Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

23-06-2011 om 09:09

Kleuter, groep 1 of 2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joos

joos

27-06-2011 om 21:46

Nee hoor flavel

zo was het niet helemaal bedoeld. Ik was ook niet helemaal duidelijk denk ik. Mijn dochter zat in de combigroep 1/2. Er was nog een combigroep 1/2. Op dinsdagmiddag kwamen de kinderen uit beide combigroepen die in groep 2 zaten bijeen als 1 groep: de nieuwe groep 3 dus. Daarom ging mijn dochter daar heen, zodat het voor de kinderen (en mijn dochter ook) duidelijk was wie er allemaal naar groep 3 ging na de vakantie. Mijn dochter vond het heel fijn hoor om ook op dinsdagmiddag naar school te gaan!

Primavera

Primavera

29-06-2011 om 11:40

Voorbereiden op groep 3

Ayla, het maakt niet zoveel uit in welke groep je zoon zit, als jij en de school het er maar over eens zijn dat je hem dit jaar gaat voorbereiden op groep 3. Dus niet te vrijblijvend afwachten wat hij helemaal uit zichzelf gaat doen, want dan loop je dikke kans dat je dezelfde problemen krijgt die je dochter had.
Hij is niet zo goed in motoriek en dus zal hij daar iets dwingender in gestimuleerd moeten worden, terwijl kinderen juist vaak vermijden wat ze niet goed kunnen. Dat kun je ook thuis doen. Gwoon om te zorgen dat er geen al te grote kloof komt tussen wat hij in zijn hoofd kan en wat zijn handen kunnen uitvoeren.
Je kunt wel zeggen dat je geen glazen bol hebt, maar ik herken wel je politiek voorzichtige antwoorden. Die gaf ik namelijk ook bij mijn jongste, terwijl ik op het KDV al het idee had dat 2,5 jaar kleuteren echt te lang zou zijn voor haar gezien haar ontwikkeling.
Zoals je weet is ze op mijn initiatief versneld van groep 1 naar groep 3 en dat ik vlekkeloos gegaan zonder ook maar enige voorbereiding. Zij heeft wel altijd een goede fijne motoriek gehad, maar ik heb het idee dat een jaar schrijfonderwijs in groep 3 goed is geweest voor haar, terwijl versneld leren schrijven door een eventuele overgang van groep 2 naar groep 4 lastiger zou zijn geweest.
Je hebt gelijk dat je zegt dat in een jaar veel kan gebeuren, maar wat er gebeurd hangt ook erg er vanaf wat een kind aangeboden wordt en waarin het wel of juist niet gestimuleerd wordt. Het ligt niet alleen maar aan het kind en dat wordt wel eens op scholen vergeten.
Groeten Primavera

ayla

ayla

29-06-2011 om 12:33

Ik ben bang dat ik het verkeerd zie

stom eigenlijk, ik dacht dat ik na mijn oudste het wel heel goed zou kunnen inschatten bij de jongste maar weer vraag ik me af of ik het helemaal verkeerd zie. Ik zie dingen thuis die ze op school gewoon niet zien, ze zien daar voornamelijk een jonge kleuter die bij werkjes snel afhaakt. Gisteren bijvoorbeeld. Hij had een werkje uitgekozen van de oudste kleuters, rekenstaafjes. De eerste keer dat hij dat deed. juf kon het hem niet meteen uitleggen, ik moest door naar mijn werk. Hoor ik naderhand dat hij het alweer snel had weggelegd, voor de juf een teken dat hij geen geduld heeft, hij moet leren wachten op de juf of het zelf proberen. Maar het kind weet gewoon niet wat hij ermee moet doen, dus voor mij logisch dat hij iets gaat pakken wat hij wel alleen kan. nah ja, vanmiddag gesprek, ik ben benieuwd

angelina ballerina

angelina ballerina

29-06-2011 om 14:29

Zou mijn dochter ook doen

Mijn dochter zou zo'n werkje ook niet hebben gedaan. Zij heeft echt een ruime ontwikkelingsvoorsprong maar is ook perfectionistisch en doet alleen iets als ze zeker weet dat ze het foutloos en perfect doet. Indien ze dus twijfeld hoe iets moet of of ze iets wel kan dan doet ze het gewoon niet. Gelukkig kijkt haar juf daar doorheen en stimuleerd haar wel 'moeilijke' dingen te doen en trekt daaruit zeker geen conclusies.

