Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Inge73

Inge73

30-06-2011 om 19:28

Kleuterverlengen november kind. help!

Help, ik kom er van de week achter dat zoon van 4 (november 2006) niet naar groep 2 mag.

De juf geeft als reden:
Hij heeft de cito toets heel slecht gedaan. Wou niet meedoen en dus moet hij in groep 1 blijven
luistert slecht en kan zich niet concentreren als het moet.
Zielig als hij naar groep 2 moet want hij kan het dus niet aan.

Wij als ouders:
Zijn verbaasd hierover want
Thuis kan hij het wel!
Rekenen tot 20
Letters herkennen kan hij prima.
Heeft een heel grote woordenschat
speelt goed met andere kinderen (met de oudste kleuters en groep 3 kinderen)
Ik denk als ouder dat het zielig is om hem in groep 1 te laten want hij kan wel goed meekomen! Alleen laat hij het helaas niet zien op school
Zoon is nu al een probleem voor de juf, hoe moet dat volgend jaar dan...

Verder hebben we al zoiets meegemaakt met mijn zoon van 8 en zoon van 10. Ook 2 kinderen die een beetje anders waren en achteraf Hb blijken te zijn. Alleen waren andere zoons ietje minder eigenwijs. Maar het scheelt echt niet zoveel. Zoon van 10 liep vast in groep 3 en is pas opgebloeid toen hij een klas over mocht slaan.

Natuurlijk weet ik niet of zoon van 4 Hb is, ik blijf twijfelen zoals ik ook deed bij zoon van 8 en zoon van 10. Allemaal om een andere reden maar toch...

Nu mijn vraag: Kan ik de juf nog overtuigen en zo ja, hoe pak ik het aan. Want kind heeft slechte cito score, dus mag niet naar groep 2. Ik heb het gevoel dat de juf en zoon van 4 qua karakters erg botsen. Liever zie ik zoon van 4 naar een groep met een andere juf gaan. Ze heeft dagelijks! kritiek op zoon (van doet niet mee tot is weer stout). Dit elke dag weer....
Zelfs als zoon niet Hb is vind ik nog dat hij naar groep 2 kan.

Wie weet waar ik cito toets van groep 1 en 2 kan vinden.
Graag wil ik zien wat je moet kunnen om naar groep 2 te kunnen. Hoe pak ik dit aan met de juf en school? Ik ga toch twijfelen als de juf het zo anders ziet....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Hoe lang heb je nog voor de zomervakantie? Zou je de ib'er nog kunnen vragen hem voor die tijd door te toetsen? Zou helemaal geen gek verzoek zijn gezien de familiegeschiedenis. En heeft juf al een handelingsplan klaar? Dat moet namelijk bij een kleuterverlenging (maar dat wist je wellicht al). Er staat me trouwens iets van bij dat de kleutercito's van groep 1 en 2 gelijk zijn, alleen de normering verschilt. O ja, en ik schreef het elders al: mijn zoon maakte de E1 toetsen ook slecht. Desondanks ging hij gewoon naar groep 2 en drie maanden later zat ie in groep 3 want bleek ruimschoots boven M3 te zitten. Ik heb zijn E1 toetsen toen ook ingezien en alle 'foute' antwoorden waren heel goed te verdedigen. Alleen CITO vindt dat er maar 1 antwoord mogelijk is, dus juf moet de antwoorden wel fout scoren. Zeker bij slimme kinderen kan dit een probleem vormen.

