 en zit er echt niet op te wachten dat ik op school kom helpen.

Ten 2de: Ik ben druk bezig met het regelen van mijn scheiding, met dochter helpen de dingen te verwerken die gebeurt zijn en haar vooral een positieve kijk op de toekomst te geven en werk uiteraard. En daarnaast vindt ik het ook weleens prettig om even te gaan zitten en een bakje koffie te drinken of gewoon even vrienden te ontmoeten.

Ten 3rde: veel ouders werken tegenwordig en/of voeden hun kind(eren) alleen op. Als alleen opvoedende werkende ouder zonder co-ouderschap leef je met een strakke agenda. Ik ben dan ook erg betrokken met mijn dochter, maar voor ouderPARTICIPATIE op school is gewoon geen tijd meer over. Voor ouderBETROKKENHEID wel - het zijn namelijk 2 verschillende dingen.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2012 om 19:45

En wat ook zo gek is

Straks op de middelbare school is het in één klap over. Daar hoef-doe je niks meer, terwijl ze nog veeeeeeel meer talen moeten oefenen enzo. Je hoeft nooit meer te komen helpen lezen of opruimen ofzo. Of mee met excursies. Heel gek. In gr 8-juni moet je nog mee op kamp; in de brugklas-september niet meer. Blijkbaar kunnen kinderen dat in drie maanden ineens zelf.

Tirza

Vic

Vic

27-09-2012 om 21:07

Vrijdag

"En waar ik me ook aan stoor is dat met het helpen hier er altijd moeders opdraven."
Als ik iets doe op school is dat meestal op vrijdag. En dan ben ik over het algemeen de enige moeder tussen de vaders. Overigens is in de kleuterklas de vaderparticipatie ook enorm gestegen sinds juf D voor de klas staat

Tango

Tango

27-09-2012 om 21:36

Kriebels

Van dat bericht van Emerence krijg ik ook de kriebels. Maar zal wel een beetje bij het Vrije school gebeuren horen en het slag ouders dat je daar vaak ziet.
Juffen die op zondag naar school gaan? Tja, dat moeten ze dan zelf maar weten hoor, daar heb ik geen medelijden mee.
En verder help ik best af en toe op school, als het mij uitkomt en als het een activiteit is die ik leuk vind. Zo zit ik op vrijdag in de bieb en ben ik op woensdagochtend leesmoeder. Af en toe help ik eens bij de verkeersles of ga mee op schoolreisje of een ander uitje. Maar hier wordt het ook steeds gekker hoor. Deze week een uitje naar het stadhuis waar 4 ouders mee moesten fietsen. Nog bijzonder dat dat aantal ook nog op kwam draven op donderdagochtend. En a.s. zaterdag(!) zijn er ouders nodig om houtsnippers te verspreiden. Ik heb Tangozoon nog gepolst om te kijken of hij dat leuk vond, maar zelfs hij vond dat je op zaterdag toch echt niet naar school ging. We laten dat dus aan andere ouders over.
Overigens vinden hier beide kinderen het nog leuk als ik mee kom helpen, ook dochter in groep 8. Maar zij begrijpt ook heel goed dat het niet altijd lukt.

Miekemieke

Miekemieke

28-09-2012 om 15:34

Niet iedereen is geschikt

Ik ben blij dat ik niet meer hoef te helpen op de basisschool, ik ben er ook geen voorstander van, de meeste redenen zijn hier wel genoemd. Waar men ook een beetje aan voorbijgaat is dat er druk op je uitgeoefend wordt om dingen te doen die je niet zo goed kunt. Ik ben uiteindelijk gezwicht om leesmoeder te zijn nou dat vond ik echt niet makkelijk, ik denk dat de kinderen niets van mij leerde want ik had geen idee wanneer ik moest ingrijpen. De juf was daar helemaal niet duidelijk in nadat ik haar meerdere malen vragen over gesteld had. Ook de omgang met hele drukke jongentjes (heb zelf rustige meisjes) liep bij mij helemaal uit de hand.
Begeleiding bij schoolreisjes vond ik ook een te grote verantwoordelijkheid, met vier kleuters onder mijn hoede in de dierentuin en twee liepen telkens weg pfff. Ben zo blij dat dat niet meer hoeft.

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2012 om 16:11

Vic (ot)

Is die letter een verwijzing naar voornaam of naar cupmaat

Tirza

Waarom zo tegenover elkaar?

Dank voor al jullie reacties. Ik snap dat als ik zoiets zeg, het stof doet opwaaien. Maar wat mij vooral opvalt is waarom jullie zo haaks t.o.v. school staan. Als niemand ermee eens is met de gang van zaken op een school, waarom veranderen jullie dat als ouders niet. Als niemand wat zegt en alleen maar moppert, zal de school ook niet weten dat het wellicht anders moet.

Ik zeg niet dat mensen het tegenwoordig niet druk hebben. Ik ben ook een werkende alleenstaande moeder met een twee wekelijkse weekendregeling. Ik zeg ook niet dat iedereen hetzelfde hoeft te doen, maar mijn beleving is dat als je betrokken bent, op welke manier dan ook, dat dat een bijdrage is voor zowel je kind als jezelf.

