3 kids mam
19-11-2008 om 14:31
Kleine school
Vandaag ben ik, ivm de schoolkeuze voor onze oudste, op een christelijke basisschool hier in het dorp wezen kijken. Dit is een school met 65 leerlingen verdeeld over 4 klassen. Gemiddeld dus tussen de 15 en 20 leerlingen per klas.
Mijn indruk over zowel de school als de directeur is erg positief. De directeur wees voornamelijk op de voordelen van kleine klassen, veel aandacht voor de kinderen en een rustige, veilige omgeving. Daarnaast kon hij (zei hij!?) garanderen dat de school zich dit financieel goed kan veroorloven omdat ze bij een stichting zijn aangesloten. De school zal dus ook niet moeten stoppen vanwege het te kleine leerlingaantal of financiële problemen.
Ik vraag me echter af wat zoal de nadelen zijn van zo'n kleine school. Alvast bedankt.

M Lavell
19-11-2008 om 15:19
Nadelen
"Daarnaast kon hij (zei hij!?) garanderen dat de school zich dit financieel goed kan veroorloven omdat ze bij een stichting zijn aangesloten."
Dat is onzin. De school maakt waarschijnlijk deel uit van een groter bestuur. In dat geval wordt de school niet van overheidswege gesloten omdat ie te klein is (dat zou anders wel gebeuren bij dit aantal) maar mag het schoolbestuur zelf weten of men deze kleine school wil handhaven, of laat verhuizen naar een andere lokatie en daar laat samensmelten met een andere school.
Wat schoolbesturen ook wel eens doen met dit soort kleine vestigingen, is ze een zachte dood laten sterven.
Dat is dus het nadeel van zo'n kleine vestiging: er kan van alles mee gebeuren in de acht jaar dat jouw kind er zit. Tegelijkertijd: als het je trekt kun je er ook van profiteren zolang het duurt. Verandert er te veel, dan kun je altijd nog naar een andere school.
Hou er wel rekening mee dat op zijn kleine school er ook minder budget is voor zorg. Kijk ook naar het inspectierapport op www.owinsp.nl
Groet,
Miriam Lavell

Sandra
20-11-2008 om 08:49
Nadeel
Ik ken het niet uit eigen ervaring, maar ik heb wel eens onderzoeken gelezen waaruit zou blijken dat veel kinderen juist beter af zouden zijn in een wat grotere klas. Wat ik ervan heb onthouden, is dat kinderen dan een grotere kans hebben om 'soortgelijken' te vinden (kinderen van een zelfde leer/werk-niveau) en dat dat ten goede komt aan de prestaties.

Andrea
20-11-2008 om 10:51
Nadeel
Dat er inderdaad een kans is dat je school over een paar jaren er niet meer is. Maar voor bijzondere scholen, gelden andere regels i.v.m. opheffingsnormen. De school van onze kinderen heeft tussen de 80 en 90 leerlingen. Soms nog wat minder, soms wat meer.
Iedereen kent iedereen. Dat is dan weer anders als in een grote school waar een leerkracht rustig zegt: "die is niet van mij" en dan geen actie onderneemt tegen een kind die zich misdraagt.

ano
20-11-2008 om 12:34
Nadeel
Op een kleine school komen ze minder "probleemgevallen" tegen, en hebben (dus ?) ook minder middelen om daar mee om te gaan. Onze kinderen bleken nogal voor te lopen en gingen zich er vreselijk vervelen omdat er weinig mogelijkheden waren om hen op niveau te laten werken. Daarnaast was het kennelijk zoiets vreemds dat vooral de oudste er flink mee gepest werd dat hij zo'n "opschepper" was die over moeilijke dingen praatte. Inmiddels zitten ze op een grotere school, waar die mogelijkheden wél zijn en ze ook een aantal ook voorlopende vriendjes en vriendinnetjes (de "ontwikkelingsgelijken" waar ook Sandra het over had) hebben gevonden. Overigens weet ik van andere ouders van de kleine school. dat ook de zorg voor kinderen die juist moeite hadden met leren veel haken en ogen had.

T&T
20-11-2008 om 12:44
Geniet ervan zolang het kan
Tegenover de school van mijn zoon zit een hele grote basisschool, mooi vergelijk zo recht tegenover elkaar. Ik ben nog altijd blij met ons "klein duimpje" met 140 leerlingen. De klassen zijn kleiner, de sociale controle is groter, iedereen kent elkaar, de lijntjes naar leerkrachten en directie zijn kort.
En op deze school komen in aantallen natuurlijk ook minder "probleem" kinderen. Maar of dat in percentages ook zo is zou ik niet weten.
Mijn kinderen hebben wel een stukje extra begeleiding nodig, maar ik denk dat ze dat meer krijgen op een kleine school met kleine klassen dan op een hele grote basisschool. Als een juf 15 leerlingen in de klas heeft, en 1 buitenbeentje, of ze heeft er 30 en 2 buitenbeentjes.... dan kan ik me wel bedenken waar die kinderen beter opgevangen worden! (ik heb ook trouwens medelijden met juf 2, maar ze lopen genoeg rond)
En tja, het nadeel "er is minder" dat is een beetje het vergelijk dorp - stad, de een voelt zich hier beter thuis en de ander daar. Wij kiezen voor "dorpse veiligheid" een ander kiest voor de "veelzijdigheid van de stad."
groetjes Tess

