ayla
23-06-2011 om 09:09
Kleuter, groep 1 of 2
Kleuterzoon (van maart 4) zit in een groep 1/ 2 combi klas. Hij heeft het daar erg naar zijn zin en gaat iedere dag met veel plezier naar school. School zag vanaf het begin dat het een slim kind is, hij is verzot op letters en cijfers, telt al heel lang tot 100, begrijpt dat 100 meer dan 40 is, kan sommetjes maken onder de 10, herkent het hele alfabet en begint gemakkelijke woordjes te lezen zoals mama en papa etc. Daar tegen over staat dat het nog een heel speels kind is, werkjes boeien hem niet zo. Hij zoekt liever het zekere voor het onzekere maakt liever 10 keer dezelfde puzzel dan aan eentje te beginnen die hij niet kent. Dat is dan opeens “moeilijk’. Zijn fijne motoriek is ook erg slecht en dat frustreert hem ook wel, hij heeft het besef om letters en cijfers te schrijven maar kan het vanwege zijn motoriek nog niet. De bedoeling is dat school daar komend jaar fysio voor gaat inschakelen. Eerlijk zeggen, wij hadden hem het liefste dit jaar naar groep 2 gehad, of in ieder geval ernaar toe werken dat hij in dec door kan naar 2. School ziet het niet zitten, te speels, te ongeduldig, te slechte motoriek. Ik snap de redenatie wel maar ik zie kleuterzoon gewoon niet nog 2 jaar kleuteren. Voordat ik met juf de discussie aanga hierover, zie ik het verkeerd en kan hij toch beter gewoon nog in 1 blijven.

Rafelkap
23-06-2011 om 10:04
Niets aan doen
Als ik dit zo lees denk ik, hij is een hele gewone kleuter, met z'n motoriek komt het vanzelf goed. Niets aan doen, ook geen fysiotherapie, is niet nodig. Gewoon zo laten. Er is meer dan al een beetje kunnen lezen en rekenen en daar heeft een kind de tijd voor nodig.

ayla
23-06-2011 om 10:12
Reactie
ik weet dat een kind meer kan leren in de kleuterklassen en ik weet ook dat hij wat dat betreft echt nog wel wat kan leren.
De fysio wilde de school wel opstarten na de vakantie, ze hebben het een paar maanden afgewacht maar hij pikt het gewoon niet op. Hij kan niet knippen, een pen vasthouden, hij kan niet prikken want hij weet niet hoe hij de prikpen moet vasthouden. De fysio is aan school verbonden dus heeft verder weinig impact op hem.

ayla
23-06-2011 om 10:19
trouwens
Het si wel zo dat school ziet dat hij veel kennis heeft, ze zijn begonnen met hem woordjes te laten stempelen ipv losse letters, ze laten hem meedoen met de sommetjes van groep 2. Ze dagen hem dus wel uit, het is alleen nog dat hij moeite ermee heeft om de werkjes te doen. Wat natuurlijk ook niet gek is na pas 3 maanden op school

rodebeuk
23-06-2011 om 10:24
Ayla
de ontwikkeling van kleuters is heel grillig. Dingen kunnen stilstaan en dan weer heel hard gaan. Wat jij nu probeert is uitgaande van het idee dat dingen volgens min of meer lineaire waarden zich ontwikkelen de toekomst vast te pinnen. Dus hij is nog wat klunzig, hop fysio want anders blijft hij klunzig. Zelfde met de cognitieve ontwikkeling. Je kan nu helemaal niet zeggen wat hij volgend jaar gaat doen. En dan is het ook nog een keer een montessori, toch?
Geen moment over inzitten verder.

ayla
23-06-2011 om 10:37
Rode beuk
de fysio was echt op voorstel van de juf, ze heeft een paar Maanden met hem geoefend maar hij krijgt de fijne motoriek gewoon niet onder de duim (leuke uitspraak Ze vonden het zelf van belang om daar in september mee te beginnen, vooral omdat hij zoals ze zeiden in zijn hoofd al met dingen bezig is die zijn vingers nog niet aankunnen, zoals bijvoorbeeld schrijven. Omdat ik bij ayladochter natuurlijk een niet geheel normale kleutertijd heb doorlopen vindt ik het nu moeilijk in te schatten, vooral omdat ik van vrienden hoor dat hij toch wel slim is en qua kennis verder is dan mijn oudste op die leeftijd.

