wild-flower
08-07-2026 om 08:56
Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?
Zes weken aaneengesloten schoolvakantie in de zomer.
Best heel lang en heel warm.
Zou het niet beter zijn om bijvoorbeeld 4 weken zomervakantie aan te houden en dan 1 week bij de meivakantie en 1 week bij de herfstvakantie te plakken?
Dit werkt natuurlijk alleen als alle scholen dit doen, dus niet flexibel.
Wat zijn jullie ideeën hier over?

Duufje
08-07-2026 om 09:49
Ik zou een enorm voorstander zijn van een vaste zomer- en kerstvakantie (gewoon als nu, 6 en 2 weken) en verder een bepaald aantal snipperdagen geven (voor zowel de leraren als de leerlingen) die in overleg opgenomen kunnen worden. Wellicht met een aantal weken waarbinnen dat niet kan. Maar dat is natuurlijk administratief een uitdaging en ook qua afstemmen van het lesprogramma.
Maar ik geloof niet dat dat onmogelijk zou zijn. Maar ik heb ook niet de illusie dat dat ooit gaat gebeuren.
Poezenmeisje
08-07-2026 om 09:49
Een dagje naar Borkum is dinancieel ook niet leuk meer. Twee personen, twee fietsen en parkeren bijna 115 euro.
Temet
08-07-2026 om 09:53
Diezijnvanmij schreef op 08-07-2026 om 09:42:
[..]
Denk ik ook niet hoor. Die BTW aanpassing naar 21% is natuurlijk vreselijk voor vakantie in eigen land. En wat jij zegt geldt denk ik ook voor de airco's in scholen en verzorgingstehuizen.
Nou, het valt mij op dat de roep om airco ineens wel veel luider klinkt, dus het zou me niet verbazen als daar wel beweging in komt.
Voor mijn eigen huis ga ik serieus werk maken van zonwering (had ik al eerder willen doen maar daar kwam wat tussen). Nu kan ik natuurlijk achterin de rij aansluiten, maar dan is het hopelijk wel geregeld voor de zomer van 2027.
Rekenenisleuktaalook
08-07-2026 om 09:54
Voor mezelf:
Alsjeblieft niet, mijn man heeft collega's met kinderen en vrouwen in het onderwijs, ik werk in het onderwijs, dan moeten we allemaal in vier weken op vakantie. Zes weken is nu al lastig.
Als juf:
Ook liever niet. Meerdere lange vakanties betekent dat kinderen steeds weer even moeten wennen. Even uit het leerproces zijn etc.
Due-scimmie
08-07-2026 om 10:09
Diezijnvanmij schreef op 08-07-2026 om 09:29:
[..]
Ik denk dat het veel meer op zou leveren als we vakantie hebben en op vakantie gaan onder de loep nemen. Waarom moet iedereen op vakantie in de zomervakantie? Waarom kunnen we ons niet vermaken in onze eigen omgeving? Waarom zou je alleen in de herfst op vakantie kunnen met het vliegtuig? Hier valt nog veel winst te behalen...
Als ik voor mezelf spreek dan gaan we op vakantie om er echt even uit te zijn. Thuis kan ik me prima vermaken maar zijn er altijd dingen die moeten gebeuren waardoor je toch weer vanalles doet in plaats van juist even niks moeten.
MamaE
08-07-2026 om 10:18
Ik ben op zich wel voor enkele losse snipperdagen per kind, maar dan wel maximaal 5. Niet de hele herfst-, voorjaars- en meivakantie. En bepaalde periodes zoals cito afnames en doorstroomtoets uitgesloten hiervan. Op het moment dat je de vrije dagen naar keuze geeft, geldt dat uiteraard ook voor de leerkrachten. Dat moet wel opgevangen kunnen worden.
Diezijnvanmij
08-07-2026 om 10:22
Due-scimmie schreef op 08-07-2026 om 10:09:
[..]
Als ik voor mezelf spreek dan gaan we op vakantie om er echt even uit te zijn. Thuis kan ik me prima vermaken maar zijn er altijd dingen die moeten gebeuren waardoor je toch weer vanalles doet in plaats van juist even niks moeten.
