Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Unitopia

Unitopia

21-06-2013 om 13:43

Klassikale straf, jullie mening?

Wat vinden jullie van klassikale straffen?
Hier moet zoon met de klas 3 kwartier stil zitten met de armen over elkaar, (groep8) in plaats van musical oefenen, omdat een paar jongens door de klas hadden gerend. Hij had gewoon rustig zitten lezen.
Voelt voor hem zeer oneerlijk. En eigenlijk vind ik dat ook.
Naar mijn idee werken klassikale straffen niet. Misschien is het idee van de meester dat op die manier de druktemakers door de rest van de klas worden aangesproken op hun gedrag. Maar ik ben van mening dat dat ook verkeerd kan uitpakken, niet bevorderlijk is voor de sfeer in de klas, en bovendien vind ik dat je als meester/juf een voorbeeldfunctie hebt voor de kinderen, dus kan je ze beter laten zien dat de raddraaiers worden aangesproken en gestraft op hun gedrag.
Ik maak me er verder maar niet te druk om, maar ik vraag me soms af waarom er klassikaal gestraft wordt. Wat vinden jullie?


p

p

21-06-2013 om 14:42

Mag niet

Op onze school mag het niet (klassikaal straffen noch klassikaal belonen als iedereen zich gedragen heeft). Natuurlijk zal de directeur niet alles zien maar het is wel eens voorgekomen dat ik dat toevallig met hem besprak en het mocht meteen niet meer.

Je schept een rotsfeer in een klas, iedereen let op elkaar en juist dat wordt gebruikt als pluspuntje maar dat is het natuurlijk niet.

Zwaktebod

Ik vind het tekortkoming in pedagogische kwaliteiten als een leerkracht de hele klas straft voor wangedrag van enkelen. Het is zowel niet effectief als niet eerlijk.

skik

3 kwartier?

Triest hoor.

Een groep of klas aanspreken heeft soms wel zin, maar dan hooguit 5 minuten, daarna diegenen die het goed doen aan de slag laten gaan en diegenen die het niet lukt wat langer laten zitten, maar dat is alleen effectief als het ergens omgaat, omdat er 3 rennen vind ik helemaal raar!!

Evanlyn

Evanlyn

21-06-2013 om 21:21

Hier

Hier gebeurde precies dit vorig jaar in groep 8. uiteindelijk is het totaal uit de hand gelopen, met schorsingen en bijna een musical die niet doorging. Een nar manier om afscheid te nemen. Niet doen! (zeg ik dan tegen juf/meester).

mirreke

mirreke

22-06-2013 om 14:34

Ik zou me er wel druk over maken

En dit zeker melden, eerst bij leerkracht en bij inadequate reactie ook bij directie.
Ik vind het een waardeloze manier van handelen, een zwaktebod.

Marieke

Marieke

22-06-2013 om 15:58

Gebruikelijk

Op de basisschool van onze dochter is het vrij normaal om klassikaal te straffen, ik loop er al 8 jaar tegen aan, maar het helpt niet. Het is namelijk beleid van de school. Bah. Waarom wordt goed gedrag niet beloond? Dat geeft nog nooit een leraar uit kunnen leggen.

Monique D*

Monique D*

22-06-2013 om 16:29

Inderdaad zwaktebod, maar als klagen niet helpt..

..wat moet je dan doen?
Toen mijn zoon in groep 7 zat (alweer een paar jaartjes geleden) had hij een leraar (vervanger) die ook de hele klas liet nablijven. Dat deed hij erg vaak. Toevallig moest ik hem snel van school ophalen omdat wij ergens naar toe moesten. Ik en nog een paar andere moeders moesten wachten omdat die klas straf had. Ik had mijn ongenoegen geuit tegen de adjunct directeur, die daarop reageerde dat de leraar een vervanger was en de klas niet naar hem luisterde. Ik vond het belachelijk dat hij de hele klas strafte omdat een paar raddraaiers zich hadden misdragen. Er ontbreekt inderdaad het een en ander aan zijn pedagogische kwaliteiten. Omdat hij de klas niet onder controle had moest maar de hele klas EN de ouders die hun kind, dat nies heeft gedaan moeten ophalen, hiervoor boeten. Dat is ontzettend zwak!
Toen het de volgende keer weer gebeurde ben ik gewoon naar zijn klas gelopen en heb hem opgehaald. Dat is toch te gek voor woorden?