Inge73

Inge73

01-07-2011 om 23:01

Kakelot

Vandaag was de laatste dag. Ik heb de juf nog gesproken en in ieder geval nog voor elkaar gekregen dat zoon zelf mag denken dat hij in groep 2 zit en het mag proberen. Maar officieel zit hij dus wel in groep 1. Het was een pittig gesprek. Juf vindt dat als ik 2 Hb kinderen heb ik de derde ook een kans moet geven zichzelf op eigen tempo te ontwikkelen. Ik heb gezegd: Ja, maar wat als kind juist de kans niet krijgt omdat hij eigenwijs is en dus niet laat zien wat hij kan in groep 1 moet blijven. We kwamen er niet echt uit maar gelukkig mag hij het wel proberen.
Juf gaf wel aan dat de kans op naar speciaal onderwijs gaan aanwezig is als zoon niet veranderd . Hierop reageerde ik iets wat emotioneel. Schrik er toch van dat juf denkt dat zoon een concentratie stoornis en dus een achterstand heeft. Een handelingplan heeft de juf niet, ze begreep niet wat ik bedoelde. November kind gaat in principe niet door als er twijfel is. Ik heb ook gevraagd of juf een kind dat normaal begaafd is en Adhd heeft zou laten kleuterverlengen? Haar antwoord was nee.
Over de Cito. Ik weet echt niet of zoon zich niet kan concentreren of het gewoon saai vindt. De twijfel is momenteel groot. Aangezien ik al vanaf de peuterspeelzaal te horen krijg dat hij een achterstand zou kunnen hebben en afwezig is. Waarom ik er zo mee bezig ben is omdat ik bang ben dat als we hem verkeerd inschatten kind nog meer in de problemen komt...

Primavera

Primavera

02-07-2011 om 10:55

Uit laten zoeken of (en) wegwezen

Jeetje Inge, ik schrik van je berichtje. Je zoon zit dus bij een juf in de klas die er van overtuigd is dat je zoon een achterstand heeft, hem met die overtuiging op proef stelt en hem in gedachten al naar speciaal onderwijs stuurt, geen idee heeft van een handelingsplan om hem wel goed te stimuleren en je verhalen van wat hij thuis wel aan kan kennelijk niet serieus neemt.
Je zoon krijgt helemaal geen eerlijke kans om het te proberen. Hij is blijven zitten vanwege de twijfels van de juf die geen enkele moeite wil doen om die te veranderen en alleen naar bevestiging daarvan zal zoeken. De enige reden waarom ze toe zegt dat je zoon het in groep 2 mag proberen (zonder dat zij hem daarvoor adequaat zal stimuleren) is om jouw te overtuigen in de loop van het jaar dat je zoon het echt niet kan, een zoethoudertje.
Bovendien heb je nu als nadeel dat na deze groep over naar groep 3 een versnelling is geworden en dat doen ze alleen met perfect scorende en gedragende kinderen als ze geen sociaal-emotioneel excuus kunnen vinden om het kind toch een groep lager te houden. Jouw kind zal geen perfect scorend en gedragend kind worden dus de doubleure staat al vast. Maak je daarvover geen illusies.
Komt bij dat mocht je zoon om één of andere reden (bijv uit frustratie of omdat het te gemakkelijk is of verveling of verkeerde interpretatie) de cito weer slecht maken dan heeft juf haar zin en kan ze een kind wat al eens is blijven zitten en het dan (zonder enig handelsplan dat verplicht zou moeten zijn) heel makkelijk inderdaad naar speciaal onderwijs wegsturen.
Laat je zorgen alsjeblieft niet sussen met het zoethoudertje dat je gedoubleerde zoon het wel in groep 2 mag proberen. Dit is een potentieel zeer ernstige situatie waarbij geen tijd te verliezen valt om het brandmerk wat juf op je zoon gedrukt heeft weer weg te poetsen. De kans dat je kind door deze houding van school wat schoolcarriere betreft de vernieling in gaat is zeer groot.
Je moet echt meteen in actie komen. Ten eerste zorg dat je BUITEN school een intelligentietest afneemt met iemand die ook werkelijk daarin gespecialiseerd is bij snel afgeleidde kinderen. Als iemand dat namelijk niet is kan zo'n IQ-test ook helemaal een verkeerd beeld geven omdat het kind zich stomweg niet genoeg op de vragen geconcentreerd heeft om ze fatsoenlijk te beantwoorden. Eventueel kun je gelijk ook laten onderzoeken of je kind werkelijk zo ongeconcentreerd is of dat het gewoon door saaiheid komt.
Het spijt me het je te zeggen maar door de houding van school die je zoon al bestempeld heeft ben je gedwongen om uit te zoeken in hoevere dat stempel terecht is als je wilt voorkomen dat je zoon dankzij de houding en verwachtingen van school zich op een gegeven moment inderdaad als het stempel gaat gedragen.
Verder zou ik serieus een andere school of tenminste andere juf overwegen waar ze tenminste onbevooroordeeld naar je kind kunnen kijken. Hij heeft op deze manier geen schijn van kans.
Echt niet afwachten hoe dingen gaan verlopen, die tijd heb je niet meer. Als jij je zoon niet uit alle macht verdedigt tegen de incompetentie van deze juf (school?) zal niemand dat doen en de gevolgen zullen alleen voor hem zijn.
PS. ik zou ook alvast maar cito's met je zoon gaan oefenen zo dat hij begrijpt wat de bedoeling is, juf zal het niet doen.
Groeten Primavera

