21-02-2012 om 13:35
Klassikaal straf
Mijn zoon zit in een combinatiegroep 3/4, hij zit in groep 4. Groep 4 is redelijk rustig, maar in groep 3 zitten een paar zeer lastige kinderen. Zijn eigen juf heeft de groep redelijk onder controle, maar nu is er al een paar weken een invaljuf en haar lukt dat blijkbaar niet. Er zijn steeds kleine voorvallen, waardoor mijn zoon liever niet meer naar school wil. Zo mogen ze soms niet eten in de kleine pauze of de lunchpauze wordt verkort, waardoor ze hun boterham nauwelijks op kunnen eten. Gisteren werd de gymles afgebroken en moesten ze voor straf extra rekenwerk, zonder uitleg maken. En dit alles omdat er één of twee kinderen zijn die vervelden doen, juf zegt dat ook, als er één stout is krijgen we allemaal straf. Ik vind dat niet kunnen en met mij nog een paar ouders, maar ondanks dat we er al met de juf en de directeur over gesproken hebben wordt er niets aan gedaan. Wat kunnen we hier nu nog aan doen?

Tineke
21-02-2012 om 17:21
Invaljuf is het vreselijkste vak ooit
Tsja, en dan grijp je naar minder fraaie pedagogische middelen. Het is voor een invalkracht echt heel moeilijk om orde te bewaren in een klas waar dat evenwicht al wankel is. Het zou helpen als iedereen vierkant achter juf zou gaan staan. Maar haar afvallen, protesteren, tsja, daar gaat het niet beter van worden. Juf voelt zich dan nog onmachtiger, en zal steeds minder fraai pedagogisch gaan handelen.
Waarbij ik dus ook heus wel zie dat het pedagogisch minder fraai is, het is echt jammer dat ze dit als oplossing ziet. Maar ik begrijp het wel.
En oh ja, er zijn mensen met een speciaal talent voor invalleerkracht, zij vinden het een prachtig vak en zij zouden geen eigen klas willen. Maar dat zijn uitzonderingen. De rest is blij, er is weer even werk, maar daar houdt de blijdschap al heel vlug bij op.

syboor
21-02-2012 om 21:58
Afbreken les
Het afbreken van een gymles als een klas erg druk is, vind ik begrijpelijk. Misschien zelfs wel heel verstandig, want als de juf de kinderen niet in de hand heeft kan dat tot ongelukken leiden.
Maar juf zou dat juist geen straf moeten noemen, en al helemaal niet expliciet zeggen dat ze goede kinderen straft om wat hun klasgenoten doen; dat maakt die kinderen extra hulpeloos. Ze had ook kunnen zeggen: "He, wat jammer dat het zo druk is dat ik geen gymles kan geven. Laten we in stilte gaan rekenen zodat we weer tot rust kunnen komen." Dat in het allemaal veel minder "zwaar".
Maar misschien wil juf juist dat het als straf overkomt. Misschien heeft ze het bizarre idee dat wat haar niet lukt (enkele drukke kinderen onder controle krijgen), dat dat Cita's zoon wel moet lukken als je hem miserabel genoeg maakt...

invaljuf
22-02-2012 om 16:27
Als invaljuf....
....heb ik inderdaad al eens een gymles afgebroken. In een knetterdrukke groep 8 die voor mij niet te handhaven was in de gymzaal. Sommigen deden echt gevaarlijk en als het om een groot aantal kinderen gaat dat zulk gedrag vertoont zit er niks anders op dan de les te stoppen.
Invallen is echt rotwerk. Sommige kinderen denken echt dat je naar een invaller niet hoeft te luisteren. Vaak zijn dat trouwens kinderen wiens ouders steeds lopen te klagen over die invallers. Als je als ouder al geen respect hebt, waarom zou een kind dat dan wel hebben?
Mijn advies: stop met afvallen van de invaljuf, zowel richting kind als richting andere ouders. En accepteer dat een invaller niet dezelfde grip op de groep heeft als de eigen leerkracht.
Je zou wel op rustige toon een gesprek kunnen aangaan. Als je begint met een compliment (er zijn zeker weten veel dingen die ze wel goed doet) en vervolgens aangeeft dat je het bijvoorbeeld wel belangrijk vindt dat je kind tijd krijgt om te eten, bereik je volgens mij veel meer.

