dorle
25-09-2012 om 16:27
Klassenouder nodig?
Hier wordt op school de klassenouder ingevoerd. Ik vraag me af wat de meerwaarde ervan is. Ik heb het nog nooit gemist. Is het niet overdreven?

jeltje
30-09-2012 om 17:31
Verbaasd
Ik ben een beetje verbaasd over die weerstand tov klassenouders.
Bij ons op school zorgen zij voor de lijst met namen en adressen van kinderen en ouders aan het begin van het jaar. Ze plannen de luizenouders in en ouders voor begeleiding van speciale activiteiten. Plus zo nu en dan een klassenborrel en dit jaar zelfs een moeder en vaderdiner. En een kadotje op de verjaardag van de juf. Alles volledig vrijwillig, en meestal is er overinschrijving, en minstens zoveel mannen als vrouwen. Ikzelf werk ook fulltime, maar wil best 2 keer per jaar iets doen.
Sommige zaken horen mss wat meer bij school, zoals begeleiden van activiteiten. Andere dingen zijn ook echt ten behoeve van ons als ouders (borrel, maar ook het luisvrij houden van de klas). Al met al vind ik het een kleine moeite, en geeft het mij de kans wat meer betrokken te zijn bij de klas ook al sta ik s middags niet op het schoolplein. Dat is leuk voor mij (het is fijn wat andere ouders te kennen, ook in praktisch opzicht) maar de kinderen vinden het ook erg leuk als ik er soms bij ben op school.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

jeltje
30-09-2012 om 21:23
Poe hee
Wat zuur!
Je pikt er een ding uit, en ik zei zelf al dat het gedeeltelijk gaat om dingen die school ook zelf zou kunnen doen.
Het is voor de klassenouders dus nauwelijks werk. Of toch: de klassenouders maken meestal de eerste weken van school ook foto's van de kinderen zodat wij ouders ook de koppies bij de namen kennen. Best handig! Of is daar ook weer wat mis mee?
Wat is nou toch je probleem? Zolang er ouders zijn die het willen doen en je nergens toe gedwongen wordt heeft iedereen ( jij, je kind en school) er toch baat bij?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci
30-09-2012 om 21:37
Jeltje
Inderdaad, school kan dit zelf ook, ik zie dus de toegevoegde waarde niet. Ik heb 16 jaar rondgelopen op een basisschool, pas de laatste twee jaar kwam het fenomeen klasseouder opzetten. De groep van mijn dochter had er zowaar drie, die zichzelf uitriepen tot klasseouder, want het was een grote groep. Ik heb er gewoon helemaal niks van gemerkt en de leerkracht was ook niet onder de indruk. De dames zelf vonden zichzelf reuze belangrijk,overigens. Maar iets zinnigs heb ik ze niet zien doen.

amk
01-10-2012 om 07:23
Geen klasseouders hier
uitje: briefje op het bord bij de klas
Zwembegeleiding: briefje op het bord
Luizenpluizen: 1 ouder co-ordineert voor de hele school, en de oproep staat in het weekkrantje
Kerstdiner voor de kinderen: de bediening is exclusief voor vaders, je bepaald zelf of en wat je maakt, weer via een lijstje op het bord bij de klas.
Ook als je mensen wilt aanspreken op het schoolplein zul je altijd mensen missen, ik sta zelf bijna nooit op het schoolplein, gaat via de bso, en 's morgens is het een kus en ik ben weg.
Ik wil best wat doen, maar wel dingen die ik zelf wil doen en waneer het kan, ik wordt door mijn werkgever betaald om een bepaalde hoeveelheid werk te verzetten zodat ik mijn kind daarvan kan voeden en kleden, vind ik toch net iets belangrijker dan het volgende schooluitje naar een verkapte binnenspeeltuin (professor Plons bij het maritiemmuseum)

dorle
01-10-2012 om 13:54
Berber
"Bovendien is dit ook een school waarbij je van te voren weet dat er relatief veel ouderparticipatie gevraagd wordt. Heb je daar geen behoefte aan moet je eigenlijk gewoon niet voor deze school kiezen."
Dat is nog maar de vraag of er wat te kiezen is?? Ik geloof dat tegenwoordig iedere school "hip en cool" wil zijn door zoveel mogelijk leuke activiteiten te organiseren om zoveel mogelijk leerlingen te trekken.
"Nu kom je ALLEMAAL 1 of 2 keer per jaar aan de beurt en je weet het ruim van te voren"
Dus er is niks te kiezen, hoe weet je nou dat die ouders dan willen en kunnen?