M Lavell
20-11-2008 om 13:17
Kleine klassen en cijfers
Het nadeel van kleine klassen is dat er een kleinere vergelijkingsgroep is waardoor eerder de indruk ontstaat dat leerlingen achter zijn (niet zo goed leren) als het gemiddelde niveau van de leerlingen hoog is, of dat leerlingen op niveau zijn (het gemiddelde van de klas halen) terwijl het gemiddelde niveau laag is.
Het beeld van de leerkracht wordt voornamelijk bepaald door het directe vergelijkingsmateriaal. De toetsen uit het leerlingvolgsysteem (als die al gebruikt worden), zijn niet precies en frequent genoeg om een scheef beeld dat bij een klein klas makkelijk ontstaat, te relativeren.
Ander punt is dat werken op het eigen niveau ook lastiger is. Een kleine klas verleidt nog meer tot allemaal hetzelfde doen en vooral niemand 'afwijkend' laten zijn. Dat is een nadeel voor zowel kinderen die voor zijn ten opzichte van de klas (ze krijgen minder snel werk dat bij hun niveau past), als kinderen die achter zijn (ze blijven eerder zitten).
Groet,
Miriam Lavell

Algebra
20-11-2008 om 14:15
En natuurlijk: weinig keus in vriendjes
en/of vriendinnetjes.
Naast alle bovengenoemde redenen ook nog een overweging waard. Als er zo weinig kinderen zijn loop je her risico dat jouw kind in een 'klas' van 4 kinderen komt. En dan ben je net het enige meisje van dat jaar.... Natuurlijk zit je in een combi met 2 of 3 leerjaren, maar de spoeling wordt wel erg dun. Je hebt niet heeeel veel keus.
En verder nog: Hoe is de verwachte instroom, is de bovenbouw groot (met 18 kinderen per klas) en de onderbouw steeds kleiner met een kleuterklas van 4 kinderen? Dan wordt de school ieder jaar kleiner als groep 8 vertrekt. Of juist omgekeerd? Is er gezien de wijk/dorp/omgeving nog kans op groei, of ben je het laatste jonge gezin in een uitstervend gebied?
Kan je kind (denk je) goed omgaan met combi klassen, en dus een leerkracht die een deel van de tijd met andere dingen bezig is waar jouw kind nu even niet naar moet luisteren, maar zelfstandig werken? Hoe is het lesgeven aan combiklassen georganiseerd, heb je daar vertrouwen in?
Zijn alle 4 de leerkrachten capabel, prettige personen? Je kind moet er jaren tegenaankijken, heeft niet ieder jaar een verse start als het niet klikt met juf/meester.
Succes met kiezen!
Algebra

Maylise
20-11-2008 om 15:21
Positief
Mijn ervaring met kleine scholen is erg positief. Dat wil echter natuurlijk niet zo veel zeggen over kleine scholen in het algemeen.
Ik heb zelf als kind op een kleine school gezeten (40 leerlingen gemiddeld) en vond het er prima. Er zaten inderdaad maar drie/vier anderen gemiddeld in mijn lesjaar (wel combinatie klassen) dus ik speelde ook veel met kinderen die jonger of ouder waren. In elk geval heb ik er geen slechte herinneringen aan.
Mijn oudste kinderen hebben op een soortgelijke school gezeten (iets groter, missschien 50 leerlingen) en dat beviel ook prima. Ik vond het positief dat ik de andere kinderen allemaal kende alsmede de leraren.
Het was voor kinderen ook een veilige omgeving waar ze iedereen kenden. Wat ik altijd leuk vond was dat alle kinderen met elkaar speelden en dat ook de kleintjes betrokken waren bij het spel van de groten. Verder deden ze altijd veel uitstapjes omdat dat natuurlijk erg makkelijk kon. Een leraar gaat niet in z'n eentje met 30 kinderen op stap maar met 10 kinderen kan dat best.
Wat betreft de omgang met leermoeilijkheden en kinderen die voorliepen kan ik niet heel veel over zeggen. Wel is mijn zoon die faalangst had en sowieso erg onzeker was altijd goed geholpen door de leraren daar en ze hadden erg veel geduld met hem. Ik had ook een goede band met de leraren op die school en kende hun ook persoonlijk goed.
Een nadeel was denk ik dat er niet zo veel verschillend les materiaal aanwezig was.
We wonen nu heel ergens anders en mijn jongste kinderen zitten nu op een school van gemiddelde grote (ongeveer 200/250 leerlingen) en ik ben hier ook niet ontevreden over. De voordelen ten opzichte van de kleine school bestaan er wat mij betreft uit dat ze meer faciliteiten hebben zoals een eigen bibliotheek, gymzaal, toneelzaal enzovoorts. Er is ook meer ondersteunend personeel aanwezig. Ik zie hier trouwens dat kinderen inderdaad bijna uitsluitend met leeftijdsgenootjes spelen. De kleuters hebben zelfs een apart schoolplein dus die komen weinig in aanraking met de oudere kinderen.
Als het verder een goede school is met betrokken leerkrachten zou ik dat ook zeker niet aarzelen om mijn kinderen op een kleine school te doen.
Maylise

