Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pipeloi

pipeloi

12-06-2010 om 15:31

Kleuterjuf naar groep 8, kan dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

13-06-2010 om 18:49

Tirza

Briljant idee,van die cassieres,ga dat gelijk regelen morgen.
bastet

Hier omgekeerd

Hoorde enige tijd geleden dat de juf van mijn kleuter vorig jaar voor groep 5 stond. Hier doet ze het in elk geval prima.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

13-06-2010 om 22:51

Ik snap het wel een beetje

Hier een paar ouderwetse kleuterjuffen (ik denk alleen met kleuteropleiding, klossers dus). Deze juffen zie ik niet zomaar meedraaien in een groep 7 of 8. Gelukkig willen ze dat zelf ook niet. Als er een invaller nodig is op school, wordt het zo geregeld dat deze juffen niet ingezet worden in de bovenbouw.
De andere juffen van de onderbouw kunnen wel bovenbouw doen. Hoewel dochter in groep 7 een net afgestudeerde Pabo-er had als vervanger en dat was geen succes. Ze heeft de voltooide tijd compleet fout uitgelegd want blijkbaar snapte ze het zelf ook niet.
Ik zou dus niet zomaar enthousiast zijn over een kleuterjuf in groep 8 (in het algemeen). En nee, ik zou daar niet over klagen op school. En toevallig zat er één kleuterjuf op school die alle groepen al eens gehad heeft, en die zou ik supergraag willen als groep 8 juf. Want dat is een superjuf, maakt niet uit in welke groep ze staat.

een juf

een juf

14-06-2010 om 09:12

hier een ouderwetse kleuterjuf zoals jullie dat noemen Een klosser dus. Ik vind het heerlijk om in de kleuterklas te werken ...ja destijds heb ik niets voor niets gekozen voor de klos.\Maar goed..ik heb wel de applicatiecursus gevolgd en mag dus voor alle groepen staan. heb ook alle groepen al gehad behalve groep 7 en 8. Dat trekt mij totaal niet! Maar nu andersom: bij ons op school zijn er veel leerkrachten die absoluut niet weten wat ze in de kleuterklas moeten doen!! Daar wordt nl niet constant met een methode gewerkt.
Ze kennen de ontwikkelingslijnen die bij een kleuter horen niet. Dus andersom werkt het ook zo; niet alle leerkrachten zijn geschikt voor alle groepen.
Over de situatie van dit draadje: Ik ga er vanuit dat als een leerkracht inzet toont en enthousiast is voor een bepaalde groep het dan over het algemeen wel zal lukken. Dat er dan in het begin begeleiding nodig is is vrij normaal. Geef de juf een kans ..misschien heeft ze zelf wel aangegeven graag eens wat anders te willen.Als het opgelegd is vanwege organisatorische zaken dan kan het moeilijk zijn.

Vic

Vic

14-06-2010 om 09:29

Mijin zus is juf

Na 8 jaar in groep 4 en 5 'moet' ze volgend jaar weer de kleuters doen. Het is ieder jaar gedoe met de formatie en een van haar collega's (m, eind 50) heeft geweigerd omdat hij groep 1/2 te zwaar vindt. Ik denk dat je bij de kleuters minder op routine kunt draaien, en meer verschillende niveaus hebt. Wat dat betreft geloof ik wel dat groep 8 makkelijker is (die kinderen kunnen alles al).

een juf

een juf

14-06-2010 om 09:41

Voor gr 8 is voor alle vakken een methode voorhandig. Als je die openslaat stat er wat je die dag moet doen.
Voor de kleutergroepen is dat (gelukkig) niet het geval.er is veel voorbereidingstijd. Je speelt meer in op de kinderen...dus je moet erg flexibel zijn om je lesprogramma snel aan te kunnen passen. Verder moeten de ontw.lijnen goed in je hoofd zitten. Naar mijn idee worden die op de pabo maar amper aangeboden.

mijk

mijk

14-06-2010 om 14:14

Juf van zoon

groep vier was vorig jaar juf van dochter in de instroomgroep. Ze kan het allebei

Ik denk niet dat jullie het je kinderen en juf makkelijk maken door hier over te vallen....

Mijk

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2010 om 16:44

Sharon*!

Daar heb je eens even een punt! Van de broodafdeling naar de vleeswaren afdeling, tsk tsk tsk. Krijg je vast hele dikke plakken worst

Tirza

Onzin

Er komen toch wel heel erg bizarre vooronderstellingen langs.

**Ik denk dat je bij de kleuters minder op routine kunt draaien, en meer verschillende niveaus hebt. Wat dat betreft geloof ik wel dat groep 8 makkelijker is (die kinderen kunnen alles al). **

Huh? In groep 8 kunnen ze alles al? Minder verschillende niveaus? Hmmm... vreemd dat er dan toch zo moeilijk mensen voor te vinden zijn...

**Voor gr 8 is voor alle vakken een methode voorhandig. Als je die openslaat stat er wat je die dag moet doen.***

Dat hangt wel heel erg van de school af. Ik heb zelf in de bovenbouw helemaal geen methode voor alles, die mij verteld wat ik moet doen. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. En daarbij komt dat je tegenwoordig ook kleuterklassen hebt waar alle projecten en werkjes uit een voorgeschreven methode komen... Moet ik ook niet aan denken... mar het bestaat...

Ik ben begonnen bij de kleuters. Heb inmiddels alle groepen gehad. Sta nu in een groep 6,7,8 en vind het geweldig. Maar ik wil ook absoluut weer eens naar de kleuters. Dat vond ik ook een feest. En dan weer middenbouw... ook geweldig.
De opleiding heeft me opgeleid voor alle groepen. Daar is mijn diploma ook voor. En ik geloof dat dit al het geval is vanaf 1985...
Natuurlijk zijn er mensen met voorkeuren. En ook met groepen waar ze zich niet in thuisvoelen. Maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.

Bastet

Bastet

18-06-2010 om 07:31

Voorbereiden

de kleuterjuffen die ik ken,hebben mappen vol met uitgeschreven lessen!Dus eigenlijk een eigen methode.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.