Fianna

Fianna

02-07-2011 om 11:39

Hier gehad

Heb niet alles gelezen, maar ik heb net mijn kinderen van school gehaald oa vanwege het kleuterverlengen van zoon van 4 okt.
Hier ging het helemaal sneaky, eind groep 1 werd mij verteld dat hij gewoon naar groep 2 ging en rond kerst in dat jaar kwam ik erachter dat hij in groep 1 zat!
Ik heb een aantal gesprekken gehad. Liep tegen hetzelfde aan als jij. Juf zag zoon anders dan ik. Ik kon het niet winnen van school, en omdat ik tegen veel andere dingen aan liep (in alle opzichten inflexibele en starre houding) heb ik mijn kinderen van school gehaald.
Na de meivakantie is zoon op nieuwe school begonnen en volgens deze school is hij op niveau kan hij gewoon naar groep 3.
Ik vind het sowieso bezopen om een kind 2 jaar groep 1 te laten doen. Wat is er op tegen om hem mee te laten doen met grope 2 en kijken hoe het gaat?
Na de mievakantie

Primavera

Primavera

02-07-2011 om 15:55

Aanvulling pelle

Pelle:"Ik denk gewoon dat leerkrachten de overgang van 1 naar 2 niet anders zien dan van 6 naar 7 of van 2 naar 3. Bij die groepen roepen ze namelijk ook niet snel: door naar de volgende en dan maar zien hoe het gaat "
Jawel, maar daar zijn leerkrachten duidelijker over en roepen niet dat ze aan het eind van het gedoubleerde jaar gaan kijken of het kind alsnog kan versnellen om die doubleure weer ongedaan te maken. Hoe zeker ben je dan van de noodzaak voor doubleure? Ze gaan het kind ook niet wijs maken dat het in groep 7 zit als het officieel in groep 6 zit. De juf in dit draadje doet het wel, ik denk als zoethoudertje voor de ouder.

Primavera

Primavera

02-07-2011 om 16:05

En weet je wat het allerstomste is?

Citotoetsen in groep 1 en 2 zeggen te meten wat het niveau van voorbereidend lezen en taal is bij de kleuters. Wat door juf gebruikt wordt om te voorspellen of ze de stof van de jaren erop wel aan kunnen. Sommige juffen hebben echter zo'n ongelovelijk bord voor hun kop dat ze de discripantie niet zien van het laten doubleren van een kind omdat het niet genoeg zou scoren op voorbereidend rekenen, terwijl dat kind al lang rekend. In feite zeggen ze: sorry, uw rekende kind heeft de toets op voorbereidend rekenen niet goed gedaan en daarom denk ik dat hij het volgend jaar niet zou kunnen leren rekenen...
Groeten Primavera

Wat ik nou zo kwalijk vind

is dat juf je zoon willens en wetens voor gaat zitten liegen, en dat ze jou feitelijk dwingt om daaraan mee te doen. Zou ik al voldoende reden vinden om een andere juf/school te gaan zoeken, bah.

Inge73

Inge73

03-07-2011 om 00:17

Wat ik nog het ergste vind.....