ayla

ayla

30-06-2011 om 09:06

Gesprek gehad

Gisteren gesprek gehad over jongste, ze begonnen meteen dat aylazoon besproken was in het zorgteam en dat ze dingen anders gaan aanpakken. Ze zijn nu aan het wachten totdat hij wat zelfstandiger gaat worden voordat ze hem moeilijkere werkjes geven, dat gaat veranderen. Volgend jaar willen ze hem meteen werkjes op niveau geven, laten meedraaien met het lettergroepje van de oudere kleuters en dan kijken wat dat met zijn werkhouding doet. Ook willen ze zeker de fysio opstarten omdat ze dat belangrijk vinden zeker als hij met het lettergroepje gaat meedraaien. Ze zien ook wat dat aspect betreft totaal geen vooruitgang en kwaad kan het niet. De bedoeling is dat hij goed in de gaten wordt gehouden en vooral op niveau gaat werken. Ik heb verteld dat hij thuis begint met lezen, dat hij hakt en plakt maar dat hij bepaalde letterklanken nog niet goed uitspreekt, dat is opgeschreven en zouden ze mee gaan werken. Wel blijft hij gewoon in groepje 1. Ze blijven erbij dat ze het nog te vroeg vinden om hem nu al te versnellen en dat hij niet de eerste kleuter is in groep 1 die begint met lezen en dat het helemaal goed komt. Ik laat het maar even zo, ik hou het komend jaar goed in de gaten en kan altijd dan nog in gesprek gaan. Nu ben ik vooral erg toe aan vakantie. Na afgelopen jaar ben ik een bveetje moe Maar ook positief nieuws, met grote zus gaat het goed op dit moment, ze heeft een prachtig rapport, de juf gaf nog eens aan hoeveel ze gegroeid was afgelopen jaar en dat ze tegenwoordig zelfs uit zichzelf haar rekenschrift pakt, vol vertrouwen dat ze het kan. Voor haar ligt voor komend jaar ook al een zorgplan klaar dat meteen vanaf dag 1 van start kan gaan. We zijn dus klaar voor dit jaar. Het is allemaal niet voor niets geweest

Ergotherapeut

Voor het aanleren van fijnmotorische vaardigheden zoals schrijven zou ik echt op zoek gaan naar een goede kinderergotherapeut. Fysio's zijn veel meer grofmotorisch gericht.

ayla

ayla

02-07-2011 om 09:34

En gisteren

kreeg ik een brief dat aylazoon vanaf komend jaar ook bij de plusklas zit, ze gaan een pilot voor een kleuterplusklas doen. Ik ben benieuwd. Voor de fysio/ergo moet ik eerst naar de huisarts voor ene verwijzing.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 14:33

Ayla

Weet je dat wel zeker? Alhier kun je zonder verwijzing naar de fysio, ook de kinderfysio.

ayla

ayla

04-07-2011 om 09:09

Vond het ook raar

ik bel vandaag de huisarts voor de zekerheid even

ishtar

ishtar

04-07-2011 om 14:02

Fysio/ergo

fysio is wat anders dan ergo. Voor de fysio kan ik gewoon gaan, voor de ergotherapie van jongste (ook oa schrijfmotoriek) heb ik een verwijzing van de ha nodig.

liora

liora

04-07-2011 om 16:03

Ayla

Ik begrijp echt niet waarom jij zo bovenop de intellectuele prestaties van je kinderen zit. Waarom? Misschien is het een idee dat je zelf eens wat gaat doen?

Fransien

Fransien

04-07-2011 om 16:31

Liora

Ik denk niet dat je met zo'n opmerking Ayla helpt. Zelfs als je dit denkt, kun je meer bereiken door het op een vriendelijke manier te verwoorden. Tenzij je natuurlijk je even lekker wil afreageren, maar dan kun je met dit mooie weer beter buiten een ijsje gaan eten.

liora

liora

04-07-2011 om 16:35

Fransien

Dat is eigenlijk een heel goed idee!

Fransien

Fransien

05-07-2011 om 09:48

Kleuterplusklas

Dat hebben ze bij mijn kinderen op school ook opgestart. Nu, het eerste half jaar dat hij draait, is het vooral wat uitdagende spelletjes doen, wat moeilijkere knutsels en bij vliegtuigjes vouwen mogen de kinderen nadenken over waarom het ene vliegtuig verder komt dan het andere, en waarom de ene wendbaarder is of sneller, en worden ze aangemoedigd om wat te experimenteren met hoe je zoiets kunt uitzoeken. Echt veel stelt het hier niet voor, maar voor de groepsbinding is het wel leuk, mijn zoontje voelt zich net iets minder een uitzondering. En wat ook leuk is, veel van die kindjes zijn geen motorische wondertjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.