Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pipeloi

pipeloi

12-06-2010 om 15:31

Kleuterjuf naar groep 8, kan dat?

Een vriendin van mij heeft volgend jaar een zoon in groep 8. Nu is bekend gemaakt dat zijn juf volgend jaar de juf is die nu nog groep 1/2 heeft.
Vriendin is hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee, want kleuters of groep 8 is nogal een wereld van verschil. School heeft erbij gezegd dat deze juf wel begeleid gaat worden, dus dan zegt school dus zelf ook eigenlijk al dat er een risico is dat het niet gaat werken.
Vriendin heeft al contact gehad met andere ouders en ze zijn allemaal tegen. Maar nu is de vraag: wat kunnen ze hiertegen doen? Welke argumenten kunnen ze aandragen en bij wie moeten ze zijn met hun klacht. Mr zal wel ingestemd hebben met formatieplan, dus valt ws af. Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

12-06-2010 om 15:51

Tja

in het basisonderwijs wordt over het algemeen geen onderscheid meer gemaakt tussen een kleuterjuf of een leerkracht voor een andere klas. Wel heb je vaak dat de oude "klossers" nog geen bevoegdheid hebben om voor een andere groep te staan, daar moet je geloof ik een speciale cursus nog voor volgen. Maar een huidige PABO-er mag voor elke klas staan, al hebben de meesten toch wel hun voorkeur....

Marie E

Marie E

12-06-2010 om 15:53

Wat is het probleem?

De juf die nu voor groep 1/2 staat heeft dezelfde opleiding als de juf die voor groep 8, of welke groep dan ook staat. Je mag er dus vanuit gaan dat ze toegerust is om groep 8 naar het VO te begeleiden.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-06-2010 om 16:24

Andersom

De groep 1/2 juf van m'n zoontje stond hiervoor voor groep 8, en ze doet het geweldig. En zoals gezegd, de pabo leidt op om voor alle groepen te staan, dus ze mogen en kunnen het gewoon doen.
Ik denk dat het juist goed is om regelmatig van groep te wisselen, zodat de leerkrachten niet "vastroesten" in een bepaalde leeftijdsgroep.

Pipeloi: "Mr zal wel ingestemd hebben met formatieplan, dus valt ws af."
De MR heeft helemaal geen instemmings- of adviesrecht met betrekking tot de formatie. Dus ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat de MR het met de plannen eens is.
Zelf zou ik in dit soort gevallen (gesteld dat ik je bezorgdheid zou delen, want ik ben het eens met mijn voorgangers) een klacht bij de directie deponeren.
n@nny

Nasha 1st

Nasha 1st

12-06-2010 om 18:51

Weet je dat zeker nanny?

dat de MR geen instemming met de formatie moet geven? Hier is het wel met instemming van de MR gegaan hoor....

Hmmm

Ik twijfel nu, maar volgens mij is klassenindeling en formatie niet iets waarover de MR geraadpleegd MOET worden. Het heeft immers niet met schoolbeleid van doen, maar met een concrete uitwerking ervan.
Maar ik weet het niet heel zeker hoor. Bij ons komt het ook wel altijd in de MR aan de orde, maar dat is meer als extra informatie.
n@nny

Wiske

Wiske

12-06-2010 om 18:58

Kijk naar de persoon en niet naar de klas

De een kan het wel en de ander niet. Op onze school is een lerares die de kleuters haast niet eens aan kan. Maar de juf die mijn kind in de kleuterklas had zou ik heel graag in groep acht weer willen tegenkomen.

Wiske

Wettekst

Ik heb het toch even nagezocht en zaken rond formatie vallen niet onder het instemmings- of adviesrecht van de MR (wettekst hoofdstuk 3). Dat betekent natuurlijk niet dat een MR niet ongevraagd advies kan geven, maar dat is een andere zaak.
n@nny

Nasha 1st

Nasha 1st

12-06-2010 om 19:19

Ook even zitten zoeken

Ik zag in de notulen dat het bij ons wel degelijk aan de MR wordt voorgelegd. Het stond al eerder dit jaar op de agenda....

Prakje

Prakje

12-06-2010 om 21:26

Mr... toelichting

De MR personeelsgeleding heeft instemmingsrecht, de oudergeleding heeft niets te zeggen over de formatie.

Uiteraard mag een MR-lid wel ongevraagd advies geven.

