Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jeltje

jeltje

10-09-2010 om 21:27

Komt dit goed? [tekenen op school]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

13-09-2010 om 20:05

Waarom

zou een kind zorgzaamheid moeten leren op school? Ben je daarvoor op school dan?

Ik kan mijn verhaal hier wel weer neer gaan zetten over mijn ervaring met kleuterverlengen, maar zoek eerst eens in het archief, daar is hij wel te vinden denk ik....

Nasha 1st

Nasha 1st

13-09-2010 om 20:35

En jeltje

mijn middelste heeft ook een vreselijke motoriek op het gebied van tekenen en pennegreep. Gelukkig hebben ze hem wel gewoon naar groep 3 gedaan. Een geweldig handschrift zal hij nooit krijgen, maar het is wel sterk verbeterd. Hij heeft ook een speciale pennehouder er om heen gekregen waardoor zijn pennegreep ook verbeterde....Nu zit hij in groep 4 met zijn zus, 2 jonge septemberkinderen, maar ze doen het prima!!!

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 09:48

Zorgzaamheid

Die zorgzaamheid zit hier op school wél in het programma. Maar dan op een andere manier. Het is een Jenaplanschool waarbij de groepen 1/2, 3/4/5 en 6/7/8 bij elkaar zitten. Zo is iedereen een keer de jongste of de oudste. De kinderen uit de hoogste groep krijgen een kind uit de laagste groep toegewezen om te helpen met van alles en nog wat. Oudsten die daar wat moeite mee hebben doen dat gewoon met zijn tweetjes.
Mijn 8-jarige in groep 5 is ook "tafelgroepshoofd", hij moet 4 andere kinderen vertellen wat er moet gebeuren. Dat valt niet mee want ze luisteren niet erg...

Sascha2

Sascha2

14-09-2010 om 10:49

Vic (ot)

Ik heb het draadje niet helemaal gelezen maar zag jouw reactie en moest er wel om lachen. Herkenning ten top. Ook ik was 'zo'n kind' dat niet binnen de lijntjes kon kleuren en recht knippen, ho maar. Ik had het voordeel in het voorjaar te zijn geboren, anders zou het kleuterverlengen ook een rol hebben gespeeld. Maar o, wat hebben mijn ouders er commentaar op gehad. En nu, tig jaar later, kan ik nog steeds niet recht knippen, heb ik geen geduld om braaf binnen de lijntjes te kleuren (grrr, terwijl ik gezellig met dochterlief van vier zit te kleuren, die daar uren de tijd voor neemt) maar ben ik wel in het bezit van een universitaire titel. Het zegt wat mij betreft niets dus. Overigens, mijn zoon kraste ook, kleurde niet binnen de lijntjes en ook bij hem werd er over verlengen gesproken. Hij is in december geboren. Uiteindelijk zag ik in, dat zoonlief op mij lijkt en gewoon geen geduld heeft voor wat betreft netjes kleuren. Hij wil snel resultaat zien en dat krijg je als je lekker veel en snel krast . Hij is doorgestroomd naar groep drie, wordt in december 6 jaar en hopelijk gaat het hem goed af. Het lijkt er wel op, want hij leest en schrijft prima voor nu.
Anyway, ik moest even grinniken om je bijdrage

Sascha2

Sascha2

14-09-2010 om 10:55

Angel

Ook voor jou: ik heb niet het hele draadje gelezen en dus kan het zomaar eens zijn dat wat ik schrijf al gezegd is. Maar je vraagt hoe je met de juf om moet gaan, die vindt dat een jongste kind zelfverzekerder wordt als het de oudste wordt en kan gaan zorgen voor de andere, kleine kinderen. Afgelopen winter heb ik met de leerkracht van mijn zoon een milde discussie gehad over het al dan niet doorstromen naar groep drie. Hij is in december geboren. Uiteindelijk was het helemaal geen spectaculaire discussie, hij is door en gedijt vooralsnog prima. Maar als de juf dat argument zou hebben gebruikt zou ik behoorlijk gepikeerd zijn. Reden is, dat het een abstract argument is, niet toegespitst op het kunnen van het kind zelf. Wie zegt dat jouw kind een zorgzaam type is? Wellicht is het een kind dat zich juist goed ontplooit als hij een uitdaging voor zijn eigen kunnen krijgt. Een zorgzaam type zal zeker zelfvertrouwen krijgen als het kind mag zorgen voor jongere kinderen. Ik zie dat bij mijn dochter terug. Maar mijn zoon zou je er zeker niet blij mee maken. Voor hem is het juist een uitdaging om een boek te pakken en te gaan lezen, terwijl mijn dochter daar nog helemaal niet naar taalt (zij is in april vier geworden).
Ergo: wellicht heb je iets aan het argument, dat de redenering van de juf wel heel algemeen en niet gericht is op de persoonlijke ontwikkeling van je kind. Ik zou ook niet gelukkig worden als mijn manager zou zeggen: neem jij maar lekker wat collega's onder de hoede en zorg dat zij een stapje hoger komen; jouw tijd komt nog wel. Ben je mal, ik wil zelf dat stapje kunnen zetten en daarin uitgedaagd worden.