Robin C.
20-11-2008 om 20:03
Onze kleine school
Onze kinderen zitten op een kleine dorpsschool (christelijke school-in naam, is in werkelijkheid niet echt veel van te merken).
De klassen zijn combi klassen met een gemiddelde bezetting van 15 l.l. per lokaal. Totaal rond de 70 l.l.
Wij vinden dit veel voordelen hebben.
Het is al gezegd, iedereen kent elkaar en dat is voor een basisschool een groot voordeel. Daarbij zijn er op deze school natuurlijk ook zorgleerlingen. In iedere klas toch wel 2. Deze kinderen krijgen veel begrip van medeleerlingen om hun beperkingen. (kind: "ach ja, Pietje is vaak heel druk, maar hij heeft ADHD en kan daar niets aan doen. Als wij daar niet zo tegenin gaan gaat het goed".) Ze leren dus goed met elkaar omgaan, ook Pietje leert hier goed van, wordt door medeleerlingen correct gecorrigeerd en zeker niet buitengesloten. Kinderfeestjes worden steevast met de hele groep of zelfs klas gevierd. Zodat ook Pietje 8 tot 15 maal per jaar een feestje heeft. Omdat de school klein is kennen de meeste ouders toch wel bijna alle kinderen en dat heeft zeker voordelen.
V.w.b. het volgen van een eigen leerlijn is dit op onze school juist erg goed geregeld. Leerlingen die voor lopen krijgen wel verbreding. Leerlingen die juist achterlopen worden niet naar een SBO school gestuurd, maar krijgen ook hun eigen leerlijn en blijven juist niet zitten.
Juist die kleine groepen maakt dat de leerkracht dit eenvoudiger kan bewerkstelligen.
Kinderen die sneller zijn helpen vaak hun klasgenoten die minder snel zijn, wat in onze ogen het sociale aspect juist ten goede komt.
Ik zou het onze kinderen niet anders gunnen.
Ook de overgang naar het (veel drukkere) voortgezet onderwijs levert geen problemen op. Juist door die veilige basis lijkt het wel dat dit het zelfvertrouwen ten goede komt.

T&T
20-11-2008 om 20:27
Robin
Robin: Juist die kleine groepen maakt dat de leerkracht dit eenvoudiger kan bewerkstelligen.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn!
En juist met deze stevige basis stuur je je kinderen later vertrouwd de grotere maatschappij in.
groetjes Tess

M Lavell
20-11-2008 om 21:20
Nek omgedraaid
Robin:"V.w.b. het volgen van een eigen leerlijn is dit op onze school juist erg goed geregeld."
Dat kan (het kan ook in een grotere groep trouwens). Maar dat is wel iets wat moet blijken. Wat ik beschreef is in zijn algemeenheid een risico van kleine groepen. Klein zijn is vaker de oorzaak van een slecht presterende school dan het gevolg.
Maar dat neemt niet weg dat sommige kleine scholen, of sommige leerkrachten van kleine klassen het wel goed doen.
Pelle:"moet het geld dus ergens vandaan komen... waarvandaan? Ja juist, de andere scholen in die bovenschoolse dinges. Ik vind het gewoon niet eerlijk dus."
Hm, tegenwoordig is er lumpsum financiering. De schoolbesturen krijgen een grote zak met geld voor alle leerlingen. Die schoolbesturen herverdelen dat dan weer volgens eigen beleid.
Dat betekent dat zo'n kleine school vaak een standaard bedrag per leerling krijgt dat niet hoger is dan het bedrag dat andere scholen per leerling krijgen. Maar omdat een kleine school duurder is, blijft er op die school dus per leerling minder geld over.
Ik denk dat het maar zelden voorkomt dat een kleine school werkelijk budget afsnoept van het budget van andere scholen. Misschien snoepen ze wat uit de reservepot, maar als dat te lang duurt, wordt de nek van zo'n schooltje omgedraaid.
Groet,
Miriam Lavell

3 kids mam
21-11-2008 om 15:33
Bedankt voor de reacties
Ik ben er nog niet uit wat we gaan doen. Ik zie zeker de voordelen maar ben er nog niet uit of die opwegen tegen de nadelen. Ik ga me eerst maar eens verdiepen in de andere opties.