martine
22-02-2012 om 19:32
Ander geluid
Ook hier jaren geleden een invaljuf gehad geloofde in veelvuldig klassikaal straffen. Naar haar zeggen was dit omdat de klas dan invloed had op elkaar, ze zouden elkaar gaan corrigeren. Nou, dat klopte : het had een enorm slechte sfeer in de klas tot gevolg. Degene die zorgde voor de klassikale straf werd in de pauze door de rest van de klas onder handen genoemen. Er ontstond een onderling wantrouwen en de onrustiger kinderen werden helemaal buiten de groep geplaatst (want vaker oorzaak van straffen en dus veelvuldig getreiterd). Van een lief gemoedelijk groepje werd het binnen enkele maanden (inval voor zwangerschap) een onhandelbare rotklas, want ook de "lievere" kinderen werden doodongelukkig in die klas en gingen in het verzet. Onder andere mijn kind, maar ook enkele van zijn vriendjes en vriendinnetjes, hadden zwaar te lijden onder deze juf. Ook kinderen die zélf niets uitvraten, maar wel lijdzaam moesten toezien hoe er soms heel onterecht straffen werden uitgedeeld, en die straffen ook moesten ondergaan, werden erg ongelukkig. Meerdere ouders gingen naar de directeur om aan te geven dat het echt uit de hand liep, maar de directeur besloot dat hij inderdaad zijn personeel moest steunen en niet afvallen.
Het is nog nooit zo slecht gegaan met mijn kind als toen. Ik heb uiteindelijk verklaard dat als zij óóit weer voor de klas zou komen te staan, ik mijn kind mee naar huis zou nemen. Ik wou haar nóóit meer bij mijn kind in de buurt hebben. Als hij haar maar zag, kreeg hij al buikpijn.
Ik ben natuurlijk niet objectief : klassikaal straffen doet mij meteen denken aan haar. Als de klas zo aardig en gemoedelijk was gebleven, wat het met mijn kind misschien heel anders gegaan. Maar het lijkt me goed om na te denken bij dit - geheel onwenselijk maar heel goed mogelijke - resultaat van klassikaal straffen.
martine

22-02-2012 om 22:00
Reactie
Bedankt voor jullie reacties, ik snap haar nu iets beter, niet dat ik er blij mee ben, maar kan het ook vanuit haar oogpunt bekijken.
"Mijn advies: stop met afvallen van de invaljuf, zowel richting kind als richting andere ouders. En accepteer dat een invaller niet dezelfde grip op de groep heeft als de eigen leerkracht." van Invaljuf. Ik heb haar niet afgevallen, maar alleen aangegeven dat mijn zoon heel veel moeite heeft met klassikale straf. Bij de directeur hetzelfde. Ik vind dat ik niet hoef te accepteren dat mijn zoon mede hierdoor verandert van een vrolijke jongen in een boos en verdrietig mannetje.

Elisa Gemani
22-02-2012 om 22:18
Klassikaal straf
Op de basisschool van zoon was er een tijdlang ook zoiets. Mijn zoon baalde vreselijk en wilde uiteindelijk niet meer naar school omdat de hele klas van een invaljuf straf kreeg vanwege een paar etterbakjes. Ook hij kon niet meer rustig genieten van zijn pauzes.
Ik ben hierover vrij snel samen met een paar andere ouders in gesprek gegaan met de invalster en met de directie. We maakten duidelijk dat we dit 1. zeer onterecht vonden tegenover de kinderen die niet meedoen aan de ordeverstoring en 2. de straf toch niet hielp en je zo een verkeerd signaal afgeeft 3. de hele sfeer verziekt werd met als gevolg kinderen die een hekel kregen aan school.
In overleg met invalster en directie werd het lik-op-stuk beleid ingevoerd waarbij alleen de ordeverstoorders flink werden aangepakt danwel meteen verwijderd werden uit de les/klas. Dit hielp.
Ik ben het met je eens dat klassikaal straffen onterecht en zinloos is. Maar het ergste is dat kinderen er de dupe van worden die zich gewoon goed gedragen. En ook (met name) als invaljuf is het zaak dat je goed onderscheidt wie de "etterbakjes" zijn en wie niet en daar als zodanig naar handelen. Het is natuurlijk lekker makkelijk om de hele klas straf te geven maar pedagogisch is het niet verantwoord.