Jeltje

Jeltje

15-09-2010 om 14:06

Nogmaals dank

Ik heb veel aan jullie inzichten. Ook aan mijn man laten lezen, en ook voor hem was het verhelderend.

Door deze kwestie en jullie reacties zijn we ook beter gaan letten op wat hij nou eigenlijk wél kan, en waarin hij traag is.

Hij verbaasde ons gister plotseling door te zeggen dat 2 keer 3 zes was, en dat als hij twee van zijn vier boontjes op zou eten hij er dan nog twee over zou hebben. Met telraam erbij telde hij tot 100 (als wij hem aangaven hoe de tientallen heetten, dan telde hij verder). Kortom; cijfers etc geen enkel probleem.
Sociaal-emotioneel ook geen punt: geen allemansvriend, maar een gelijkmatig karakter en een paar goede vriendjes. Vrolijk kind. Luistert wel vrij slecht, volgt aanwijzingen niet zo goed op.
Voorbereidend lezen/letters: wat ik zal zei, herkent 'zijn' letters, verder weinig interesse in lezen.
Verbaal: erg sterk. Ook in argumenteren. Gister: als het regent zijn de ramen nat, maar als de ramen nat zijn hoeft het niet te regenen, he?
Knutselen/tekenen: zoals bekend, lijkt nergens op, maar hij is er wel trots op heeft er ook geen hekel aan, maar zal het nooit uit zichzelf doen. Ik denk eerder aan niet willen en niet leuk vinden, dan niet kunnen.
Grof-motorisch: hij rent heel raar, maar wel graag, is bezig met springen en hinkelen (gaat nog niet helemaal), en een enorme klauteraar.

Verder zijn een paar opvallende karaktertrekken: hij is behoorlijk lui. Is 's ochtends niet vooruit te branden, kan zichzelf wel aankleden, maar duurt eindeloos. En soms denk ik dat er sensorisch iets 'raars' is: hij houdt niet van lawaai, en ervaart dingen snel als lawaai. Hij kan het wel 'handelen', maar vindt het niet leuk. Ook gek met temperaturen: beweert dat hij het koud krijgt van warme kleding, en warm krijgt van dunne kleding. Slaapt 's winters graag naakt, en 's zomers juist weer met kleren aan. Heel vreemd. En hij wil nooit nieuwe kleding aan, soms met argument dat het niet lekker voelt.

Nou ja, zomaar wat dingen, ik heb geen idee of ze met elkaar te maken hebben.
Wat me wel duidelijk is, is dat hij zeker niet over de hele linie achterloopt, in tegendeel, en dat ik dus met school in gesprek zal gaan over het criterium voor verlengen, en wat we voor die tijd kunnen doen om eventuele achterblijvende aspecten wat te stimuleren. Waarbij ik overigens niet wil gaan pushen, het moet wel leuk blijven voor hem. Mochten ze toch aansturen op verlengen, dan wil ik weten waarom, en wat dat dan gaat veranderen. Maar mijn neiging is nu om in te zetten op doorgaan naar groep 3. Zie alleen erg op tegen 'gedoe' met school, maar hopelijk komt het niet zover.