Tineke

Tineke

22-06-2013 om 16:47

Tsja

Ik ben niet voor klassikale straffen, ook niet voor individuele straffen. Maar ja, het is een manier, het kan gewoon werken bij sommige leerkrachten.
En ik heb het als zeer sterk middel gezien in een aflevering van "van de straat", dat was bijzonder indrukwekkend. De gezamenlijke straf zorgde ervoor dat de individuele problemen (monsters)van jongeren heel zichtbaar werden, waardoor er weer volop nuttige therapie gegeven kon worden.
Ik zeg daardoor niet meer dat het een zwaktebod is, maar je moet wel pedagogisch zeer sterk zijn, wil je dit op goede manier kunnen gebruiken.

Ff navragen...

Mijn oudste zoon had een soort gelijk iets in de 2e van VO (iets ouder dus). Ik heb vervolgens contact gezocht met school. Niet zozeer om het klassikaal nablijven (in dit geval) maar ook om het veel later thuis zijn als normaal.

Ik was al voorzichtig om eerst te vragen waarom het had gemoeten. Echter bleek het toen geen klassikaal nablijven te zijn, alleen een aantal jongens. Die na het paspfoto's maken niet terug naar de klas waren gegaan....

Kortom.... Ff naar school gaan of mailen en vragen wat zich precies afgespeeld heeft. Wie weet is de werkelijkheid anders. Zo niet dan kun je het melden bij de directie. Toch een teken dat een leerkracht het moeilijk heeft met de klas (als zijn verhaal klopt) of dat er een stelletje druktemakers in zitten die een andere aanpak nodig hebben. Maar dat is wel tijd voor een gesprekje.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik heb het wel eens gedaan hoor

Soms zijn ze zo strontvervelend dat het ook gewoon niet meer te overzien is wie wel en wie niet meedoet.
Lullig voor de onschuldigen, zal vast wel een zwaktebod zijn, maar sorry, dan moeten ze maar niet zo etteren, of toekijken terwijl een paar aan het etteren zijn.
En nee, het verdient geen schoonheidprijs, dat weet ik ook wel, het is een laatste redmiddel voor je als juf uit de klas wegrent, de deur achter je dicht trekt en 'zoek het verder maar uit' gilt.

Wat het allemaal nog veel erger maakt zijn dan van die ouders die menen dat hun schatje boven de wet staat, en die dan briefjes gaan sturen dat er geen strafwerk gemaakt wordt of die kind uit klas plukken.

P

P

23-06-2013 om 10:11

Dirksmama

Omdat kinderen te bang zijn gemaakt door hun klasgenoten om er iets tegen te doen moeten zij maar de dupe zijn omdat jij vindt dat ze toekijken en niets doen. Jij kunt ze niet aan maar je vindt dat de kinderen die niets doen WEL die klasgenootjes aan moeten kunnen?

Vervolgens word jij boos dat hun ouders het daar niet mee eens zijn?

Misschien moet je toch eerder de deur even achter je dicht trekken dan want dit vind ik wel een vreemde gedachtegang.

Unitopia

Unitopia

23-06-2013 om 10:19

Dirksmamma

"Lullig voor de onschuldigen, zal vast wel een zwaktebod zijn, maar sorry, dan moeten ze maar niet zo etteren, of toekijken terwijl een paar aan het etteren zijn."

Je kunt in mijn ogen nooit de kinderen er de schuld van geven dat ze toekijken wanneer anderen aan het 'etteren' zijn. Want wat als zoon opstaat en zegt: "jongens, ga nou eens zitten, luister nou eens naar de juf" Denk je nou echt dat dat wat uitmaakt? En zoon is dan het heilig boontje in de klas, of wordt achteraf door de herrieschoppers wel gepakt. Want echt, dat gebeurd. Dus ik vind het ook niet fair dat je vindt dat anderen op moeten staan wanneer de juf het niet aankan.