Maylise
23-06-2011 om 10:40
Ayla
Als je zoon in een groep 1/2 combi klas zit dan maakt het toch niet zoveel uit of hij officieel in groep 1 of groep 2 zit? Zeker als hij wel groep 2 werkjes mag en dus niet 'vast' zit aan het groep 1 programma. Volgend schooljaar kan je dan alsnog bekijken of misschien een overgang naar groep 3 wenselijk is. Ik zou daar meer energie insteken als dat dan nodig is dan hem nu naar groep 2 te laten gaan.
Uit de beschrijving van je zoontje krijg ik nu ook niet het idee dat hij enorm voorloopt maar het kan best zijn dat dit volgend jaar anders. Vooralsnog zou ik hem gewoon in groep 1 laten. Hij heeft het naar zijn zin zover ik begrijp en dat lijkt me ook belangrijk.
Zwakke motoriek kan ook door ouder worden verbeteren en nu hij extra hulp gaat krijgen is dit een mooi speerpunt voor volgend jaar.
Kortom ik zou hem vooralsnog in groep 1 laten.

ishtar
23-06-2011 om 10:50
Lekker laten
die fysio kan alvast een voorsprong geven op de motoriek, zodat, als dat er van gaat komen, hij wel makkelijk eerder door kan naar groep 3. (ik bedoel dat het schrijven dan minder problemen zal geven dan wat het zonder fysio (mogelijk) zou zijn) Juf is er dus al wel mee bezig, met die mogelijkheid. Anders doe je dat niet met een kind wat net 3 maanden op school zit, en nog een heel jaar groep 1 mag doen, toch?
Dus, ze houden hem nu al goed in de gaten, t komt allemaal goed!

ayla
23-06-2011 om 11:07
Duidelijk
Lekker laten gaan dus. Ja ik weet dat school ziet dat hij bepaalde kennis heeft en dat is ook wel fijn, wat dat betreft sta ik zeker ook wel op 1 lijn met school. Ik hoef gelukkig ook niet te vragen om extra uitdaging etc dat is afgelopen weken vanuit de school al vanzelf opgepakt. Bedankt voor de reacties.

Rafelkap
23-06-2011 om 17:26
het klinkt als een hele gezonde normale knul. Die van mij (nu 6) had ook nog lang geen pengreep (pas met 5,5), dat is volkomen normaal op die leeftijd. Raar dat die juf meteen bezorgd is, kind is pas net 4!

ayla
23-06-2011 om 18:06
Rafelkap
ik weet niet hoe andere kinderen zijn maar mijn oudste had met 4 echt wel een besef hoe ze een pen moest vasthouden of hoe ze een schaar moest vasthouden. Het was niet perfect maar ze kon ermee uit de voeten. Mijn kleuter kan dat dus niet, hij kan echt niets met een pen of een schaar omdat hij gewoon de motoriek niet onder de knie krijgt.

ayla
23-06-2011 om 19:29
Pelle
checkt zoon in bad, ja nog steeds een jongen. haha het is idd opvallend dat hij absoluut geen problemen heeft met voetballen en fietsen. Manlief droomt al van een toekomst bij de plaatselijke voetbalclub voor zoon.
Ik heb in ieder geval komende week 10 minuten gesprek en dan leggen we onze ideeën eens op tafel, eens kijken waar we samen bij uit komen. Mijn idee laten starten in 1 en zoveel mogelijk mee laten draaien met 2 en in december doorstromen. Mocht dat niet gaan dan kan hij altijd in 1 blijven. Ik weet echter ook dat als deze school het echt niet ziet zitten ik het ook niet moet doen. Ze hebben genoeg ervaring om het goed te kunnen inschatten

angelina ballerina
23-06-2011 om 20:09
Hier wel door
Onze dochter, van eind januari, gaat wel door naar groep twee. Zij is waarschijnlijk ook behoorlijk slim, weet veel, wil graag leren en is heel serieus. Haar motoriek is ook zwak maar sociaal emotioneel is ze wel sterk en haar vriendinnetjes gaan ook naar groep 2. Juf stelde zelf voor om dochter naar groep 2 te laten gaan en ik vind dat een goede beslissing. Volgend jaar kijken we wel of ze naar groep 3 kan maar nu krijgt ze in elk geval al het groep 2 werk aangeboden. Halverwege over naar groep 2 zou kunnen maar waarom dan niet meteen als hij het aankan, helemaal als ze toch groep 2 werk aanbieden.