Ondertussen hebben wij een arsenaal aan knutselspul in onze kast gevonden waar we maar eens wat meer mee aan de slag gaan. Inderdaad ook doolhoven, cijfertjes verbinden etc. We zullen zien!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2010 om 16:42

Sensorische integratie

Ik herken veel dingen in jouw verhaal mbt mijn zoon. Als ik jou was zou ik ook zeker meer info zoeken over "sensorische integratiestoornis" en "hoogsensitiviteit". Deze zaken kunnen met elkaar te maken hebben, net als met hoogbegaafdheid maar ook los van elkaar staan; ze kunnen elkaar alleen wel negatief beinvloeden en je kind kan daardoor compensatietechnieken gaan gebruiken om het ene gat met het andere te vullen. Om die reden krijgt mijn zoon nu ook kinderfysiotherapie en integratieve kindertherapie. http://kinderfysio-logopedie.nl/pages/SensorischeIntergratie.html?xlnt_menu_name=sensorischeint

Hier ook zoiets

Hier hadden we ook zoiets.Mijn zoon was wel erg gemotiveerd maar toch was er wat. Kwam erg slim over maar vreemd genoeg gingen ander dingen niet vlot.
Uiteindelijk had ik vorig jaar in groep 3 er genoeg van. Hij schaakte thuis maar kon zijn naam niet schrijven. En had stress van school. Wij hebben hem laten onderzoeken door een kinderspycholoog en orthopedagoog met de vraag hoe hij leerde en hoe slim hij was. Bleek er een groot gat te zitten tussen performaal en verbaal en daarnaast een zeer traag tempo. Dat laatste was geen verrassing. Een heel duidelijk rapport gekregen. En nu hebben we een gelukkig kind en een meester die weet wat hij met dit kind moet. Wij zijn dus erg blij dat we het hebben gedaan. Dus als je blijft met het gevoel er klopt iets niet en je kan niet uitvogelen wat het is dan kan ik het je echt aanraden.

groeten Regenbogie

Annet

Annet

17-09-2010 om 19:47

Even nieuwsgierige (regenbogie)

Begrijp ik het goed dat het perfomale hoger was dan het verbale? Of toch andersom?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2010 om 20:37

Verbaal/performaal kloof

Hier trouwens ook een grote discrepantie tussen verbaal en performaal. Verbaal ijzersterk; performaal minder goed. Het kan er ook mee te maken hebben dat je kind een beelddenker is en/of ADD heeft en/of een sensorische integratiestoornis heeft. Je kan het een beetje vergelijken met ofwel het hebben van een snelle processor/trage printer ofwel een trage computer en een snelle printer.
Uit frustratie gaat je kind compensatietechnieken bedenken; onderpresteren en meer van die dingen.

Primavera

Primavera

19-09-2010 om 12:24

Leuk blijven, gedoe met school en illusies

Beste Jelte,
Uit je laatste berichtje spreekt toch nog een erg afwachtende houding die veel kleuterverlengers uiteindelijk genekt heeft. Hopen dat het niet zover komt en uitstellen omdat je op ziet tegen gedoe van school.
Ik heb behalve mijn eigen ervaringen al vele berichtjes hierover kunnen lezen op het forum, het geloof me als juf aan het begin van het schooljaar begint over 'jong zijn' en eventueel kleuterverlengen dan komt het in 95% van de gevallen wel zover. Afwachten zorgt er alleen voor dat de ouders en de juf langer ieder op hun eigen spoor blijven en als het kleuterverlengen weer ter sprake komt een stuk verder uit elkaar zitten en veel meer gedoe geeft. Je moet juist zorgen dat jullie nu al met de neuzen de zelfde kant uit staan.
Sorry, dat ik het zeg, maar "het moet wel leuk blijven" is een flutargument. Doe je dat ook als je zoon zo traag ik met aankleden? Niks doen en afwachten, want het moet wel leuk blijven? Of spoor je zoals ik deed (mijn zoon is ook zo traag) aan tot een beetje opschieten. Als zoonlief zich namelijk op zijn 'het moet wel leuk blijven' tempo uitkleedde miste hij bijv. de helft van de zwemles of aankleedde op 'het moet wel leuk blijven tempo' zou zorgen voor standaard veel te laat op school komen en die gevolgen zijn beslist niet leuk.
Hetzelfde gebeurt op de kleuterschool. Of je het nou pushen of stimuleren noemt, jouw zoon die om een één of andere reden bepaalde dingen die gevraagd worden niet uit zichzelf doet riskeert daardoor om onnodig 'leuk' te blijven zitten en de gevolgen daarvan kunnen zijn dat daardoor de rest van zijn schoolcarriere niet meer 'leuk blijft'
Verder herken ik uit de bovenstaande berichtjes van alles wat. Ik denk dat het vaak samen gaat. Mijn zoon heeft een enorme kloof, maar bij hem is Performaal hoger, op dat gedeelte scoort hij ook HB, terwijl zijn zwakker punten inmiddels normaal scoren. Hij is wat overgevoelig voor geluiden. Hij heeft nog steeds een hekel aan doortrekgeluiden van de wc en een wat hardere stem van de juf werd als schreeuwen ervaren, om twee voorbeelden te noemen. En hij is dus vaak enorm traag. Dat laatste komt doordat hij vanwege zijn taalstoornis moeite heeft om de verschillende handelingen eerst in zijn hoofd te plannen, deze niet goed automatiseert, waardoor hij heel lang iedere keer weer opnieuw er bij na moet denken ipv het gedachtenloos te doen. Aan de andere kant omdat het juist vrij saai is om je gedachten bij zoiets te houden is hij snel afgeleid en gaat aan hele andere dingen denken, waardoor hij dromend met een kledingstuk in zijn hand zit, totaal vergeten dat hij eigenlijk bezig was met zich aan te kleden.
Groeten Primavera