dorle
01-10-2012 om 13:59
Musical
Oh ja, mijn dochter krijgt net als eerder vast een heel klein rolletje bij de musical
Moet ik dan eerst bij de school mijn omstandigheden uit de doeken doen waarom ik niet veel kan doen?

skik
01-10-2012 om 15:45
Maar berber
Je brengt je oudste naar school X. In de schoolgids staan allemaal dingen die je aanstaan. Dan krijg je nog een tweede en misschien nog een derde kind, dus je loopt er wel pak hem beet 14 jaar rond op die school. Er komt een keer een directiewisseling, de groep ouders vernieuwt zich steeds, de tijdgeest verandert en voor je het weet is de school die je uitgekozen hebt toen je kind 2,5 jaar was een heel andere school dan die van vandaag. Mocht een van die veranderingen een overijverig klassenoudercorps zijn, ga je kinderen naar een andere school doen, terwijl je verder best tevreden bent? Ik vind het wel iets te makkelijk om te zeggen dat je weet waar je aan begint en dat je anders maar een andere school had moeten kiezen.
skik

dorle
01-10-2012 om 15:54
Berber
Ik vind nog steeds dat er niet veel te kiezen is. Lees die schoolgidsen van andere scholen maar eens na. Het is echt de tijdgeest die er voor zorgt dat hand en spandiensten voor school gewoon zijn. En wat als ik jouw school qua lesprogramma of type onderwijs geweldig vind?
Ik merk dat er wel druk is op ouders om mee te doen. Alleen al het feit dat je hetzij via een ouder hetzij via de telefoon/mail benaderd wordt en dan misschien wel voor de zoveelste keer nee moet zeggen omdat mijn omstandigheden meehelpen op school moeilijk maken.

amk
02-10-2012 om 07:40
Berber
ook hier een schhol vergelijkbaar met Jenaplan, maar geen klasseouders.
Wel veel ouderinitiatieven: schilderen lokaal, thema's in de gang, kerst activiteit etc. maar alles via briefjes op borden of vraag via het electronische weekblaadje.
Je bepaalt zelf hoe vaak, wanneer en wat.
Voor het overblijven is een vaste poule vrijwilligers bestaande uit 50+ en studenten. Erg weinig mensen met kinderen in de schoolgaande kinderen.
Dit overblijven en het melkplan is ondergebracht in een stichting.

Damnes
02-10-2012 om 08:09
Hier wel
Hier ook een soort Jenaplanachtige school, mét klassenouders. Als er ouders nodig zijn dan stuurt de KA een mailtje rond. Iedereen kan dus meedoen en niet alleen de ouders die op het schoolplein staan of hun kinderen naar school brengen.
School heeft aardig wat educatieve uitjes die door zowel de leerlingen als de ouders worden gewaardeerd (museum, stadswandeling, theater, kunst-/dansprojecten, etc). Vaak hebben ze 'n ouder of twee nodig om mee te lopen/fietsen, nooit is het een probleem om iemand te vinden. Eén of twee keer per jaar zijn er auto's nodig of worden ouders gevraagd om met de kinderen in de school te helpen.
Het staat iedereen vrij om wel of niet mee te doen, daar zitten verder geen consequenties aan. Het kan dus prima met klassenouders en zonder problemen.

