LilianeMi
12-09-2011 om 16:20
Kleuter met ontwikkelingsvoorsprong (deel 3)
Situatie met zoon die voorloopt wordt schrijnender. Zie hier http://bit.ly/q1Xx1y en hier http://bit.ly/qhbIjB
Is op school niets wezenlijks verandert in het nieuwe jaar qua begeleiding behalve dan dat de juf alleen voor hem en nog een ander jongetje een straf/beloningssysteem heeft bedacht. Het is eigenlijk meer alleen een strafsysteem.
De dag wordt opgesplitst in 2 delen, ochtend en middag en in ongeveer 4 verschillende onderdelen. Doet hij ook maar iets wat de juf niet bevalt krijg hij meteen een verdrietige smiley op zijn a4 bij dat onderdeel (de kring, binnen spelen, buiten spelen etc). Hij kwam vanochtend huilend thuis omdat hij een verdrietige smiley had gekregen en niet eens wist waarom. Hij wist het echt niet.
Vanmiddag was het weer raak, nu was er iets in de kring gebeurd. Wat hij niet begrijpt is dat alleen hij en dat andere jongetje zo'n verdrietige smiley krijgen en de rest van de klas niet. Als zo'n ventje van 5 wat goudeerlijk over de dingen die hij doet en of hij straf verdient staat te huilen dat het niet verdient was, dan breekt je hart.
Dan moet je niet eens denken aan agressief gedrag of zo, want hij is helemaal niet agressief. Dat is ons volgende punt, we horen ook niet de criteria die gehanteerd wordt in dit nogal eenzijdige systeem. Wat moet hij doen om een smiley te krijgen, en hangt dat af van de bui van deze nogal snel aangebrande juf?!
Hou me ten goede, ik ben helemaal voor een beloningssysteem om goed gedrag te motiveren en een kind aanspreken op slecht gedrag en zo nodig een time-out of straf, maar ik vind dit gewoon te ver gaan gevoelsmatig. Je geeft niet een kind straf en stuurt het dan nog eens naar huis met een slecht gevoel door verdrietige smileys er bovenop te krijgen.
Ik ben doodsbang dat hij zo meteen helemaal niet meer naar school toe wil als dit zo door gaat.
We hebben inmiddels een particuliere orthopedagoog ingeschakeld die naar aanleiding van de verhalen enorme problemen op deze school voorziet en er graag zelf poolshoogte wil gaan nemen, als de juf mee werkt. We voelen ons wel gesterkt dat wij niet de enigen zijn die problemen hebben met deze juf. Er zijn naar nu blijkt meerdere kinderen over geplaatst naar andere juffen voor soortgelijke problemen.
Zoon zijn voorsprong wordt deze maand helemaal beoordeeld, maar voor wat de ortho zo op het eerste gezicht zag gaat het om minimaal 2 jaar. Hij is nu net 5 en leest avi 4, maar krijgt op school geen enkel werk wat aansluit bij zijn cognitieve niveau. Laat dat kind dan woordjes knippen en plakken in Godsnaam, maar laat hem iets doen wat bij zijn ontwikkeling past.
Ik durf ook weer niet te direct/adrem te zijn tegen de juf want het is het wel type wat zich op een kind gaat afreageren en ze lijkt al enorm de pik op hem te hebben en erg voorstander te zijn van vernederende klassikale straffen. Hij moet er wel nog zo'n 9 maanden doorbrengen.
Hoe dit nu in goede banen te leiden?

Karmijn
12-09-2011 om 17:04
Of verder weg
Dit gaat hem niet worden, bij deze juf. Ik zou mijn kind uit deze situatie halen en er een zoeken waar hij wel een positief en realistisch zelfbeeld kan gaan opbouwen.
Vroeger hebben wij te lang gewacht met het weghalen van een kind uit een beschadigende situatie en daar hebben wij jarenlang aan moeten werken met hem. Maak niet onze fout.