Nasha 1st

Nasha 1st

19-09-2010 om 12:36

Eens

met primavera, mijn tweeling, begin september, werd ook steeds als jong bestempeld. vanaf het begin af aan ben ik duidelijk geweest, kleuterverlengen ben ik geen voorstander van! Uiteindelijk zijn ze beiden gewoon doorgegaan naar groep 3 en deden het daar prima, gewoon gemiddeld, dat wel, maar he, ik ben dol op gemiddeld (dat geeft de minste problemen heb ik al gemerkt ). Nu zitten ze in groep 4...Met keurige cijfers overgegaan overigens!

Annet elisa

Verbaal hoog performaal onder laag inderdaad.
En zoals Elisa inderdaad zegt. Hier een super snelle computer met een slechte trage printer.

Oftewel in het hoofd zit het allemaal, hij kan je het ook vertellen en komt daardoor zeer slim over maar kan het niet uitvoeren of opschrijven. Dus de meester zat echt 1 tm 10 te oefenen met hem. Deze kinderen worden aan de ene kant overschat en aan de andere kant onderschat.

Hier maakt dit inzicht nu een wereld van verschil.
Groeten Regenbogie.

Primavera

....., waardoor hij dromend met een kledingstuk in zijn hand zit, totaal vergeten dat hij eigenlijk bezig was met zich aan te kleden.

Zo herkenbaar! Toen wij de uitslag kregen bij de kinderpsycholoog wisten we in een keer waarom hij zichzelf nog steeds niet kan aankleden zonder dat wij hem er aan moeten herinneren dat hij zich aan het aankleden is.

Voor de rest moest ik altijd een beetje lachen als mensen hem als hb zagen. Dan zei ik, ja hoor hij kan ze jas nog niet aantrekken als ik het hem vraag. Halverwege de weg naar de jas toe weet hij al niet meer dat hij een jas ging aantrekken. Hihi.

Nu lachen we er hartelijk om toen was ik er nog wel eens gefrustreerd over.

Groeten Regenbogie

jeltje

jeltje

19-09-2010 om 20:51

Primavera

Je hebt gelijk, ik sta er nog wat weifelend in. En ik geloof je ook als je zegt dat dat vaak tot gevolg heeft dat je klakkeloos het zitten-blijven spoor in wordt geduwd.

Ik vind het moeilijk de reden van mijn twijfel te beschrijven. Ik doe een poging. Ten eerste zie ik zelf ook dat hij in heel wat opzichten wat later is in zijn ontwikkeling dan zijn klasgenoten. Hij is duidelijk slim (getuige ook zijn opmerkingen en observaties), maar vertoont geen interesse in lezen, sowieso geen interesse in 'leren' en al zeker geen tekenen van verveling. Nog een andere observatie: hij speelde van de week een keer met een jonger kind (paar maanden jonger), terwijl hij meestal met oudere kinderen speelt. Het bleek veel rustiger, gezelliger en meer ontspannen. Alsof hij bij de iets oudere kinderen iets meer op zijn tenen moet lopen en daarom zichzelf overschreeuwt.

Ergens lijkt het mij dus nog steeds logischer dat hij inderdaad jong is. Als hij meer hoort bij het cohort dat een maand later is geboren, dan bij het cohort dat de 11 maanden voor hem is geboren, is het ook goed.

Het tweede punt waar ik wat huiverig over ben: ik wil dingen niet gaan problematiseren, die geen probleem zijn. Is hij gewoon jong en nog niet in die fase beland (prima geen probleem), of is hij hoogbegaafd en aan het onderpresteren (oei, probleem!)? Beide kan er als ik het goed begrijp aan de oppervlakte ongeveer hetzelfde uitzien. Er zijn overigens geen sociaal/emotionele problemen waaruit zou kunnen blijken dat er iets is.