Genista
02-10-2012 om 09:24
Blijkbaar wordt het verschijnsel klassenouder heel verschillend
Ik lees hier met verbazing dingen die klassenouders kennelijk geacht worden te doen. Bij ons op school zijn ook groepsouders. Nodig? Nee, een groep draait ook wel zonder, dat klopt. Maar bij ons organiseert een groepsouder dan ook geen uitjes, regelt niet de luizencontrole (want daar hebben we een groep luizenzoekers voor), organiseert geen klassenborrels (waarom moet ik borrelen met medeouders?) regelt geen schilderwerk of andere klussen en maakt ook niet de klassenlijst. Rijden voor school wordt geregeld door school. En voor de evenementen hebben we een ouderraad, die samen met de leerkrachten de zaak organiseert. Kortom, de functie van groepsouder is hier veel kleiner dan bij een aantal genoemde scholen. Dat voelt wel prima zo. Wie in de ouderraad of luizengroep wil, die kan, want meestal moet je zoeken naar genoeg mensen. Van zich belangrijk voelen merk ik niet veel. Van voorkeursbehandeling gelukkig ook niet, want dat is wel een sluipend gevaar van zo'n hevige ouderbetrokkenheid.

Genista
02-10-2012 om 14:23
Wiz-zy
Ik vind wel dat school moet ingrijpen als jij en andere ouders deze signalen geven naar de leerkracht. Bedankmiddagen voor hulpouders? Nog nóóit van gehoord en wat mij betreft net zo misbaar als klassenborrels en moederkoffieochtenden. Wees er duidelijk in en zeg het ook tegen de directie, dat je je stoort aan die subcultuur die die "vaste meehelp-ouderkliek" bij jullie kennelijk heeft weten te creëren. Blijktbaar wil de school zich dit toch laten aanleunen, misschien omdat ze bang zijn dat ze anders een boel hulp missen. Maar dat ze dit helemaal niet weten, kan ik me niet voorstellen. En anders: nu vertellen, daar moeten ze gewoon wat aan doen. Wie maakt de dienst uit op school?
Wat die schoolschoonmaak betreft, die 2x per jaar schoonmaken is (althans bij ons, en dan 3x per jaar) aanvullend op de reguliere schoonmaak. Want het schoonmaakbedrijf komt ook nog gewoon.

Emerence
02-10-2012 om 15:27
Spreek het uit
Inderdaad, aangeven wat je dwars zit... Voel je ook vrij om op die manier te participeren in de school.
Jesse, geeft me dan iets wat wel goed loopt. Ik ben alleen maar kort door de bocht omdat ik maar eenzijdige informatie heb. En natuurlijk snap ik dat de dingen die niet goed lopen fijner zijn om over te klagen dan de dingen die het wel goed doen, maar dit is het beeld wat je schept op deze manier. Niets is alleen maar goed of alleen maar slecht. Dat weet ik zelf ook wel. Wat ik probeer is ook een andere kant te laten zien. Dat betekent niet dat ik het met de negatieve visie niet helemaal oneens ben.
Een klassenouder is geen vervanging van de juf, het is een zijspan. De leerkracht blijft verantwoordelijk en ik zal nooit iets op eigen houtje beslissen. Ik organiseer alleen het één en ander, maar is er onvrede of wil niemand meewerken, geef ik het aan de juf terug. Ik ben ook helemaal niet verheven boven de andere ouders. Ik regel dan heel veel en praat met de juf, maar andere ouders doen "het werk". Iedereen is belangrijk, zeker niet alleen de klassenouder.
En als je niets met mij hebt (wat heeft mijn kind in ons contact te maken, daar hoef je niet mee te praten) moet je je zeker vrij voelen naar iemand anders of de leerkracht te stappen. Ik ben zeker niet de poort tot de meester of juf.
En je kunt het je wellicht niet goed voorstellen maar ik kan met heel veel mensen door 1 deur. Ik wordt vaak even op de gang aangesproken of gebeld/gemaild voor vragen die niet dringend zijn maar toch fijn om even te weten (bijvoorbeeld: wat moest er ook alweer mee naar de sportdag?). Een klassenouder, maar goed, dat kan elke ouder zijn, is laagdrempeliger en je belt de juf ook niet 's avonds thuis voor zoiets. Dat is fijn voor iedereen. Er zijn ook zat mensen niet mijn type, maar ik kan met iedereen wel een praatje maken en ik kan met iedereen overleggen over dingen waarvoor ouders gevraagd worden. Ik hoef geen vriendin van iemand te zijn om samen wat te bespreken. Ook als ouders aangeven dat het teveel is, of net als bij ons laatst, dat ouders het op het laatste nippertje vinden. Dat overleg ik met de juf en leg zoiets bij haar neer. Maar ik weet wel dat ze zoiets eerder tegen mij zullen zeggen als daar de juf voor aanspreken. En zo komt het toch allemaal goed
Maar ik geloof dat ouderparticipatie méér geeft dan alleen maar die extra hand op school. Wij kunnen werk en privé goed scheiden, een kind kan dat niet. Zijn wereld is zijn wereld. School en thuis horen bij elkaar, en als je af en toe ook op school verschijnt, is dat completer voor het kind. En dan hoor ik jullie zeggen: komt de school ook thuis? Ja, bij ons wel. De juf is bij alle kinderen op de thee gekomen. Bij ons is het normaal de juf op de hoogte te brengen van zaken rondom het kind (vandaar dat een oudergesprek ook minstens een half uur duurt van de juf wil ook weten of het kind zich happy voelt, goed slaapt etc.)
Tegenwoordig is de wereld groter en vinden wij dat ervaringsonderwijs goed voor onze kinderen is. Maar daar hangt wel wat extra's aan. En daar kunnen we ook wat voor die kinderen betekenen. Vroeger was alles anders. En of het nou beter of slechter was, het is nu zoals het is. En in mijn ogen, is dat best leuk....