Wel snap ik dat je het soms gebruikt wanneer je echt niet meer het overzicht hebt wie wel of wie niet de boosdoeners zijn. Dan kan het soms niet anders.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2013 om 11:18

Dirksmama

Dit meen je niet. Jij kunt op dat moment de etters niet aan, maar klasgenootjes beschuldig je van toekijken...wat moeten ze dan?

ook een juf

ook een juf

23-06-2013 om 12:38

Tja

Ik kan wel merken dat jullie geen juf zijn. De mensen langs de lijn hebben vaak de grootste mond. Pas als je juf bent kun je meepraten!! En nee het verdient geen schoonheidsprijs, maar ook ik heb net als Dirksmama ook wel eens de hele klas straf gegeven. Omdat het soms erg moeilijk is om er achter te komen wie wat doet of juist niet doet. Omdat de sfeer in een groep al heel lang heel slecht is en je het op een gegeven moment helemaal zat bent. Kom op zeg, juffen zijn ook maar mensen. Jullie zijn ook ouder.......en ook niet perfect. Iedereen doet wel eens iets wat geen schoonheidsprijs verdient, maar kinderen overleven het wel hoor.
Dus denk even na voor je iemand hier af brandt om wat hij of zij zegt. In dit geval neem ik het dus op voor Dirksmama!! Ze is tenminste eerlijk.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2013 om 13:52

Ook een juf

Ik brand niemand af, ik weet van nabij hoe zwaar het is. Maar daarom hoef ik het toch niet met alles eens te zijn?

Tango

Tango

23-06-2013 om 14:11

Hier ook laatst

Zoon van 8 voetbalt altijd met een groep in de pauzes op een veldje net buiten het schoolplein. Nu is het onlangs voorgekomen dat een aantal kinderen (3 volgens mij) uit een nabij geparkeerde auto, met raampje open, geld hebben weggenomen. De hele groep werd vervolgens gestraft. Ze mochten ruim een week niet voetballen. Nu vond ik het vergrijp op zich best ernstig. Ik zou ook absoluut niet blij zijn als mijn kind dit zou doen. Maar waarom de hele groep gestraft moest worden was me niet duidelijk. Navraag bij de juf leverde als reden op dat de andere kinderen niets gezegd hadden. Tja, mijn zoon was dus met nog wat anderen gewoon nog steeds aan het voetballen en had dus niet eens iets gezien en zo zullen er meer kinderen geweest zijn.
Maar goed, we hebben de straf maar geslikt, een week is tenslotte zo weer voorbij. Maar helemaal eerlijk vond ik het niet.

Evanlyn

Evanlyn

23-06-2013 om 21:57

Hier ook geslikt

Elke dag gebeurde het. En het had weinig te maken met de klas, hoewel die bekend stond als lastig. Volgens mij had de meester onbehandelde ADHD. Als hij overprikkeld raakt, kreeg de klas straf, en dat gebeurde elke dag, al waren ze nog zo braaf. Dan liet iemand een potlood vallen of zo.

Ik heb dochter gezegd dat ik haar thuis zou houden zodra zij dat wilde. Dan maar mot met de LPA. Ze heeft het - mede dankzij die toezegging - toch volgehouden.

Unitopia

Unitopia

24-06-2013 om 14:39

Ook een juf

Ik brand helemaal niemand af hier, als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat ik schreef dat ik me wel kan voorstellen dat je zoiets toepast als je niet precies weet wie alle raddraaiers zijn.
Maar in geval van mijn zoon waren ze duidelijk aanwijsbaar.Bij Dirksmamma reageerde ik op het stukje waarin ze aangaf dat ze vond dat kinderen die niks deden ook moesten opstaan om er wat van te zeggen. Ze nam het die kinderen kwalijk, en dat is waar anderen hier over vallen.
Verder veel respect voor juffen en meesters, ik geef het ze maar te doen tegenwoordig.