En ik denk dat dat voor (bijna) iedereen geldt
Maar er zijn ook landen waar men niet massaal naar het buitenland vertrekt en meer in eigen omgeving de vrije tijd besteed. Als je dat altijd dingen moeten doen als land/cultuur/maatschappij eruit kunt slopen, zou dat druk van de zomervakantieperiode afhalen 
Temet
08-07-2026 om 10:47
" Maar er zijn ook landen waar men niet massaal naar het buitenland vertrekt en meer in eigen omgeving de vrije tijd besteed."
Als iedereen in plaats van naar Zuid-Frankrijk (of inmiddels misschien Noorwegen) drie weken naar een camping in Nederland vertrekt, zitten we nog steeds met het fenomeen dat mensen 3 weken weg zijn. Het is beter voor het milieu als we dat dichter bij huis doen, maar voor de problemen rond de vakantieplanning maakt het niks uit.
De beste manier om de druk van de vakantie af te halen, is om niet streng te handhaven op de leerplicht, want dan kan iedereen met het gezin op vakantie wanneer het zo uitkomt, en spreidt de drukte zich vanzelf. Maar daar zijn weer allerlei bezwaren tegen, dus blijven we zitten met het fenomeen dat iedereen met kinderen in de schoolgaande leeftijd - en iedereen die in het onderwijs werkt - alleen maar langere tijd weg van huis kan in de zomervakantie.
Marianne76
08-07-2026 om 10:59
Het Franstalige onderwijs in België heeft exact dit gedaan. Ze hadden 9 weken zomervakantie, nu nog 7. Paas- en herfstvakantie zijn nu 2 weken (kerst was al 2 weken). Beter voor de kinderen, beter voor het personeel.
MamaE
08-07-2026 om 11:19
Temet schreef op 08-07-2026 om 10:47:
" Maar er zijn ook landen waar men niet massaal naar het buitenland vertrekt en meer in eigen omgeving de vrije tijd besteed."
Als iedereen in plaats van naar Zuid-Frankrijk (of inmiddels misschien Noorwegen) drie weken naar een camping in Nederland vertrekt, zitten we nog steeds met het fenomeen dat mensen 3 weken weg zijn. Het is beter voor het milieu als we dat dichter bij huis doen, maar voor de problemen rond de vakantieplanning maakt het niks uit.
De beste manier om de druk van de vakantie af te halen, is om niet streng te handhaven op de leerplicht, want dan kan iedereen met het gezin op vakantie wanneer het zo uitkomt, en spreidt de drukte zich vanzelf. Maar daar zijn weer allerlei bezwaren tegen, dus blijven we zitten met het fenomeen dat iedereen met kinderen in de schoolgaande leeftijd - en iedereen die in het onderwijs werkt - alleen maar langere tijd weg van huis kan in de zomervakantie.
Er zijn scholen die een pilot doen met flexibele schoolvakanties waarbij iedereen op vakantie mag naar eigen inzicht. Er zijn misschien ook wel kinderen die dan 'te weinig' vakantie opnemen omdat de school toch altijd open is. Daarnaast hebben docenten ook vakantie.
Niet streng handhaven lijkt me niet per se de oplossing. We leven sowieso al in een 'dat bepaal ik zelf wel' cultuur. Terwijl leerplicht bestaat met een reden. Het biedt ook een vorm van structuur om samen het jaar op te starten en af te sluiten.
Diezijnvanmij
08-07-2026 om 11:21
@Temet: Vraag is dan wat het probleem is. Is 6 weken vrij zijn een issue? Of de druk op recreatie in die periode? Want dat laatste kan je wel degelijk verlichten door betere spreiding in binnen/buitenland.
Damoontje
08-07-2026 om 11:25
Ik ken veel mensen die toch graag 3 weken aaneengesloten weg willen in de zomer. Bij bedrijven krijg je dat nooit rond als dat allemaal binnen 4 weken moet gebeuren.
Ted68
08-07-2026 om 11:54
Hier in Zwitserland hebben we 5 weken zomervakantie, 2 weken herfst, 2 weken kerst, 2 weken sport( Februar) en 2 weken voorjaarsvakantie. En ik vind dit prima.