Fiorucci
02-10-2012 om 21:07
Berber
Ik heb helaas wel die ervaring en alleen al daarom is het zo verfrissend, geen kinderen meer op de basisschool!

amk
02-10-2012 om 21:18
Emerence
Wat ermee moetnaar desportdag staat gewoon een week voor de sportdag op de website van de school, of de sportdag doorgaat de ochtend van de sportdag om kwart voor 7. Is echt geen klasseouder voor nodig.
Ik weet het telefoonnr van de leerkracht niet, daar hebben we het mailadres van de klas voor. En via dat adreskomen ook de vragen en belangrijke mededelingen. De ene docent is daar wat handiger mee dan de andere maar de berichten komen wel door. Schoolbrede dingen komen in het wekelijkse e-blaadje: zoals alle verjaardagen van de kinderen in die week, leuke dingen die gedaan zijn, aandacht voor opvoedkundige avonden in de bibliotheek etc. Doen 2 ouders de redactie van, docenten leveren onderwerpen aan.
Je hebt mij nog niet weten te overtuigen van het nut en de toegevoegde waarde van een klasseouder, in tegendeel zelfs!

liora
03-10-2012 om 11:10
Erg fijn
Hoi,
Wij hebben twee klassemoeders. Zij maken een rooster voor het luizen checken en mailen ons allemaal een herinnering wanneer er wordt gecheckt zodat je dan vantevoren zelf je kind kunt checken op luizen.
Verder regelen zij dat er hulp is rond uitstapjes en activiteiten. Ze mailen dan bijv wat er nodig is en dan kun je je bij hen aanmelden.
Ik denk dat ze de leerkracht heel veel werk uit handen nemen. Dus AMK het gaat er niet om of het ook zonder kan, vast wel, maar dan moet de leerkracht veel meer doen.
Liora

Fiorucci
03-10-2012 om 12:37
Liora
Welnee, hier deed men het 14 jaar zonder. De zaken die jij beschrijft worden deeld door leerkrachten, deels door de ouderraad gedaan. Dus alhier blijft het een raadsel wat de toegevoegde waarde is.

liora
03-10-2012 om 13:26
Fio
Dan onderschrijf je dus wat ik zeg: ze nemen de leerkracht werk uit handen.
En ik heb ook jaren zonder email gekund, mobiele telefoon etc, dus dat zegt niets.

