Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Knutselen op school

Bij ons op school wordt er maar weinig geknutseld, en op vrij bedroevend niveau wel. Zelfs in de bovenbouw wordt er af en toe een kleurplaat van stal gehaald om het knutseluurtje in te vullen....en vaak moet er een voorbeeld nagemaakt worden, wat dan weer weinig ruimte laat voor creativiteit.
Dat vind ik persoonlijk wel jammer, want ik ben zelf dol op knutselen. Nu denk ik alleen dat knutselen niet alleen leuk is, maar voor kinderen ook belangrijk om de fijne motoriek en creativiteit te ontwikkelen. Hier laat de school het knutselen op school zo'n beetje over aan hulpouders die zelf ideeën aandragen die ze ook weer van internet plukken. Iedereen klaagt over wat de kinderen (niet) kunnen: ze kunnen niet goed knippen, ze zijn snel afgeleid, ze vinden knutselen niet leuk, ze maken vooral veel troep etc. Vervolgens is men de mening toegedaan dat je de knutselwerkjes vooral niet te moeilijk moet maken, want anders doe je de kinderen er geen plezier mee. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen zo enthousiast is en gouden handjes heeft zoals ik, maar toch. Als je niet oefent leer het ook niet, en er zijn best veel beroepen waarbij een goede fijne motoriek belangrijk is. Het lijkt me ook wel fijn voor een kind dat niet zo goed kan leren, maar wel goed is met de handen toch iets heeft waar hij goed in is op school, om nog maar iets te noemen.

Hoe zien jullie dit? Ik wil het misschien aankaarten op school bij de leerkrachten/schoolleiding, maar misschien is mijn idee over het belang van knutselen wel een beetje achterhaald, zo in het digitale tijdperk....(ik kan ook nog goed breien en haken, ondanks dat ik nog maar net in de 30 ben, maar ik heb dan weer geen smartphone of tablet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
troelahoep

troelahoep

07-12-2012 om 23:18 Topicstarter

Surprises

wel weer lekker in het verlengde van de bovenstaande draadjes, dit

Hier ook weinig

1 keer een genaaide vis voorbij zien komen, er worden surprises gemaakt, muziekbandje 1 keer, muziekles dit jaar, volgend jaar de kweektuin en dat is het geloof ik wel. Dit jaar hebben we een gitaar spelende juf dus er komen wat liedjes voorbij.

Erg jammer inderdaad. Ik zou het prettig vinden als onze school nou eens wat naschoolse activiteiten gaat aanbieden met thema's zoals: fotografie, architectuur, 2/3 d beeldend, muziek experiment en tal van andere interessante dingen voor kinderen om te ontdekken. Ik begreep namelijk van school dat er geen ruimte in het drukke lesrooster zit en ook geen budget is om dit te verzorgen. Ik zou daar dankbaar gebruik van maken, dat heb ik al een keer aangekaart bij een vergadering over de lestijdenverandering.

Er zijn ook weinig creatieve knnutselclubjes in de buurt en dochter + ik samen knutselen/tekenen/schilderen is niet altijd een succesnummer.

Annet

Annet

08-12-2012 om 11:28

Hier erg goed geregeld

Meerdere keren per jaar zijn er crea-dagen. Er worden verschillende onderwerpen bedacht voor bepaalde groepen, bijvoorbeeld middenbouw, bovenbouw. Leerkrachten en ouders kunnen hierop intekenen. Zij mogen zelf een onderwerp inbrengen of een reeds bedacht onderwerp invullen. Momenteel gaat het om vier keer een lesuur (of 1,5 uur?) op vrijdagmorgen in opeenvolgende weken.
Mijn zoon heeft inmiddels met een groepje een eigen bordspel gemaakt, dansen, knutselen van een vlieg, en de rest weet ik niet meer. Meestal is er iets van muziek, filmje op computer maken, knutselen, spellen, techniek en beweging.
School is wel afhankelijk van de inzet van ouders hierbij. Dit vind ik zelf een mooi voorbeeld van ouderparticipatie. Het is volstrekt vrijwillig, ouders kunnen hun eigen sterktes inbrengen en de inschrijving is maar voor één serie.

Verder is er 1x per jaar een project met een kunstenaar. Daar komen erg mooie dingen uit. Deze projecten worden gesubsidieerd door de gemeente.

Merel

Merel

08-12-2012 om 11:46

Hier op school

Nou allereerst ben ik iemand die heel erg van knutselen houdt en heb 2 kinderen gekregen met 2 linkerhanden wat dat betreft. Hoe vaak ik niet thuis met een tafel vol knutselspullen in mijn uppie eindigde (was ik zelf zo druk aan het knutselen dat ik niet eens in de gaten had dat mijn kinderen allang wat anders aan het doen waren) maar goed, knutselen en tekenen was favoriet bij mij toen ik op school zat en ik denk zeker dat kinderen er wat van leren, ook als je er niet goed in bent, en er daardoor niet zo van houdt. Op de lagere school van mijn kinderen doen ze wel aan knippen/plakken en verven. En ze zitten nu op de middelbare school en daar wordt toch zeker wel gefiguurzaagd, gesoldeerd enz enz. Dus nee ik herken het niet zo maar ik vind het wel belangrijk dat dit op het lesprogramma blijft staan, zeker door al het gecomputer wat onze kinderen doen, doen ze steeds minder met hun handen. (ook koken enzo mag wat mij betreft op het lesprogramma staan) Je kan daar trouwens iets heel educatiefs van maken, dochter moest een recept op internet uitzoeken, prijs berekenen, inkopen doen met klasgenoten (1e middelbaar) het gerecht koken, menukaart maken, ouders uitnodigen, tafel mooi dekken en uitserveren. (ik ben dus op school soep komen eten) er was één vergissing, in de soep hadden ze geen 50 gram boter gedaan, maar 500 gram lag lekker zwaar op de maag dus (maar de soep was wel lekker)