In mijn optiek is school méér dan een plek om te leren en te spelen met vriendjes. We moeten ophouden alleen maar aan onszelf te denken en altijd te denken dat de ander je zal "belazeren" en/of "benadelen". Als de juf om hulp vraagt, zou ze het ook wel nodig kunnen hebben. En als iets niet je ding is, dan doe je iets anders wat wel bij je past. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen....

Het ligt aan de invulling emerence

Ik denk dat de meeste ouders graag betrokken willen zijn bij de school van hun kind en dat ze ook niet te beroerd zijn om een handje te helpen.

Op onze school gaat het er redelijk relaxed aan toe, maar hier op het forum lees ik vaak dingen waar bij mij de haren recht van overeind gaan staan. Verplicht ingedeeld zijn bij activiteiten, een overvloed aan activiteiten, last minute oproepen en daarna verbolgen reageren dat iets niet door kan gaan omdat er niet voldoende ouderhulp is, ouders inschakelen voor klussen die eigenlijk helemaal niet bij ouders thuis zouden moeten horen, ga zo maar door. Bovendien is die betrokkenheid vaak eenrichtingsverkeer. Jij wordt als ouder geacht school te helpen zoals zij dat willen, op hun voorwaarden, soms afgedwongen door wat emotionele chantage (is het niet door de leerkrachten, dan wel door overijverige ouderraadouders). Als het zo gaat, gaat het je echt tegenstaan hoor, die ouderbetrokkenheid.

skik

Vic (ot)

Ik ben inmiddels de zeer toegewijde klassenouder van Meester M...

skik

Skik

Ik lees die welwillendheid in de betrokkenheid bij school hier niet bij alle ouders hoor....

Maar goed, voor al deze problemen kan een klassenouder uitkomst bieden! Die staat ook op dat schoolplein en kan dus makkelijk even ouders vragen wat ze willen doen ipv indelen, die kan tijdens een overleg met de leerkracht aangeven dat er te laat dingen gevraagd worden etc.

Ik begrijp ook dat sommige "tactieken" niet leuk zijn, maar ga er dan niet gelijk vanuit dat de ander het verkeerd bedoeld. Geef het aan wat je dwars zit en probeer er (samen) een oplossing voor te bedenken.

We hebben toch allemaal hetzelfde doel waarin onze kinderen centraal staan?

Nieuwevrijheid

Nieuwevrijheid

29-09-2012 om 16:04

Betrokkenheid vs participatie

Onzere school vertaalt betrokkenheid vooral in participatie bij hand- en spandiensten.

Als echter een kind uit dochters groep laatste jaar weggepest werd en wij ouders hierover een speciale ouderavond wilden werd dit door meester en directeur geweigert. Zonder echte redenen aan te geven notabene. En wij ouders werden geacht ons hierin te schikken.

Hetzelfde verhaal toen de groep 2 jaar achter elkaar met een leraar moest dealen waarover al in het eerste jaar veel ergernis was bij de ouders. Een ouderpaar heeft zelfst kindlief van school laten wisselen om deze redenen en dit was ook bekend bij directeur.

Scholen willen geen ouders die echt betrokken zijn - dit zijn namelijk zeurouders, lastige ouders etc.
Scholen vertalen betrokkenheid vooral in participatie. Als je hand en spandiensten doet - mogelijkst zonder lastige vragen te stellen, dat is hun visie van ouderbetrokkenheid.

Jesse_1

Jesse_1

29-09-2012 om 21:22

Even heel onaardig gezegd emerence...

... Maar je slaat nu een echte 'klassenouderstoon' aan.
Mensen die mopperen helpen nooit en voelen zich hier schuldig over. Ouders die niet alle tijd hebben om op school te helpen zijn niet betrokken. Juf vraagt alleen hulp voor noodzakelijke schoolse activiteiten.
Wat kort door de bocht allemaal. Bah.

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2012 om 15:37

En omdat, emerence

Jij de moeder bent van een kind uit de klas van mijn kind (dat is dus niet zo, maar ik bedoel het fenomeen klassenouder). Misschien mag ik jou wel helemaal niet. Of vind ik jouw kind een draak. Of botert het niet tussen mijn kind en het jouwe.
Denk je dan echt dat ik met jou ga overleggen over wat dan ook? Komop zeg.

Ik vind het ook een de-professionalisering van het onderwijs. Als er strijd is onderling over de verdeling van de begeleiders van de scholreisjes moet ik dat bespreken met een tuthola met mediator-ambities die zelf ook een belang heeft? Ik dácht het niet. Een onderwijsgevende staat (althans, dat hoop ik) in elk geval buiten/boven de groep kibbelende ouders. En kan die rol dus prima spelen.
Maar dat bedoel ik nog niet eens. Ik bedoel dat er dus blijkbaar mensen zijn die hun bijdrage aan het dagelijks functioneren van het instituut school zó belangrijk vinden, dat ze zich misschien aan grenzen wel niet eens zoveel gelegen laten liggen. En inzage (onbedoeld) hebben in groepsprocessen, ontwikkeling en prestaties van de leerlingen en prive-situaties. Je weet het maar niet. En aangezien jij (ik neem jou even als Kop van Jut) een toon aanslaat waar ik eng van word, vind ik dat een griezelige ontwikkeling.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.