Genista
03-10-2012 om 13:57
Over luizen
P, het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders om hun eigen kinderen te controleren op luizen. Wat een luizenteam op school doet aan controles, is een aanvullende service. Maar je kunt niet van een luizenteam op school verwachten dat ze alle kinderen volledig goed controleren, dat kost teveel tijd.
Verder ben ik er beslist voor om een apart luizenteam te hebben in plaats van dat dat door groepsouders wordt geregeld. Mensen in het luizenteam hebben gewoon ervaring en weten waar ze op moeten letten. Iemand die het nog nooit gezien heeft, zal in het algemeen neten niet herkennen. Schema's? Welnee, we komen als dat nodig is, dus na vakanties en meldingen.

amk
03-10-2012 om 17:37
Liora
luizenpluizen is hier altijd de vrijdag na de vakantie. Staat in de schoolkalender die in week 2 wordt meegegeven, hier staan ale belangrijke data in. Het pluizen wordt door 1 ouder gecoordineerd voor de hele school (3 locaties)
De herinnering staat in het weekblaadje en in de electronische schoolagenda.
Het aanmelden van hulp gaat gewoon op een A4-tje naast de klas. Ik denk dat de leraar langer bezig is met uitleggen wat hij wil dan zelf datum en tijd op het standaardformuliertje in te vullen, met daarbij hoeveel ouders en of er nog iets meemoet.
Ik denk dat de leerkracht minder tijd kwijt is zonder klasseouder dan met. Het maken van een klassemaillijst gebeurt aan het begin van het jaar door het secretariaat. En vervolgens wordt die door de docent gebruikt.
Ik zie echt nog steeds geen enkele toegevoegde waarde van een klasseouder.

Fiorucci
03-10-2012 om 18:23
Liora
Nee, want zoals ik al eerder schreef: 14 jaar lang waren die klassenouders er niet, en sinds twee jaar wel. Alles wat jij noemt, kwam prima in orde zonder klasseouders. Ik heb de laatste twee jaar echt niet gemerkt wat zij deden, en de leerkracht van mijn dochter eigenlijk ook niet..)

Charlotte1
03-10-2012 om 18:42
Wat een nagativiteit
Ik snap niet dat er zo negatief op het verschijnsel klaasenouder wordt gereageerd. Bij ons op school is het zolang ik weet, en ik ben tot nu toe nog elk jaar in de klas van mijn dochter of zoon klassenmoeder geweest. Ik zie het als een stukje betrokkenheid. Het is bij ons ook echt niet zo dat wij alles moeten regelen. Over het algemeen regelt de juf dat er voldoende ouders zijn om ergens naar toe te rijden of te begeleiden. Maar bv bij sinterklaas of Paasontbijt, dan zijn een paar extra handjes wel fijn en komen de klassenouders helpen. Ook als er extra knutsels of zo gemaakt worden. Het gaat om die dingen waarbij een extra oog of paar handel wel makkelijk is.
Zelf vind ik het altijd erg gezellig en zo leer ik ook de kinderen in de klas goed kennen. Verder heb je ook wat meer contact met de juf dan normaal en dat kan ook wel eens makkelijk zijn.
Ik vind overigens niet dat je mensen moet gaan verplichten om ergens aan mee te doen, maar het is wel jammer dat het altijd dezelfde ouders zijn die ergens aan meehelpen. Vaak is de smoes, dat ze moeten werken. Ja, dat doe ik ook, maar niet alles is onder werktijd. Bij ons wordt 1 keer per maand oud papier opgehaald met behulp van ouders en dat is 's avonds, dan kunnen toch de mensen die overdag werken een keer meehelpen? Dat brengt ook nog eens een hoop extra geld in het laadje. Verder moet er inderdaad wel eens wat versierd worden, dat is vaak ook 's avonds.
En de kinderen zijn extra trots als ze kunnen zeggen, dat papa of mama dat heeft versierd.
Overigens wordt bij veel sportclubjes toch ook verwacht dat ouders daarin meehelpen, door bv te rijden. Waarom is dat geen probleem en op school wel?
groetjes van Charlotte