Even anders

Even anders

08-12-2012 om 20:20

Hier goed...

Hier werken midden- en bovenbouw circa 3 weken 1 x per week (vrijdagmiddag) aan een 'product'. Veel verschillende technieken etc. En de juf is echt niet handig met haar handen (aldus haarzelf) maar haalt de leukste ideeen van internet.
We hebben een muziekleerkracht en onlangs met de hele school een kerst CD opgenomen. Bovenbouw werkt aan een musical.
Ze hebben ook leuke technieklessen, waarbij ze knutselen. En ik merk dat jongens dat meer aanspreeekt. Ik heb drie jongens en die zijn toch minder van het kleine priegelwerk op een A4-tje.

Trouwens geen hoge ouderbijdrage of zoiets.

Manda, waarom kun je niet gewoon wat leuke dingen klaarleggen? Ik haal hier in de vakantie van die grote schilderdoeken, zoek er een leuke schildertechniek bij en dan gaan we aan de slag. Of klei. Of een soldeerbout. Papiermache met stof hebben we net gedaan. We timmeren vogelhuisjes. En in de kerstvakantie wil ik gaan mozaieken. Even uitzoeken
En als het qua gedrag niet samengaat, dan lijkt het mij een goed iets om aan jullie beider samenwerkingscapaciteiten te werken

troelahoep

troelahoep

08-12-2012 om 20:56 Topicstarter

Hier leek het goed geregeld, maar...

.... dat valt toch tegen in de praktijk. Ik dacht aanvankelijk een school gekozen te hebben waar tamelijk veel aan creatieve vakken werd gedaan met een schoolkoor, schooltoneel en creatieve cursussen.
Wat Annet crea-dagen noemt, wordt hier keuzecursus genoemd, en het is alleen voor de bovenbouw. Het wordt voornamelijk door ouders verzorgd die iets kunnen op creatief gebied, of bijvoorbeeld koken of iets bijzonders op sportgebied (bijvoorbeeld aikido of schermen). Het is dan ook een paar keer per jaar een blok van een aantal weken op donderdagmiddag, 1,5 uur. (Ik heb zelf als ouder een keer een poging ondernomen om een handjevol kinderen uit groep 6,7 en 8 te leren breien, maar dat was onmogelijk... misschien had ik onderschat hoe lastig het is om iemand te leren breien, maar die kinderen hadden totaal geen geduld, ze letten niet op en er was een die aldoor haar werk weer uithaalde omdat ze een andere kleur wilde. Van andere ouders hoor ik hetzelfde, dat kinderen niet hun aandacht bij de les kunnen houden
Het schoolkoor oefent eens in de 3 weken en zingt bar slecht, veelal zingen ze mee met een cd (en niet eens een playback, maar een cd waarop al gezongen wordt, brrrr). Het schooltoneel is een of twee keer per jaar, en dat houdt in dat kinderen uit alle klassen een stukje mogen doen. Helaas is dat vaak ook niet zo geïnspireerd en zingen de kleuters een liedje mee met een cd, lezen kinderen uit groep 3 of 4 iets voor op toneel, gewoon omdat ze dat net geleerd hebben en doen bovenbouwers tenenkrommende dansjes waar niet echt op geoefend is.
Tot zover bijna het creatieve onderwijs, want de juf van groep 4/5 liet doorschemeren dat er in het programma verder bijna geen tijd is voor knutselen of iets dergelijks. Voor sinterklaas is er 1 uurtje iets gedaan met een kleurplaat, en voor kerst gaat er de laatste dag voor de vakantie 1,5 geknutseld worden.
En ik meen mij te herinneren dat wij vroeger structureel een paar uurtjes per week besteedden aan tekenen, handvaardigheid en muziek! Op de basisschool hadden we zelfs een vakleerkracht voor muziek. Ik vond de 2 uur tekenen, 1 uur handvaardigheid en 1 uur muziek in het lesrooster in de brugklas zelfs weinig t.o.v. van de basisschool.
Misschien zijn creatieve vakken meer naar de achtergrond geraakt in het (basis)onderwijs, weet iemand dat? Bij ons op school wordt wel heel veel aandacht besteed aan de 'vreedzame school', een soort van pestprotocol, maar dan uitgebreider. En volgens mij ging ik vroeger ook meer uur naar school, wij waren altijd alleen op woensdagmiddag vrij, maar mijn kinderen zijn ook op vrijdagmiddag vrij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.