Instemmingsrecht

eens met Prakje. De personeelsgeleding heeft instemmingsrecht over groepsindeling (homogeen/combi. Niet over klassenindeling en verdeling leerkrachten over groepen.

Groet Saartje71

Nog een keertje

volgens mij is mijn eerdere posting niet helemaal duidelijk.

Personeelsgeleding heeft instemmingsrecht over de opbouw van de groepen (homogeen/combi). Niet over de verdeling van de poppetjes (leerkrachten en leerlingen)over deze groepen.

Bij ons hebben de ouders formeel geen instemmingsrecht maar er wordt wel naar onze mening gevraagd (door personeelsgeleding én directie). En die geven wij desgevraagd.

Groet Saartje71

Walt

Walt

13-06-2010 om 09:36

Kan prima

Ik zie helemaal geen zorgen in de combi, op de school van mijn kinderen is dit heel normaal en gaat prima. Het zal zeker niet voor iedere leerkracht gelden maar je moet er vanuit gaan dat het kan als jouw school er voor heeft gekozen. Hier stribbelde er in het begin dat mijn kinderen op school zaten ook wel wat ouders tegen maar uiteindelijk bleek de hele jonge kleuterjuf de beste juf om voor groep 8 te staan.

maan.

maan.

13-06-2010 om 11:11

Ik ken de juf niet

Ik ken de juf niet dus ik kan daar uiteraard niet over oordelen. Welke groep ze had hoeft niks te zeggen over haar kwaliteiten.

Ter vergelijk: dochter kreeg in groep vijf ivm ziekte twee maanden een invaljuf, die was zélf net van school af. Nog nooit zo'n goede juf gehad!! Het jaar daarop hebben ze die juf voor vast gehouden en haar een groep acht laten draaien, zo jong en weinig ervaring was commentaar op maar achteraf was iedereen meer dan tevreden.

Hetze

, School heeft erbij gezegd dat deze juf wel begeleid gaat worden, dus dan zegt school dus zelf ook eigenlijk al dat er een risico is dat het niet gaat werken.,

Drogredenering. Dat zegt school helemaal niet. School zegt eerder dat de juf het kan zeker met wat extra begeleiding in het begin.
Het hele gebeuren klinkt mij in de oren als een hetze. Deze vrouw is gewoon opgeleid om ook voor groep 8 te staan. Dat ze daarvoor eerst voor de kleuters heeft gestaan, doet daar niets aan af. Ik vind het eigenlijk schandalig dat er mensen bewust bezig zijn om de carriere van deze juf te bemoeilijken, ongelovelijk.

Overigens

Hier een kleuterjuf die ook groep 6 doet. Ze schijnt het geweldig goed te doen in beide groepen!

Guinevere

Guinevere

13-06-2010 om 13:18

Gut

Gut, vanwaar de gedachte dat zij dat niet zou kunnen?
Hier is trouwens ook een "kleuterjuf" groep 8 (en 6 en 7) gaan doen. Bij mijn weten gaat dat prima. En er heeft geen mens over zitten z*&%ken.

Wijs!

Wijs van deze juf dat ze niet in de kleuters blijft hangen.

Ze heeft in haar stagetijd ook oudere kinderen les gegegen, haar diploma volstaat én ze heeft er kennelijk zin in - want groep 8 krijg je doorgaans niet als dat je enorm tegenstaat.

Ze zal best even moeten wennen, maar de kinderen waarschijnlijk meer dan zij: want die kennen haar als kleuterjuf. Goed dat ze ontdekken dat kleuterjuffen tot veel meer in staat zijn.

Bromvlieg

Jeetje

Sommige leerkrachten zijn extreem breed inzetbaar hoor! Groep 1 t/m 8! Sommigen wat minder breed, maar wát een snelle conclusie van die ouders zeg!
En nee, gelukkig kunnen ze er niks tegen doen, dat zou wat zijn zeg!!

Gelukkig

Mijn reactie was na het lezen van de beginposting. Na het lezen van dit hele draadje ben ik blij dat iedereen eigenlijk vindt dat het gewoon kan (en dat het niets zegt over de juf).

koentje

koentje

13-06-2010 om 13:59

Tjonge jonge...

vinden jullie zelf ook niet dat je niet kan oordelen, en dat je juf eerst eens even de kans moet geven?
Zou er iets niet goed gaan, kun je akltijd nog kiezen om concrete en respectvolle kritiek te geven.