Ik ben er dus zelf niet op voorhand van overtuigd dat hij heel erg ongelukkig gaat worden van blijven zitten.
Dat lijkt wel de stelling onder velen op dit forum te zijn: dat het vrijwel nooit goed uitpakt, en dat je sowieso moet inzetten op groep 3. Maar is dat niet vooral het geval bij kinderen die dus zichtbaar verveeld of ongelukkig zijn in groep 2? En die al van alles willen wat ze niet wordt geboden in groep 2?

Met 'het moet wel leuk blijven' bedoel ik dus dat ik hem geen dingen wil laten doen die boven zijn macht liggen, en geen problemen wil zoeken waar ze niet zijn. Maar uiteraard wil ik hem ook niet tekort doen, en uiteraard 'moet' hij ook een boel dingen die niet 'leuk' zijn, gewoon omdat ze moeten.

Snap je mijn worsteling?

En ja, ik ben nogal een harmoniezoeker, en vind het verschrikkelijk lastig om hiermee aan de slag te moeten met school, met een juf, het zal ook eens niet, die al ruim 30 jaar juf is en niet zo héél erg communicatief. Maar goed, wat moet dat moet. Maar moet het?

Asa Torell

Asa Torell

19-09-2010 om 22:06

Jeltje

Ik kan niet veel zeggen over hoe erg het voor je zoon zou zijn om te verlengen. Maar wel dit: zoon van 6 is net na groep 3 gegaan na bijna 2,5 jaar kleuteren (in het voorjaar jarig). In al die tijd heeft hij zich nooit verveeld, altijd liever gespeeld dan werkjes gedaan en tot op het laatst geen duidelijke interesse in lezen of leren laten zien. Hij heeft zelfs wel eens letterlijk gezegd vorig jaar dat hij niet wilde leren lezen, hij werd liever voorgelezen.
Evengoed had hij een prima 'kleutercito', vindt hij groep 3 nu hartstikke leuk en voorzover ik kan beoordelen gaat het leren lezen prima.
Kortom als je op graag spelen/geen interesse in lezen moet afgaan kun je sommige kinderen wel voor altijd in de kleuterklas laten zitten!

jeltje

jeltje

20-09-2010 om 09:31

Pelle

Maar dat is nou juist wat ik probeer te doen; het in perspectief te blijven zien. Inderdaad, hij is 4, heeft nog een heel jaar te gaan, en hoeft dus nog helemaal niets op dat vlak. Maar waarom is het dan toch zo belangrijk, in jullie ogen, dat hij doorgaat naar groep 3? Ik probeer slechts de voors en tegens helder te krijgen, de dingen waarin ik zie dat hij meer past bij oudere kinderen, en de dingen waarin ik zie dat hij meer past bij jongere kinderen.

Bottom-line is eigenlijk: waarom zijn jullie, bij een kind dat geen overduidelijke tekenen van verveling of ongenoegen vertoont, tóch zo van mening dat het beter is om door te gaan? Omdat hij zich dan kan optrekken, ipv conformeren aan de jongeren? Maar wat nou als dat optrekken betekent dat hij enorm op zijn tenen moet lopen?

Ik vraag dit niet omdat ik op voorhand al heb bedacht dat ik dat niet wil, maar ik ben wel zoekende, en hoor dus graag jullie overwegingen. En zoals ik al zei wil ik in ieder geval de overwegingen en criteria helder krijgen van de juf.

En eerlijk gezegd vind ik het een beetje moeizaam dat ik in deze zoektocht van verschillende kanten (niet alleen van jou) hoor dat ik niet eerlijk ben naar mijn kind toe, hem tekort doe, hem opgeef en dergelijke. Pfoe, dan nemen jullie me wel erg de maat, hoor, terwijl ik alleen maar juist probeer wél tot een goede beslissing te komen die hem recht doet.

jeltje

jeltje

jeltje

20-09-2010 om 09:33

Asa

Nee, dat begrijp ik. Maar waarom dan de conclusie dat hij wél door zou moeten naar groep 3? Heb jij het gevoel dat jouw zoon daar meer aan zou hebben gehad (hoewel ik begrijp dat dat met een voorjaarskind helemaal niet im Frage was)?