kakelot
23-06-2011 om 22:25
Een balletje kan raar rollen
Hier ook een slimme versnelde oudste, maar zoon was heerlijk gemiddeld. Op de E1-toetsen haalde hij zelfs lage C-tjes. Geen haar op ons hoofd die er aan dacht om hem te laten versnellen, maar na 3 maanden groep 2 kon hij 'ineens' lezen en rekenen en na de kerst ging hij naar groep 3. Inderdaad met de aantekening dat we heel hard moesten werken aan zijn fijne motoriek, want die liep toch wel heel erg achter. Wij hebben ons niet zo druk gemaakt over die motoriek, en terecht. Hij is nu zes, gaat na de zomer naar groep 5 en schrijft netter dan de meeste van zijn klasgenoten... sommige dingen moeten gewoon een beetje rijpen denk ik.

Emmawee
24-06-2011 om 11:03
Schrijven in het zand
Ayla, het is toch een Montessorischool? Schrijven ze bij jullie niet in het zand? Bij ons (ook Montessori) is het uitgangspunt om vooral niet te jong te klein te beginnen, maar juist eerst de grove vloeiende bewegingen te maken. Lussen schilderen, met scheerschuim op de spiegel, met je vingers in het zand. En knippen oefen je gewoon met de heggenschaar
Fysio verbaast me echt. "Onder de duim" is een mooie verspreking van jou in dit kader. Het komt op mij over als teveel druk van de juf. Dat stempelen was een beter idee van haar! Blik (wordt in september 5) had tot vorige week zijn potlood in zijn knuist en nu opeens tussen zijn vingers. Ging gewoon vanzelf. Bij Stoffer was dat nog later volgens mij.
Verder klinkt het aanbod dat hij krijgt gewoon heel goed.
Veel succes verder! Maw.

Rafelkap
24-06-2011 om 17:50
Ayla
Nee, je dochter was een uitzondering.. en een meisje, van meisjes heb ik geen verstand Volgens 'onze juf' was de motoriek van mijn zoontje volstrekt normaal.
Als je zoon nog zo speels is en niet zo geconcentreerd, lijkt het mij een heel gewoon kind van 4. En dan snap ik er niets van dat je hem wilt versnellen. Bovendien zit hij in een gemengde groep 1/2. Misschien vergelijk je hem teveel met je dochter?

gonniegans
25-06-2011 om 14:23
Juist voordeel combiklas
Mijn zoon is een jaartje ouder (januari 5 geworden) en hier speelde een vergelijkbare situatie. Na een half jaar 'groep 0' ging hij naar groep 1 in een combiklas. Juf had al vanaf groep 0 gezien dat hij slim was en veel wist (vergelijbaar met jouw zoon). Dus hoewel hij officieel in groep 1 zat deed hij met de werkjes mee met de groep 2 kinderen. Dat is nou juist zo'n voordeel van een combiklas! En nu gaat hij na de zomer naar groep 3. Dat kan natuurlijk ook.
In welke groep hij zit doet er eigenlijk helemaal niet toe, als hij maar werkjes doet die aansluiten op zijn niveau.

ayla
27-06-2011 om 09:10
Reactie
Vanochtend heb ik van de directeur iets meer uitleg gekregen over het versnellen van kleuters. Probleem is dat als aylazoon het alsnog niet zou redden en dan groep 2 2 keer zou moeten doen je een zittenblijver hebt. Zijn idee was dus beter nu 1 doen met zoveel mogelijk werk van twee en dan aan het eind van het jaar bekijken hoe hij zich ontwikkeld heeft. Deze uitleg kan ik wel begrijpen, lijkt mij dus gewoon een jaartje 1 met zoveel mogelijk werk van 2

billie
27-06-2011 om 09:34
Ayla, nieuwsgierig, ot
Ayla, is het bij jullie op school zo gangbaar de directeur te spreken? Ik heb diverse malen van je gelezen dat je hem sprak. Gewoon benieuwd hoor, heb zelf in al die jaren nog nooit de directeur gesproken van onze school, maar misschien is dat juist raar?
Overigens lijkt me de info van hem niet zo te kloppen, het gaat toch gewoon om het aantal jaar? Als je een eerdere versnelling terugdraait dan is er toch niet opeens sprake van zittenblijven?