Is dat mijn zoon geen rapport kreeg. Toen ik vroeg waarom niet wist de inval juf (zoon heeft dit jaar voor langere tijd 4 juffen gehad wegens zieken en verlof) van niets. De volgende dag toen juf er weer was, kreeg ik te horen dat zoon de cito zo slecht gedaan had en daarom dus geen rapport kreeg. Ik dacht toen: goh hoe negatief kun je zijn over een kind grrr. Ieder kind verdient het toch om een rapport te krijgen. Kan ze dan niets positiefs bedenken over mijn zoon. Is het zo erg?
Dit werd mij verteld waar zoon bij stond. Je had zijn gezicht moeten zien. Echt verdrietig. Juf heeft werkelijk niet door dat kind alles hoort en het heus wel doorheeft wat de juf van hem vindt.
Hangt het krijgen van een rapport af van de cito of heeft juf haar besluit allang genomen want zoon is anders en dus is het een probleem geval voor de juf.
De vakantie ga ik gebruiken om eerst zijn gehoor te onderzoeken en ik heb ook een goede kinderpsycholoog gevonden die kan testen op concentratie stoornis en een IQ test, ook ervaring met Hb. Nogmaals ik denk echt niet perse dat zoon Hb is maar vindt dat de juf hem als probleemgeval ziet en hem niet neemt zoals hij is. Hij heeft nou eenmaal een sterk karakter en is niet makkelijk over te halen. Kiest liever vrijheid met straf dan dat hij doet wat de juf ect wil
Het rapport kreeg ik dus niet en toen was het nog maar 2 dagen en dan vakantie. Voor mijn gevoel is het probleem niet opgelost. De juf heeft inderdaad een zoethoudertje bedacht om te doen alsof zoon in groep 2 zit. Wat kan ik nog doen? De directeur spreken na de vakantie? Ik ben echt zo teleurgesteld en vrees het ergste voor mijn kind. De juf heeft haar oordeel klaar en wat kan ik nu nog? Een andere school zoeken? Als het zo doorgaat zie ik geen andere oplossing. Bedankt voor het meedenken

Trouwens het grappige is dat de juf over ons als familie heeft gezegd dat ze het raar vind dat mijn kinderen allemaal zo dromerig en afwezig zijn. Van wie hebben ze dat toch vroeg ze. Haar conclusie is nu dat jongst de ergste is qua niet luisteren en afwezig. Maar ik kan me goed herinneren hoe ze over oudste ook klachten had. Middelste was ook te dromerig om naar groep 3 te gaan. Maar omdat hij wel een goede cito had moest ze wel toegeven. Nu helaas heeft jongst zoon een heel slechte cito. Dus nu staat juf wel sterk. Kan ik hier nog iets mee?

Guinevere

Guinevere

03-07-2011 om 12:08

Weg

Ja, je kunt weggaan bij deze school. Hoe kan een leerkracht die negatief over een kind denkt, er ooit iets positiefs insteken of uit halen? First thing na de vakantie, of liever nog vóór het eind van de vakantie: andere school benaderen.
Overigens vind ik het zo raar dat kinderen blijven zitten in groep 1, dat slaat echt nergens op.

Peuterspeelzaal

'Aangezien ik al vanaf de peuterspeelzaal te horen krijg dat hij een achterstand zou kunnen hebben en afwezig is.'

Dat was dan toch een andere juf?

Zitten de groepen 1 en 2 bij elkaar of is het echt een andere groep?

ayla

ayla

04-07-2011 om 09:08

Inge73

Ja je kunt naar de directeur stappen, dit hoef je niet te pikken. Een slechte kleutercito zegt helemaal niets, juist die dingen waar de slimme kinderen verder in zijn, bijvoorbeeld letterkennis of cijferkennis komt helemaal niet terug in de cito en de vraag is of hij überhaupt een eerlijke kans heeft gehad. Mijn oudste is ook een vlinder, maar wel een hele slimme vlinder. Vanaf de kleuterklas hebben wij de afspraak dat zij vooraan zit zodat de juf in de gaten kan houden of ze nog wel geconcentreerd is. Het zou niet het eerste kind zijn dat halverwege wegdroomt en daardoor de cito verknalt. Je kunt ook de cito inzien om te kijken welke vragen hij fout heeft gemaakt. Geen rapport geven is natuurlijk onzin, er is meer dan de cito-uitslagen, alleen heeft de juf bij jou hem al bestempeld als een kind dat achterloopt. Dat rapport zou dus nooit positief uitgevallen zijn. Laten testen is een goede optie, en hij hoeft niet HB te zijn, als je in ieder geval maar kunt aantonen dat hij meer in zijn mars heeft dan de juf denkt. Welke juf heb je komend jaar?

Primavera

Primavera

04-07-2011 om 23:55

Naar torta vragen

Il zou trouwens die citotoets die mijn kind gemaakt heeft wel in willen zien. Stel dat het net zo'n maffe kleuterjuf is als het draadje onder over citotoets groep 1 en dan blijft je kind om zoiets zitten....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Inge73

Inge73

06-07-2011 om 21:45

Bromvlieg

Peuterspeelzaal was inderdaad een andere juf. Deze juf vond zoon ook anders en het niet meedoen met kringgesprek en niet goed luisteren was ook deze juf opgevallen. Alleen zag deze juf nog wel ook de positieve kanten van zoon

Groep 1 en 2 zitten wel bij elkaar dus hij krijgt wel weer dezelfde juf helaas.....