amk
03-10-2012 om 20:08
Het helpen is het probleem niet
wel dat 1 ouder een uitzonderingspositie heeft.
De ouderparticipatie bij onze school is ook enorm hoog, maar niet georganiseerd door een klasse ouder. Pasen, sinterklaas, kerst wordt door de oudercommissie geregeld, het inpakken van de kleuterkadoos (nou ja het schoenkadootje, ze krijgen per klas iets groots) is ook op een avond en daar zie je relatief veel vaders. Wordt door de oudercommisie via een e-mail geregeld. Het kerstdiner is een exclusief vadergebeuren als moeder mag je je alleen op het plein verpozen met de andere moeders en een enorme pan met gluhwein.
Extra knutsels? Ze knutselen normaal toch ook. Vader en moederdag moet je gewoon zelf regelen dat doet de school hier niet. Juffendag ook niet aan het eind van het jaar is er een schoolfeest.
Geregeld door de ouders onderling meestal wordt de speeltuin van het buurthuis met een aantal klassen tegelijk gebruikt, buurthuis regelt dan tafels en limonade, de ouders via een blaadje naast de deur van de klas wat er meegenomen wordt.
Ik blijf de toegevoegde waarde van een klasseouder niet zien, wel de toegevoegde waarde van ouderparticipatie.
Die is zoals ik al eerder aangaf erg hoog, en het zijn ook steeds verschillende ouders, vaders en moeders.

krin
03-10-2012 om 21:10
Nou
De klassenouders zijn niet nodig, maar sommige klusjes wel (afgezien van de discussie over nut en noodzaak van uitstapjes en versierde lokalen). Bij de een hangt de leerkracht een lijst op of regelen de ouders het zelf, bij de ander is er een oudercommissie die ronselt, en bij weer anderen zijn er klassenouders. Same difference.
Bij ons zijn de klassenouders samen de oudercommissie. Verantwoordelijk voor de feesten, vooral. Leerkracht heeft het initiatief, de klassenouders springen bij. De toegevoegde waarde is dus dezelfde als die van ad hoc helpende ouders en andersoortige oudercommissies.
Het enige nadeel dat ik aan klassenouders kan ontdekken, is de al vaker genoemde kliekvorming. Daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt. De klassenouders die ik heb meegemaakt, deden vooral de coördinatie, ze stonden niet per definitie vooraan om alles zelf te doen en mee te maken.
Je ziet vaak dezelfde gezichten, klopt, maar dat staat los van wel of geen klassenouders hebben. Je hebt nou eenmaal rashelpers (of rasbemoeiers). Dat is op een sportclub ook, daar zijn het ook altijd dezelfden. Omdat niet iedereen die inzet kan of wil leveren.

Genista
04-10-2012 om 07:10
P, geen raadselen
Heel simpel, zoals ik al zei. Thuis kun je je kind minutieus nakammen, daar hebben we op school geen tijd voor. Je kunt tamelijk moeilijk met een kammetje elk schoolkind gaan nakammen en tussendoor steeds die kam schoonmaken, nog afgezien van alle vlechten die los moeten, alle gel in haren die er dan uitgaat enz enz. We hebben wel de routine om neten te herkennen, want luizen vang je bij zo'n controle maar heel af en toe. Maar veel onervaren mensen, die je toch hebt als je de controle op groepsniveau regelt, zien het verschil niet tussen zand op een kleuterbolletje en een haffel neten, of zien uitgegroeide neten helemaal niet zitten. Vandaar dat ik voor zo'n schoolcontrole uit ervaringde voorkeur geef aan een (ervaren) groep luizenzoekers. Veel mensen vinden het nog een afgrijselijk werk ook

Fiorucci
04-10-2012 om 07:22
Geloof me, je herkent ze, neem dat maar van mij aan. Je ziet ze namelijk lopen.