Jeltje

Daarom juist

Jeltje:"Bottom-line is eigenlijk: waarom zijn jullie, bij een kind dat geen overduidelijke tekenen van verveling of ongenoegen vertoont, tóch zo van mening dat het beter is om door te gaan? "
Daarom dus.
Je haalt hier twee tijden door elkaar. Het nu (hij verveelt zich niet) en de toekomst (nog een keer groep 2 volgend jaar, of groep 3).
Waarom groep 3? Juist omdat hij zich nu niet verveelt, meehobbelt, laat zien over voldoende begripsniveau te beschikken, etc. Groep 3 is een logisch vervolg op zijn niveau. Groep 2 is een stagnatie. Daarvan kun je je gaan vervelen en dat is maar een van de nadelen.
Er is geen voordeel te behalen met nog een keer groep 2.
Groet,
Miriam Lavell

Spek en bonen

jeltje:"Maar wat nou als dat optrekken betekent dat hij enorm op zijn tenen moet lopen?"
Dat is een fabel.
Dat optrekken roept wel beelden op van 'een te hoge lat' maar dat is flauwekul. Kinderen met oudere brusjes thuis hebben ook geen last van op de tenen lopen.
Bovendien vind je in elke groep, en zeker vanaf groep 6, een groep leerlingen die prima in de klas past, maar toch niet op het niveau van de besten van de klas werkt. Uit het feit dat dat normaal is blijkt dat het niet erg is.
Er is maar een groep lln voor wie de gemengde constructie niet zinnig is en dat zijn de lln die zo erg niet bij het niveau kunnen dat ze dag in dag uit voor spek en bonen meedoen. Dat ziet er niet uit als op de tenen lopen trouwens. Het ziet eruit als de dreumes die mee mag koken met mamma en dus ook een pot en een lepel heeft en daar tevreden maar verder productieloos geluid mee maakt.
Zo heeft mama nog wel duizend werkjes op voorraad met het enkele doel de wurm bezig te houden, zonder dat het iets oplevert.
Als jij meent dat jouw kind in relatie tot nu al 5 of 6 jarigen dat niveau laat zien, dan is zittenblijven een non issue. Er is dan meer aan de hand.
Die indruk krijg ik niet.
Groet,
Miriam Lavell

Asa Torell

Asa Torell

20-09-2010 om 14:02

Jeltje

Ik concludeer niet dat jouw zoon door zou moeten naar groep 3, alleen dat het spelen en niet willen lezen geen argument daartegen is. Voor mijn kind was het 2,5 jaar kleuteren geen probleem, voorzover ik nu kan beoordelen. Maar als hij bij hetzelfde gedrag pas dit najaar 6 was geworden had ik ook gevonden dat hij wel naar groep 3 mocht. Gewoon omdat het de regel is (hoort te zijn) en er geen reden is ervanaf te wijken. En dan is een jaar 'reserve' beter wat mij betreft dan een jaar alvast weggeven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-09-2010 om 17:39

Jeltje

Jeltje, ik zou je gedachtengang omdraaien: waarom wel blijven zitten als hij geen tekenen vertoont van niet mee kunnen komen? Dit is nl. ook het uitgangsprincipe zoals die in de wet staat: gewoon doorstromen met die hap tenzij er legitieme, goed onderbouwde redenen/oorzaken zijn waarom een kind beter af zou zijn met doubleren (wat kleuterverlengen is).
Kleuterverlengen kan zeer wel nadelige gevolgen hebben; is het niet nu, dan wel straks. Gun een kind gewoon het voordeel van de twijfel. Blijven zitten kan altijd nog maar in de meeste gevallen blijkt het achteraf helemaal niet nodig te zijn geweest.
Niemand kan garanties geven voor de toekomst dus moet je vooral af gaan op dit moment. En niet te huiverig/afwachtend zijn voor "wat als...". Kinderen en zeker kleuters kunnen enorme ontwikkelingssprongen maken in relatief korte tijd. Nu verveelt hij zich (nog) niet maar dat zou over een half jaar best wel heel anders kunnen zijn...

ayla

ayla

21-09-2010 om 09:00

Annet

Ik ben nieuwsgierig waarom vroeg je of perfomaal hoger was dan verbal, is dat zo uitzonderlijk?