Inge73

Inge73

06-07-2011 om 22:13

Ayla en de rest

Ik heb wel het gevoel dat mijn zoon slim is maar begin heel erg te twijfelen of het niet een combinatie is van slim en een concentratie stoornis. Als de juf alleen maar ziet dat zoon niet meedoet en denkt aan een concentratie stoornis en een lager IQ. Ik zie thuis wel dat hij het kan.
Is het nodig dat een kind die zich (nog) niet zo goed kan concentreren te laten kleuterverlengen? Of heeft hij extra begeleiding nodig in de klas. Bv voorin of dichtbij de juf zitten. Is het uitstellen van het probleem wat de juf doet?
Toevallig zat ik vandaag te luisteren naar zoon die lekker in zichzelf aan het babbelen was. Hij vertelde aan de poes alle 12 maanden die er in een jaar zitten en dat het nu juli was en lekker vakantie. Hij zei nooooooit meer terug naar school te willen. Toen zei hij tegen de poes dat zijn rode kleur een goede camouflage kleur was want het tapijt heeft dezelfde kleur. Toen dacht ik nou volgens mij kan hij verstandelijk wel groep 2 aan
Het grappige is dat de juf zei dat hij niet eens weet wat een cirkel is. Nu dat geloof ik wel want hij is wel heel selectief in wat hij wil weten. Wat hij niet interessant vind loopt hij voor weg.
Mijn man wil dat ik contact opneem met de de directeur. Maar ik durf niet goed ben bang dat zoon toch bij die juf blijft en dat de juf alleen maar nog moeilijker gaat doen....

Nanda

Nanda

07-07-2011 om 09:16

Inge

Je hebt twee heel slimme kinderen, dus inschatten dat de derde ook heel slim is, is je wel toevertrouwd. Het klinkt alleen of deze juf totaal geen verstand heeft van slimme kinderen. En totaal niet kan zien wat het verschil is tussen een kind dat de stof niet beheerst en een kind dat zich een jaar lang rotverveeld heeft. Als de opmerking over de kat typerend is voor hem, heeft hij waarschijnlijk echt een rotjaar gehad met alle stof beneden zijn niveau.

Wat ik je kan aanraden is om eens te gaan neuzen op internet. Er zijn daar heel leuke juffensites vol met werkjes voor groep 1 en 2. Dan kun je eens zien wat jouw kind door het jaar heen aangeboden heeft gekregen. En wat juf verwacht wat volgend jaar te moeilijk voor hem gaat zijn. Het boek 'Mijn kind in groep 1 en 2' is ook een aanrader. Als je kind slim is, zijn de cognitieve eisen die ze stellen aan kleuters echt heel erg laag.

Het vervelende is dat een jonge kleuter die zich verveelt en dingen niet doet door juffen heel makkelijk gezien wordt als een halve peuter die het allemaal nog niet kan. Het klinkt alsof jouw zoon zo'n juf heeft. En dergelijke leerkrachten kunnen een kind heel erg beschadigen.

Het is nu al erg laat, maar ik zou er onmiddellijk werk van maken. Kun je dingen laten zien die hij thuis doet? En zit je vast aan deze school? Want het klinkt niet alsof deze school iets geleerd heeft van de ervaringen met je oudere kinderen.

Als er met school niet te praten valt, en juf je kind al zo gelabeld en in feite opgegeven heeft, dan is laten testen door een tester die verstand heeft van slimme kinderen een optie.

Ik weet niet of je het hb-kindforum al kent? Daar zit veel kennis. Maar doe je kind niet nog een jaar bij deze juf aan!