Cicade
22-02-2012 om 23:41
Hier is het meer regel dan uitzondering
Klassikaal straffen komt helaas erg veel voor op onze school. Mijn dochter zit in groep 8 en is (helaas) 1 van de etterbakjes, dus ik heb misschien minder recht van oordelen. 't Is alleen zo jammer dat de kinderen zoveel leuke dingen moeten missen hierdoor. En het ligt vaak echt voor een groot deel aan het optreden van de leerkracht waardoor er steeds weer overgegaan wordt tot ontnemen van de leuke dingen als filmpje kijken, spelletjes spelen enfin noem maar op.
1 Voorbeeldje; tijdje terug was er gedoe met een paar kinderen (mijn dochter gelukkig een keertje niet!) tijdens de gymles, waardoor die afgeblazen werd meteen bij aanvang. Maar nu komt ie: kinderen gaan altijd met de bus naar gym op een andere school en zijn toen met zijn allen terug naar school gaan lopen (half uur wandelen door drukke stad) en terug op school werd het ook niet meer echt leuk kun je je wel voorstellen. Ik vind dit echt niet kunnen, maar heb het maar afgedaan naar mijn dochter toe met een, nou dan heb je wel een alternatieve gymles gehad door die stevige wandeling.
Probleem hier is dat ik zoiets heb van, die paar maanden dat ze nog op school zit, laat ik maar geen conflicten aangaan, wat heeft mijn dochter daar nog aan.
Maar dat is natuurlijk niet zo goed van mij. Ik wil ook geen conflicten, sterker nog, ik mag de leerkracht in kwestie persoonlijk best wel en ik ben ervan overtuigd dat ze het op haar manier zo goed mogelijk probeert te doen. Maar om nou te gaan lopen schreeuwen tegen kinderen....
Als dit een paar jaar terug had gespeeld had ik er waarschijnlijk wel meer mee gedaan, nu heb ik thuis al mijn handen vol aan dochterlief en heb het maar laten gaan.
Je hebt volgens mij al gedaan wat je kunt doen, namelijk bij andere ouders te rade gaan en bij de schoolleiding. Ik weet helaas ook niet wat je dan nog meer kan doen behalve afwachten en hopen dat het volgend jaar beter zal gaan bij een andere leerkacht. En dat kan eigenlijk alleen maar beter worden als het nu niet lekker loopt.
Maar ik begrijp heel goed dat dat moeilijk voor jou en je kind is, zeker als je eigen kind eigenlijk meestal braaf is. Geen oplossingen dus, maar ik voel met je mee (voor wat het waard is)

hkh
23-02-2012 om 13:01
Bij ons ook
Schering en inslag, de klassikale straf en niet bij de invaljuf maar bij de eigen leerkrachten.
Groep 6 bereikte wat mij betreft het dieptepunt afgelopen maandag en dinsdag : de juf ging streepjes op het bord zetten als een kind vervelend was. Ieder streepje 1 minuut nablijven, ieder kind. Ook al zeiden andere kinderen dat dat groepje van 3 moest stoppen, eenmaal streepje op het bord ging er niet meer af (in een andere klas schijnen ze ook weer weggestreept te worden bij beter gedrag).
Resultaat : sociale druk hielp helemaal niet, integendeel zelfs, kinderen tijdens de overblijf aan het huilen omdat ze na schooltijd direct weg moesten, moeders die ongerust waren want er mocht niet gebeld worden. BSO stond met 15 kinderen te wachten op die paar kinderen die naar de andere locatie moesten..
en alle kinderen moesten 15 minuten nablijven.
Ik heb zelf niet zoveel van de hectiek meegekregen maar er is zowat een opstand onder de ouders uitgebroken omdat het echt wel 2 of 3 x per week gebeurd en het zo onrechtvaardig is voor het overgrote deel van de andere kinderen. Ik ben best voor straf en nablijven maar niet klassikaal en zeker niet als het resultaat uitblijft.
HKH