Annet

Annet

21-09-2010 om 18:36

Ayla

Ik vroeg het vooral omdat Regenbogie meldde dat de meester nu wist hoe hij er mee om moest gaan.. Regenbogie noemde perfomaal als eerste, dat betekent meestal dat die het hoogst was (V/p kloof of P/v kloof)
Mijn kind heeft een hele grote V/p kloof maar een echte handleiding voor school of ouders hebben we niet gekregen. Ik zou ook niet weten hoe die eruit zou moeten zien.
De V/p kloof komt vaker voor dan een P/v kloof.
Een kloof komt relatief gezien veel vaker voor bij hoogbegaafden den bij gemiddeld begaafde kinderen. Afhankelijk van de stroming wordt het een kloof genoemd bij 12 of 15 punten verschil. Maar voor een hb-er stelt een kloof van 15 echt niet zoveel voor.

ayla

ayla

21-09-2010 om 21:53

Annet

ik vroeg het omdat ayladochter perfomaal hoger scoort dan verbaal. Nu heb ik zelf niet heel veel verstand eran maar ik heb gehoord dat dat niet zo heel vaak voorkomt. zij scoort perfomaal 12 punten hoger dan verbaal, volgens de psychologe geen noemswaardige kloof.

jeltje

jeltje

22-09-2010 om 10:11

Vrijdag gesprek!

Ok, vrijdag hebben we een afspraak met juf.

Op basis van al jullie input, waarvoor dank!, zal mijn uitgangspunt zijn dat hij uiteraard gewoon doorgaat naar groep 3, want voor 1 januari geboren. Als zij daar anders over denkt wil ik weten wat dan de criteria zijn, op welk moment een besluit valt, wat een extra jaar in haar ogen gaat opleveren en vooral: wat we er dan nu aan gaan doen om dat niet nodig te laten zijn. Ik ben benieuwd!

Nog één vraag: sommigen van jullie zeggen dat het schadelijk kan zijn voor zijn latere schooltijd als hij nu blijft zitten. Bedoelen jullie dan dat het risico bestaat dat hij ongelukkig/verveeld wordt, of is er een ander (formeel) bezwaar, wat ik als argument kan inbrengen?

Groet,
Jeltje

Link

Voor formele argumenten zie http://www.ouders.nl/mdos2010-kleuters7.htm
Vooral dit http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/hid/8/vid/689/wat_gebeurt_er_als_je_twee_keer_doubleert_op_de_basisschool is belangrijk.
Binnen de leerplicht een startkwalificatie kunnen halen, betekent voor lln die vmbo doen (die moeten daarna nog naar het mbo, minimaal 6 jaar vo) en vwo doen (ook 6 jaar) dat ze met 11 jaar naar het vo moeten. En dat kan ook in het geval van jouw kind.
Blijft ie zitten, dan kan dat meteen al niet meer. Dat is zonde. Pas als aannemelijk is dat een kind zonder zittenblijven helemaal niet tot een startkwalificatie zal kunnen komen, is zittenblijven zinnig. Vrijblijvende argumenten over 'jong' en 'kind zijn' zijn daarvoor niet voldoende.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2010 om 13:43

Jeltje

De links van Miriam zijn hele goede; zeker dat complete dossier over kleuterverlengen op OOL.
Daarnaast uiteraard de Wet Primair Basisonderwijs waarin heel duidelijk staat:
"Zittenblijven op de basisschool
De basisschool moet zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling van uw kind en rekening houden met de voortgang van uw kind. Uw kind blijft alleen zitten als de leerresultaten en de ontwikkeling van uw kind opvallend achterblijven bij die van de meeste klasgenoten en de school hier nog geen oplossing voor heeft gevonden." http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-groep.html
Valse argumenten mogen geen reden zijn tot kleuterverlengen=zittenblijven. Daarbij hoort naast het "jong" zijn of "niet schoolrijp" ook het (nog) geen interesse hebben in tekenen. Of "hij speelt nog zo graag". Flauwekul.
Succes met je gesprek! Neem als het even kan iemand mee die je vertrouwt en die bijv. bepaalde zaken voor je op kan schrijven. Doe ik altijd als ik een gesprek heb met een officiele instantie

jeltje

jeltje

24-09-2010 om 17:23

Gesprek gehad

En dat viel alles mee!

Allereerst al omdat juf het zelf ook erg zinnig vond om het over zoon te hebben, en inzichtelijk te maken wat criteria en procedures zijn. Ik kreeg dus geen momet het gevoel lastig te zijn.