Primavera

Primavera

07-07-2011 om 12:47

Niks te verliezen

Beste Inge,
Jij bent bang om actie te ondernemen omdat de juf dan alleen maar moeilijker zou kunnen gaan doen, maar je hebt in feite al helemaal niets te verliezen.
Het is volslagen onzin om een kind te laten kleuterverlengen omdat het zich (nog) niet goed kan concetreren. Alle onderzoeken wijzen dat uit.
Als het een kwestie van rijping is dan leert het kind ook vanzelf zich te concentreren in de loop van groep 2 daarvoor hoeft het niet in groep 1 te zitten. Het is een eigenschap wat een kind zichzelf aanleert, er zijn geen 'concentratielessen' die je in groep 1 krijgt en daarmee is doubleren om die reden idioot -> jaar voor niks verloren
Als het ongeconcentreerd zijn ligt aan een concentratiestoornis zal de ze niet overgaan of je je kind nou laat zitten of niet, volkomen onzin dus om te doubleren. Sterker nog deze kinderen hebben vaak juist meer last van de rommelige structuur in de kleuterklassen vergeleken bij groep 3 en dus dwing je ze door doubleure om langer in een voor hen ongeschikte omgeving te blijven. Ook kan het kleuterverlengen er de oorzaak van zijn dat de diagnose en bijbehorende hulp pas veel later op gang komt. Voor veel kinderen is dit te laat en is school voor hen voorgoed verpest en vaak worden ze hierdoor onnodig naar SO of SBO verwezen, waarvan het vaak (niet altijd) moeilijk is om er één te vinden op een niveau dat hoog genoeg is om aan te sluiten bij het kind. Kleuterverlengen is schadelijk voor kinderen met stoornissen
Als je zoon zo ongeconcentreerd is omdat hij gewoon de stof ver vooruit is en niet stapt wat juf nou weer met het cirkel verhaal wil omdat het te eenvoudig is dan is nog een jaar verschrikkelijk onder niveau werken en dom gevonden worden door de juf funest voor zijn zelfvertrouwen en leergierigheid. Het zal alleen maar onrustiger worden. Stel dat jij als volwassenen voorgeschoteld krijgt dat je een heel jaar moet volbrenmgem met sommetjes onder de 10 maken en aap, noot, mies lezen. Daar zo je na een week toch al volkomen dol van worden en zo ongeconcentreerd als wat. Ik zei al vraag om de cititoets in te zien. Dikke kans dat zoon hem heeft verkanlt omdat hij veel te makkelijk was en het kind veel te ver doordenkrt en de juf veel te stom om dat te snappen. Doubleren voor kinderen die juist de stof vooruit zijn is bijzonder schadelijk.
Kortom je hebt helemaal niets te verliezen. Jouw kind moet niet meer bij dat mens in de klas komen, ze zal hem wat de oorzaak van zijn ongeconcentreertheid ook is kapot maken en je hebt al de schade in te halen van dit jaar.
Je kunt contact opnemen met de directeur of het mogelijk is dat het kind op deze school blijft in groep 2 (maar niet bij dit mens) en anders zoek een andere school waar ze wat openener zijn voor de mogelijkheden van je zoon.
Echt doen, zie de verhalen van Fianna en anderen hier op het forum. Eerst hikken ze er tegenaan, maar eenmaal veranderd zeggen ze stuk voor stuk dat ze die stap veel eerder hadden moeten doen. Dus onderneem actie voordat het voor je zoon te laat is of laat het je man doen.
Je zoon laten zitten is gemeen en die juf spoort niet . Laat je niet door haar overhalen om als ouder ook niet te sporen. Je zoon heeft alleen jullie als ouders om voor hem op te komen.
Groeten Primavera

Ukkie

Ukkie

08-07-2011 om 20:18

Waar is de ib-er?

Ten eerste sluit ik me helemaal aan bij alles wat hierboven al gezegd is. Daarnaast mis ik de intern begeleider in het verhaal. Je kind blijft zitten, er is zorg (al dan niet terecht). Ook als de visie van school wel de juiste zou zijn is er alle reden om aan de bel te trekken. Je mag een antwoord op de volgende vragen verwachten:
- Hoe groot is de achterstand? Wanneer heeft de school voor het eerst een achterstand gesignaleerd? Wat is er tot nog toe aan gedaan om de achterstand weg te werken? Waar is het plan waarin deze interventie beschreven is?
- Er is zorg om de taak-werkhouding. Wat heeft de school er aan gedaan om dit te verbeteren? Waar is het plan waarin dit beschreven is?
- Er is blijkbaar geen of onvoldoende verbetering opgetreden. Hoe verklaart de school dit en wat gaan ze er aan doen?
- Hoe wordt gezorgd dat verdere achterstanden voorkomen worden? Waarom denkt de school dat doubleren daarvoor de beste manier is? Wat moet deze doublure opleveren? Welke tussendoelen zijn er gesteld? Is dit vastgelegd? Hoe, hoe vaak en wanneer zal dit geëvalueerd worden? Hoe worden jullie als ouders bij deze evaluatie betrokken? Wat verwacht de school dat jullie doen?
- Waarom is er een doublure ingezet zonder dat jullie daar als ouders in gekend zijn?

