wild-flower
08-07-2026 om 08:56
Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?
Zes weken aaneengesloten schoolvakantie in de zomer.
Best heel lang en heel warm.
Zou het niet beter zijn om bijvoorbeeld 4 weken zomervakantie aan te houden en dan 1 week bij de meivakantie en 1 week bij de herfstvakantie te plakken?
Dit werkt natuurlijk alleen als alle scholen dit doen, dus niet flexibel.
Wat zijn jullie ideeën hier over?

Poezenmeisje
08-07-2026 om 09:18
Dus alleen vier weken bouwvak waardoor deze weken nóg duurder worden?
De meivakantie is vaak al twee weken. Die ene keer (Havo) dat het één week was, heeft zoon onbedoeld gespijbeld.
We wisten écht niet dat hij alweer naar school moest en hebben er ook niets op terug gehoord.
https://www.fnv.nl/cao-sector/bouwen-wonen/meer-informatie/bouwvak
...
De adviesdatums voor de bouwvak 2026 op een rij:
Regio Noord: maandag 20 juli t/m vrijdag 7 augustus 2026
Regio Midden: maandag 3 augustus t/m vrijdag 21 augustus 2026
Regio Zuid: maandag 27 juli t/m vrijdag 14 augustus 2026
...
Diezijnvanmij
08-07-2026 om 09:22
Nee, voor mij hoeft dat niet.
Onze kinderen kregen laatst tropenrooster (= thuis blijven) omdat het op school te warm was. Dus bij een warme zomer zou korter vrij zijn niet werken, dan hebben we ze alsnog thuis.
MamaE
08-07-2026 om 09:26
Diezijnvanmij schreef op 08-07-2026 om 09:22:
Nee, voor mij hoeft dat niet.
Onze kinderen kregen laatst tropenrooster (= thuis blijven) omdat het op school te warm was. Dus bij een warme zomer zou korter vrij zijn niet werken, dan hebben we ze alsnog thuis.
Dit inderdaad. En we hebben steeds vaker hete zomers en tropische dagen.
In België hebben ze negen weken, in Frankrijk tien, in Italië 3 maanden. Dat vind ik te lang. Maar die zes weken hoeven echt niet korter. Kind heeft hier vaak best een volle invulling met kamp, logeren, kindervakantieweek en vakantie met ons. En tussendoor wat dagen om gewoon lekker te lummelen thuis of een losse dag weg te gaan.
RaSa
08-07-2026 om 09:27
Het is nu al een drama om iedereen op vakantie te laten gaan in de zomervakantie. Die periode zou juist langer moeten zijn ipv korter. Meivakantie verlengen helpt alleen als je het dan ook vaste weken maakt. Nu heeft het ene kind de eerste twee weken en het tweede kind de laatste twee. Dus dan kun je nog niet op vakantie.
Herftvakantie is voor de meeste mensen alleen een optie als vliegvakantie. Of je dat nu moet gaan promoten...?
En dan heb je het nog niet eens gehad over de veel te warme schoolgebouwen. Dan ga je de vakantie verkorten en ze vrijgeven met tropenroosters omdat het te warm is voor school. Niet erg wenselijk lijkt me.
Dus nee. Maak de meivakantie vaste weken dat helpt al heel veel. En geef iedereen 3 of 5 vrij inzetbare dagen. Dan voorkom je gelijk de scheven ogen omdat de helft van de klas vrij krijgt vanwege het offerfeest terwijl de andere helft wel verplicht naar school moet.
Diezijnvanmij
08-07-2026 om 09:27
Poezenmeisje schreef op 08-07-2026 om 09:25:
Waarom krijgen de scholen en verzorgingstehuizen geen airco?
Omdat we daar geen prioriteit aan geven als we naar het stemlokaal gaan. Dus er is geen geld voor.
Diezijnvanmij
08-07-2026 om 09:29
RaSa schreef op 08-07-2026 om 09:27:
Het is nu al een drama om iedereen op vakantie te laten gaan in de zomervakantie.
Herftvakantie is voor de meeste mensen alleen een optie als vliegvakantie. Of je dat nu moet gaan promoten...?
Ik denk dat het veel meer op zou leveren als we vakantie hebben en op vakantie gaan onder de loep nemen. Waarom moet iedereen op vakantie in de zomervakantie? Waarom kunnen we ons niet vermaken in onze eigen omgeving? Waarom zou je alleen in de herfst op vakantie kunnen met het vliegtuig? Hier valt nog veel winst te behalen...
Poezenmeisje
08-07-2026 om 09:30
Zó heet zijn de meeste zomers in Nederland niet.
In maart lag ik bloot in de tuin, in mei met een trui en een dekentje bibberend op de bank.
Poezenmeisje
08-07-2026 om 09:32
In de zomer hoef ik niet naar Frankrijk, maar in mei en september zoek ik graag de zon op. Mét vliegtuig.
RaSa
08-07-2026 om 09:36
Diezijnvanmij schreef op 08-07-2026 om 09:29:
[..]
Ik denk dat het veel meer op zou leveren als we vakantie hebben en op vakantie gaan onder de loep nemen. Waarom moet iedereen op vakantie in de zomervakantie? Waarom kunnen we ons niet vermaken in onze eigen omgeving? Waarom zou je alleen in de herfst op vakantie kunnen met het vliegtuig? Hier valt nog veel winst te behalen...
Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Zelf kampeer ik nog gewoon in de herftsvakantie en liggen de kids nog zonder problemen in het bijzet tentje. Maar ik kan je verklappen dat de campings uitgestorven zijn.
Niet op vakantie is voor mij persoonlijk geen optie. In eigen omgeving blijf je aan staan. Huishouden gaat door, je blijft overal klusjes zien. En ik moet nog steeds elke dag koken. Want elke dag uit eten is in Nederland onbetaalbaar.
Temet
08-07-2026 om 09:37
Diezijnvanmij schreef op 08-07-2026 om 09:29:
[..]
Je hebt niet per se ongelijk, maar als je kijkt naar hoe de maatschappij nu werkt en hoe de overheid zich opstelt (en welke overheid er steeds weer door de Nederlanders wordt gekozen) dan verwacht ik niet dat er op dit vlak in de komende 25 jaar iets fundamenteels gaat veranderen.
Caroline80
08-07-2026 om 09:40
Ik zou de kerst of zomervakantie een week korter maken en kinderen daarvoor in de plaats 5 snipperdagen geven.
Diezijnvanmij
08-07-2026 om 09:42
Temet schreef op 08-07-2026 om 09:37:
[..]
Je hebt niet per se ongelijk, maar als je kijkt naar hoe de maatschappij nu werkt en hoe de overheid zich opstelt (en welke overheid er steeds weer door de Nederlanders wordt gekozen) dan verwacht ik niet dat er op dit vlak in de komende 25 jaar iets fundamenteels gaat veranderen.
Denk ik ook niet hoor. Die BTW aanpassing naar 21% is natuurlijk vreselijk voor vakantie in eigen land. En wat jij zegt geldt denk ik ook voor de airco's in scholen en verzorgingstehuizen.
Dees!
08-07-2026 om 09:45
Ik zou alles laten zoals het was. Veel vrij in de warmste periode van het jaar en dan nog wat weken verspreid over de rest van het jaar. Een kortere of langere zomervakantie biedt net zoveel voordelen als nadelen.