Bromvlieg

Ik snap jouw reactie ook niet zo goed. Het lijkt of je een beetje neerkijkt op kleuterjuffen?
ik heb bewondering voor goede kleuterjuffen. Lijkt me een pittig beroep..

Bewondering

Tuurlijk heb ik bewondering voor kleuterjuffen. Ik heb dat voor elke goeie juf/ meester.

Tegelijk vind ik het heel goed als zij de switch naar groep 8 maken. Hetzelfde geldt voor leerkrachten van groep 8 die de stap in andere richting maken.
Het is gewoon heel goed als leerkracht breed inzetbaar te zijn en uit eigen ervaring te beleven dat elke leeftijdsgroep andere leuke en lastige kanten heeft.

Janna3

Janna3

13-06-2010 om 14:50

Bovendien...

weet je misschien niet welke werkervaring ze hiervoor heeft gehad. Misschien is ze wel afgestudeerd op een bovenbouw-onderwerp, heeft ze haar lio daar gedaan, heeft ze op een andere school in de bovenbouw gewerkt etc. Mijn schoonzus is ook begonnen in een kleutergroep, simpelweg omdat ze anders geen baan kon krijgen. Toen groep 7 vrijkwam is ze dat gaan doen. Kijk het eerst eens aan zou ik zeggen.

rina

rina

13-06-2010 om 14:51

Arme juf

Fijn hoor voor juf, dat deze ouders zoveel vertrouwen in haar kunnen hebben
Tjonge jonge, wat een vooroordelen meteen.
Natuurlijk zal de school deze juf daarbij begeleiden. Het lijkt me dat ze dat voor iedere juf/meester doen die voor het eerst een nieuwe groep krijgt, ongeacht hun voorgeschiedenis (vers van school, andere groep, kleuters...). Daarmee wil de school toch niet gelijk zeggen dat ze er zelf niet veel vertrouwen in hebben?

Hier een kleuterjuf die na 8 jaar kleuteren dit jaar voor het eerst voor groep 7 stond. Ja, natuurlijk vonden wij als ouders dat best spannend, maar het is niet in ons opgekomen om de school daarover aan te spreken. Een juf is een juf, een meester een meester. Die zijn ervoor opgeleid om kinderen te begeleiden van kleuter tot puber. De kinderen vonden het alleen maar leuk, die dachten (echt!) het hele jaar te mogen knippen en plakken haha.
Nou, fantastisch mens hoor, echt een superjuf. Die willen we (ouders en kinderen) niet kwijt, maar ja, de kinders gaan naar groep 8 en juf gaat volgend jaar de nieuwe 7e groepers vast weer een heel fijn jaar bezorgen.

Dus mijn tip:
Deze juf een warm welkom heten en er samen een mooi jaar van maken.

Bromvlieg

Oke, ik snap wat je bedoelt. Ja dat ben ik wel met je eens.

Tirza G.

Tirza G.

13-06-2010 om 15:59

En wie weet

heeft deze juf deze kinderen nog wel als kleuter in de klas gehad. Helemaal leuk. Dan heeft ze ze zien komen en ziet ze ze gaan.

Ik ga bij AH ook een verzoek indienen over herschikking van de cassieres. Zodat ik áltijd degene tref die ík wil.

Tirza

Tirza

, Ik ga bij AH ook een verzoek indienen over herschikking van de cassieres. Zodat ik áltijd degene tref die ík wil.,

Ja goeie en ik wil echt niet hebben dat iemand die op de brood afdeling werkt ineens op de vleeswaren afdeling terecht komt. Dat kan nooit goed gaan.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-06-2010 om 16:28

Lol

ja ik ben ook eigenlijk wel benieuwd waar deze ouders dan zo tegenop zien? Misschien zijn ze inderdaad bang dat er het hele jaar alleen maar geplakt en geknipt gaat worden? Zien ze een extra kleuterjaar? Wat is nou eigenlijk echt het probleem?

Bastet

Bastet

13-06-2010 om 18:48

Beste pipeloi

De directeur van onze school is begonnen als hele goede kleutermeester.Hij heeft ook een aantal jaren groep 8 gedraaid,en heeft voor zo'n beetje elke groep gestaan.Hij vond klueters het meest intensief en behoorlijk pittig.Een goede leerkracht kan het echt allebei.Omgaan met kinderen heb je in je vingers of niet,en je kunt misschien een voorkeur hebben,maar allround zijn de meesten absoluut.Sterker nog,de mentor van mijn zoon op de middelbare school was voor deze baan...kleuterjuf!
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.