Monique D*

Monique D*

24-06-2013 om 15:53

Vraagje aan dirksmama

Dirksmama, ik ben inderdaad die ouder die mijn kind persoonlijk uit de klas kom halen! Hun vader heeft dat ook een keer gedaan. Dat gebeurt natuurlijk alleen als wij een afspraak hebben of als ze naar de naschoolse opvang gebracht moeten worden.
Mijn kinderen werden destijds ook opgehaald door een chauffeur van de naschoolse opvang. Omdat weer eens mijn zoon te laat bij de auto kwam omdat de hele klas voor de zoveelste keer moest nablijven werd hij door de chauffeur uitgekafferd. Dat was natuurlijk heel sneu voor hem, eerst nablijven terwijl je niets hebt gedaan en dan nog dit over je heen krijgen. Chauffeur luisterde toen amper naar zoon. Ik heb uiteindelijk met de chauffeur gesproken en gezegd dat als zoon niet na 5 minuten naar buiten komt hij hem kan ophalen in de klas. Hij doet het ook bij andere kinderen die voor straf moeten nablijven.
Je ziet dat nablijven (en zeker niet de hele klas) niet altijd de juiste oplossing is. Je straft daar ook anderen er mee. Er zijn toch ook andere straffen (strafwerk maken, naar de directeur sturen, schoolplein aanvegen)?
En sorry, maar als je deze regel toepast dan betekent het dat je de klas niet onder controle hebt. Anders kan je de raddraaiers wel aanpakken. Je weet wie zich misdraagt en je pakt hem aan.
Maar ik ben geen juf, ik snap dat het heel moeilijk kan zijn om orde te houden in de klas (ik heb heel veel bewondering voor leerkrachten die stevig de wind eronder hebben door er alleen maar te zijn), maar ik blijf erbij dat de hele klas straffen door na te blijven niet goed is. Je straft anderen er ook mee (onschuldigen, naschoolse opvang èn ook ouders die na school een afspraak met kind hebben).

Monique D*

Monique D*

24-06-2013 om 16:05

Eventueel toch nablijven

Op de lagere school waar mijn kinderen een aantal jaren geleden op zaten had men als regel dat laatkomers moesten nablijven om de verloren tijd in te halen. Er was daarvoor een speciale nablijfklas in het leven geroepen. Als ik weet dat dat zou gebeuren dan kon ik altijd met de school een afspraak maken dat het niet op die dag zou gebeuren als ik gelijk na schooltijd een afspraak met het kind had. En wat betreft de naschoolse opvang: ik kon met de chauffeur afspreken dat hij mijn kind dan later kon ophalen omdat hij moest nablijven.
Maar dit werkt natuurlijk niet als hij dezelfde dag voor straf moest nablijven of als de hele klas die middag moet na school nog binnen moet blijven.

Rafelkap

Rafelkap

24-06-2013 om 18:31

Niet nablijven

Met nablijven heeft de juf mij Dat mag mijn kind niet van mij, anders kan ik zijn broertje niet op tijd ophalen. Kan mij niet schelen wat zich heeft voorgevallen. Maar de school doet niet zo aan dit soort straffen, ik heb mijn kind er nooit uit hoeven te plukken.

Geen controle

ik weet ook best qel dat als je zo'n straf hebt je de klas niet onder controle hebt duhuh.
I, heb het dan ook ooit wel eens gedaan als allerlaatste redmiddel.
Het laatste waar je in zo'n situatue op zit te wachten is dat je positie dan nog eens verder ondergraven wordt door briesende ouders.
Het is niet mooi, het is niet goed, maar soms kan het niet anders. Groep 8 is gewoon een rotgroep...

Unitopia

Unitopia

25-06-2013 om 14:22

@dirksmama

Waarom is groep 8 een rotgroep? Is dat vanwege de beginnende puberhormonen? Of is het omdat het niet leuk lesgeven is omdat de kinderen aan het eind vh jaar niet meer zo gemotiveerd zijn? Het klinkt zo negatief om groep 8 neer te zetten als een rotgroep. Ik bedoel, zoveel anders dan in groep 7 zijn ze toch niet? Maar misschien denken alle leerkrachten daar wel zo over, dat weet ik niet natuurlijk.