Ten tweede omdat zij voluit inzet op overgaan naar groep 3. Ze ziet wel wat zorgpunten (daarover hieronder meer), maar er was geen sprake van dat ze nu al zou neigen richting doubleren. Termen als 'jong' of speels zijn niet gevallen. De gang van zaken is dat zij, en waar mogelijk vanuit huis ook wij, de komende tijd volle aandacht zullen hebben voor zijn wat achterblijvende punten. In januari volgen dan de toetsen. Op basis daarvan, en de ervaringen over het eerste half jaar, bekijken we of er nog punten zijn die zo zwak zijn dat ze problematisch kunnen worden in groep 3. Dan wordt daar remedial teaching op gezet (althans, als ze zegt: 'dan gaan we remediëren" is dat toch wat ze bedoelt?). Dan in de loop van maart/april wordt de balans opgemaakt. Maar dan nog, als er te zwakke punten zijn, wordt kritisch gekeken of een extra jaar groep 2 dan wel de oplossing is, of dat groep 3 met wat extra ondersteuning op die vlakken niet beter is. Dat kon zij zich ook goed voorstellen. Het klonk mij als een prima en transparant plan in de oren. In november praten we iig weer.

Verder heeft ze ons de criteria laten zien die zij op papier hebben staan bij de beoordeling of kinderen klaar zijn voor groep 3. In vetgedrukt dat wat echt moest (hoewel een 100/100 score niet vereist is), maar dat zat ook grotendeels in de toetsen en taakjes verwerkt. Het ging dan om voorbereidend rekenen (tellen tot 40, getallen herkennen tot 10) voorbereidend taal (naam kunnen schrijven, woorden in lettergrepen kunnen hakken, klankherkenning etc), dingen die met tijd te maken hebben (dagen van de week, later, eerder, vroeger), kleuren en begrippen als voor/achter, groter/kleiner, onder boven etc. Niet vetgedrukt waren allerhande vaardigheden die veel meer op het knutselen zitten, en bedoeld zijn om de fijne motoriek te ontwikkelen: knippen, kleuren, vouwen etc.

Zij zag drie, deels vermoedelijk samenhangende, zwakke plekken. Ten eerste een uiterst laag tempo. De taakjes die hij moet doen gaan extreem veel langzamer dan bij anderen, en daar blijft hij heel stoicijns onder. Daarmee samenhangend zijn 'opdrachtbereidheid' (ik dacht tenminste dat het zo heette). Geen enkele intrinsieke motivatie om taken te gaan doen, laat staan af te maken of op te schieten. En ten derde, zijn fijne motoriek, althans hoe die zich uit in alles waarvoor hij een pen vast moet houden. Dit zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn waarom het langzaam gaat en hij niet gemotiveerd is.

Nou kan het tekenen en knutselen op zichzelf haar niets schelen, maar hij moet zometeen wel in staat zijn een pen te hanteren en daar vormen mee te maken. Zij stelt dus voor om hem op veel verschillende manieren, ook thuis, te stimuleren in zijn fijne motoriek: dat kan dus ook met hamertje tik, strijkkralen, lego etc. Wat haar betreft maakt hij nooit meer een tekening
Voor wat betreft het tempo en de opdrachtbereidheid gaan we thuis ook proberen hem wat meer taakjes te geven, en daar ook wat te sturen op tempo (wedstrijdje aankleden, extra lekker toetje als hij snel de tafel dekt of wat dan ook). Zij gaat vanaf de herfstvakantie met de oudste kleuters taakgerichter aan de slag, er 'moet' dan wat meer, en ze verwacht dat dat bij W ook wel eens goed uit kan pakken.

Ikzelf ga mijn licht eens opsteken bij een kinderfysiotherapeut. Die kan denk ik vaststellen of zijn fijne motoriek leeftijdsadequaat is, of ons misschien nog wat oefeningen aan de hand doen.

Hoe dan ook was zij erg overtuigd dat de ontwikkeling van kinderen met horten en stoten gaat en dat hij opeens bij kan trekken. Ook was duidelijk dat als hij aan alle objectieve criteria voldoet, maar bijvoorbeeld langzaam blijft, dat geen reden voor doubleren is, maar wel een reden voor extra interventies.

Het klinkt mij goed in de oren. Zie ik valkuilen over het hoofd?

Jeltje

Motoriek

Als het echt om de fijne motoriek gaat, zou ik op zoek gaan naar een ergotherapeute. Die is echt gespecialiseerd in schrijfspelletjes, knip en knutseldingen. Dat is de handenspecialist als het ware, de fysio is echt voor de grove motoriek (lopen, klimmen, klauteren, etc).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.