Tineke
12-09-2011 om 17:08
Weg weg weg
Vandaag nog. Echt. Hoeveel tijd/ gesprekken/ overleg je hier ook nog aan gaat besteden, het leidt niet tot verbetering voor je kind. Wegwezen! En ik meen het, niet pas met de herfstvakantie, maar echt vandaag.

ayla
12-09-2011 om 17:27
Wegwezen
ik heb maar 1 tip voor je en dat is: zoek een andere school. Dit gaat niet werken, de juf zal het licht niet gaan zien, de school waarschijnlijk ook niet en wat waarschijnlijk gebeurt is datze je kind kapomaken. Geloof me ik spreek uit ervaring.

Primavera
12-09-2011 om 18:47
Dit was te verwachten
Het was uit je voorfaande berichtjes al duidelijk dat school je kind niet zo zeer als voorlopend kind maar als probleem-kind ziet en dat alleen volgens hun protocol wil aanpakken. Jij bent daarin de niet meewerkende ouder, die juf en school wil voorschrijven hoe ze hun vak moeten uitoefenen, deze school en juf zijn er namelijk sociaal-emotioneel er niet aan toe om met hb kinderen te werken.
Dit gaat niet werken. Na 9 maanden ben je er trouwens nog steeds niet want dit zit je met een Avi-uit en met 100-tallen rekenend kind in groep 3, want wellicht alleen maar wat fijne motoriek mag oefenen.
Wegwezen en meteen, dit kan je kind breken. Zorg dat hij ergens terecht komt waar ze al met schrijflessen aan de gamg gaan, want daar zal hij wellicht meer oefening in nodig hebben. Het maakt verder niet heel veel uit of dat dan groep2, groep 3 of groep 4 is, hij moet toch een eigen programma volgen.
Mijn voorkeur zo uitgaan naar een hogere groep, als hij toch nieuwe vriendjes moet maken kan dat her beste in de groep waar hij waarschijnlijk toch wel terecht zal komen.
Groeten Primavera

Annet
12-09-2011 om 20:14
Kijk verder, misschien een leonardo klas?
Kijk ook eens op www.hb-kind-forum en vraag daar naar geschikte scholen in je woonomgeving. Jouw ervaring is echt absurd.
Ook hier bij OOL kun je de vraag stellen naar een betere school in je omgeving, eventueel per email te sturen (maak een hotmail adres of iets dergelijks aan zodat mensen je een tip kunnen mailen)
Duidelijk is dat een schoolwijziging nodig is.

wil40
12-09-2011 om 21:43
Enge mensen
Ik heb hier op het forum nog nooit geroepen "haal je kind van school", meestal zijn er wel andere oplossingen na een goed gesprek. Of het is de enige irritante leerkracht op zo`n school en dan is het soms je tijd uitzitten.
Maar dit neigt echt naar psychologische kindermishandeling. Gaat deze leerkracht werkelijk zo met de kinderen om? Voorsprong, geen voorsprong, makkelijk kind, moeilijk kind, het maakt eigenlijk niet uit.
Deze leerkracht is echt eng.Ik zou haar nog niet voor èèn middag in de week als oppas willen hebben, laat staan dat ze 5 dagen per week met mijn kind mag omgaan.
Mijn kind heeft net de basisschool doorlopen, de ene leerkracht lag mij meer dan de ander. De èèn had ook een beter begrip voor mijn zoon en kon hem makkelijkerder accepteren. Anderen hadden daar meer moeite mee. Maar zo onproffessioneel is er geen èèn met mijn kind omgegaan.
Echt, de juf van je zoon klinkt als een kreng.

LilianeMi
13-09-2011 om 08:48
Bedankt
Bedankt voor alle reacties. We beginnen inderdaad steeds meer te neigen naar een verandering van school of in ieder geval een overplaatsing naar een andere groep, vooral nu we weten dat dit vaker voorkomt bij deze leerkracht. Leonardo is hier een optie maar pas vanaf zijn 7e.
Gisterenmiddag weer een verdrietige smiley en naar ik op het schoolplein begreep waren er in totaal 4 kinderen uit de kring gezet op één, waaronder groep 1'ers.
Voor zover wij kunnen zien is zij (gelukkig) de enige extreme leerkracht, maar wat zo jammer is is dat de kinderen daar dan meteen 2 jaar mee moeten doen. Wellicht kan ze de grote klas niet aan? Ik weet het niet. Hij moet ook leren omgaan met minder leuke leerkrachten, maar hier hebben wij in ieder geval wel een heel slecht gevoel bij.
Hartstikke bedankt voor het meedenken.