ayla
27-06-2011 om 09:58
Reactie
Billie, ja dat doet iedereen, ’s ochtends lopen bepaalde leerkrachten bij toerbeurten over het schoolplein, vaak dus ook de directeur en ik kan het heel goed met die man vinden, Het is dus op zo’n moment heel makkelijk hem even aan te spreken. Het is een vrij kleine school en hij kent alle kinderen.
Die opmerkingen die jullie maken spelen mij ook nog door het hoofd hoor. En dat zei ik ook vanochtend, het is heel makkelijk hem werkjes van groep 1 te blijven geven want hij zit in 1 terwijl ik hem zoveel mogelijk wil laten meedraaien met groep 2. Volgens hem is het vooral een administratieve kwestie maar ik weet niet precies hoe dat zit met eerst versnellen en dan terugdraaien, misschien weet Miriam dat.
Ik wil aylazoon niet pushen maar het lijkt mij onzin om een kind dat echt nu begint te lezen (mama, papa, aap, boek etc) en sommetjes onder en over de 10 kan maken nog 2 jaar te laten kleuteren.
En Pelle wat jij zegt klopt. Als hij nu wil letterstempelen of leeskistjes wil pakken krijgt hij meteen de halve klas over zich heen, dat mag niet!!! Dat mogen alleen oudste kleuters…..

angelina ballerina
27-06-2011 om 10:46
Ben benieuwd of dat echt zo
Onze dochter van eind januari gaat naar groep 2, passend volgens juf bij haar ontwikkelingsniveau, en volgend jaar wordt gekeken of ze toe is aan groep 3 of toch in de kleuterklas blijft. Ik neem niet aan dat ze dan officieel blijft zitten. Ze is van januari dus hoort ook nog een jaar groep 2 te doen dan.
Overigens zeggen mensen wel erg makkelijk dat het een combiklas is, dus niets uitmaakt. Op veel scholen is het verschil duidelijk aanwezig. Bij onze school heb je heel duidelijk groep 1 en groep 2 kasten en groep 1 en groep 2 werkjes en opdrachten. Ook hebben ze bijv. groep 2 middag. Natuurlijk kan juf een groep 1 kind bieden wat ze een groep 2 kind bieden maar dan moet een juf daar wel bewust mee bezig zijn en dat gebeurd lang niet altijd. Ik ben blij dat dat onze dochter gewoon standaard groep 2 materiaal en werk geboden krijgt. En als een kind toch alles uit groep 2 doet, dan kan hij of zij ook wel officieel naar groep 2 lijkt me, in elk geval als juf dit passend vind bij het ontwikkelingsniveau van het kind.

ayla
27-06-2011 om 11:02
Miriam
weet jij hoe het zit, heeft school gelijk door te zeggen, nu voor ze zekerheid nog een jaartje 1 en dan eventueel door naar drie ipv meteen naar 2 met het risico van zittenblijven?

ayla
27-06-2011 om 11:07
Angelina
In principe loopt het bij ons door elkaar maar er zijn wel werkjes voor de jonge kleuters en voor de oudere kleuters. Jongste kleuters moeten op het klankbord hun eigen werkjes maken en als ze de werkjes van de oudere kleuters willen maken dan is dat extra. Dus de oudere kleuters hebben als weekwerkjes bijvoorbeeld staan: leesdoosjes, letterstempels en honderdbord, de jongste kleuters hebben staan, telbomen, groot en klein verschil en een puzzel. Ik zie aylazoon liever die van groep 2 maken omdat ik weet dat dat hem tenminste nog ene beetje prikkelt terwijl hij dat van de jongste kleuters al ruim een jaar geleden deed.