Overigens val ik de leerkracht nooit af, ik kan mn eigen ideeen hebben over de methodes van leerkracht, ik zal die naar mijn kind nooit uitdragen, ookal deel ik soms nog zo zijn mening. Ik denk dat niemand erbij gebaat is als kind ook nog eens thuis een ouder heeft die hard meeroept: joh, wat een stomme meester zeg, om jullie zo'n straf op te leggen!

Dirksmama

Ik ben het er niet mee eens dat Groep 8 een rotgroep is. Ik ken de leerkracht op de BS heel goed en ze is heel positief over groep 8, doet dit graag. Kan me niet voorstellen dat je zo'n groep meerdere jaren wil als het een rotgroep is.
Ik weet uit werkervaring dat er op basisscholen soms groepen zijn die qua samenstelling niet zo fijn zijn, dat de leerkrachten er echt de handen aan vol hebben door allerlei problemen die zich daar afspelen. Dan kan ik me voorstellen dat bij zo'n groep een keer gedacht wordt dat ze blij zijn dat ze van school zijn, maar dan kan je niet alle groepen 8 over 1 kam scheren.

Groep 8

is geen rotgroep! Maar de brave basisschoolleerlingen worden wel ineens pubers. Het braafste meisje heeft ineens een grote mond en de eerste liefde ontstaan. Mijn ervaring is dat de basisschool leerkrachten hier niet mee om kunnen gaan helaas.
Als anekdote het volgende. Bij mijn dochter zat vorig jaar in de klas een stelletje. Prille verkering. Beide moesten om de beurt bij de directeur komen en een contract ondertekenen dat ze op het schoolplein niet mochten zoenen of ander verliefd lichamelijk contact. SERIEUS!Toen ik dat hoorde viel ik steil achterover. Im dacht dat het een grap wasl Nou was het ook nog zo dat het betreffende stel elkaar uberhaupt nog niet had aangeraakt. Het ging niet verder dan kijken. Juf en directeur schatten het helemaal verkeerd in. Alleen maar angst.

P

P

26-06-2013 om 06:57

Rotgroep?

Wat een onzin dan groep 8 een rotgroep zou zijn. Ik ga al heel wat jaartjes mee hier en ik heb van alles voorbij zien komen.

Groep 3 omdat ze dan vaak een klas moeten worden.
Groep 4 omdat het eerste spannende van groep 3 weg is.
Groep 5 omdat de meiden dan moeilijk gaan doen.
Groep 6 omdat de jongens en de meiden nog nét niet samen kunnen.
Groep 7 omdat dat het moeilijkste jaar is en omdat de eerste meiden gaan puberen.
Groep 8 omdat....

Je blijft bezig.

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2013 om 07:18

Dirksmama ot

Ik hoop toch nooit een leerkracht te treffen die begint aan groep 8 met de opvatting dat het een rotgroep is....

"rotgroep"

Tja sommige klassen zijn moeilijker dan andere. Groep 8 is berucht, 2Vmbo en 3 havo zijn op de middelbare school vaak de moeilijkste in alle opzichten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

"moeilijke groep"

In mijn ervaring is vooral groep 6 een moeilijke groep. Groep 8 niet zozeer. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand speciaal groep 8 lastig vindt.

Mussie

Mussie

26-06-2013 om 11:47

Je mag toch wel iets niet leuk vinden?

Ik snap best dat een leerkracht een bepaalde groep niet leuk vindt. Ik ken er zat die niet voor een stel kleuters zouden willen staan. Ik vind dat je toch echt niet van een mens kan verlangen dat hij elk onderdeel van z'n werk even geweldig vindt, en dat geldt dus ook voor leerkrachten. Het lijkt mij juist goed dat een leerkracht dat toegeeft, misschien wordt hij dan niet voor die groep geplaatst maar voor een groep waar hij meer mee heeft. Persoonlijk zou ik er ook niet aan moeten denken de hele dag voor een groep 8 te staan. Ik vind ze ook niet zo leuk. Behalve m'n eigen kind dan natuurlijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.