Met deze vragen zou ik naar de intern begeleider gaan. Zij hoort de zorg te coördineren en betrokken te zijn bij besluiten over doubleren. Het kan dan twee kanten op: - de IB-er is niet op de hoogte en gaat alsnog de fouten van de juf herstellen
- de IB-er neemt jou ook niet serieus of geeft geen afdoende antwoorden. Dan gaat het niks worden en zou ik snel een andere school zoeken (en hem daar aanmelden voor groep 2).

Inge73

Inge73

12-07-2011 om 17:57

We gaan....

het zeker niet accepteren

Helaas lukt het nu niet meer om contact met de school te krijgen.
Maar na de vakantie gaan we meteen naar de directeur.
Vragen of hij naar de andere groep 2 met een andere juf mag. Wij hebben echt genoeg van het klagen van de juf over hoeveel zoon wel niet achterloopt (achterstand van 2 jaar volgens juf). Verder ook inderdaad vragen naar plan van aanpak. Als er een probleem met zoon is waar is dan de IB-er?

Wij willen als ouders dat ons kind positief benaderd wordt door een juf en niet alleen maar gezien wordt als een stoute peuter die zich niet aanpast en een concentratie probleem heeft.
Thuis ben ik begonnen met: als zoon ergens aan begint moet hij er ook even mee spelen. Bv puzzel pakken dan ook afmaken. (natuurlijk alleen zover hij iets kan afmaken). Daarna beloning bv voorlezen of samen iets anders leuks doen. Werkt hier prima Zodat hij leert door te zetten en niet zo steeds weer iets nieuws uit de kast te pakken, waar de juf zo over klaagt. Zoon vond het puzzelen zo leuk dat hij nu echt ervoor gaat zitten en een puzzel van 47 stuks afmaakt zonder te stoppen. Ondanks dat er veel is wat hem af kan leiden, zoals andere kinderen. Dus dat zit volgens mij wel goed Het testen zal ons als ouders hopelijk helpen om te zien wat het beste is voor zoon qua aanpak op school.
Mijn broer begreep trouwens niet wat het probleem is. Zijn 2 kinderen van december 2005 gaan wel kleuterverlengen. Maar mijn broer zegt dat is toch geen kleuterverlengen. Dat is niet vervroegd naar groep 3 gaan. Dus je ziet maar het is maar hoe je het bekijkt.
Bedankt voor alle tips, ik heb er heel veel aan

Vader

Vader

13-07-2011 om 18:01

Waar is dan de ib-er?

In jouw posting vraag je je af "waar is dan de IB-er?".
Ik heb me inmiddels bedacht dat de IB-er ook echt een "intern begeleider" is. Ofwel: dit is iemand die intern, de teamleden begeleidt als deze niet weten hoe ze met een bepaalde situatie (lees: kind) moeten omgaan. Steeds meer ben ik me gaan afvragen waar in deze echt het belang van het kind is. In ieder geval bij mij is steeds de indruk gewekt dat de IB-er er is om een kind dat dat nodig heeft (extra) te begeleiden. Misschien is dat zelfs wel niet een de bedoeling?
Vader

Ukkie

Ukkie

13-07-2011 om 19:04

Ib-er: niet met het kind, wel voor het kind

Een intern begeleider heeft inderdaad als belangrijke taak om intern collega's te begeleiden bij het werken met alle kinderen en met kinderen met bijzondere behoeften in het bijzonder. Je mag van een intern begeleider ook verwachten dat zij betrokken is geweest bij de beslissing over doubleren en dat zij de leerkracht helpt om een plan van aanpak te maken (of zich op zijn minst hierover laat informeren door de leerkracht). Als je als ouder zorg hebt over de ontwikkeling van je kind en wat de school daar mee doet en je komt bij de eigen leerkracht niet verder, dan is de intern begeleider in principe de aangewezen persoon om je zorg bij neer te leggen.
Is het zo een beetje duidelijk?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.