Fiorucci
04-10-2012 om 07:25
Charlotte
Kijk, je geeft zelf al het voorbeeld: je geeft nogal aanmatigend je mening over een ouder die moet werken, dat zou een smoes zijn. En juist dat is hetgeen wat velen vreselijk vinden: jezelf beter en meer betrokken vinden vergeleken met andere ouders, terwijl je die ouders niet kent. En nogmaals: hier ging het altijd prima zonder klassenouders. Ook de zaken die jij noemt.

amk
04-10-2012 om 07:40
Charlotte
niet alle werkgevers zijn flexibel met werktijden en vergeet reistijd niet. Deeltijders regelen het vaak zo dat de werktijden onder schooltijd zijn. 1 uurtje mee lopen naar zwemles kost mij 1 hele verlof dag. Ik heb maar 5 weken verlof. 3 daar van gebruik ik om 2 vakanties met mijn dochter te hebben, 1 voor dingen als doktersbezoek met kind, ziekte van kind en andere onverwachte zaken en die andere week voor dezelfde akkefietjes met mijn ouder wordende ouders.
Wanneer moet ik dan helpen? Ik ga geen oppas betalen omdat de schoolversiert gaat worden en een kind van 7 laat ik geen avond alleen thuis. Dat is de vraag die je aan sommige ouders stelt. Dus als ouders zeggen dat ze niet kunnen, dan is dat geen smoes masr de werkelijkheid.

Emerence
04-10-2012 om 11:43
Amk
Amk, ik probeer je geenszins te overtuigen van een klassenouder, maar ik vertel je alleen mijn visie erop. Maar uit jouw verhaal begrijp ik wat bij ons een klassenouder is, bij jullie (grotendeels) door de oudercommissie wordt gedaan... De vraagt rijst bij mij dan inderdaad waar jullie nog een klassenouder voor nodig moeten hebben. Behalve als die dan veel van de taken zelf doet, wat dan ook weer niet goed is want dan worden ze verheven blijkbaar. Maar het zou toch wel gelijk jouw probleem oplossen omdat jij niet heel veel kan doen op school?
Wat maken we het ons allemaal moeilijk. We willen die goede ouder zijn (misschien zelfs wel de beste) maar worden door andere ouders, die vanuit zichzelf of vanuit jouzelf, gezien worden als betere ouders omdat zij meer doen op school. Als we er nou toch eens vanuit gingen dat we niet elkaar af hoeven te troeven en iedereen doet wat in zijn/haar vermogen ligt, zo ook de juf die af en toe wat extra's kan gebruiken en zo ook die andere ouder die om wat dan ook veel of weinig doet.
Ik heb ook een tijdje minder kunnen doen, maar daar heb ik me niet schuldig over gevoeld. Je kunt wat je kunt en als je er van overtuigd bent dat je doet wat in je kunnen ligt, voel je je niet zo snel schuldig of afgetroefd. Dat gebeurd alleen als je zelf onzeker bent of onbewust wel weet dat je je achter iets verschuild.
Het is makkelijker een mail of briefje op het bord af te wijzen in plaats van een ouder die jou in de gang vraagt of je eventueel zou kunnen helpen bij dit of dat. Toen ik collecte liep kon ik over de intercom heel veel afwijzingen krijgen, maar als iemand open deed en ik (bij anderen) voor de deur stond, dan weigerden er nog maar weinig. Dan is het moeilijker je te verschuilen achter je eigen verhaal. Misschien dat daarom een klassenouder wel erg eng is...

Tarte Tatin
04-10-2012 om 13:05
Hier
Wel klassenouders. Die mailen berichten door over activiteiten, vragen andere ouders om hulp bij die activiteiten en helpen zelf vrijwel altijd mee bij de activiteiten. Kun je helpen, prima. Kun je niet helpen, ook prima. Of er kift is, vast wel. Maar dat ligt vast niet aan het fenomeen klasseouder, eerder aan de kifters zelf