Guinevere
13-09-2011 om 09:06
Gelijk doen, niet afwachten
Liliane, ik zou niet twijfelen of neigen, maar direct in de actie komen. Houd je kind vanaf nu thuis totdat je een andere school hebt gevonden. Gewoon ziek melden. Hij heeft genoeg reden om hier ziek van te zijn. Er wordt schade aangericht bij jouw zoon, waarschijnlijk ook bij de andere kinderen. Dit kan heel veel impact hebben op zijn ontwikkeling nu en later.
Dus wacht geen dag langer. Een andere klas kan ook nog, maar een school die zo'n leerkracht gedoogt, daar heb ik ernstige twijfels over. Wat zegt de directeur ervan?

ayla
13-09-2011 om 09:23
Lilianeme
Mijn verhaal was ongeveer gelijk aan het jouwe, een dochter die voorliep, een meester die haar niet begreep en maar lukraak straf uitdeelde want ze gedroeg zich niet leeftijdconform en dochter werd met de dag ongelukkiger en verdrietiger. Ik heb hier in die tijd ook erover geschreven. Uiteindelijk zijn we ook van school gewisseld. Ze had toen ondertussen wel een lieve juf maar het vertrouwen in school was weg en ze konden dochter niet helpen. Ondertussen zit ze op een school waar meer begrip is en waar niet zomaar straf wordt uitgedeeld als ze weg aan het dromen is of als ze iets niet hoort. Het heeft echter lang geduurd voordat ze van dat jaar hersteld was, ik had haar gewoon veel eerder moeten weghalen maar ik was naïef. Was dus echt niet te lang, ga morgen nog kijken op andere scholen en zorg dat je kind daar zo snel mogelijk terecht kan.

Karmijn
13-09-2011 om 11:47
Schoolwissel
Het klinkt heel eng, om van school te wisselen met je kind, maar echt waar, het valt zooo mee.
Wij waren te naif, zoals meer reageerders in dit draadje. Maar ik herken het allemaal zo. Ingrijpen hoor, niet afwachten, niet aanzien. Je kind beschadigt hierdoor.
Als een leerkracht zulke rare ideeen heeft, duurt het jaren voordat dat met supervisie of zo bijgeschaafd wordt. En jou kind zit er elke dag in. Zijn hele plezier in school, zijn hele leerproces kan daardoor verstoord worden. Dat wil je niet.

ayla
13-09-2011 om 12:14
Straf
Wat mij raakt is dat je zoontje niet wist waarom hij straf kreeg, dat had dochter ook, ze zat in de kring krijgt van de meester een opdracht, dochter hoort het niet, en boem straf, alleen nablijven. We hebben het het over een kleuter van 4 in groep 1! Dochter begreep het niet, ze zat in de kring ze deed niets stouts, was alleen aan het wegdromen zoals ze vaak deed. Totaal ontroostbaar. Ik kan nog boos worden als ik eraan denk en ik maar denken dat het wel goed komt en dochter maar voorkauwen dat ze goed moet opletten en naar de meester moet luisteren. Terwijl meester eens naar mijn dochter had moeten luisteren

Fransien
14-09-2011 om 13:53
Arm kind
Twee jaar bij zo'n juf, dat gun je niemand. Zeker jouw toch al kwetsbare kind niet die nu eenmaal niet gemiddeld is en nu eenmaal meer zorg nodig heeft. Je hebt het al een behoorlijke tijd geprobeerd, school laat het afweten, ga alsjeblieft op zoek naar een andere school, eentje die wel oog heeft voor het kind, want voor een kleuter is een schooljaar hetzelfde als voor jou 10 jaar in je baan, een niet te overziene periode, en dat in een omgeving waar je je niet veilig voelt...

Tineke
14-09-2011 om 15:35
En ach
Dan durf je niet te besluiten tot andere school, en dan gaat het steeds slechter met je kind en dan wordt er lekker gehusseld in het team. Krijgt je kind die leerkracht weer...kan altijd gebeuren!