M Lavell
27-06-2011 om 11:56
Gelijk is er niet
ayla, er is niet zoiets als gelijk op school. Er is beslisbevoegdheid. School mag jouw kind laten doorstromen op die manier die binnen de ruimte van de wet valt.
Zelf zie ik geen verschil van enige betekenis tussen groep 1 of 2. 'Beter' komt dus niet in me op.
Groet,
Miriam Lavell

ayla
27-06-2011 om 12:03
miriam
maar klopt het dat als aylazoon nu naar groep 2 zou gaan en het blijkt uiteindelijk dat hij dan groep 2 nog een keer moet doen dat dan zittenblijven is? of telt dat dan als een versnelling die ongedaan is gemaakt?

Vic
27-06-2011 om 12:22
Zittenblijven
Als ik jouw verhalen zo lees, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat hij na volgend jaar niet naar groep 3 gaat. Je kunt je nu wel zorgen maken over al dan niet zittenblijven, maar jouw verwachting is toch dat hij na een jaar klaar is voor groep 3?

joos
27-06-2011 om 12:22
Ayla
mijn dochter (feb) is van groep 1 naar groep 3 gegaan, maar heeft de laatste 2 weken voor de grote vakantie nog officieel in groep 2 gezeten. De reden daarvoor was: ze zat in een combigroep 1/2, maar groep 1 had op dinsdagmiddag vrij en groep 2 niet. Zij is die laatste weken ook op dinsdagmiddag naar school gegaan, zo dat ook de groep goed wist dat ze in groep 2 zat en na de vakantie dus mee ging naar groep 3.

ayla
27-06-2011 om 12:27
Vic
Dat is mijn verwachting maar ik heb geen glazen bol. Ik weet niet hoe aylazoon over een jaar is. In een jaar kan veel gebeuren

Vic
27-06-2011 om 12:44
Glazen bol
Als ik het achteraf bij mijn jongste anders kon doen, had ik er eerder werk van gemaakt om haar naar groep 2 te krijgen. Dan was de uitkomst wellicht hetzelfde geweest (2,5 jaar kleuteren), maar had ze in ieder geval een eerlijk uitgangspunt t.o.v. de andere groep 2 kinderen. Ze heeft het prima naar haar zin gehad in het laatste kleuterjaar, maar het is nu ook weer niet zo dat ze er verschrikkelijk veel van heeft opgestoken. Achteraf bezien hebben we haar gewoon een jaartje extra spelen gegund. Nou, ook mooi

M Lavell
27-06-2011 om 13:10
Ingewikkeld
ayla:"maar klopt het dat als aylazoon nu naar groep 2 zou gaan en het blijkt uiteindelijk dat hij dan groep 2 nog een keer moet doen dat dan zittenblijven is?"
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Maar als je het zo bekijkt, dan zou nu nog een keer groep 1 (maar dan helemaal) doen, óók zittenblijven zijn.
Het zittenblijfargument dat je noemt is daarom geen geldig argument om hem niet door te laten stromen.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna
27-06-2011 om 20:54
Ayla
Heb niet alles gelezen dus misschien val ik in herhaling, maar over die pengreep, jeetje mijn oudste 2 zonen konden dat niet zo goed op die leeftijd, of liever helemaal niet. Oudste beter dan middelste, maar middelste die na de vakantie naar groep 3 gaat kan het pas sinds kort een beetje (hij wordt begin okt 6). Dochter daarentegen die over 2 weken 4 wordt kan het al maanden perfect, wist niet wat ik zag Overigens verbaasde ze mij gisteren door uit te roepen toen zij een boekje van Dikkie Dik zag: hé de i en de k van Ikea mam (duidend op de ik van Dik), ook zij kan ineens sommetjes maken (weliswaar tot 5 maar toch, ken ik ook niet van 2 oudsten) en kan alle cijfers tot 20 lezen. Ik vind het verschil dan met 1 na oudste enorm, heel grappig.
Kun je niet gewoon kijken hoe het gaat komend schooljaar? Als school wil kunnen ze hem natuurlijk elk moment laten mee draaien met groep 2, hoeft vziw niet eens officieel zodat je dan geen kans op officiele terugdraai hebt moch het niet lukken.